Els impostos meritats i els ingressos tributaris
Els impostos meritats van créixer un 13,1% el 2022 (Quadre 1.4 ). En els quatre principals figures l'augment va anar del 13,2% (Gràfic 1.21 i Quadre 1.3 ). Donada l'estabilitat del tipus efectiu mitjà, el creixement es va haver d'exclusivament a l'augment de les bases. La xicoteta diferència entre ambdós agregats s'explica perquè la positiva evolució de figures com l'Impost sobre la Renda dels no Residents, l'Impost sobre el Trànsit Exterior i les Primes d'Assegurança va anar contrarestada en gran manera per la forta caiguda dels ingressos associats amb la fiscalitat mediambiental, degut a la supressió temporal de l'Impost sobre el Valor de la Producció d'Energia Elèctrica.
Els ingressos tributaris van créixer per damunt dels impostos meritats, un 14,4%. El fet que durant els primers mesos de 2022 s'ingressaren les meritacions corresponents als últims mesos de 2021, amb un millor comportament general als associats a la part final de 2022, que passen a recaptar-se a l'any següent, és la principal explicació d'esta diferència.
Un aspecte destacable el 2022 va anar l'important paper que van jugar els canvis normatius i de gestió, que van restar 7.200 milions als ingressos en termes de caixa. En el Quadre 1.5 es pot trobar el detall de les mesures tingudes en compte. L'impacte estimat suposa que, sense estes mesures, els ingressos hagueren crescut un 3,2% més.
Les mesures que van influir en els ingressos van anar de molt diversa índole i s'han agrupat en quatre blocs diferents: el grup relacionat amb les que van anar posades en marxa al llarg de 2020 per a combatre, de diferents formes, els efectes de la COVID; un segon bloc comprendria els canvis normatius inclosos en els PGE-2021 i que encara tenen efectes sobre els ingressos de 2022; un tercer conjunt de mesures serien les aprovades a fi de pal·liar l'impacte de la pujada dels preus de l'electricitat; i un últim grup que recolliria ingressos i devolucions de caràcter extraordinari.
Abans d'entrar en el detall dels imports, és necessari aclarir que les xifres estan calculades a l'efecte de la caixa i amb l'objectiu de corregir tots aquells elements que poden distorsionar la taxa de variació. El primer aspecte és important per tal com algunes de les mesures van tindre un efecte molt diferent en merite i en caixa pel mer fet del desplaçament entre el període en el que es genera l'obligació i el moment de l'ingrés. Un exemple clar és la rebaixa del tipus d'IVA del 21 al 5% aplicable al gas natural, que va entrar en vigor l'octubre de 2022, però només va afectar als ingressos en caixa de desembre. I és més evident en aquelles mesures que s'implementen en bona part en la declaració anual de l'impost. Així, les pujades de tipus a rendes altes en l'IRPF incloses en els PGE-21 ha repercutit en la quota ingressada el 2022, i un poc similar ha ocorregut amb la limitació a l'exempció de rendes exteriors en l'impost sobre Societats. Quant al segon dels aspectes, la influència en la taxa de variació, obliga a tindre en compte no només les mesures amb comence el 2022, sinó també aquelles que, sent d'anys anteriors, alteren la comparació amb 2022.
