Els impostos meritats i els ingressos tributaris
Els impostos meritats el 2019 van créixer un 4,5%, tant en el total (Quadre 1.4) com en les principals figures (Quadre 1.3). Esta taxa suposa una desacceleració respecte a 2018 conseqüència, com s'ha analitzat, de l'alentiment en el creixement de les bases. Els ingressos tributaris van créixer tan sols un 2%. La diferència, que en el Gràfic 1.17 que acompanya esta part es reflectix en el pas de merite a caixa, es produïx, fonamentalment, per l'existència de devolucions extraordinàries per un import superior als 2.300 milions, devolucions que es van realitzar el 2019, però que eren alienes a l'evolució de bases i impostos.
L'IRPF meritat va créixer el 2019 un 6,1%, un punt menys (5,1 %) sense la quota diferencial ni les deduccions familiars (Quadre 2.1). L'augment és superior al de la base imposable pel creixement del tipus que, com s'ha vist, es deu al creixement de rendes no subjectes a retenció.
Les retencions sobre les rendes del treball, que són el principal component de l'impost, van créixer un 5,4%, 1,2 punts menys que el 2018. Les retencions procedents dels salaris van augmentar un 5,1%, ja que les lligades a les pensions el van fer un 7% (Quadre 2.3). La desacceleració en la part salarial va anar més intensa que en el conjunt (el 2018 les retencions van créixer al 6,6 %) per l'evolució en el sector privat i, en concret, pel menor ritme en la creació de llocs de treball. En els salaris públics i en les pensions, en canvi, el creixement va anar major que el 2018. En el primer cas les retencions es van beneficiar tant de les pujades salarials com de l'augment dels tipus mitjans que va comportar aquella pujada, resultant un incremente de l'impost meritat del 7,6% enfront del 5% de l'any anterior. En el segon la situació va anar molt pareguda a la de 2018 (amb pujades similars en la pensió mitja i en el tipus efectiu), encara que el creixement final va anar lleugerament superior (el 2018 les retencions van créixer un 6,5 %).
El 2019 els ingressos per IRPF van ascendir a 86.892 milions, un 4,9% per damunt del recaptat el 2018. L'escàs creixement dels ingressos pel que fa a l'IRPF meritat es deu a la realització de les devolucions que va generar la sentencia 1462/2018 del Tribunal Suprem, de 3 d'octubre de 2018, al declarar exemptes de l'impost les rendes percebudes en concepte de prestació per maternitat i paternitat. La sentencia va suposar la devolució de l'impost pagat per estes rendes en els exercicis no prescrits. Les devolucions corresponents als exercicis 2014-2017 van començar a pagar-se el desembre de 2018 i van continuar al llarg de 2019, encara que nada hagueren de veure amb les rendes generades i l'impost meritat en aquells dos anys. Si se suma l'import retornat el 2019 (1.046 milions; Quadre 1.5) als ingressos, el creixement d'estos haguera sigut del 6,1%, el mateix augment que s'estima per a l'IRPF meritat.
L'impost sobre societats meritat va créixer un 0,8% el 2019 (Quadre 3.1). Sense tindre en compte la quota diferencial prevista per a 2019 (que es coneixerà en la segona mitat d'este any) l'impost va disminuir un 5,2%. La diferència entre totes dues mesura es deu a l'evolució dels pagaments fraccionats, principal component de l'impost, que van caure un 6,7%, descens de la qual causa es troba en l'elevat import que van tindre estos pagaments el 2018 gràcies al comportament dels cinc grans grups citats al parlar de les bases.
Els ingressos per l'impost sobre societats van assolir la xifra de 23.733 milions, un 4,4% menys que el 2018. Igual que va succeir en l'IRPF, el 2019 es van realitzar devolucions extraordinàries, en este cas per un import superior als 1.200 milions (Quadre 1.5), derivades bé de sentencies, bé de diferents abonaments per conversió d'actius per impost diferit (els coneguts com DTA), i, per tant, sense cap vincle amb els determinants de l'impost el 2019. Sense elles, la recaptació hauria augmentat un 0,4%, xifra més coherent amb la meritació.
Aparte d'estes devolucions extraordinàries, els ingressos de caixa el 2019 es van caracteritzar per la disminució dels pagaments fraccionats ja esmentada i per dos elements que compensen esta caiguda: els bons resultats de la quota positiva de la declaració anual (corresponent a 2018 i que va créixer un 10 %) i pel menor import de les devolucions realitzades (544 milions menys,-6 %).
El 2019 l'IVA meritat va créixer el mateix que la despesa subjecte, un 3,4% (Quadre 4.1). Com s'ha vist, les modificacions normatives van anar mínimes i el seu impacte en el tipus mitjà insignificant.
