Saltar al contingut principal
Memòria 2012

3.2.7. Servicis en Campanya de Renda

L'Agència Tributària redobla els seus esforços per a facilitar el compliment de les seues obligacions als més de 20 milions de ciutadans obligats a presentar declaració per l'Impost sobre la Renda de les Persones Físiques corresponent a l'any 2011.

Envie de l'esborrany de declaració o de les dades fiscals rellevants per a la declaració de l'Impost sobre la Renda de les Persones Físiques

El principal servici que presta l'Agència Tributària en campanya de Renda és l'enviament d'un esborrany de la seua declaració o de les dades fiscals més rellevants per a confeccionar la declaració quan l'Agència no disposa de totes les dades necessàries per això. En total, el nombre d'esborranys i dades fiscals calculats per l'Agència Tributària va assolir la xifra de 23.186.317, fet que suposa un 3,98 per cent més que l'any anterior.

El 2012 el nombre d'esborranys o dades fiscals enviats als contribuents per a facilitar-los la seua declaració de l'Impost sobre la Renda de les Persones Físiques ha sigut de 23.186.317, fet que suposa un 3,98 per cent més que l'any anterior.

nombre d'esborranys o dades fiscals enviats als contribuents

Annex: Nova finestra

Evolució  del servici d'envie de dades fiscals i de l'esborrany de declaració 

Servici RENØ d'obtenció de l'esborrany i dades fiscals per Internet

Este any ha sigut el segon en el que es presta el servici RENØ d'obtenció de l'esborrany i dades fiscals per Internet, que ha assolit la xifra de 12.634.816, fet que suposa un incremente pel que fa a l'any passat d'un 92,42 per cent. Introduint a la seu electrònica el NIF, nom i cognoms, un número de telèfon mòbil i la casella 620 de la declaració de l'any anterior, o un codi d'un compte corrent si no es va presentar declaració, el sistema envia automàticament un missatge al mòbil (SMS) amb el nombre de referència de l'esborrany que permet consultar, modificar i confirmar l'esborrany.

Com a novetat de la campanya de Renda 2011, per a accedir al servei RENØ no ha sigut necessari tindre sol·licitat prèviament l'esborrany, ja que els esborranys i dades fiscals es trobaven disponibles a Internet per als contribuents, tant per als quals havien presentat la declaració l'any anterior com per als nous declarants en este exercici.

Confirmació o rectificació de l'esborrany de declaració

L'esborrany pot ser confirmat o rectificat pels contribuents per múltiples vies: telèfon, Internet, missatges a mòbils, caixers automàtics, banca electrònica o telefònica (en les entitats que presten este servici), i presencialment, en Bancs, Caixes d'Estalvis o Cooperatives de Crèdit, en les oficines de l'Agència Tributària i en determinades oficines habilitades per les comunitats autònomes, Ciutats amb Estatut d'Autonomia i Entitats Locals.

Servicis d'ajuda per a la confecció de declaracions

Els contribuents que, pel tipus de rendes obtingudes, no disposen de l'esborrany de la declaració, podran confeccionar la seua declaració amb el programa PADRE, disponible a Internet, i presentar-la també via Internet, o de manera presencial, en les oficines de l'Agència Tributària i altres entitats col·laboradores, o acudir al servei d'ajuda per a la confecció de declaracions en les oficines de l'Agència o de qualsevol entitat col·laboradora, com comunitats autònomes, Ajuntaments, Diputacions, etc., sol·licitant cita prèvia per Internet o per telèfon.

El 2012 es van elaborar amb el programa informàtic d'ajuda PADRE el 95,45 per cent de les declaracions

Consulta de l'estat de tramitació de la devolució

L'Administració disposa d'un termini de sis mesos des del terme del termini de presentació de les declaracions, o des de la data de la presentació si la declaració va anar presentada fora de termini, per a practicar la liquidació provisional que confirme o rectifiqueu l'import de la devolució sol·licitada pel contribuent.

L'emissió de devolucions inicia a les 48 hores de l'inici de la campanya de Renda. La consulta de l'estat de tramitació de la devolució està disponible en la pàgina web de l'Agència Tributària i en el servici telefònic automàtic.

El 2012, el temps mitjà de tramitació de la devolució en la Campanya de Renda ha sigut de 24 dies.

Valoració dels servicis en campanya de Renda pels contribuents

En l'“Enquesta d'Impost sobre la Renda de les Persones Físiques 2011”, desenvolupada durant l'any 2012, en què l'Agència Tributària sondeja l'opinió d'aquells que han utilitzat el servici de presentació telemàtica de declaracions de l'Impost sobre la Renda de les Persones Físiques, el 64,06 per cent dels contribuents que han utilitzat este servici es mostren satisfets o molt satisfets amb els servicis oferits. 

Un any més, els cinc servicis que els usuaris consideren de major utilitat són la presentació de declaracions, la sol·licitud, rectificació i confirmació de l'esborrany de Renda, la consulta de l'estat de les devolucions, la comunicació de dades disponibles relatius a l'Impost sobre la Renda de les Persones Físiques, i la descàrrega del Programa d'Ajuda.