Codi de Bones Pràctiques Tributàries
Elaborat i aprovat pel Fòrum de Grans Empreses per a promoure una relació recíprocament cooperativa entre l'Agència Tributària i les empreses que el subscriguen
Proposta per a l'aportació voluntària de la documentació sobre operacions vinculades al si del Codi de Bones Pràctiques Tributàries, aprovada en la sessió plenària de 8 de juny de 2023
Este document té per objecte avançar en el desenvolupament del model de relació cooperativa entre l'Agència Estatal d'Administració Tributària (Agència Tributària) i les empreses acollides al Codi de Bones Pràctiques Tributàries (CBPT).
L'experiència en l'aplicació d'este Codi ha sigut, fins ara, útil i fructífera i ha constituït un intrument eficaç de millora en la relació entre l'Agència Tributària i les empreses adherides al mateix.
Amb la finalitat d'aprofundir en esta relació, es considera que han d'abordar-se determinades accions dirigides a produir nous avanços, en particular i d'acord amb este document, mitjançant l'aportació voluntària de la documentació referent a les operacions vinculades realitzades pel contribuent.
A este fi, en primer lloc, s'assenyala l'abast de la informació a presentar i el seu termini de presentació.
En segon terme, es descriu la raó per la qual es considera que l'aportació d'esta documentació podria resultar convenient en el marc de la relació cooperativa.
En últim extreme, s'analitza quin podria ser la utilitat o avantatge que obtindran les empreses adherides al CBPT en cas de facilitar a l'Agència Tributària la informació de referència.
1. Abast de la informació a presentar, contribuents als que afecta, forma i termini de presentació.
Constituïx l'objecte d'este document establir la possibilitat d'aportació de la informació relativa a les seues operacions vinculades, en via estrictament voluntària i per part de les entitats que estan adherides al CBPT.
A estos efectes, s'entén per documentació relativa a preus de transferència la recollida en l'article 18 de la Llei 27/2014, de 27 de novembre, de l'impost sobre societats i els articles 13 i següents del Reglament de l'impost sobre Societats, aprovat pel Reial Decret 634/2015, de 10 de juliol. Esta normativa establix el caràcter obligatori de la seua elaboració, així com l'obligació de què esta documentació es trobe a disposició de l'Administració tributària a partir de la finalització del termini voluntari de declaració.
L'aportació voluntària d'esta documentació afectaria tant als grups de la qual matriu residisca a Espanya com a aquells que pertanguen a grups empresarials no residents.
Amb l'objectiu de determinar la documentació a remetre, caldria distingir:
-
En el cas de grups de la qual dominant siga resident a Espanya, la documentació haguera d'incloure la prevista en el artº 15 del Reglament de l'impost sobre Societats (Reial decret 634/2015) pel que es refereix a al grup (masterfile), i la prevista en el artº 16 respecte de l'entitat/entitats residents a Espanya.
-
Quan es tracti de filials o establiments permanents residents a Espanya, que pertanguen a grups no residents, la documentació es referirà exclusivament a la prevista en el artº 16 del citat Reglament (local file).
Quant al termini, l'aportació de la informació es realitzaria un cop transcorreguts sis mesos des de la finalització del període de declaració de l'impost sobre societats, per tant, el gener de l'any següent a la presentació d'esta, en el cas de les societats període impositiu del qual corresponga amb l'any natural.
2. Raó per la qual l'aportació de la documentació podria resultar convenient en el marc de la relació cooperativa entre l'Agència Tributària i les entitats a les que s'aplica el CBPT.
Com ja s'ha assenyalat, l'elaboració de la documentació relativa a preus de transferència, en particular, la recollida en l'article 18 de la Llei de l'impost sobre Societats i els articles 13 i següents del Reglament de l'impost, té caràcter obligatori. Igualment, estes normes establixen l'obligació de què esta documentació es trobe a disposició de l'Administració tributària.
Açò constituïx un aspecte clau, ja que posa de manifest la facilitat del compromís que s'exposa en este document, atés que esta documentació no ha d'elaborar-se de manera específica pels contribuents quan li siga sol·licitada, sinó que és una documentació que, en qualsevol cas, han d'elaborar.
L'aportació d'esta documentació, tanmateix, només pot exigir-se per part de l'administració en el marc d'actuacions i procediments tributaris, bé de comprovació, bé derivats de requeriments d'obtenció d'informació, a diferència del que passa en uns altres països del nostre entorn pròxim (1).
