Preguntes freqüents
Coneix la resposta a les qüestiones i dubtes més freqüents en relació amb SILICIE
Qüestiones generals
Els establiments afectats per la normativa reguladora dels Impostos Especials han de portar una comptabilitat dels productes objecte d'estos impostos, i si escau, les primeres matèries necessàries per a obtindre'ls, en els termes establits en l'article 50 del Reglament dels Impostos Especials i la seua normativa de desenvolupament.
La comptabilitat haurà de reflectir els processos, moviments i existències dels productes objecte dels Impostos Especials i, si escau, de les primeres matèries necessàries per a obtindre'ls, incloses les diferències que es posen de manifest amb motiu de l'emmagatzematge, fabricació o circulació.
La comptabilitat dels productes objecte dels Impostos Especials haurà de reflectir la imatge fidel de la realitat física de les quantitats de productes objecte dels Impostos Especials i, si escau, de primeres matèries en l'establiment.
El sistema SILICIE s'aplica a partir de l'1 de gener de 2020.
Amb caràcter general, els titulars d'establiments obligats a la gestió de la comptabilitat a través de la sede electrònica de l'Agència Estatal d'Administració Tributària hauran de subministrar els assentaments comptables corresponents als moviments, operacions i processos realitzats a partir de l'1 de gener de 2020.
Estaran obligats a la gestió de la comptabilitat dels Impostos Especials a través de la sede electrònica de l'Agència Tributària els titulars dels següents tipus d'establiments:
-
Fàbriques
-
Depòsits fiscals
-
Emmagatzemes fiscals
-
Depòsits de recepció
-
Fàbriques de vinagre
Sí. Amb caràcter general, els elaboradors de vi (cellers) tenen la condició de fàbrica, a l'efecte dels Impostos Especials, estant obligats a la gestió de la comptabilitat a través de la sede electrònica de l'Agència Tributària.
No obstant això, els elaboradors de vi volum de producció del qual anual (computant la de tots els establiments dels que siguen titulars) no siga superior a 100.000 litres, podran ser autoritzats, amb prèvia solicitud, per l'Oficina Gestora, per a la gestió de la comptabilitat dels Impostos Especials mitjançant llibres foliats en suport paper.
Amb caràcter general, els destil·ladors tenen la condició de fàbrica, a l'efecte dels Impostos Especials, estant obligats a la gestió de la comptabilitat a través de la sede electrònica de l'Agència Tributària.
No obstant això, els destil·ladors artesanals, podran ser autoritzats, amb prèvia solicitud, per l'Oficina Gestora, per a la gestió de la comptabilitat dels Impostos Especials mitjançant llibres foliats en suport paper.
La comptabilitat haurà de reflectir tots els processos, moviments i existències dels productes objecte dels Impostos Especials i, si escau, de les primeres matèries necessàries per a obtindre'ls, incloses les diferències que es posen de manifest amb motiu de l'emmagatzematge, fabricació o circulació.
La gestió de la comptabilitat dels Impostos Especials a través de la sede electrònica de l'Agència Tributària podrà realitzar-se de dos formes:
- Mitjançant el subministrament electrònic dels assentaments comptables, directament, a través d'esta sede.
- Mitjançant el subministrament electrònic dels assentaments comptables, a partir del sistema comptable en suport informàtic del que dispose, si escau, l'obligat.
La gestió de la comptabilitat i el subministrament dels assentaments comptables a partir del sistema comptable intern en suport informàtic de l'obligat requerix el previ exercici d'esta opció a través de la sede electrònica de l'Agència Tributària, mitjançant el formulari habilitat a este efecte.
No és necessari presentar a l'Agència Tributària la documentació justificativa dels assentaments subministrats al realitzar el subministrament dels mateixos a través de la sede electrònica de l'Agència Tributària.
La documentació justificativa i informació relativa als moviments, productes, existències, processos i operacions objecte del subministrament electrònic ha d'estar a disposició dels servicis d'inspecció i, si escau, d'intervenció, en el propi establiment, mentres no haja expirat el termini de prescripció del dret de l'Administració per a determinar el deute tributari mitjançant l'oportuna liquidació.
Des de l'1 de gener de 2025 resulta aplicable una nova versió del sistema SILICIE, basada la gestió de la comptabilitat per exercicis comptables, en què el subministrament dels assentaments comptables estiga vinculat a l'exercici comptable en què es produïx el moviment, l'operació o el procés.
Les principals novetats introduïdes a partir de l'1 de gener de 2025 són les següents:
-
Es definix l'exercici comptable, que coincidix amb l'any natural.
-
S'establix l'obligació de comunicar l'obertura i el tancament de cada exercici comptable a través de la sede electrònica de l'Agència Tributària.
-
Només és possible el subministrament d'assentaments comptables dels exercicis comptables respecte dels quals no s'haja comunicat el tancament. Una vegada comunicat el tancament d'un exercici comptable no és possible anul·lar ni subministrar assentaments comptables imputables a aquell exercici.
-
S'establixen criteris per a identificar correctament els productes.
El sistema SILICIE disposa de dos versiones:
-
Versió SILICIE 1.0: aplicable des de l'1/1/2020 fins el 31/12/2024. En esta versió es presentaran els assentaments corresponents als anys 2020 a 2024.
-
Versió SILICIE 2.0: aplicable a partir de l'1/1/2025. En esta versió es presentaran els assentaments corresponents a moviments, operacions o processos realitzats a partir de l'1 de gener de 2025, adaptats a les modificacions i especificacions introduïdes per l'Ordre HAC/1505/2024, de 26 de desembre.
En relació amb l'Impost sobre la Cervesa, no serà necessari reflectir en la comptabilitat els moviments i existències de les primeres matèries que s'incorporen al procés productiu que no siguen objecte dels Impostos Especials de fabricació i no posseïsquen contingut en extracte.
En relació amb l'Impost sobre l'Alcohol i Begudes Derivades, en les operacions relatives a la fabricació de begudes derivades no serà necessari reflectir en la comptabilitat els moviments i existències de les primeres matèries que no posseïsquen contingut alcohòlic i no aporten graduació alcohòlica ni volum a la beguda obtinguda.
Amb caràcter general, el subministrament de l'assentament d'obertura haurà de realitzar-se dins del primer mes de l'exercici comptable.
Malgrat el que s'ha esmentat anteriorment, els titulars d'establiments que poden aplicar terminis especials ampliats per al subministrament dels seus assentaments comptables, podran considerar que l'assentament d'obertura correspon a un moviment del primer mes de l'exercici comptable i subministrar-ho dins del termini previst per als assentaments d'este mes. Podran aplicar esta regla:
-
Els titulars d'establiments autoritzats com elaboradors de vi i elaboradors d'unes altres begudes fermentades als que es referix la disposició addicional primera de l'Ordre HAC/998/2019.
-
Els titulars d'establiments autoritzats com fàbriques de cervesa als que es referix la disposició addicional segona de l'Ordre HAC/998/2019.
-
Els titulars d'establiments autoritzats com elaboradors de productes intermedis que no obtinguen alcohol als que es referix la disposició addicional tercera de l'Ordre HAC/998/2019.
-
Els titulars d'establiments autoritzats com depòsits fiscals constituïts per una xàrcia de gasoductes o com indústries extractores de gas natural i altres productes gasosos als que es referix la disposició addicional quinta de l'Ordre HAC/998/2019.
-
Els titulars d'establiments autoritzats com elaboradors de begudes alcohòliques als que es referix la disposició addicional sisena de l'Ordre HAC/998/2019.