Trànsit de la Unió i Trànsit comú
Coneix les normes d'inclusió de la mercaderia en el règim de trànsit
El Nou Sistema d'Informatitzat de Trànsit Fase 5 (NCTSP5)
El sistema trans-europeu NCTSP5 (que connecta entre si els sistemes dels diferents Estats Membres) té per objecte aplicar els requisits del CAU en matèria de declaracions de trànsit. Per fer-ho, busca continuar desenvolupant l'actual sistema trans-europeu de declaracions de trànsit (NCTSP4) per tal d'aplicar plenament un sistema informatitzat de trànsit (NCTSP5) que comprenga els requisits que han de complir les empreses en matèria de processos i dades contemplats al CAU, incloent la cobertura dels procediments simplificats i la presentació de predeclaracions quan la mercaderia encara no es troba a disposició de la Duana. També comprén el desenvolupament d'interfícies harmonitzades amb el Nou Sistema Automatitzat d'Exportació (AESP1).
NCTSP5 és el sistema electrònic que té per objecte aplicar els requeriments establits en el Codi Duaner de la Unió al règim de trànsit. Este sistema substituïx a partir de la data de posada efectiva de producció del mateix al sistema NCTSP4.
NCTSP5 perseguix els següents objectius:
- Actualitzar les funcionalitats existents per a adaptar-les al CAU (Codi Duaner de la Unió).
- Afegir noves funcions per a millorar la facilitació del comerç i l'automatització de processos prevists en la legislació.
- Adaptar i desenvolupar connexiones amb uns altres sistemes electrònics rellevants.
El sistema nacional NCTSP4 es tancarà l'11 de març de 2024. A partir del 12 de març de 2024 NCTSP5 serà l'únic sistema habilitat per a l'enviament i gestió de declaracions de trànsit.
El sistema NCTSP5 desenvolupat per l'AEAT conté totes les declaracions de trànsit origen NCTSP4 o NCTSP5. A partir del 12 de març existixen determinades accions que es podran seguir realitzant pel sistema NCTSP4 en relació amb declaracions de trànsit presentades usant este sistema. Estes accions són les següents:
- Sol·licitud de rectificació de la declaració
- Sol·licitud d'invalidació de la declaració
- Impressió del document d'acompanyament (DAT)
El domini extern del sistema NCTSP5 va entrar en funcionament el 3 d'octubre de 2023. A partir d'aquella data es va iniciar un període de convivència nacional entre els sistemes NCTSP4 i NCTSP5 que finalitzarà amb el tancament definitiu del sistema NCTSP4 l'11 de març.
Independentment del període de convivència nacional d'ambdós sistemes, atès que tant NCTSP4 com NCTSP5 són sistemes trans-europeus, existirà un dit “període provisional” (també dit període transicional) que comprén des de la posada en producció del NCTSP5 nacional fins la data en què l'últim país adherit al Conveni de Trànsit Comú estiga integrat en el sistema NCTSP5. La finalització d'este període provisional – inicialment prevista per al 21 de gener de 2025 a les 00.00 hora central europea- donarà inici el període definitiu en el que resultaran aplicables les regles i condicions en els missatges electrònics per a este període.
La diferència entre les condicions per a les dades provisionals i els definitius es troba recollida en la guia tècnica per a presentació de declaracions de trànsit, disponible en el següent enllaç de la Sede Electrònica de l'AEAT:
SW d'Exportació AES (agenciatributaria.gob.es)
És important tindre en compte que l'activació del període definitiu es farà de forma abrupta (model big bang) en tots els sistemes de països del trànsit el 21 de gener de 2025 a les 00.00 hora central europea. Per açò, els operadors han de tindre un sistema també provat per al període definitiu i capaç de transicionar a este mitjançant paràmetres de configuració. En la guia tècnica de NCTSP5 s'indica com poder provar el sistema per a ambdós períodes a elecció de l'operador en proves.
Entre les novetats que inclou l'inclou el sistema NCTSP5 destaquen les següents:
- Adaptació de les dades de la declaració al Model de dades duaner europeu (EUCDM).
- Harmonització dels missatges del domini extern, entre duanes i operadors, en l'àmbit de la UE.
- Possibilitat d'enviar pre-declaracions de trànsit, amb caràcter previ a la presentació de les mercaderies davant duana.
