3.2. Recaptació tributària líquida
La recaptació tributària líquida resulta de minorar la recaptació tributària bruta en les devolucions efectivament pagades en l'exercici i els ajustaments amb els territoris forals. Respon, també, a un criteri de caixa, a diferència d'uns altres conceptes com els drets reconeguts o els impostos a l'efecte de Comptabilitat Nacional.
L'any 2014, es van recaptar 174.987 milions d'euros, fet que suposa un incremente d'un 3,6 per cent pel que fa a 2013 (6.140 milions). En termes homogenis (és a dir, corregint, entre altres elements, el diferent grau d'execució de les devolucions el 2013 i 2014), els ingressos van registrar el mateix creixement, un 3,6 per cent.
Així mateix, en el Quadre núm. 14 i en el Gràfic núm. 15 de l'Annex, es desenvolupa esta informació.
Quadre núm. 14. Recaptació tributària líquid total Gràfic núm. 15. Evolució de la recaptació tributària gestionada per l'Agència TributàriaA diferència d'anys anteriors en els que el protagonisme requeia en els ingressos derivats dels canvis normatius, el 2014, la causa principal del creixement dels ingressos va anar l'augment de les bases imposables, després de sis anys consecutius de caigudes. La recuperació de les bases va començar durant el segon semestre de 2013 i es va consolidar al llarg de 2014 gràcies a la millora de les rendes de les famílies i del consum. En el cas de les rendes de les famílies, es van registrar taxes positives des del segon trimestre de 2014 com a conseqüència de la creació de llocs de treball, de l'augment de les rendes dels empresaris individuals, del sostingut creixement de la massa de pensions i de l'increment dels guanys patrimonials. En sentit negatiu, destaca el mal comportament de les rendes del capital mobiliari.
Pel que fa a la despesa, la millora es va veure reflectida en un fort augment de la despesa final subjecta a IVA i en la gradual recuperació del consum energètic, sobretot el de gasolines i gasoil d'automoció, encara que en este cas la positiva evolució dels consums físics no es traslladara amb igual intensitat a la base imposable agregada pel descens dels preus. Finalment, la base imposable de l'impost sobre societats va créixer per tercer any consecutiu, encara que cal recordar que el 2012 i 2013 el creixement es va produir fonamentalment per les mesures normatives destinades a eixamplar la base de l'impost, mentre que el 2014 l'augment de la base el va determinar la positiva evolució dels beneficis.
Esta millor evolució de les bases imposables s'ha traduït en un incremente dels ingressos en totes les grans figures impositives, amb l'única excepció de l'impost sobre societats. El major creixement es va registrar a l'IVA (8,2 per cent) vinculat a l'augment de la despesa subjecte a l'impost i a les menors devolucions sol·licitades, sobretot les corresponents a l'exercici 2013. També les majors devolucions expliquen els resultats d'uns altres impostos com el de Societats (els ingressos bruts van créixer un 1,9 per cent, però l'elevat volum de devolucions sol·licitades i l'agilitació de la seua realització van fer que els ingressos nets descendiren), el d'Hidrocarburs (la devolució del cèntim sanitari explica la disminució de la recaptació malgrat l'augment dels ingressos bruts en un 1 per cent) i l'Impost sobre la Renda de No Residents (en termes bruts va créixer un 11,6 per cent, però tan sols un 0,2 per cent en termes nets).
En el Gràfic núm. 16. Evolució dels ingressos tributaris i de la base imposable agregada (Annex), es mostren dades que completen la informació.
Gràfic núm. 16. Evolució dels ingressos tributaris i base imposable agregada (Annex)