Saltar al contingut principal
Memòria 2017

4.1.1. Control selectiu i investigació

Les actuacions de control selectiu i investigació tenen per finalitat detectar i regularitzar els incompliments més complexos, així com perseguir les formes més sofisticades de frau. El seu caràcter selectiu les fa recaure sobre els contribuents que presenten un risc fiscal més elevat.

La seua realització té un gran component investigador i, requerix en general, una revisió exhaustiva de la situació tributària del contribuent objecte d'actuació inspectora, per a la qual cosa els òrgans que les duen a terme estan dotats de les facultats més àmplies que la normativa atribuïx a l'Administració tributària.

Estes actuacions són realitzades pels òrgans de les Delegacions Especials i pels òrgans de la Delegació Central de Grans Contribuents que tenen encomanat el desenvolupament de la inspecció tributària i duanera.

A més de les actuacions inspectores, s'agrupen també en esta categoria les actuacions que desenvolupa Vigilància Duanera, en l'exercici de les seues funcions de lluita contra el contraban, el blanqueig de capitals i de col·laboració, en prediques d'investigació, amb els altres òrgans de l'Agència que exercixen funcions de control tributari, i les actuacions desenvolupades per l'Oficina Nacional de Fiscalitat Internacional.

Les actuacions de control selectiu culminen, normalment, amb les corresponents liquidacions administratives que regularitzen la situació tributària de l'obligat tributari o bé amb la presentació de denuncia davant el Ministeri Fiscal quan, en el curs de les actuacions, s'aprecien indicis de delicte contra la Hisenda Pública, emblanquine de capitals o contraban.

Així, el 2017, s'han remés al Ministeri Fiscal 225 informes de delicte fiscal que afecten a un total de 212 contribuents (sense perjudici de les actuacions de Vigilància Duanera en delictes de frau fiscal). L'import global de quotes defraudades és de 327,83 milions d'euros. Estes dades es mostren en el següent quadre de l'Annex: 

Quadre núm. 17. Delictes fiscals denunciats per les àrees d'Inspecció Financera i de Duanes i II. EE. (Annex)

Les principals magnituds que resulten de les activitats de control selectiu es reflectixen en el quadre de l'Annex:

Quadre núm. 18. Control del frau tributari i duaner: principals magnituds (Annex)

Actuacions inspectores sobre tributs interns

Estes actuacions comprenen totes les realitzades pels òrgans de l'àrea d'Inspecció Financera i Tributària de les Delegacions Especials i de la Delegació Central de Grans Contribuents, en exercici de les funcions administratives atribuïdes a la inspecció tributària per l'article 141 de la Llei general tributària.

L'import total de deute liquidat el 2017 va ascendir a 5.006,05 milions d'euros. En este import es recull tant deute instruïda i liquidada en el propi exercici 2017, com deute instruïda en exercicis anteriors i liquidada el 2017, no computant-se, tanmateix, el deute instruïda en l'exercici, però continguda en actes que no s'hagen confirmat a la finalització de l'exercici 2017.

Per grups de programes, s'ha produït un augment d'actuacions en Societats i Socis (2.588 expedientes, amb un incremente del 5,42% respecte dels 2.455 expedientes finalitzats el 2016) i Beneficis Fiscals (1.079 expedientes amb un incremente del 6,83% respecte dels 1.010 expedientes finalitzats el 2016) i s'ha produït una disminució d'actuacions en Comprovació Sectorial (2.644 expedientes amb una disminució del 9,79% respecte dels 2.931 expedientes finalitzats el 2016), Professionals (2.721 expedientes amb una disminució del 4,36% respecte dels 2.845 expedientes finalitzats el 2016), actuacions específiques de comprovació i investigació (5.253 expedientes amb una disminució del 8,68% respecte dels 5.752 expedientes finalitzats el 2016), control pimes (4.133 expedientes amb una disminució del 5,14% respecte dels 4.357 expedientes finalitzats el 2016), i facturació irregular i trames de frau (1.307 expedientes amb una disminució de l'1,51 %respecte dels 1.327 expedientes finalitzats el 2016).

