Preguntes freqüents
Resol els teus dubtes sobre els Certificats electrònics.
Acreditació del certificat: documentació a presentar
L'autoritat certificadora establix la documentació que el sol·licitant ha de presentar per a l'acreditació de la identitat. Habitualment, esta informació està publicada al web de l'entitat emissora del certificat.
En el cas dels certificats electrònics emesos per la Fàbrica Nacional de Moneda i Timbre, l'AEAT actua com Oficina de Registre per a l'acreditació de la identitat (en cap cas és emissora del certificat electrònic). Els ciutadans no residents en territori espanyol podran gestionar-ho a través de les oficines consulars d'Espanya a l'estranger, sense necessitat de realitzar un desplaçament a Espanya.
Per als certificats d'usuari de persona física emesos per la Fàbrica Nacional de Moneda i Timbre (FNMT), el sol·licitant haurà d'aportar la següent documentació:
-
Targeta o document acreditatiu del número d'identificació fiscal, atribuït per l'Administració espanyola (DNI, NIE, NIF L, NIF K o NIF M).
Per a més informació visite la pàgina de la Fàbrica Nacional de Moneda i Timbre.
A partir de l'1 de juliol de 2016 es deixaran d'emetre certificats de firma electrònica a favor de persones jurídiques o entitats sense personalitat jurídica, si bé estos certificats (conforme a les directrius del Ministeri d'Indústria, Energia i Turisme) podran seguir utilitzant-se fins la seua caducitat o revocació. Per a substituir a estos certificats es podran utilitzar certificats de firma electrònica de representant de persones jurídiques o entitats sense personalitat jurídica.
L'autoritat certificadora establix la documentació que el sol·licitant ha de presentar per a l'acreditació de la identitat. Habitualment, esta informació està publicada al Web de l'entitat emissora del certificat.
En el cas dels certificats electrònics emesos per la Fàbrica Nacional de Moneda i Timbre, l'AEAT actua com Oficina de Registre per a l'acreditació de la identitat (en cap cas és emissora del certificat electrònic). Les entitats no residents en territori espanyol podran gestionar-ho a través de les oficines consulars d'Espanya a l'estranger habilitades per això, sense necessitat de realitzar un desplaçament a Espanya.
La Fàbrica Nacional de Moneda i Timbre (FMMT), amb l'objectiu d'adaptar-se als canvis tècnics exigits per la normativa, començarà a expedir els nous certificats de representant de persona jurídica, de representant d'entitat sense personalitat jurídica i de representant per a administradors únics i solidaris a partir del 6 de juny de 2016.
Per als certificats electrònics de representant de persona jurídica emesos per la Fàbrica Nacional de Moneda i Timbre (FNMT), el sol·licitant haurà d'aportar la següent documentació:
A. Documentació relativa a l'entitat :
Les societats mercantils i altres persones jurídiques de la qual inscripció siga obligatòria en el Registre Mercantil: certificat recent del Registre Mercantil expedit amb termini no superior als quinze dies anteriors a la data de sol·licitud del certificat relatiu a les dades de constitució i personalitat jurídica de les mateixes (serà vàlida, a estos efectes, una nota simple amb tots els seus fulls segellades pel Registre). El termini assenyalat anteriorment començarà a comptar des de l'endemà de la data d'expedició, sense computar dissabtes, diumenges i festius.
Les Associacions, Fundacions i Cooperatives no inscriptibles en el Registre Mercantil: certificat recent del registre públic, expedit amb data no superior a quinze dies anteriors a la data de de sol·licitud del certificat, on consten inscrites, relatiu a la seua constitució. El citat termini començarà a comptar des de l'endemà de la data d'expedició, sense computar dissabtes, diumenges i festius.
Les societats civils i altres persones jurídiques: document públic que acredite la seua constitució de manera fefaent.
B. Documentació relativa al representant:
Si el sol·licitant és administrador o representant legal subjecte a inscripció registral; certificat del corresponent Registre relatiu al seu nomenament i vigència del seu càrrec, sent vàlida a estos efectes una nota simple amb tots els seus fulls segellades pel Registre. Este certificat o nota simple haurà d'haver sigut expedit durant els quinze dies anteriors a la data de sol·licitud del certificat de representant de persona jurídica, termini que començarà a comptar des de l'endemà de la data d'expedició, sense computar dissabtes, diumenges i festius.
