2022
O 22 de marzo de 2022 remitiuse aos subscritores a primeira edición da newsletter de la Agencia Tributaria. Na análise desa edición explicabámosche que o obxectivo desta newsletter semanal era resumir as principais novidades incorporadas á Sede electrónica da Axencia Tributaria nos días anteriores e incluír as correspondentes ligazóns para que, quen o desexase, puidese acceder á información completa.
A crecente proxección cara ao exterior da Axencia Tributaria confire unha importancia cada vez maior ao ámbito das súas relacións internacionais. A Axencia Tributaria mantén canles permanentes de comunicación, colaboración e asistencia mutua con outras Administracións tributarias e organizacións internacionais, tanto de Europa e Iberoamérica como doutras zonas xeográficas.
A Lei 11/2021, do 9 de xullo, de medidas de prevención e loita contra a fraude fiscal, introduciu unha importante modificación no ámbito das sancións derivadas da aplicación do réxime especial do grupo de entidades do Imposto sobre o Valor Engadido (IVE ), ou réxime de entidades do IVE.
O artigo 99.9 da Lei Xeral Tributaria recentemente introducido por Real decreto-lei 22/2020, do 16 de xuño, e a súa materialización para o procedemento inspector no artigo 151.1.e) LGT, regulador do lugar das actuacións inspectoras, veu a afianzar, con toda a cobertura e garantías procedimentales, un desenvolvemento tecnolóxico que trae consigo beneficios en termos de asistencia, prestación e axilización de servizos e mellora das relacións administración-administrado.
A misión da Axencia Tributaria é promover e asegurar o cumprimento do sistema tributario de forma equitativa favorecendo o desenvolvemento da sociedade española, e para a súa consecución, a Axencia Tributaria considera esencial que se favoreza o cumprimento voluntario das obrigas fiscais, e a iso dedica gran parte dos seus esforzos e innovacións.
Na máis recente xurisprudencia do Tribunal de Xustiza da Unión Europea (TXUE) en materia tributaria encontramos, cada vez con maior frecuencia, sentenzas en cuxo razoamento o Tribunal apela a principios xerais do dereito tributario ademais da o propio texto da norma europea.
O Servizo de Vixilancia Aduaneira (SVA) é unha institución ligada tradicionalmente á loita contra o contrabando de tabaco. Así, as súas orixes históricas encóntranse nos corpos que dependendo ou baixo a supervisión da Facenda Real, tiveron a citada misión con diversas denominacións, estruturas e adscricións orgánicas: Resgardo (marítimo e terrestre), Servizo Especial de Vixilancia Terrestre e Marítima da Compañía Arrendataria de Tabacos, Servizo Especial de Vixilancia Terrestre e Marítima da tabacalera S.A. ou Servizo Especial de Vixilancia Fiscal. É en 1982 cando recibe a súa denominación actual tras a aprobación do Real decreto 319/1982, do 12 de febreiro, polo que reestrutúrase e adscribe o Servizo de Vixilancia Aduaneira directamente ao Ministerio de Facenda a través da Dirección Xeral de Aduanas e Impostos Especiais.
As actuacións de comprobación e investigación tributaria, incluso as actuacións de auxilio xudicial en que participa persoal da Axencia Tributaria, teñen que adaptarse á situación dos sectores económicos ás que van dirixidas. Nos últimos anos as actividades económicas caracterízanse pola súa elevada informatización.
O sétimo e último indicador que prevé o Plan Estratéxico da Axencia Tributaria 2020-2023 para medir a evolución do resultado das súas actuacións no medio prazo é a redución dos intereses pagos.
A Axencia Tributaria ten o compromiso de aplicar o sistema tributario con xeneralidade e xustiza a todos os contribuíntes, a pesar do cal por veces as súas actuacións xeran conflitividade, isto é, provocan a interposición polos contribuíntes de recursos ou reclamacións.
A Axencia Tributaria, na súa misión de promover e asegurar o cumprimento do sistema tributario, debe realizar as actuacións necesarias para garantir e facilitar o pagamento das débedas tributarias e, se é o caso, realizar as actuacións executivas que sexan necesarias para o cobramento das débedas, tributarias ou non, cuxa xestión ten encomendadas.
O obxectivo estratéxico da Axencia Tributaria é a mellora do cumprimento voluntario das obrigas tributarias; para acadaro utiliza unha combinación de medidas dunha ampla índole como son a educación cívico-tributaria, a información e asistencia, a prevención da fraude tributaria e aduaneiro, as actuacións de control a posteriori, o impulso de modificacións normativas antifraude, os acordos con outros organismos, as relacións cooperativas, etc.
