Informació i passos per a l'obtenció d'un certificat electrònic
Saltar índex de la informacióInformació i passos per a l'obtenció d'un certificat electrònic FNMT
El certificat electrònic és una firma digital que s'instal·la al navegador per a garantir la seua identitat a Internet i que permet realitzar gestions des de l'ordinador, dispositiu mòbil o tauleta tàctil a la nostra seu electrònica i en la d'altres organismes que també ho admeten.
Quan accedisques a un tràmit que requerisca certificat electrònic, apareixerà en pantalla una finestra per a poder triar el certificat adequat i continuar amb el procediment.
La sol·licitud i obtenció d'un certificat electrònic vàlid en l'àmbit tributari es realitza des de les pàgines web de les Entitats emissores de certificats (no se sol·licita a través de la pàgina web de la AEAT).
Pot sol·licitar-se en suport programari o en targeta criptogràfica.Açò introduïx diferències en els passos que s'han de seguir, encara que sempre és necessari acreditar la teua identitat en una Oficina d'Inscripcions en la que s'haurà de presentar la documentació corresponent, excepte per al certificat d'Administrador únic o Solidari que s'obté on-line amb un certificat de la FNMT-RCM o DNI electrònic, sense necessitat d'acudir a una oficina per a acreditar-se.A més, per a l'acreditació d'un certificat de Representante de Persona Jurídica amb NIF A, B, C i D la AEAT disposa d'un tràmit que permet la presentació de documentació on line.
Tot el procés de sol·licitud i obtenció del certificat ha de realitzar-se des del mateix equip, navegador, amb el mateix usuari i no formatar l'equip entre la sol·licitud i la descàrrega del certificat.
Estos són els passos per a l'obtenció d'un certificat electrònic en suport programari, en el cas de la Fàbrica Nacional de Moneda i Timbre:
Configuració prèvia a la sol·licitud
Sol·licitud del certificat via Internet.
Acreditació de la identitat davant d'alguna de les oficines d'inscripcions establides per l'Autoritat de Certificació.La documentació que s'ha d'aportar en l'acreditació dependrà del tipus de certificat electrònic sol·licitat.
Descàrrega del certificat des de la pàgina web de la FNMT.
Realitzar còpia de seguretat del certificat electrònic.
Obtenció d'un certificat electrònic en format programari a través de la Fàbrica Nacional de Moneda i Timbre (FNMT)
Accedix a la pàgina web de la FNMT i selecciona el tipus de certificat que necessites sol·licitar.Tant al menú lateral com en la part central, trobaràs els diferents tipus de certificat:
- Certificat Electrònic de Ciutadà o de Persona Física
- Certificat Electrònic d'Empresa o de Representant (per a este últim s'emeten tres tipus de certificat:per a Administrador Únic o Solidari, per a Persona Jurídica o per a Entitat sense Personalitat Jurídica)
- Certificat Electrònic Sector Públic.
A continuació, seguix els passos del procediment.
Configuració prèvia a la sol·licitud
En primer lloc, accedix a l'apartat "Configuració prèvia". Seguix les recomanacions que s'indiquen per a evitar possibles errors durant el procés d'obtenció del certificat i instal·la el programari necessari per a la generació de claus, que pot ser executat a qualsevol navegador i sistema operatiu.Descarrega i instal·la el "Configurador FNMT-RCM" fent clic en "Àrea de Descàrrega de Configurador FNMT".
Selecciona l'opció corresponent al sistema operatiu utilitzat i descàrrega i executa l'arxiu.
Concedix els permisos necessaris, accepta les condicions i prem "Següent" fins que comunique que està degudament instal·lat.
Obtenció del codi de sol·licitud per Internet
Accedix al segon pas:"Sol·licitar Certificat".Indica el DNI o NIE del titular del certificat, el primer cognom tal com apareix al document d'identitat i un correu electrònic.A esta direcció de correu s'enviarà el codi de sol·licitud associat a la petició. Fes clic en "condicions d'expedició del certificat" per a veure les condicions d'expedició i marca la casella per a acceptar-les.
Després, prem "Enviar petició".El navegador et demanarà permís per a obrir el "Configurador FNMT-RCM" i hauràs de crear una contrasenya per a protegir la sol·licitud del certificat.Esta contrasenya, que serà sol·licitada novament en el moment de la descàrrega, és única i exclusivament coneguda pel sol·licitant.En cas d'oblidar esta contrasenya, hauràs de tornar a iniciar el procés de sol·licitud.
Com a resultat de la petició, apareixerà una finestra indicant que la sol·licitud ha sigut processada correctament i rebràs en el teu compte de correu electrònic el codi de sol·licitud.
Únicament es poden modificar les dades que no apareguen al certificat a efectes de comunicació amb l'Autoritat de Certificació.Per a modificar les dades que apareixen al certificat és necessari emetre un nou certificat.
Acreditació d'identitat en una Oficina d'Inscripcions
Has d'acreditar la identitat a les Oficines d'Inscripcions reconegudes (aporta el codi que ha rebut en el correu electrònic i la documentació necessària segons es tracte d'una persona jurídica o física).A la pàgina de la FNMT trobaràs un localitzador d'oficines.Hauràs de sol·licitar abans cita prèvia.
Descàrrega del certificat electrònic
Descarrega el certificat des de la pàgina de la mateixa entitat certificadora, aportant de nou el NIF del sol·licitant i el codi rebut en el correu electrònic en sol·licitar el certificat.Recorda que has d'utilitzar el mateix ordinador i el mateix usuari amb qui vas realitzar la sol·licitud.
Abans de prémer "Descarregar Certificat", accepta les condicions d'ús del certificat prement en el link i marca la casella d'acceptació.Després, prem "Descarregar Certificat".
L'aplicació generadora de claus sol·licitarà la contrasenya que vas indicar en el moment de la sol·licitud i oferirà l'opció de realitzar una còpia de seguretat en eixe moment (recomanat), una vegada realitzada la còpia (sol en el cas d'haver marcat "Sí"), quedarà instal·lat el certificat.
Obtenció d'una còpia de seguretat del certificat
Si en el procés de descàrrega del certificat no vas realitzar una còpia de seguretat per haver marcat "No", és recomanable que accedisques al magatzem de certificats del navegador i realitzes una còpia de seguretat (exportació).La necessitaràs si en algun moment has de recuperar el certificat o utilitzar-lo en un altre equip i, si no disposes d'ella, l'única alternativa seria sol·licitar un nou certificat.