En el supòsit de representació voluntària, a més d'un dels dos documents recollits en el paràgraf anterior, serà necessari presentar un poder notarial que continga una clàusula especial per a sol·licitar electrònic de representant de persona jurídica.
El poder dels representants voluntaris, només s'entendrà que és suficient a l'efecte de l'expedició del certificat de representant de Persona jurídica quan continga una clàusula especial i expressa d'apoderament per a l'obtenció del certificat.
La persona física sol·licitant del certificat, a l'efecte de la seua identificació, haurà de personar-se en qualsevol oficina d'acreditació, i s'acreditarà mitjançant Document Nacional d'Identitat. Podrà prescindir-se de la personació si seu firma en la sol·licitud del Certificat Electrònic de representant de persona jurídica ha sigut legitimada en presència notarial.
La Fàbrica Nacional de Moneda i Timbre (FMMT) oferix una nova modalitat de certificat denominat certificat de Representant per a administradors únics i solidaris. Esta certificació electrònica expedida per la FNMT-RCM vincula un Signant a amb unes Dades de verificació de Firma i confirma la seua identitat. El Signant actua en representació d'una Persona jurídica en qualitat de representant legal amb el seu càrrec d'administrador únic o solidari inscrit en el Registre Mercantil.
L'avantatge o facilitat que oferix esta modalitat de certificats és que si el representant legal, administrador únic o solidari, disposa d'un certificat de persona física de la FNMT-RCM o un DNIE, es pot obtindre el certificat d'administrador únic o solidari sense haver de personar-se en una oficina de registre, identificant-se a través d'Internet (sempre que el certificat de persona física no provinguen d'una renovació). En qualsevol cas, ja no és necessari anar al registre mercantil per a l'acreditació de les facultats de representació, reduint el nombre de viatges/tràmits que es necessiten per a obtindre el certificat.
Per a més informació visite la pàgina de la Fàbrica Nacional de Moneda i Timbre.
A partir de l'1 de juliol de 2016 es deixaran d'emetre certificats de firma electrònica a favor de persones jurídiques o entitats sense personalitat jurídica, si bé estos certificats (conforme a les directrius del Ministeri d'Indústria, Energia i Turisme) podran seguir utilitzant-se fins la seua caducitat o revocació. Per a substituir a estos certificats es podran utilitzar certificats de firma electrònica de representant de persones jurídiques o entitats sense personalitat jurídica.
L'autoritat certificadora establix la documentació que el sol·licitant ha de presentar per a l'acreditació de la identitat. Habitualment, esta informació està publicada al Web de l'entitat emissora del certificat.
En el cas dels certificats electrònics emesos per la Fàbrica Nacional de Moneda i Timbre, l'AEAT actua com Oficina de Registre per a l'acreditació de la identitat (en cap cas és emissora del certificat electrònic). Les entitats no residents en territori espanyol podran gestionar-ho a través de les oficines consulars d'Espanya a l'estranger habilitades per això, sense necessitat de realitzar un desplaçament a Espanya.
La Fàbrica Nacional de Moneda i Timbre (FMMT), amb l'objectiu d'adaptar-se als canvis tècnics exigits per la normativa, començarà a expedir els nous certificats de representant de persona jurídica, de representant d'entitat sense personalitat jurídica i de representant per a administradors únics i solidaris a partir del 6 de juny de 2016.
Per als certificats electrònics de representant d'entitat sense personalitat jurídica emesos per la Fàbrica Nacional de Moneda i Timbre (FNMT), el sol·licitant haurà d'aportar la següent documentació:
A. Documentació relativa a l'entitat:
- Les entitats que hagen d'inscriure's en un registre públic o especial presentaran a més de la sol·licitud, el certificat o nota simple acreditativa de la seua inscripció en el registre, expedit en la data de sol·licitud o durant els quinze dies anteriors. En particular s'aportaran els següents documents:
- Fons d'inversió, fons de capital-risc, fons de regulació del mercat de títols hipotecaris, fons de titulització hipotecària, fons de titulització d'actius, fons de garantia d'inversions i fons de pensions: certificat d'inscripció en el registre corresponent del Ministeri que ostenta estes competències o de la Comissió Nacional del Mercat de Valors en el que conste la identificació de la identitat gestora del fons.
