Codi de Bones Pràctiques Tributàries
Elaborat i aprovat pel Fòrum de Grans Empreses per a promoure una relació recíprocament cooperativa entre l'Agència Tributària i les empreses que el subscriguen
Codi de Bones Pràctiques Tributàries
INTRODUCCIÓ
Les empreses desenvolupen un paper molt important en la vida social, no només com generadores de treball i riquesa, sinó com agents de desenvolupament en les comunitats en les que s'inserixen. Les empreses són conscients d'això i ja des de fa anys busquen enfortir la seua responsabilitat social, que implica seguir una sèrie de conductes que van més enllà del respecte i estricte compliment de les lleis i les normes, per a adoptar postures de contribució activa i voluntària de la millora social, econòmica i ambiental.
L'existència d'un adequat sistema tributari és un element destacat del marc institucional d'un país, el que justifica que ciutadans, agents socials i autoritats s'involucren activament per al seu millor desenvolupament i efectiva aplicació.
En aquella línia, present Codi de Bones Pràctiques Tributàries conté recomanacions, voluntàriament assumides per l'Administració Tributària i les empreses, tendents a millorar l'aplicació del nostre sistema tributari a través de l'increment de la seguretat jurídica, la cooperació recíproca basada en la bona fe i confiança legítima entre l'Agència Tributària i les pròpies empreses, i l'aplicació de polítiques fiscals responsables en les empreses amb coneixement del Consell d'Administració. Estes recomanacions es formulen amb caràcter no exhaustiu i flexible, permetent que les empreses que les assumisquen puguen adaptar-les a les seues pròpies característiques.
Una correcta gestió tributària per part de les empreses i més seguretat jurídica en matèria fiscal comporta una major fortalesa en seus resultats econòmics, minorant els seus riscos, incloent els reputacionales.
Els principis de bona fe i confiança legítima que legalment regixen el funcionament de les Administracions Públiques cobren especial rellevància en l'actual sistema tributari. No només per la major exigència de la seua normativa, sinó també perquè els sistemes econòmics exigixen de les empreses, i especialment d'aquelles amb un component internacional, una major complexitat de les seues operatives. En este escenari, l'adequada gestió dels riscos inherents al compliment de les obligacions tributàries per part de les empreses demanda una major cooperació recíproca amb l'Administració Tributària.
Amb més motiu quan una de les dos grans línies d'actuació de l'Agència Tributària d'acord amb la normativa que la regula consistix en la prestació de servicis d'informació i assistència al contribuent. Més enllà de què l'Agència Tributària garantisca en el desenvolupament de la seua activitat el ple exercici dels drets dels contribuents, una Administració Tributària moderna exigix una proximitat més gran amb les empreses, tant com principals contribuents com per la seua valuosa actuació com a col·laboradors tributàries. Esta proximitat ha de caracteritzar-se no només per un coneixement millor i més detallat de l'actuació del contribuent, sinó també per vetlar per la màxima publicitat i perdurabilitat dels seus criteris interpretatius i d'actuació. En definitiva, és este compromís de l'Administració Tributària el que ha de dotar de la necessària seguretat jurídica als contribuents i permet un compliment millor i més eficaç de les obligacions tributàries. Per tot això, la gestió tributària ha de configurar-se, no com un procediment de parts enfrontades, sinó com una col·laboració per a una fi comuna.
En este marc, l'objectiu del Codi és promoure una relació recíprocament cooperativa entre l'Agència Estatal d'Administració Tributària (d'ara endavant, Agència Tributària) i les empreses que el subscriguen, relació basada en els principis de transparència i confiança mútua, que ha de donar lloc, per tant, a un desenvolupament de la mateixa conforme als principis de bona fe i lleialtat entre les parts, tot la qual cosa augmentarà l'eficàcia dels controles de l'Administració Tributària i reduirà la inseguretat jurídica a la que podrien estar exposades les empreses i la litigiositat que sorgix entre ambdues.
BONES PRÀCTIQUES FISCALS
1. Transparència, bona fe i cooperació amb l'Agència Tributària en la pràctica fiscal empresarial.
-
Són bones pràctiques que han de ser fomentades per les Empreses totes aquelles que conduïsquen a la reducció de riscos fiscals significatius i a la prevenció d'aquelles conductes susceptibles de generar-los.
-
Les empreses evitaran la utilització d'estructures de caràcter opac amb finalitats tributàries, entenent-se per tals aquelles en les que, mitjançant la interposició de societats instrumentals a través de paradisos fiscals o territoris no cooperants amb les autoritats fiscals, estiguen dissenyades amb el propòsit d'impedir el coneixement, per part de l'Agència Tributària, del responsable final de les activitats o el titular últim dels béns o drets implicats.
-
Les empreses i l'Agència Tributària col·laboraran en la detecció i busca de solucions pel que fa a aquelles pràctiques fiscals fraudulentes que puguen desenvolupar-se en els mercats en els quals estan estos per a eradicar les ja existents i previndre la seua extensió.
