Os plans de reestruturación e o crédito público
A Lei 16/2022, do 5 de setembro, de reforma do texto refundido da Lei Concursal, supuxo, entre outras novidades relevantes, unha importante modificación dos marcos de reestruturación preventiva nacionais, como consecuencia da transposición da Directiva (UE) 2019/1023 do Parlamento Europeo e do Consello, do 20 de xuño de 2019, sobre marcos de reestruturación preventiva, exoneración de débedas e inhabilitacións, e sobre medidas para aumentar a eficiencia dos procedementos de reestruturación, insolvencia e exoneración de débedas, e pola que se modifica a Directiva (UE) 2017/1132 do Parlamento Europeo e do Consello, sobre determinados aspectos do Dereito de sociedades (Directiva sobre reestruturación e insolvencia).
A súa entrada en vigor provocou que os mecanismos extraxudiciais ata agora existentes (acordo extraxudicial de pagamentos e acordo de refinanciamento) suprímanse, sendo substituídos por unha única institución concursal, que é o denominado plan de reestruturación.
Este mecanismo preconcursal pode ser utilizado por persoas naturais ou xurídicas que realicen unha actividade empresarial ou profesional cunha dimensión determinada (establécense uns parámetros mínimos de número de traballadores, volume de negocio e importe de pasivo) e encóntrense nunha situación de insolvencia actual ou inminente, ou ben de probabilidade de insolvencia e, a diferenza do réxime previo, si pode afectar aos créditos de dereito público.
Unha das formas de afectación dos créditos de dereito público que establece a nova regulación é que os acredores públicos poden verse obrigados a suspender, por un prazo máximo de tres meses, a fase de realización ou alleamento de bens ou dereitos necesarios para a continuidade da actividade empresarial ou profesional do debedor que se encontre negociando un plan de reestruturación, no caso de que o xuíz así acórdeo.
A comunicación da proposta do plan de reestruturación aos acredores públicos cuxos créditos puidesen quedar afectados realízase mediante o servizo establecido na sede electrónica de cada entidade, para o que a Axencia Tributaria creou un novo servizo, ao que se pode acceder mediante esta ligazón: Axencia Tributaria: Situacións concursais.
Para os efectos da formación de clases de créditos para a votación do plan de reestruturación, cuestión especialmente relevante para os efectos da aprobación e ulterior homologación do devandito plan, é importante destacar que os créditos de dereito público son unha clase separada entre as clases do seu mesmo rango concursal.
Doutra banda, mentres que os créditos públicos quedaban á marxe dos acordos preconcursais existentes antes da entrada en vigor da lei 16/2022, actualmente, no caso de que as negociacións do debedor e os seus acredores frutifiquen no plan de reestruturación, os créditos de Dereito público poderán ser afectados, aínda que se esixe que concorran os seguintes requisitos adicionais:
-
Que o debedor acredite, tanto no momento de presentar a comunicación de apertura de negociacións no xulgado como no momento de solicitude de homologación xudicial do plan de reestruturación, que se encontra ao corrente no cumprimento das obrigas tributarias e fronte á Seguridade Social.
-
Que os correspondentes créditos teñan unha antigüidade inferior a dous anos, computados desde a data da súa devindicación ata agora de presentación no xulgado da comunicación de apertura de negociacións.
Se se cumpren os mencionados requisitos, os créditos de dereito público que se encontren pendentes de ingreso e véxanse afectados polo plan de reestruturación deberán ser integramente satisfeitos nun prazo de 12 meses desde que se dite o auto de homologación do citado plan (o prazo será de 6 meses se xa se concedera un adiamento ou fraccionamento previo sobre os mesmos créditos), co límite máximo de 18 meses desde a data de comunicación ao xulgado da apertura de negociacións. Non caberá, en ningún caso, quitación sobre o importe dos devanditos créditos.
Non obstante, os acredores públicos afectados polo plan de reestruturación poderían instar a resolución do devandito plan no referente aos seus créditos por incumprimento, que se produce cando se realice o non-pagamento dos prazos de pagamento previsto no propio plan, ou ben cando se xere débeda corrente tributaria ou fronte á Seguridade Social durante a vixencia do mencionado plan.
Adicionalmente, tén quese ter en conta a especialidade que supón a inclusión nos plans de reestruturación dos créditos con avais do Instituto de Crédito Oficial outorgados en virtude dos Reais Decretos-leis 8/2020, do 17 de marzo, de medidas urxentes extraordinarias para facer fronte ao impacto económico e social do COVID-19 , 25/2020, de 3 xullo, de medidas urxentes para apoiar a reactivación económica e o emprego, e 6/2022, do 29 de marzo, polo que se adoptan medidas urxentes no marco do Plan Nacional de resposta ás consecuencias económicas e sociais da guerra en Ucraína, respecto dos cales se contempla a súa regulación específica na disposición adicional oitava da Lei 16/2022, que supedita a votación respecto de plans de reestruturación que inclúan os devanditos créditos, na parte avalada, á autorización do Departamento de Recadación da Axencia Tributaria, nos casos e coas condicións fixadas na devandita disposición.