- Inclusió d'una nova simplificació del règim de trànsit consistent en l'enviament d'una declaració de trànsit amb menys requisits de dades.
- Recepció de comunicacions per l'operador en format xml mitjançant subscripció al mecanisme de safata d'entrada.
El 2016, el CAU va introduir diversos canvis en les formalitats duaneres relatives al règim de trànsit. També va determinar com norma general que tots els intercanvis d'informació entre les autoritats duaneres i entre els operadors econòmics i les autoritats duaneres havien de realitzar-se utilitzant tècniques de tractament electrònic de dades. A més, va introduir canvis estructurals en els requisits de dades de les declaracions i els seus formats i codis que han d'utilitzar-se en les declaracions, d’acord amb el model de dades duaners de la UE.
El Model de Dades Duaner europeu (d'ara endavant, EUCDM) és el model per als sistemes duaners transeuropeus i per als sistemes nacionals de duanes dels Estats membres.
L'adaptació de les declaracions al model de dades EUCDM implica la desaparició de les diferents caselles del DUA de trànsit i l'aparició dels grups, elements i subelements de dades.
En la Guia tècnica del sistema NCTSP5 es proporciona informació sobre els camps de la declaració de trànsit, validacions que els resulten aplicables, taules de codis (si hi haguera), guies d'emplenament i correspondència amb la declaració en el sistema NCTSP4.
El EUCDM es troba disponible en el següent enllaç:
La declaració de trànsit NCTSP4 consta de dos nivells coneguts com capçalera i partida. En canvi, les declaracions presentades usant el sistema NCTSP5 introduïxen un nivell intermedie, dividint-se seu estructura en tres parts (nivells):
- El dit nivell consignment corresponent al nivell de declaració (capçalera).
- Nivell house consignment que contiene los datos correspondientes a un house concret.
- Nivell de partida de mercaderies (consigment item). El consignment Item contiene una doble numeración secuencial: la del número de consignment item dentro de su house consignment (Goods item number) y el número de consignment item único para toda la declaración completa (Declaration goods item number).
El titular del règim de trànsit és l'operador que presenta, o en nom del qual es presenta, una declaració de trànsit en la duana de partida sol·licitant que s'incloguen les mercaderies en el règim de trànsit.
El titular del règim de trànsit de la Unió assumix les següents obligacions:
- Presentar les mercaderies intactes i la informació requerida en la duana de destí, en el termini assenyalat i havent respectat les mesures preses per les autoritats duaneres per a garantir la seua identificació.
- Respectar les disposicions duaneres relatives al règim.
- Fora que la legislació duanera dispose el contrari, constituir una garantia per tal d'assegurar el pagament de l'import dels drets d'importació o d'exportació corresponent al deute duaner i altres gravàmens que puguen nàixer respecte a les mercaderies en virtut d'unes altres disposicions pertinents en vigor.
El règim de trànsit es configura al CAU com un règim especial no subjecte a autorització.
En el cas que la mercaderia a incloure en el règim de trànsit es trobe en una ubicació privada, el titular del règim haurà de necessàriament disposar de l'autorització d'expedidor autoritzat de trànsit. En este cas, l'expedidor autoritzat de trànsit haurà de disposar d'una autorització de garantia global de trànsit.
No.
En cas que s'expedisca un trànsit des d'una instal·lació privada és necessari disposar de la preceptiva autorització d'expedidor autoritzat de trànsit emesa per les autoritats duaneres competents.
Així mateix, els expedidors autoritzats de trànsit per la seua condició de titulars de la garantia global o dispensa de garantia que empara les operacions de trànsit i ser per tant els titulars del règim de trànsit, deuen ser igualment titulars d'una autorització per a l'ús de precintes de tipus especial fora que concórreguen les circumstàncies previstes en l'article 302 del Reglament d'Execució (UE) 2015/2447 de la Comissió de 24 de novembre de 2015 pel qual s'establixen normes de desenvolupament de determinades disposicions del Reglament (UE) núm. 952/2013 del Parlament Europeu i del Consell.
En el sistema NCTSP5 correspon a l'operador realitzar el càlcul de l'import de la garantia a travar relativa a l'operació de trànsit declarada. En cas que en la declaració de trànsit figure més d'una garantia, aquell import ha de ser repartit entre les garanties declarades i ha de ser indicat en la declaració o, si escau, en la pre-declaració de trànsit.