Com ja va succeir el 2021, les mesures amb major impacte sobre la recaptació el 2022 van anar les dirigides a atenuar la pujada dels preus de l'electricitat i el gas. En conjunt aquelles mesures van suposar la pèrdua de 6.636 milions. Novament cal recordar que este és l'efecte diferencial respecte a 2021. Si se sumen els impactes de 2021 i 2022 per a tindre la reducció d'ingressos en un any natural, el resultat seria de 8.241 milions (esta xifra no és l'impacte complet de totes les mesures aprovades el 2021 i 2022 perquè en algun cas no han transcorregut dotze mesos des que es van posar en marxa). La major pèrdua es va produir per la supressió de l'Impost sobre el Valor de la Producció de l'Energia Elèctrica (3.399 milions). El 2021 ja estava en suspens l'impost, primer durant el tercer trimestre i més tard en el quart, encara que en la recaptació de caixa només es va notar en l'ingrés del tercer el novembre (el quart s'hauria d'haver ingressat el febrer de 2022). El 2022 l'eliminació de l'impost va estar vigent tot l'any. En segon lloc, està l'impacte de 1.705 milions per la baixada del tipus (del 5,11% al 0,5 %) en l'Impost Especial sobre l'Electricitat. La mesura va entrar en vigor a mitjan setembre del 2021, de manera que el major efecte sobre els ingressos es va produir el 2022. Per part seua, la rebaixa del tipus d'IVA aplicable (principalment) al consum domèstic d'electricitat va tindre un impacte negatiu sobre els ingressos el 2022 de 1.313 milions. La rebaixa va anar inicialment del 21 al 10%, però des de mitjan 2022 el tipus va passar a ser del 5%. L'impacte inclou, per tant, el període addicional que va estar la mesura el 2022 pel que fa a 2021 i la nova baixada del tipus. Finalment, el mes de desembre els ingressos també es van veure afectats per la reducció del tipus d'IVA del 21 al 5% aplicable al gas natural (també la fusta i els pellets es van beneficiar del canvi, però el seu pes és marginal). La peculiaritat pel que fa a la mesura de l'electricitat és que el nou tipus s'aplica a totes les vendes, no només a les del consum domèstic. Açò suposa que l'impacte inicial sobre els ingressos és major i es compensa en períodes posteriors. Només s'observarà l'impacte net de la mesura quan tots els contribuents amb dret a deduir-se l'IVA suportat hagen presentat les seues declaracions (cal tindre en compte que a l'IVA només es beneficien de les rebaixes de tipus aquells que realment suporten en última instància l'impost, és a dir, els consumidors finals i els sectors exempts que no tenen dret a deduir-se l'IVA suportat en seus compres).
Els ingressos i devolucions extraordinàries van restar 1.702 milions al creixement dels ingressos. La majoria es va concentrar en l'impost sobre societats (-2.202 milions). Es tracta de devolucions derivades de sentencies (al voltant de 1.300 milions) i dels actius fiscals diferits (DTA). La xifra es va veure parcialment compensada per l'impacte positiu registrat a l'IVA, encara que en bona part aquells ingressos són la resposta amb signe oposat a les devolucions extraordinàries que es van fer el 2021.
El 2022 encara van tindre impacte positiu sobre els ingressos les mesures aprovades en els PGE-2021 (1.133 milions). Açò es va produir per dos motius diferents. D'una banda, el desplaçament als primers mesos de 2022 de l'ingrés de les meritacions de finals d'any. En este grup estan la pujada de tipus en retencions del treball (13 milions), begudes ensucrades i Primes d'Assegurança (75 i 46 milions respectivament), i els nous impostos (-23 milions). En este cas l'efecte net és negatiu perquè el desembre de 2022 es va produir l'ajustament amb els territoris forals dels imports ingressats des de l'entrada en vigor d'ambdós impostos. D'altra banda, havia mesures efecte del qual s'havia de veure o completar en la declaració anual de 2021, com és el cas de l'augment de tipus a rendes altes (326 milions), la modificació dels límits a les aportacions a plans de pensions en l'IRPF (352 milions), la modificació de l'exempció a les rendes exteriors (333 milions) i l'increment del tipus en les SOCIMI en l'impost sobre societats (11 milions).
La resta de mesures són molt diverses, encara que el seu impacte no és, en conjunt, gran. Estan, d'una banda, totes les relacionades d'una o una altra forma amb la COVID (en total 168 milions). Les més quantioses obeïxen a mesures de caràcter transitori amb signe contrari al que van tindre en el moment en el que van anar implementades (és el cas, per exemple, de l'ampliació de la reducció general en els mòduls o de la recuperació durant els primers mesos de 2021 de part dels imports que havien sigut ajornats o suspesos al llarg de 2020). I, per un altre, les tres mesures restants: les relacionades amb el lloguer de locals i la rehabilitació de l'habitatge de la declaració anual de l'IRPF amb efectes només des de l'octubre de 2021 i, per tant, de molt escassa quantia (-7 milions); l'eliminació del Canon per l'aprofitament d'aigües continentals (-177 milions) producte, com s'ha este, d'una sentencia; i l'augment excepcional dels ingressos en l'Impost sobre Gasos Fluorats d'Efecte D'hivernacle (+21 milions) com a conseqüència del canvi normatiu que va entrar en vigor el setembre de 2022.
