2.5. Valoració de l'Agència Tributària pels ciutadans
Enquestes i estudis d'opinió
L'Institut d'Estudis Fiscals del Ministeri d'Hisenda i Administracions Públiques va dur a terme l'estudi demoscòpic “Opinions i actituds fiscals dels espanyols el 2014 ”. Este informe es realitza anualment i també és conegut com “Baròmetre Fiscal”.
L'estudi es realitza a partir d'una mostra de mil cinc-cents ciutadans, distribuïts en cinc segments (empresaris, agricultors, professionals, assalariats i inactius), seleccionats per quotes d'hàbitat, gènere i edat i utilitzant la tècnica d'entrevista personal, amb aplicació d'un qüestionari estructurat.
Segons les últimes dades publicades (referits a l'any 2014 i anteriors), la valoració que els espanyols fan dels servicis que presta l'Agència Tributària mostra una imatge positiva de la qualitat dels mateixos, assolint una qualificació, igual que en anys precedents, de 2,9 (sobre 4).
A més, en este estudi s'analitza l'opinió dels ciutadans respecte dels funcionaris de l'Agència Tributària, que obtenen la consideració de bons tècnics, imparcials en l'acompliment de la seua tasca i correctes en el tracte personal.
Valoració dels servicis en Campanya de Renda pels contribuents
L'Agència Tributària mitjançant l'“Enquesta de l'Impost sobre la Renda de les Persones Físiques 2014”, desenvolupada durant l'any 2015, sondeja l'opinió dels qui han utilitzat el servici de presentació telemàtica de declaracions de l'Impost sobre la Renda de les Persones Físiques, i de la que resulta que el 75 per cent dels contribuents que han utilitzat este servici es mostren satisfets o molt satisfets amb els servicis oferits.
Un any més, els cinc servicis que els usuaris consideren de major utilitat són els següents: la presentació de declaracions; la sol·licitud, rectificació i confirmació de l'Esborrany de Renda; la consulta de l'estat de les devolucions; la comunicació de dades relatives a l'Impost sobre la Renda de les Persones Físiques i, finalment, la descàrrega dels programes d'ajuda.
Queixes i suggeriments. Consell per a la Defensa del Contribuent
El Consell per a la Defensa del Contribuent, òrgan assessor de la Secretaria d'Estat d'Hisenda, vetla per l'efectivitat dels drets dels obligats tributaris, atenent les queixes que es produïxen per l'aplicació del sistema tributari que realitzen els òrgans de l'Estat i efectuant suggeriments i propostes. Quant a la seua competència, composició i funcionament es regix per les seues normes específiques.
L'Agència Tributària presta suport tècnic i assistència administrativa al Consell, i realitza actuacions de formació i anàlisi de la informació derivada de les queixes a través de la Unitat Operativa del Consell de Defensa del Contribuent, integrada en el Servici d'Auditoria Interna de l'Agència Tributària.
El 2015, es van presentar davant el Consell per a la Defensa del Contribuent 10.902 queixes i suggeriments en relació amb actuacions de l'Agència Tributària, un 10,99 per cent menys que l'any anterior. La comparació de les dades dels dos últims exercicis oferix les següents conclusions:
-
La matèria amb majors incidències és la d'Informació i atenció; el 2015 es van presentar 7.626 queixes i suggeriments (un 69,95 per cent del total) i el 2014 es van presentar 5.860 (un 47,84 per cent del total).
-
S'ha produït una gran disminució de les queixes i suggeriments referides a Aplicació de normes; el 2015 s'han presentat 350 queixes i suggeriments (3,21 per cent del total) enfront de les 3.454 de 2014 (28,20 per cent del total).
En el següent quadre de l'Annex es desenvolupen estes dades i la seua classificació per matèries, comparant els dos últims exercicis. Així mateix, la informació de detall pot consultar-se en la Memòria anual del Consell per a la Defensa del Contribuent:
Quadre núm. 11. Queixes i suggeriments. Comparativa 2014-2015 (Annex)