Este import deurà cobrir els drets d'importació i altres gravàmens (inclosos l'IVA i els IE ) que pogueren nàixer respecte a les mercaderies en cas que es produïsca un incompliment de les condicions a què queda subjecta la mercaderia inclosa en el règim de trànsit.
El sistema NCTSP5 permet la presentació de la declaració de trànsit amb caràcter previ a la presentació de la mercaderia a la duana indicant la lletra “D” en l'element de dada de la declaració “tipus addicional”.
En estos casos, si les mercaderies no es presenten a la duana en un termini de 30 dies a partir de la presentació de la declaració en duana, es considerarà que esta declaració no ha sigut presentada.
Mentres romanga en estat "PA", una pre-declaració de trànsit pot ser modificada per l'operador les vegades que siga necessari mitjançant l'enviament del missatge electrònic establit a este efecte. És possible també modificar la pre-declaració en el missatge enviat a la duana per part de l'operador notificant l'arribada de les mercaderies a la duana.
No obstant això, existixen una sèrie de dades de la pre-declaració de la qual rectificació no és possible. Estos elements de dades són els següents:
- Tipus addicional de declaració
- Dades de seguretat (si els conté)
- Duana de partida
- Titular del Règim
- Titular del Règim TIR
- NIF del representant.
Únicament és possible sol·licitar la rectificació de la declaració de trànsit que es trobe pendent de despatx, és a dir, amb caràcter previ a l'alce.
En cap cas s'admetrà una sol·licitud de rectificació de la declaració una vegada concedit l'alce.
A través del sistema NCTSP5, l'operador pot presentar sol·licituds d'invalidació en els supòsits següents:
- En el cas de pre-declaracions de trànsit en les que l'estat de la declaració siga “PA.”
- En el supòsit de declaracions en les que figura declarada una garantia expedida per un altre Estat membre pendents d'acceptació (estat de la declaració de trànsit “PG ”).
- Així mateix, podrà sol·licitar-se la invalidació a la duana de partida del trànsit sempre que la declaració es trobe en l'estat pendent de despatx. Estes sol·licituds d'invalidació seran tramitades per la duana de partida.
Una vegada concedit l'alce no s'admetrà la sol·licitud d'invalidació a través de missatge electrònic, havent de sol·licitar-se esta invalidació a la duana de partida del trànsit a qui correspondrà valorar si es complixen els requisits legals per a invalidar la declaració.
El sistema NCTSP5 incorpora un servici web de consulta completa de la declaració de trànsit (servici CCTRAC). Així mateix, disposa d'un servici web mitjançant el qual es pot aportar documentació en cas que siga requerida per l'autoritat duanera així com sol·licitar el despatx de la declaració en aquells supòsits en els que la mateixa haja quedat sota control duaner en la duana de partida del trànsit (servici CCDOTC). Es podran enviar diversos missatges (amb un o més documents cadascun) i a més sol·licitar el despatx a la duana quan s'hagen annexat la totalitat dels documents.
En sede electrònica, han sigut habilitat els servicis web.
A diferència del sistema NCTSP4, en el sistema NCTSP5 no és necessari disposar de permís d'impressió.
A través del sistema de safata d'entrada, l'AEAT deposita les comunicacions corresponents a la declaració de trànsit, en cas d'integració màquina a màquina (servicis web). Per poder rebre comunicacions a través d'este sistema és necessària subscripció prèvia.
Pot realitzar-se esta subscripció a través del següent enllaç:
Mitjançant este sistema es donarà informació del tipus:
- Rebre la comunicació relativa a l'alce de les mercaderies en la Duana de Partida, per al cas de què estiguen sota control físic o documental i per al cas de què s'estiga pendent de la validació del saldo de la garantia estrangera-Servici Comunicació d'Alce en Duana de partida.
- Rebre la comunicació relativa al despatx disconforme del trànsit en la Duana de Partida, per al cas de què les mercaderies estiguen sota control físic o documental-Servici Comunicació de Despatx Disconforme en Duana de Partida.