O eixe central que guía as actuacións da Axencia Tributaria é a mellora do cumprimento en período voluntario, aumentando o efecto inducido das actuacións da Axencia Tributaria e diminuíndo o peso dos resultados cuantitativos obtidos nas actividades de control.
O segundo dos indicadores previstos no Plan Estratéxico para medir e avaliar a evolución a medio prazo do cumprimento voluntario das obrigas tributarias é a medición dos efectos inducidos.
O obxectivo estratéxico da Axencia Tributaria é a mellora do cumprimento voluntario das obrigas tributarias; para acadaro utiliza unha combinación de medidas dunha ampla índole que van desde a educación cívico-tributaria, a información e asistencia, a prevención da fraude tributaria e aduaneiro, as actuacións de control a posteriori, o impulso de modificacións normativas antifraude, os acordos con outros organismos, as relacións cooperativas, etc.
Mediante a Lei 11/2021, do 9 de xullo, coñecida de forma abreviada como "de medidas de prevención e loita contra a fraude fiscal", engádese ao artigo 29.2 da Lei Xeral Tributaria (LGT) unha nova letra j), que establece a obriga, para os produtores, comercializadores e usuarios, de que os sistemas e programas informáticos ou electrónicos que soporten os procesos contables, de facturación ou de xestión de quen desenvolvan actividades económicas, garantan a integridade, conservación, accesibilidade, lexibilidade, rastreabilidade e inalterabilidad dos rexistros, sen interpolacións, omisións ou alteracións de que non quede a debida anotación nos sistemas mesmos. Ademais, en concordancia coa devandita regulación, establécese un réxime sancionador específico, no artigo 201 bis da citada Lei, derivado da mera produción destes sistemas ou programas, ou a tenza dos mesmos sen a axeitada certificación.
A utilización de efectivo é necesaria en calquera economía e fundamental para as pequenas transaccións. Non obstante, o emprego de efectivo para o pagamento de contías importantes non adoita estar xustificado. Nestes casos, razóns de comodidade e, por suposto, de seguridade fan máis apropiada a utilización doutros medios de pagamento como transferencias, cheques, tarxetas de crédito ou débito, etc. Nestas transaccións de elevado importe pódese utilizar o efectivo non por motivos de eficiencia, senón por tratarse dun medio de pagamento opaco e que non deixa rastro. A utilización de efectivo nas devanditas transaccións é un mecanismo de sobra coñecido, tanto a nivel interno como internacional, para o branqueo de capitais e para evitar a correcta tributación das rendas obtidas na imposición directa e do IVE reportado na indirecta.
Este 2022 cúmprense 30 anos da constitución da Axencia Estatal de Administración Tributaria (Axencia Tributaria). Tratar de imaxinar o camiño que hai que seguir nos vindeiros 30 anos non só é complexo, senón que non parece axeitado, xa que as prioridades, os retos, as oportunidades e as necesidades da Axencia Tributaria dependen de factores moi variables, como o medio económico – nacional e internacional –, os modelos de negocio ou os avances tecnolóxicos. Porén, si é posible realizar unha planificación para un período de tempo máis razoable. A este fin responde o Plan Estratéxico da Axencia Tributaria 2020-2023.
O actual Programa de Educación Cívico-tributaria, creado en maio de 2003, tivo como principais antecedentes as diversas investigacións sociolóxicas do Instituto de Estudos Fiscais, que permitiron coñecer de maneira continuada a percepción social da fiscalidade, e as recomendacións realizadas en 1994 pola Unidade Especial para o Estudo da Fraude sobre a conveniencia de introducir a educación fiscal no sistema educativo.
A Fiscalía Europea é un organismo dotado de personalidade xurídica propia que estende as súas competencias en toda a Unión Europea para protexer, no ámbito penal, os intereses financeiros da Unión, e que foi creado polo Regulamento (UE) 2017/1939 do Consello, do 12 de outubro de 2017.
Nos últimos anos, asistimos a importantes avances no panorama do intercambio internacional de información fiscal que se converteu desta maneira nunha potente ferramenta para que as Administracións tributarias poidan dispor da información transfronteiriza e poidan deste xeito garantir a aplicación efectiva do sistema tributario.