- Comunitats titulars de muntes veïnals en mà comuna: certificat d'inscripció dels estatuts en el registre del Ministeri que ostenta estes competències o, si escau, del registre corresponent de la comunitat autònoma.
- Unions temporals d'empreses acollides al seu règim fiscal especial: certificat d'inscripció en el registre especial d'unions temporals d'empreses. No serà necessària l'aportació d'esta documentació quan l'Agència Estatal d'Administració Tributària intervinga com autoritat d'identificació i registre en l'emissió del certificat electrònic.
- Les entitats que no hagen d'estar inscrites en algun registre públic o especial presentaran, juntament amb la sol·licitud, les escriptures públiques, contractes, estatuts, pactes o qualssevol altres documents que puguen acreditar la seua constitució, vigència i identificació dels membres que les integren.
B. Documentació relativa al representant.
- La representació de l'entitat s'acreditarà mitjançant els certificats o notes simples dels registres públics o especials en els que l'entitat haja d'estar inscrita (sempre que consta la identificació del representant), mitjançant els documents notarials que acrediten les facultats de representació del sol·licitant del certificat, o mitjançant poder especial atorgat a este efecte. Els certificats o notes simples hauran d'haver sigut expedits en la data de sol·licitud o durant els quinze dies anteriors.
- La representació de l'entitat també es podrà justificar amb els documents privats de designació de representant que procedisca en cada cas. En particular, podrà acreditar-se la representació mitjançant els següents documents:
- Document de designació del representant de l'herència jacent, subscrit per tots els hereus, amb expressió del nom, cognoms i DNI o número de passaport del representant, quan no haja sigut designat administrador judicial o marmessor amb plenes facultats d'administració.
- Còpia de l'Acta de la reunió de la Junta de Propietaris en la que es va nomenar al president de la Comunitat, tractant-se de comunitats en règim de propietat horitzontal.
- Document subscrit per un nombre de membres que resulte suficient conforme al que preveu l'article 398 del Codi civil per a representar la majoria dels interessos de l'entitat, tractant-se de comunitats de béns i societats civils sense personalitat jurídica, en què es designa a la persona que la representa per a sol·licitar el certificat.
- Quan ostente la representació de l'entitat sense personalitat jurídica una persona jurídica, el sol·licitant haurà d'acreditar les seues facultats d'administrador o representant legal de la mateixa, o disposar d'un poder especial per a la sol·licitud del certificat de representant d'entitat sense personalitat jurídica gestionada per seu representada.
Per a més informació visite la pàgina de la Fàbrica Nacional de Moneda i Timbre.
L'Agència Tributària ha habilitat un nou procediment d'acreditació en línia per a Certificats de Representant de Persona Jurídica de tipus A, B, C i D, addicional als ja existents, que permet presentar la documentació necessària per a completar l'acreditació.
El sol·licitant, una vegada que haja obtingut el Codi de sol·licitud d'estos certificats, podrà acreditar la seua identitat a través del següent tràmit de la Sede:
https://www.agenciatributaria.gob.es/AEAT.sede/tramitació/ZZ38.shtml
La FNMT ha habilitat un nou procediment d'acreditació per a Certificats de Representant de Persona Jurídica Nova finestra i de Representant d'Entitat sense Personalitat Jurídica Nova finestra a través de les oficines de Correus, addicional al ja existent.
Per tant, el sol·licitant d'estos certificats podrà acreditar la seua identitat en les oficines de registre de l' AEAT (prèvia cita) com fins hora, o bé en les oficines de Correus.
Per a acreditar la identitat en les oficines de Correus, el procés per a obtindre el Codi de sol·licitud és el mateix. A més, s'haurà d'omplir electrònicament un formulari de sol·licitud en línia amb les dades de contacte, disponible en la pàgina web de la FNMT. Una vegada òmplic, juntament amb la documentació necessària per a l'acreditació de la identitat del representant, de les seues facultats de representació i entitat representada, haurà d'acudir a una oficina de Correus amb la documentació que es detalla en la pàgina web de la FNMT.
Qualsevol error en l'emplenament o la falta de documentació suposarà la no emissió del certificat; la FNMT informarà a l'usuari a través del seu servici d'Atenció a Usuaris, havent de's repetir el procés d'acreditació complet, aportant la documentació novament.
Consulte tota la informació sobre les condicions del servici en la pàgina web de la FNMT Nova finestra.