Actuacions inspectores sobre els tributs que graven les operacions de Comerç Exterior i sobreu els Impostos Especials

S'inclouen les actuacions inspectores realitzades pels òrgans de l'àrea d'Inspecció de Duanes i Impostos Especials de les Delegacions Especials i de la Delegació Central de Grans Contribuents, a fi de combatre el frau que afecta tant als interessos financers de la Unió Europea, és a dir, als recursos propis i als ajuts comunitaris a l'exportació de productes agrícoles, com als tributs interns que graven les operacions de comerç exterior i als Impostos Especials.

L'any 2017, s'han realitzat 2.603 liquidacions, amb un deute liquidat de 372,51 milions d'euros.

Impostos Especials:

El 2017, les comprovacions es van centrar fonamentalment en els següents àmbits:

  • Exempcions i supòsits de no-subjecció de l'Impost Especial sobre Determinats Mitjans de Transport, així com revisió de les bases imposables declarades i la repercussió del frau d'este impost sobre els tributs que graven el comerç exterior, especialment en relació amb el frau per aplicació indeguda de les exempcions relatives al lloguer de vehicles i embarcacions d'esbargiment.
  • Ús indegut de gasoil bonificat, mitjançant seu desvie pels titulars dels establiments inscrits en el registre territorial dels Impostos especials i/o pel propi consumits final del gasoil bonificat per a usos no prevists en l'article 54.2 de la Llei 38/1992, de 28 de desembre, d'Impostos Especials.
  • Control de l'aplicació d'exempcions i supòsits de no-subjecció a l'Impost sobre l'electricitat.
  • Control de la declaració i ingrés de l'Impost Especial sobre el Carbó, derivat de la Llei 15/2012, de 27 de desembre, de mesures fiscals per a la sostenibilitat energètica.
  • Control de l'Impost sobre l'alcohol i begudes alcohòliques, mitjançant la inspecció de contribuents titulars, com a mínim, d'un establiment amb algun dels CAUS següents: B7 (depòsits fiscals de begudes derivades) i/o DB (depòsits fiscals de begudes alcohòliques).
  • Frau a l'IVA derivat d'operacions amb productes subjectes a Impostos Especials.

Comerç Exterior:

Les actuacions en l'àrea de control duaner s'han adreçat a la revisió d'aquells elements dels tributs que graven el comerç exterior i que no poden ser comprovats en el moment del despatx duaner.

El frau en este camp té diferents variables possibles. Per una part, situacions en les que el preu real de les mercaderies no es correspon amb la documentació comercial presentada en el moment del despatx duaner sent els sectors més afectats el tèxtil, el calçat, les bosses i els articles de marroquineria procedents d'Àsia. D'altra banda, els casos en els que, existint conceptes a incloure en el valor en duana en concepte d'ajustaments al preu pagat o per pagar, no s'ha incrementat el valor. Finalment, ha de tindre's en compte el risc que suposa el creixement del comerç electrònic per tal com les simplificacions existents per a este tipus d'envie de xicotet tamany, per regla general, poden facilitar la declaració de valors inferiors als reals.

Quant a la revisió de l'origen de les mercaderies i aplicació de drets antidúmping, el frau consistix en fer desaparéixer la connexió entre mercaderia i fabricant, mitjançant la presentació de certificats d'origen i factures falses o adulterades, o realitzant vendes  -reals o fictícies - al país d'origen real amb tercers països més amb tractament preferencial o sense drets antidúmping, o aplicant de forma incorrecta el codi addicional que s'aprova per a determinats exportadors i que comporta el pagament d'un dret antidúmping inferior al general o d'import zero. D'igual manera, podria eludir-se un dret antidúmping mitjançant l'aplicació d'un menor dret aranzelari del que realment correspon.

En relació amb la importació de productes agrícoles i de la pesca, es mantenen amb caràcter general els riscos fiscals d'anys anteriors: infravaloració, incorrecta classificació aranzelària i falses declaracions d'origen preferencial.

Este any no s'inclouen les comprovacions de restitucions a l'exportació de productes agrícoles, ja que les mateixes pràcticament han desaparegut i per tant no s'ha assignat cap control específic de restitucions dins del Pla de control 2016/2017 de les operacions finançades amb càrrec al FEAGA.

Pel que fa a l'IVA d'importació i al control de l'aplicació de tipus reduïts, l'objectiu és regularitzar la situació tributària dels contribuents que hagen liquidat a la importació quotes d'IVA inferiors a les que corresponen, per incorrecta aplicació del tipus impositiu.