Els ingressos de caixa a l'IVA van ascendir a 71.538 milions, un 1,9% més que el 2018 (Quadre 4.2). L'IVA brut va créixer un 3,6%, però el seu impacte sobre el total d'ingressos nets es va veure limitat per l'augment de les devolucions realitzades (8,2 %), que s'explica pels forts increments que van tindre les sol·licituds mensuals durant els primers mesos de l'any i pel major ritme de realització pel que fa a l'any passat.
Els Impostos Especials meritats van créixer un 5,5% el 2019 (1,9% el 2018; Quadre 5.1), però tot l'increment va anar conseqüència de la integració de l'antiga tarifa autonòmica en la tarifa especial de l'Impost sobre Hidrocarburs. Sense este canvi en la forma d'ingressar esta part de l'impost i eliminant també l'impacte del RDL 15/2018 (que va declarar exempt el consum de gas natural, gasoil i fueloil utilitzat en la producció d'energia elèctrica), els impostos meritats per Impostos Especials haurien disminuït un 1%. L'Impost sobre Hidrocarburs va créixer un 12,5% (Quadre 5.5), però sense canvis normatius ni de gestió hauria crescut afligixes un 0,3%. Ja s'ha comentat el magre creixement dels principals consums (gasolines i gasoils), però a això cal unir la caiguda en els consums de gas natural (aparte de l'impacte ja comentat del RDL 15/2018). L'Impost sobre Labors del Tabac meritat va caure un 1,4% enfront de l'augment del 2,4% el 2018 (Quadre 5.6). Els consums totals van disminuir un 1% (els cigarrets, el principal consum, el van fer més, però el descens va anar contrarestat parcialment per l'augment de la resta de les labors). Els ingressos meritats per l'Impost sobre l'Electricitat es van mantindre pràcticament estables respecte a 2018 (+0,1%; Quadre 5.7), gràcies a les menors reduccions als grans consumidors que van compensar el descens del consum i el moderat incremente dels preus. En els impostos sobre l'alcohol, els impostos meritats es van incrementar un 2%, amb major creixement en Cervesa que en Alcohol i begudes derivades (Cuadros 5.2 i 5.3). La nota més negativa la va aportar l'Impost sobre el Carbó que va disminuir el 2019 un 68% (Quadre 5.8). La causa immediata va anar l'aplicació del RDL 15/2018 que, al fer més atractiu l'ús del gas natural per a la generació d'electricitat, va impactar molt negativament en el consum de carbó amb aquella fi. A mitjà i llarg termini la decisió dels grans productors d'anar abandonant esta primera matèria com a font d'energia provocarà que els ingressos en esta figura acaben sent testimonials.
Els ingressos per Impostos Especials es van elevar fins els 21.380 milions, amb un incremente del 4,1% pel que fa a 2018. Els ingressos sense cap canvi normatiu haurien descendit un 0,8%, taxa similar a la registrada en l'impost meritat.
Els altres impostos diferents de les quatre figures tributàries principals analitzades van contribuir als ingressos amb 9.265 milions, xifra que va suposar gairebé un 10% menys que el 2018 (-1.019 milions). El descens s'explica, fonamentalment, per dos impostos: els impostos mediambientals i l'Impost sobre la Renda de No Residents. En el primer cas la major part del retrocés (-852 milions) té el seu origen en la supressió temporal de l'Impost sobre el Valor de la Producció de l'Energia Elèctrica en dos trimestres (quart trimestre de 2018 i primer de 2019), mesura contemplada en el RDL 15/2018; en el segon la caiguda es va deure als alts ingressos que es van comptabilitzar el 2018 en la declaració anual de l'impost (Quadre 6.1). També es van registrar pèrdues en els Altres ingressos del Capítol I d'impostos directes (-161 milions, en la seua majoria per l'existència de devolucions extraordinàries en l'Impost sobre Successions i Donacions derivades de sentencies judicials), en els Altres ingressos del Capítol III (-149 milions) i en l'Impost sobre Gasos Fluorats d'Efecte D'hivernacle (-29 milions, gairebé tots per la rebaixa de tipus que va començar el setembre de 2018). Al contrari, van augmentar els ingressos de manera significativa (50,1%, 341 milions) en les Taxes (Quadre 6.6), gràcies al Canon per l'aprofitament d'aigües continentals per a la producció d'energia elèctrica (que havia tingut un baix rendiment el 2018 a causa de la sequera de 2017; el cànon es liquida a l'any següent) i les Taxes Radioelèctrica i de Telecomunicacions (la primera per un ingrés extraordinari i les segones pel retard en la realització de les devolucions).