Passant a analitzar el comportament dels impostos meritats i ingressos per figures, l'IRPF meritat va créixer un 13% el 2022, resultat de l'augment de les bases en un 8,1% i del tipus en un 4,6% (Quadre 1.3 ). No es registrava una taxa tan elevada des de l'any 2006, i cal recordar que esta taxa s'assolix després de créixer un 11,9% el 2021, any en el que ja es va superar amplament el nivell previ a la pandèmia.
Les retencions sobre les rendes del treball i activitats econòmiques van créixer un 12,4% (Quadre 2.3). Esta positiva evolució es va basar en el bon comportament de les rendes, que es van incrementar en un 7,3% i en l'augment del tipus efectiu en un 4,7%. El pes d'estos factors no va anar el mateix en tots els casos. En els salaris, l'increment d'un 9% de la massa salarial explica gran part de la pujada de les retencions (fins l'11,6 %). Les retencions del sector privat van tindre, un any més, una evolució més positiva (13,6 %), amb forts augments tant a les Grans Empreses com en les pimes. Els salaris en el sector públic van créixer un poc menys, un 7%, degut al menor espenta de la massa salarial. La pujada del tipus explica uns tres punts de l'augment de les retencions en el cas dels salaris privats i al voltant de dos punts en els públics. Per part seua, en les pensions l'augment del tipus es va situar al voltant del 9%. Açò, unit a l'increment de les rendes, va fer que les retencions cresqueren un 17% l'any.
Pel que fa a les retencions a l'empresa, tant els pagaments fraccionats com les retencions sobre activitats econòmiques van augmentar per segon any a bon ritme (un 17,7% els primers i un 10,9% les segones), gràcies a la positiva evolució de les rendes.
Les retencions sobre rendes del capital van créixer un 17,6%, (Quadre 2.1 ). L'augment va anar especialment intens en les retencions sobre les rendes de capital mobiliari (27,2 %), però no va bastar per a recuperar el nivell assolit el 2019. Les retencions per arrendaments, principalment de locals, van pujar un 11,5%, més del doble de la taxa registrada l'any anterior, igualant ja el nivell registrat el 2019. Quant a les retencions derivades dels guanys patrimonials procedents de fons d'inversió van caure un 20,6%, després dels forts avanços observats els dos anys previs.
Els ingressos en l'IRPF van créixer un 15,8%, més del doble de la taxa assolida un any abans. Les principals raons que estan darrere de l'increment dels ingressos per IRPF són els augments de les masses salarials i de pensions i dels seus tipus efectius, els bons resultats de la declaració anual de 2021 presentada a finals del juny de 2022 i l'increment dels beneficis de les empreses personals. Precisament el bon resultat de la declaració anual explica part dels gairebé tres punts de major creixement dels ingressos pel que fa als impostos meritats. A més, cal recordar que el 2022 es van recaptar part de les meritacions associats a l'últim trimestre de 2021 amb un comportament millor a l'observat en les meritacions de finals de 2022 que passen a recaptar-se el 2023.
Els ingressos per retencions sobre rendiments del treball i activitats econòmiques van créixer un 12,6% (6,1% el 2021). L'augment en el sector privat va anar un poc major que en el públic (12,9% i 11,7% respectivament). Dins del primer, van anar els ingressos associats a les pimes els que van tindre un comportament més dinàmic, amb un incremente del 17,3% enfront del 10,7% de les Grans Empreses. En els ingressos per retencions dels AP, els procedents de salaris van créixer un poc més del 6%, mentre que els de pensions van escalar fins el 18,3%.
Els pagaments fraccionats de les empreses personals, van créixer un 21,7%, superant en 716 milions els ingressos de l'any anterior. Este ha sigut un creixement notable, més si es té en compte que ja el 2021 van créixer per damunt del 17%.