-
El Consell d'Administració o òrgan equivalent estarà informat de les polítiques fiscals aplicades per la companyia. Abans de formular els comptes anuals i presentar la declaració de l'impost sobre societats, el responsable dels assumptes fiscals de la companyia informarà al Consell, directament o a través de la Comissió d'Auditoria, de les polítiques seguides durant l'exercici.
Sense perjudici d'això, en el cas d'operacions o assumptes que hagen de sotmetre's a l'aprovació del Consell d'Administració o òrgan equivalent s'informarà de quins són les conseqüències fiscals de les mateixes quan constituïsquen un factor rellevant.
2. Transparència i seguretat jurídica en l'aplicació i interpretació de les normes tributàries per part de l'Agència Tributària.
-
L'Agència Tributària procurarà que en les seues actuacions es tinguen en compte els precedents administratius i vetlarà perquè en la interpretació de les normes es respecte la unitat de criteri de l'Administració tributària.
A este fi, l'Agència Tributària aplicarà els criteris interpretatius que es desprenguen de l'adoctrina administrativa i jurisprudencial. En absència de tal adoctrina, quan tinguera dubtes sobre el criteri a aplicar, sol·licitarà informe a la Direcció General de Tributs en l'àmbit de la seua competència.
Els Directors de Departament de l'Agència Tributària informaran al Comité Permanent de Direcció de la mateixa d'aquells criteris interpretatius que pretenguen aplicar en les seues actuacions, sempre que es referisquen a qüestiones d'especial transcendència o que puguen generar controvèrsies significatives amb els contribuents i en les que no existisca criteri establit per la Direcció General de Tributs, el Tribunal Economicoadministratiu Central o els Tribunals de Justícia.
-
Sense perjudici de la regulació aplicable quant a la interpretació i qualificació de les normes tributàries i de la tasca d'informació i assistència als obligats tributaris, l'Agència Tributària farà públics els criteris que aplica en els seus procediments de control en tant siguen susceptibles de ser aplicats amb caràcter general.
-
L'Agència Tributària establirà procediments adequats per a permetre que aquells contribuents que tinguen dubtes sobre el tractament tributari de determinades operacions o operatives puguen conéixer, amb la rapidesa requerida pel cas, els criteris que l'Administració aplicaria en tals operacions o operatives.
-
Els contribuents podran presentar un annex explicatiu juntament amb les declaracions tributàries, manifestant els criteris seguits en la preparació de les mateixes així com els fets en els que es basen, la qual cosa, si els fets s'adapten a la realitat i els criteris estan raonablement fonamentats, serà valorat favorablement per l'AEAT a l'efecte de determinar la diligencia, el dol o culpa a què es referix la Llei general tributària.
-
L'Agència Tributària, en la seua activitat d'aplicació del sistema tributari, garantix el ple exercici dels drets dels contribuents.
3. Reducció de la litigiositat i evitació de conflictes.
-
L'Agència Tributària i les empreses tenen com a objectiu que les seues relacions siguen constructives, transparents i basades en la mútua confiança. Per a aconseguir-ho, ambdues parts hauran de procurar minorar els conflictes derivats de la interpretació de la normativa aplicable, afavorint l'ús dels intruments que, a este efecte, establix l'Ordenament Jurídic Tributari.
-
L'Agència Tributària i les empreses utilitzaran totes les possibilitats que oferix el caràcter contradictori del procediment inspector, potenciant l'acord en totes les fases procedimentals en què això siga factible i assumint les següents pràctiques:
-
L'Agència Tributària facilitarà com més prompte millor al contribuent el coneixement dels fets susceptibles de regularització, de manera que, al llarg de les actuacions inspectores, es facilite el major intercanvi de parers possible i es possibilite com més prompte la correcció de les actuacions de l'empresa a futur.
-
L'Agència Tributària comunicarà al contribuent, en el tràmit d'audiència previ a les actes d'inspecció, els fets que influïsquen en l'eventual proposta de regularització. Així mateix, a petició d'este, se li indicaran els conceptes essencials que es regularitzaran i procurarà facilitar-se, a títol orientatiu, una quantificació provisional de la liquidació que resultaria d'acord amb les dades disponibles en aquell moment.
-
L'Agència Tributària incorporarà en la motivació dels actes en què es base la proposta de regularització una valoració expressa de les al·legacions del contribuent.
Per a facilitar que les al·legacions presentades siguen valorades adequadament, les empreses procuraran informar d'això a l'òrgan que tramita el procediment tan prompte les presenten, indicant el lloc de presentació i intentant facilitar una còpia de les mateixes, preferentment per mitjans electrònics.
Així mateix, les empreses procuraran informar de les sol·licituds d'ampliació del termini per a formular al·legacions tan prompte les presenten, indicant el lloc de presentació.
-
L'Agència Tributària atendrà de manera efectiva, en les inspecciones de grups, les al·legacions que pogueren formular-se contra les diligencies alçades a les societats dominades, prèvies a l'acta consolidada.