A globalización das economías e o aumento das operacións transfronteirizas supuxo un gran reto ao que se tiveron que enfrontar as Administracións tributarias. Os últimos anos foron claves no referente ao incremento na transparencia da información internacional e á consolidación de todos os intercambios de información impulsados na Unión Europea e no ámbito da OCDE.
O Servizo de Xestión Económica da Axencia Tributaria ten ao seu cargo a administración dos recursos financeiros e materiais necesarios para o cumprimento dos seus fins, actuando adicionalmente como servizo de contabilidade da Axencia.
O Servizo de Planificación e Relacións Institucionais (SEPRI) ocupa un papel central no deseño e desenvolvemento da planificación estratéxica e operativa da Axencia Tributaria, asumindo os labores de impulso, coordinación e seguimento de todos os instrumentos de planificación coa finalidade última de ser o servizo de referencia nos labores transversais dirixidos ao cumprimento da misión da organización.
A Administración tributaria española, como todas as Administracións públicas, require dunha asistencia xurídica que acompañe o devir das súas actuacións para garantir o principio de legalidade e actuar coa maior seguridade xurídica.
Como en toda organización que conte con máis de 26.000 empregados, na Axencia Tributaria o Departamento de Recursos Humanos constitúe unha peza fundamental na súa engrenaxe e funcionamento, xa que todas as súas funcións pódense condensar nunha soa: dotar a cada unidade da organización do persoal necesario, en cantidade e calidade, para que poidan realizar as funcións que ten encomendadas; así como ter a ese persoal comprometido, motivado e preparado para desenvolver o seu traballo coa maior eficacia en cada momento.
O Departamento de Aduanas e Impostos Especiais da Axencia Tributaria ten encomendadas, entre outras competencias, a xestión e o control dos tributos sobre o comercio exterior, os impostos especiais e os impostos ambientais. Outro ámbito de competencias está relacionado coa represión do contrabando, o narcotráfico e o branqueo de capitais.
O Plan Estratéxico 2020-2023 constitúe unha reflexión da Axencia Tributaria sobre os seus compromisos, prioridades, liñas de actuación e indicadores de resultados.
A Axencia Tributaria foi pioneira no desenvolvemento de servizos electrónicos no sector público español e en facilitar aos cidadáns o seu dereito a relacionarse por medios electrónicos.
Os órganos de Recadación da Axencia Tributaria desenvolven un constante labor de impulso do cumprimento voluntario por parte dos contribuíntes mediante a mellora dos mecanismos que se pon á súa disposición.
A semana pasada, a Axencia Tributaria publicou catro estatísticas: o martes publicáronse a estatística de comercio exterior de febreiro e o avance mensual do imposto sobre matriculación de vehículos correspondentes ao mes de marzo, e o mércores a estatística coa información de 2019 da declaración país por país de multinacionais con matriz española e o informe semanal de vendas interiores diarias. Tras o comezo da publicación a finais de ano deste último, xa se pode dicir que non hai semana do ano en que a Axencia Tributaria non publique unha ou varias estatísticas.
A Axencia Tributaria continúa reforzando, especialmente no marco do Plan Estratéxico 2020-2023, a intensificación e ampliación dos seus servizos de asistencia ao contribuínte ao consideraros un elemento esencial para favorecer o cumprimento voluntario.
A Axencia Tributaria fixa como un dos seus obxectivos esenciais conseguir a mellora no comportamento tributario dos contribuíntes mediante a asistencia no cumprimento. Nese labor de asistencia cóbrega particular relevancia nesta época do ano a campaña do IRPF.
A Axencia Tributaria fixa entre os seus obxectivos esenciais conseguir a mellora no comportamento tributario dos contribuíntes mediante a asistencia no cumprimento e, en segundo termo, a loita contra a fraude fiscal.
A información e asistencia ao contribuínte constitúe unha das grandes liñas estratéxicas de actuación da Axencia Tributaria, intensificada nos últimos anos, cuxo fundamento se encontra no convencemento de que a súa mellora non só facilita o cumprimento voluntario, senón que reduce moi significativamente o incumprimento das obrigas tributarias por parte de todos.
Esta é a primeira edición da newsletter da Axencia Tributaria.
Vivimos nun mundo en que estar ao día constitúe un reto. Por este motivo, as administracións públicas temos que ofrecer aos cidadáns a posibilidade de acceder de forma sinxela a toda a información que lles poida interesar. No ámbito tributario, tan cambiante, aínda é máis necesario, de aí esta nova iniciativa da Axencia Tributaria.