Els ingressos de la declaració anual van aportar 3.300 milions més que l'any anterior. Les raons d'este resultat són dos: l'efecte de les mesures normatives (pujada de tipus en la base de l'estalvi i modificació dels límits en les aportacions a plans de pensions, que van suposar en conjunt 691 milions que afecten preferentment a contribuents amb quota diferencial positiva) i un creixement més elevat en rendes no subjectes a retenció i en els trams superiors de la distribució.
Els ingressos associats a les retencions sobre el capital mobiliari van créixer un 9,5%, molt per davall de les retencions meritades, llastades pels menors ingressos per dividends associats a la meritació de desembre de 2021 i ingressats el 2022. El creixement dels ingressos dels dos últims anys no ha bastat per a contrarestar la pèrdua patida en la pandèmia, de manera que encara no s'ha recuperat el nivell assolit per estes retencions el 2019. No succeïx el mateix amb els ingressos per retencions sobre arrendaments, que després de créixer un 11,3% el 2022 ja han superat el nivell pre pandèmia. Per part seua, els ingressos associats a les retencions sobre fons d'inversió es van reduir un 10,8%, després de l'intens creixement registrat l'any anterior.
L'impost sobre societats meritat va augmentar un 21% (Quadre 3.1 ), en línia amb el creixement estimat per a la base imposable. L'increment en l'impost meritat és superior als 5.300 milions, dels quals gairebé 4.350 milions corresponen als majors pagaments fraccionats, el principal concepte dins de l'impost. Els pagaments fraccionats van créixer un 17,3% (Quadre 3.2 ), gràcies al bon comportament de les bases i la major aportació dels pagaments que giren sobre els beneficis (pagament mínim). L'increment assoliria el 24,4% sense no es tenen en compte els ingressos extraordinaris que es van produir el 2021.
Els ingressos en termes de caixa van créixer un 20,8% (Quadre 3.1 ) d’acord amb l'evolució de beneficis i bases el 2022 i 2021. Els dos conceptes que més van impulsar la recaptació van anar els pagaments fraccionats (17,7 %) i els ingressos de la declaració anual (41,7 %). En el cas de la declaració anual, la major part dels ingressos procedixen de la liquidació de l'exercici 2021, que van pujar per damunt del 45% gràcies al creixement dels beneficis el 2021 (un 36 %). Part d'estes taxes tan elevades es deu als dolents resultats de l'any 2020, però les xifres de 2022 són també millors que les que es registraven abans de la pandèmia. El creixement dels ingressos es va veure limitat per l'increment en les devolucions realitzades (26,6 %).
Ateses les evoluciones de la despesa final subjecta i del tipus efectiu, l'IVA meritat durant el període va augmentar un 13,8%. El bon comportament de la despesa va impulsar l'avanç de l'IVA brut que va créixer un 16,9%, enllaçant dos anys de forts creixements (17,7% el 2021; Quadre 4.2 ). També el perfil de desacceleració de la despesa al llarg de l'any ha condicionat l'evolució de l'IVA meritat brut, si bé de forma diferent segons el tipus de declarant. Les declaracions mensuals van seguir mostrant taxes elevades i en ascens durant el primer semestre (al voltant del 25% de mitja), reduint-se lleugerament durant el tercer trimestre i caient amb força en el quart. Per part seua, les declaracions trimestrals van mostrar, des del primer trimestre, menors increments als de finals de l'any anterior, intensificant-se la desacceleració al final de 2022.
Els ingressos per IVA van créixer un 13,9% assolint els 82.595 milions (Quadre 4.2 ). L'augment hauria sigut major de no ser per les mesures normatives i de gestió que, en total, van suposar una pèrdua de 775 milions (Quadre 1.5 ). Els ingressos bruts es van incrementar un 20,4%, sent major el creixement a les Grans Empreses que en les pimes. En tots els casos les xifres van anar superiors a la de la meritació perquè la caixa de 2022 no recull les meritacions de l'última part de l'any, que van tindre un comportament pitjor als de l'últim trimestre de 2021, ingressats en bona part el 2022. Els majors ingressos associats als ajornaments també van repercutir en el creixement dels ingressos bruts.
