Preguntes freqüents
Resol els teus dubtes sobre els Certificats electrònics.
Com obtindre un certificat electrònic
En els següents enllaços d'esta Ajuda, trobarà el procediment a seguir per a obtindre un certificat d'usuari.
Els passos concrets a seguir dependran de l'Autoritat de Certificació que triem per a emetre nostre certificat. Consulte la pàgina Web de l'Autoritat de Certificació que haja triat. Recorde que per a les relacions tributàries amb l'Agència Tributària ha de ser una de les autoritats de certificació admeses, que trobarà en Entitats emissores de certificats electrònics.
S'ha distingit per una part, si el certificat a obtindre és purament programa o si volem un certificat en targeta. Esta disjuntiva diferència els passos a seguir. En qualsevol dels dos casos, sempre és necessari un pas que consistix en acreditar la identitat davant una Oficina de Registre.
D'altra banda, i una vegada triat el suport programa o en targeta, depenent de la tipologia del certificat s'haurà de presentar una determinada documentació per a acreditar la identitat.
Els passos concrets a seguir dependran de l'autoritat de certificació que triem per a emetre nostre certificat. Consulte la pàgina web d'aquella que ha triat. Recorde que per a les relacions tributàries amb l'Agència Tributària ha de ser una de les Autoritats de Certificació admeses, que trobarà en "Entitats emissores de certificats electrònics acreditades per l'AEAT".
Així per a l'obtenció d'un certificat en suport programa, en el cas de l'autoritat de certificació de la FNMT (Fàbrica Nacional de Moneda i Timbre) els passos són:
- Sol·licitud del certificat via Internet.
- Acreditació de la identitat davant alguna de les oficines de registre establides per l'Autoritat de Certificació. La documentació a aportar en l'acreditació dependrà del tipus de certificat sol·licitat.
- Descàrrega del certificat via Internet.
- Realitzar còpia de seguretat del certificat.
Depenent de l'Autoritat de Certificació escollida podrà obtindre un certificat electrònic utilitzant el seu DNI electrònic. Consulte la pàgina web d'aquella que ha triat. Actualment la FNMT oferix la possibilitat d'obtindre seu certificat de persona física o de representant per a administradors únics i solidaris utilitzant el seu DNI electrònic; per a més informació consulte en la pàgina web de la Fàbrica Nacional de Moneda i Timbre.
Els nous DNI que incorporen certificats electrònics són emesos pel cos nacional de policia a través del Ministeri de l'Interior. Amb estos certificats electrònics, vosté pot efectuar qualsevol tràmit amb l'Agència Tributària que requerisca la seua identificació.
Els passos per a l'obtenció del certificat en targeta criptogràfica dependran del procediment establit per l'Autoritat de Certificació escollida pel sol·licitant. Consulte la pàgina web d'autoritat per a conéixer-ho. Recorde que per a realitzar tramitacions telemàtiques amb l'Agència Tributària, el certificat ha de ser emés per una de les Autoritats de Certificació autoritzades. Trobarà el llistat d'estes autoritats en Entitats Emissores de Certificats Electrònics.
En el cas dels certificats d'usuari en targeta criptogràfica expedits per la Fàbrica Nacional de Moneda i Timbre (FNMT), els requisits per a obtindre-ho i poder realitzar tràmits telemàtics amb l'Agència Tributària són els següents:
- Obtindre el certificat arrel de FNMT.
- Si el seu ordinador no té lector de targetes instal·lat:
- Instal·lar físicament el lector de targetes. Este dispositiu es connecta mitjançant un port USB al seu ordinador o al port sèrie. Seguisca les instruccions del fabricant. Instal·le els controladors proporcionats pel proveïdor del lector.
- Si el seu sistema operatiu és Windows 95/98 serà necessari instal·lar els Components Bases de Microsoft. Pot baixar-los i instal·lar-los des de la pàgina web de la FNMT.
- Instal·lació del programa inclòs en el CD-ROM que haurà rebut juntament amb la targeta. Es tracta del mòdul criptogràfic FNMT Classe 2 per a manege de targetes. Si no disposa d'este CD-ROM, pot baixar seu contingut de la pàgina web de la FNMT.
- Sol·licitar el certificat d'usuari. Per fer-ho, inserisca la targeta en el lector de targeta i seguiu els passos indicats en el web de la FNMT per a este procediment. Les claus es generaran a l'interior de la targeta, el que comporta que, per seguretat, la clau privada no podrà ser extreta de la targeta.
- Acreditació de la identitat davant alguna de les Oficines de Registre autoritzades per l'Autoritat de Certificació. La documentació que haurà d'aportar-se per a este tràmit dependrà del tipus de sol·licitant (persona física, persona jurídica o entitat sense personalitat jurídica). Trobarà esta informació en el web de la FNMT.
- Baixar seu certificat per Internet.
Els certificats electrònics admesos per l'Agència Tributària conforme al que disposa l'Ordre HAP/800/2014, de 9 de maig, per la qual s'establixen normes específiques sobre sistemes d'identificació i autentificació per mitjans electrònics amb l'Agència Estatal d'Administració Tributària, seran els emesos pels prestadors de servicis autoritzats pel Ministeri d'Indústria, Comerç i Turisme.
Prestadors de servicis autoritzats pel Ministeri de Transformació Digital
No, la sol·licitud i l'obtenció del certificat han de ser realitzades des del mateix equip, navegador i usuari.
Únicament es poden modificar les dades que no apareguen en el certificat a l'efecte de comunicació amb l'Autoritat de Certificació. Per a modificar les dades que apareixen en el certificat és necessari emetre un nou certificat.
És necessari acceptar la instal·lació, que li permetrà actualitzar la llibreria xenroll.dll que conté funcions criptogràfiques.