- Rebre la comunicació relativa a què la declaració ha quedat pendent de controles en la Duana de Partida, per al cas de què la declaració tinguera garanties estrangeres-Servici Comunicació de Controles en Duana de Partida.
- Rebre la comunicació relativa a la invalidació d'una pre-declaració o una declaració.
El Document d'Acompanyament de Trànsit (DAT) en NCTSP5 es genera per l'AEAT en el moment en què es concedisca l'alce de la mercaderia inclosa en el règim de trànsit en la duana de partida. Este DAT disposa d'un CSV (Codi Segur de Verificació) que es comunica a l'operador. El DAT així generat es pot obtindre a la seu electrònica de l'AEAT indicant seu CSV. Així mateix, este DAT es pot trobar a la pestanya “Consultar documents electrònics” del punt de menú “Meus expedientes”.
És obligatori presentar el document d'acompanyament de trànsit (DAT) en la duana de destí?
Durant el període provisional és obligatori que el DAT en paper en el que figura el MRN de la declaració acompanye a la mercaderia inclosa en el règim de trànsit, havent de presentar-se a les duanes de trànsit i destí.
Durant el període definitiu, el MRN de la declaració de trànsit es comunicarà igualment a les duanes de trànsit i destí sense que siga necessari usar el format paper del DAT.
Els missatges que deuen enviar-se a la duana de destí del trànsit són els següents:
- Notificació d'arribada de la mercaderia a la duana de destí (missatge CC007).
- Notificació de descàrrega en la duana de destí (missatge CC044).
- Alta indirecta de trànsit no nacional en el supòsit d'indisponibilitat del sistema electrònic de la duana del país d'expedició del trànsit.
És important assenyalar que, a diferència del sistema NCTSP4, en el sistema NCTSP5 cadascun dels missatges anteriors deu enviar-se de forma independent sense que siga possible l'enviament d'un únic missatge combinació dels anteriors.
La declaració de trànsit amb menys requisits de dades és una de les simplificacions que l'article 233 del CAU preveu per al règim de trànsit. La seua utilització està condicionada a la concessió de la preceptiva autorització. Esta simplificació únicament serà aplicable al transporte de mercaderies per ferrocarril i per via marítima i aèria quan no s'utilitze un document electrònic com declaració de trànsit.
Podrà trobar informació sobre el procediment d'autorització en el següent enllaç:
En cas d'incidents durant la circulació de les mercaderies, el transportista haurà d'efectuar les anotacions pertinents en el Document d'Acompanyament de Trànsit/Llesta d'Articles (DAT/LDA). Les mercaderies juntament amb el DAT/LDA hauran de presentar-se davant l'autoritat duanera més pròxima del país en territori del qual es trobe el mitjà de transport de conformitat amb el que estableix l'article 305 del Reglament d'Execució (UE) 2015/2447 de la Comissió de 24 de novembre de 2015 pel qual s'establixen normes de desenvolupament de determinades disposicions del Reglament (UE) 952/2013 del Parlament Europeu i del Consell pel qual s'establix el codi duaner de la Unió.
Durant el període provisional es podran enviar els incidents en ruta en el missatge de notificació d'arribada de la mercaderia a la duana de destí (missatge CC007).
Durant el període definitiu, i també durant el període provisional sempre que les duanes involucrades en l'operació de trànsit estiguen situades en un país en el que el sistema NCTSP5 estiga operatiu, s'haurà d'acudir a la duana a comunicar l'incident que al seu torn serà comunicat per esta duana a la duana de partida del trànsit.
Tant en el supòsit d'indisponibilitat del sistema electrònic en la duana de partida no nacional del trànsit, com en aquells casos en els que esta duana no ha enviat a la duana de destí la informació de la declaració de trànsit en forma electrònica, es podrà seguir utilitzant el sistema d'alta indirecta de trànsit no nacional previst en el sistema NCTSP4, amb les següents particularitats:
- S'enviarà a la duana de destí el missatge d'alta indirecta CCTNNC.
- S'incorporarà el document digitalitzat amb el que ha circulat la mercaderia en trànsit des de la duana de partida. Este document pot ser el Document d'Acompanyament de Trànsit en el que figure el MRN de l'operació o un altre document de fallback o indisponibilitat del sistema electrònic.
En cas que la documentació anterior no siga incorporada, es rebutjarà el missatge d'alta indirecta.