Les sol·licituds de devolució van augmentar un 25,5%, després de créixer un 14,4% el 2021. Dels 6.951 milions de majors sol·licituds, 6.600 milions es van deure a les declaracions mensuals, més relacionades normalment amb les exportacions, encara que el 2022 les devolucions també van estar afectades per les pujades de preus i, per tant, dels costos. Les devolucions realitzades d'IVA van créixer un 36,7% el 2022, amb taxes elevades tant en les devolucions anuals, com en les mensuals, del qual ritme de realització es va veure agilitzat en el tram final de l'any.
Els Impostos Especials meritats van augmentar un 1,5% el 2022 fins els 20.334 milions d'euros, encara per davall (-5,7 %) dels nivells de 2019 (Quadre 5.1 ), encara que en este sentit cal tindre en compte la dràstica rebaixa del tipus (del 5,11% al 0,5 %) en l'Impost sobre l'Electricitat, en vigor des del setembre de 2021. L'Impost sobre Hidrocarburs va créixer un 3,1%, el doble que els consums (1,5 %), per l'increment del tipus efectiu derivat d'un major ús de productes gravats a tipus superiors. En efecte, els consums de gasolines i gasoils van augmentar un 10% i un 1,3% respectivament, enfront de la caiguda del consum de gasoil bonificat, del 6,4% (Quadre 5.5 ). Malgrat la millora, l'impost meritat va seguir sent inferior a l'assolit el 2019, llevat en el cas de les gasolines. Si bé el consum global se seguix recuperant, s'ha vist alentit per la forta pujada dels preus. En l'Impost sobre Labors del Tabac, la recaptació meritada va augmentar un 8,2% (8,3% en cigarrets i 7,7% a la resta de productes; Quadre 5.6 ), situant-se ja per damunt de la xifra de 2019. Este incremente s'explica tant per un major consum (6% el total, 7,2% els paquets i 2,9% la resta de productes) com per un incremente del preu mitjà abans d'impostos (4,6% el total, 2,7% els paquets i 11,7% la resta de productes). L'Impost sobre l'Electricitat va retrocedir un 76,4% (Quadre 5.7 ), conseqüència de l'esmentada baixada del tipus. Malgrat la caiguda del consum (-2 %), la base liquidable es va incrementar un 60,2%, impulsada pel fort creixement dels preus (52,9% abans d'impostos). L'Impost sobre l'Alcohol i Begudes Derivades va créixer un 17,8% (Quadre 5.2 ), en línia amb l'avanç dels consums, no només superant els nivells de 2019, sinó registrant la major recaptació meritada des de 2007. Un poc similar ocorre en l'Impost sobre la Cervesa, del qual incremente s'estima en un 6,3% (Quadre 5.3 ). L'Impost sobre el Carbó, que s'ha convertit en residual, va augmentar un 65,8% per la recuperació de l'ús d'esta primera matèria en un any d'incertesa sobre les fonts d'energia i en un context de preus alts.
La recaptació per Impostos Especials es va situar en els 20.224 milions, un 2,5% per damunt de les xifres de 2021, però encara 1.156 milions (un 5,4 %) menys que el 2019 (Quadre 5.1 ). El seu creixement és superior al de l'impost meritat, per un efecte base, ja que la caixa de 2021 reflectix les últimes meritacions de l'exercici 2020, més afectats per la crisi. Açò és especialment rellevant en l'Impost sobre l'Alcohol i Begudes Derivades (34,5%, gairebé el doble que la meritació, 17,8 %).
La recaptació associada a unes altres figures diferents de les principals va sumar un total de 10.983 milions, un 10% més que el 2021 (Quadre 0 ). Cal assenyalar que este incremente està condicionat per la supressió temporal de l'Impost sobre el Valor de la Producció d'Energia Elèctrica des del tercer trimestre de 2021. Esta supressió va restar 3.399 milions als ingressos de 2022 (Quadre 1.5 ). La mitja d'ingressos associats a este impost, en els anys no afectats per la seua supressió temporal, ronda els 1.600 milions, però el fet que els preus es dispararen en el mercat majorista explica l'elevat import de l'impacte. Descomptant l'efecte d'esta mesura, la recaptació associada a este grup d'impostos haguera augmentat un 44%.