-
L'Agència Tributària procurarà que totes les qüestiones de fet rellevants per a practicar la liquidació així com l'activitat probatòria correlativa, es coneguen i discutisquen adequadament durant les actuacions inspectores prèvies a la firma de l'acta o, si escau, en les actuacions complementàries que se'n recorden a este efecte.
-
L'Agència Tributària i les empreses potenciaran els acords i les conformitats en el procediment inspector.
-
Així mateix, es procurarà que totes les qüestiones de fet rellevants per a instruir, si escau, l'expediente sancionador, es coneguen i discutisquen adequadament amb anterioritat a la resolució del mateix.
-
-
Per a reduir la carrega fiscal indirecta que representa per als contribuents el compliment de determinades obligacions i l'atenció de determinats procediments, l'Agència Tributària intentarà delimitar el més possible l'objecte dels requeriments i declaracions informatives i procurarà limitar la durada dels procediments de comprovació i investigació al temps estrictament necessari per poder realitzar una adequada actuació de control.
Per part seua, les empreses procuraran facilitar la informació i documentació sol·licitada per l'Agència Tributària, així com tota aquella que puga ser rellevant per al desenvolupament dels corresponents procediments, de la forma més ràpida i completa possible.
ANNEX
ADHESIÓ AL CODI DE BONES PRÀCTIQUES TRIBUTÀRIES I SEGUIMENT DE L'APLICACIÓ DEL MATEIX
1. Àmbit subjectiu d'aplicació.
Este codi ha sigut elaborat i aprovat pel Fòrum de Grans Empreses per a promoure una relació recíprocament cooperativa entre l'Agència Tributària i les empreses que el subscriguen.
El Codi serà aplicat per l'Agència Tributària i per totes les empreses que s'adherisquen al mateix, comprometent-se les parts afectades al seu desenvolupament i implementació en els seus respectius àmbits de competència. No obstant això, l'Agència Tributària desenvoluparà gradualment l'apartat 2.3. del mateix, tenint en compte el nombre d'empreses adherides.
2. Procediment d'adhesió.
La decisió d'adhesió al Codi de Bones Pràctiques Tributàries haurà de formalitzar-se a través d'un acord del Consell d'Administració o òrgan equivalent de l'entitat, que es comunicarà a l'Agència Tributària. De la mateixa forma podrà comunicar en qualsevol moment la seua baixa del mateix.
L'adhesió i baixa hauran de ser a la totalitat del Codi, no sent admissible l'adhesió o baixa parcial a apartats específics del mateix.
L'Agència Tributària podrà informar de quins són les entitats adherides al Codi, excepte manifestació expressa en contra de l'empresa afectada, a través de la Secretaria Tècnica del Fòrum.
L'informe anual de govern corporatiu de les empreses adherides al Codi haurà de reflectir l'efectiu compliment per part d'aquelles del contingut d'este. En el cas que esta qüestió no aparega reflectida en l'informe, s'entendrà, fora que mitjance justificació suficient, que l'entitat ha decidit renunciar al mateix.
3. Comissió de Seguiment.
El Ple del Fòrum de Grans Empreses determinarà la creació d'una Comissió de Seguiment de l'aplicació del Codi de Bones Pràctiques Tributàries, constada per sis membres, nomenats anualment a parts iguals per l'Agència Tributària i les empreses participants en el Fòrum. La condició de president recaurà en un dels membres nomenats per l'Agència Tributària i la de secretari en un membre d'entre els nomenats per les empreses.
Els acords de la Comissió de Seguiment s'adoptaran per consens entre els seus membres.
El Fòrum de Grans Empreses és la sede en la que l'Agència Tributària i les Grans Empreses han d'estudiar i convindre la inclusió en el Codi de noves matèries i la interpretació de les recomanacions del mateix. Constituïx una finalitat primordial de la Comissió de Seguiment presentar a la consideració d'aquell, tant les qüestiones d'interpretació que considere oportunes, com l'oportunitat d'abordar noves matèries, sense perjudici de qualssevol altres iniciatives que puguen ajudar a la materialització i posada en pràctica del Codi.
La Comissió de Seguiment es reunirà amb caràcter general una vegada al semestre, sense perjudici que el puga fer tantes vegades com es considere necessari per la representació de l'Agència Tributària o de les empreses.
L'actuació de la Comissió de Seguiment estarà guiada pels principis de transparència, confiança mútua, bona fe i lleialtat que presidixen el Codi de Bones Pràctiques Tributàries.
Totes les dades, informes o antecedents de qualsevol naturalesa presentats a la Comissió de Seguiment o obtinguts per la mateixa en l'acompliment de les seues funcions tindran caràcter reservat, estant els seus membres obligats al més estricte i complet sigil respecte dels mateixos.
La Comissió de Seguiment no podrà conéixer sobre situacions particulars de les empreses adherides al Codi, no podent per tant intervindre en cap procediment tributari en curs.