L'obtenció primerenca d'esta informació facilitarà a l'Administració tributària una major comprensió de les activitats del contribuent i, en particular, dels aspectes recollits en els informes de transparència fiscal.
Per a acabar este punt, i pel que fa a les actuacions que podria dur a terme l'Agència Tributària després de rebre la informació, açò és, com explotarà la informació i quines conseqüències podria tindre per a les empreses, cal remetre's al règim previst per als informes de transparència. Per tant, la seua finalitat no seria una altra que la recollida en la Proposta per al reforçament de les bones pràctiques de transparència fiscal empresarial de les empreses adherides al CBPT de data 28 d'octubre de 2016, és a dir, la de “permetre un adequat i prompte coneixement de la política fiscal i de gestió de riscos fiscals de les empreses adherides al CBPT”, pel que l'ús d'aquella informació “no pot ser un altre que per a l'activitat d'anàlisi de riscos pròpia dels òrgans de la Inspecció dels Tributs”.
3. Utilitat de la presentació de documentació d'operacions vinculades per a les empreses.
Conforme a l'indicat anteriorment, l'aportació voluntària per part de les empreses adherides al CBPT de la documentació d'operacions vinculades generaria una sèrie d'avantatges per a les mateixes que convé destacar.
En primer lloc, hem de recordar l'escàs esforç que ha de realitzar-se per les entitats, al tractar-se d'una informació que ja han d'haver elaborat i que ha d'estar a disposició de l'Administració tributària.
En segon lloc, l'aportació d'esta documentació afavoriria que la Inspecció tributària realitze una correcta anàlisi de riscos fiscals de la política de preus de transferència de l'empresa, el que redundaria en un control administratiu més eficient i prompte d'aquella i, per tant, en l'obtenció de seguretat jurídica de forma més pròxima en el temps, permetent a l'empresa conéixer amb major promptitud els aspectes que poden ser considerats de risc fiscal per l'Administració tributària i quins no. L'obtenció d'esta documentació serviria, en particular, per a completar i aclarir la informació recollida en els informes de transparència quan estos s'hagueren presentat.
Esta major comprensió de les operacions realitzades per una entitat pot permetre a l'Administració descartar riscos que, d'altra manera, i no podent ser aclarits per part de l'Administració tributària per uns altres mitjans, haurien de ser objecte d'un requeriment d'obtenció d'informació al contribuent o d'un procediment d'inspecció, situacions ambdues que podrien evitar-se mitjançant el prompte descarte de riscos fiscals.
Este és, per tant, un aspecte essencial, ja que l'obtenció primerenca d'esta informació podria excloure la realització d'actuacions inspectores, que presenten un elevat cost d'oportunitat i d'utilització de recursos per a l'Administració tributària i d'atenció al sol·licitat per al contribuent. És a dir, s'obtenen avantatges per a ambdues parts sense que existisca un cost afegit per a les empreses, ja que l'obligació de disposar d'aquella documentació ja es recull en la normativa actual.
En tercer lloc, la presentació de la documentació corresponent permetria reforçar la relació cooperativa complementant la informació continguda en els informes de transparència. Es contribuirà, així, a l'objectiu de reduir la litigiositat podent fins i tot, arribat el cas, iniciar-se un procés d'intercanvi de parers informal amb l'Agència Tributària en el que l'empresa podrà, si resulta necessari, aclarir la informació subministrada o aportar detalls addicionals, en un sentit semblant al previst per als informes de transparència fiscal, sense necessitat de què este procés es produïsca necessàriament dins d'un procediment formal de comprovació.
I com ocorre amb els informes de transparència, els contribuents podrien obtindre un criteri per escrit de l'Agència Tributària sobre alguna qüestió concreta que es plantege en este procés, d'acord amb el que preveu l'apartat 2.3 del CBPT, i beneficiar-se del que disposa l'apartat 2.4 del CBPT, que apunta que, en la mesura en què les dades comunicades s'adapten a la realitat i els criteris aplicats estiguen raonablement fonamentats, això podrà ser valorat favorablement a l'efecte de determinar la diligencia, el dol o culpa a què es referix la Llei general tributària.
(1) A títol d'exemple, cal indicar que a Portugal l'aportació d'esta documentació no està condicionada al fet que es desenvolupen actuacions o procediments tributaris, sinó que s'establix la seua aportació amb caràcter general. (Tornar)