Hi ha altres factors que afecten a la comparació d'estos impostos, encara que en menor mesura. Entre els més importants, cal mencionar la desaparició dels ingressos del Canon per l'aprofitament d'aigües continentals per a la producció d'energia elèctrica (com a conseqüència d'una sentencia del Tribunal Suprem que va comportar la devolució del recaptat fins l'any 2021). En sentit contrari van actuar les mesures aprovades en els PGE-21 que van permetre incrementar els ingressos, com és el cas de l'Impost sobre Primes d'Assegurança, impacte del qual per la pujada del tipus es va prolongar fins el gener de 2022, o dels nous impostos (Impost sobre Transaccions Financeres i Impost sobre Determinats Servicis Digitals), que el 2022 tenen la recaptació d'un any complet a diferència de 2021 que va anar el seu primer any. D'altra banda, el 2022 es van transferir els imports corresponents a les Diputacions Forals del País Basc associats a estos impostos des de seu posada en marxa, minorant, per tant, la seua recaptació.
Els ingressos en l'Impost sobre la Renda dels No Residents (Quadre 6.1 ) van augmentar un 61,7%. Cal recordar que en este impost no s'havien recuperat els nivells previs a la pandèmia deguda, fonamentalment, a l'advers comportament de les rendes de capital. El 2022, en canvi, estes rendes han recuperat gran part del dinamisme d'antany i això, juntament amb els millors resultats de la declaració anual, va permetre assolir un record històric d'ingressos, pròxim als 3.000 milions d'euros. També tenen un pes rellevant en este grup d'impostos els Impostos sobre Trànsit Exterior (Quadre 6.3 ). La recaptació associada a estos impostos va superar en 840 milions l'assolida un any abans (un 42,9% més), impulsada per les pujades de preus. Els ingressos per l'Impost sobre Primes d'Assegurances (Quadre 6.4 ) van créixer un 9,6%, afavorits en part per l'augment del tipus aprovat en els PGE de 2021 i impacte del qual es va prolongar fins el gener de 2022, sumant un poc més de dos punts al creixement d'esta figura (46 milions, Quadre 1.5 ).
Pel que fa als ingressos dels impostos mediambientals (Quadre 6.2 ), com ja s'ha assenyalat, seu xifra el 2022 és marginal per la supressió de l'Impost sobre el Valor de la Producció de l'Energia Elèctrica durant tot l'any en el marc de les mesures destinades a moderar el preu de l'electricitat. També es va veure perjudicat per la realització de devolucions extraordinàries en l'Impost sobre la Producció de Combustible Nuclear Gastat. Finalment, cal assenyalar l'augment dels ingressos en l'Impost sobre Gasos Fluorats d'Efecte D'hivernacle com a conseqüència del canvi normatiu que va entrar en vigor el setembre de 2022.
Els nous impostos introduïts l'any passat, l'Impost sobre Transaccions Financeres i l'Impost sobre Determinats Servicis Digitals van aportar 474 milions als ingressos (Quadre 0 ), un 2,6% més que l'any passat. L'evolució de la primera d'estes figures està condicionada pel menor volum de transaccions en Borsa, amb una tendència a la baixa que és anterior a la implantació de l'impost. A més, l'impost només s'aplica sobre aquelles accions d'empreses amb volum de capitalització superior a 1.000 milions, pel que la menor capitalització de les empreses també influïx en la pèrdua d'ingressos. A estos factors cal afegir el fet que els ingressos de 2022 estan minorats dels ajustaments forals corresponents tant a aquell exercici com a l'anterior.
Els ingressos del Capítol III es van reduir un 6,4% (Cuadros 1.6 i 6.6 ). La causa principal de la caiguda va anar la desaparició dels ingressos del Canon per l'aprofitament d'aigües continentals per a la producció d'energia elèctrica. La recaptació per la resta de taxes va augmentar un 16,7%, impulsada, principalment per la positiva evolució del Canon per l'ocupació i aprofitament del domini públic, la Taxa d'Expedició de DNI i passaports i les Taxes consulars. Quant a la resta del Capítol III, els majors ingressos per delictes no van anar suficients per a compensar la pèrdua derivada de la menor recaptació per interessos de demora.
Finalment, assenyalar que la recaptació associada als altres ingressos del capítol I es va duplicar el 2022 com a conseqüència, en bona mesura, de l'existència d'ingressos de caràcter extraordinari.