Quant a l'IVA a la importació i a l'exempció en els despatxos de lliure pràctica, poden donar-se dos tipus de frau: el despatx de lliure pràctica a Espanya sense que els béns s'envien a un altre Estat membre, amb frau en el fet imposable importació de l'IVA, i el despatx de lliure pràctica en un altre Estat membre, amb envie posterior de la mercaderia importada a Espanya sense declaració del fet imposable adquisició intracomunitària pel subjecte passiu espanyol (en este cas es fa necessària l'Assistència Mútua). En ambdós casos, les posteriors entregues dels béns en el territori espanyol d'aplicació de l'IVA poden no ser declarades en este impost.

Repressió del contraban, del blanqueig de capitals i d'uns altres fraus

En matèria de lluita contra el contraban i el blanqueig de capitals, les unitats de Vigilància Duanera realitzen actuacions dirigides a la repressió del contraban i tràfic il·lícit d'estupefaents, tabac, productes falsificats i altres gèneres, així com del blanqueig de capitals connex amb estes activitats delictives, en coordinació amb uns altres organismes de l'Estat, desenvolupant les seues actuacions de vigilància i control en l'espai marítim, aeri i terrestre.

Les unitats de Vigilància Duanera també desenvolupen actuacions de control i suport de la resta d'àrees del Departament de Duanes i Impostos Especials, entre les que s'inclouen controles preventius en recintes duaners mitjançant tècniques d'inspecció no intrusiva, controles de moneda, i el control de la seguretat de la cadena de transporte internacional.

Així mateix, realitzen actuacions de lluita contra el frau fiscal i l'economia submergida, col·laborant amb uns altres Departaments de l'Agència Tributària, ja siga en l'àmbit penal o en via administrativa. La creixent complexitat del frau, així com la internacionalització de seus estructures, necessita una coordinació externa i una necessitat d'optimització dels recursos de l'Agència Tributària mitjançant la cooperació i col·laboració entre les diferents àrees funcionals.

El 2017, es van intervindre, fruit d'estes actuacions, 130.008 kg d'haixix, 31.667 kg de cocaïna i 8.378.042 paquets de tabac, fet que suposa un total de 967 delictes i 7.261 infraccions. Així mateix, s'han denunciat 87 delictes de falsificació i 2.999 infraccions, a més de 59 delictes d'emblanquine de capitals.

Les xifres sobre contraban i sobreu les actuacions realitzades durant este exercici s'exposen en  els següents quadres de l'Annex:

Quadre núm. 19. Actuacions de lluita contra el contraban (Annex) Quadre núm. 20. Principals actuacions de Vigilància Duanera (Annex)

Fiscalitat internacional

Al llarg de 2017, l'Oficina Nacional de Fiscalitat Internacional (ONFI) ha continuat reforçant el seu paper en la lluita contra el frau i l'elusió fiscal internacional. Durant este període, sense perjudici de l'assistència dels seus funcionaris a grups de treball en organitzacions internacionals rellevants en matèria de fiscalitat internacional i de la seua participació en funcions de planificació d'acció inspectora, la ONFI s'ha concentrat novament en la realització d'actuacions inspectores, de les quals han finalitzat durant este període més de 200, xifra similar a la dels exercicis precedents.

Estes actuacions inclouen la instrucció d'acords previs de valoració d'operacions vinculades (AU), la negociació en procediments amistosos en matèria d'imposició directa i actuacions de suport i col·laboració en procediments inspectors, entre d'altres.

En relació amb els AU, l'actuació de la ONFI perseguix, a través d'estos acords previs en matèria de preus de transferència, reduir la litigiositat i millorar la seguretat jurídica del contribuent garantint una recaptació d'acord amb l'exigit per llei. El 2017, la ONFI va participar en la gestió de 138 expedientes, enfront dels 129 de 2016. D'aquell total, es van finalitzar 39, sent estimats 25, desestimats 5 i en 9 casos es va produir el desistiment dels sol·licitants. Els AU estimats el 2017 han permés garantir bases imposables per un valor superior als 1.400 milions d'euros, enfront dels més de 3.300 milions garantits en els AU estimats el 2016, si bé durant aquell any es va produir alguna actuació singular per un import pròxima als 1.800 milions que desvirtua la comparació.

Al seu torn, l'any passat 2017, la ONFI va participar en 259 procediments amistosos en matèria d'imposició directa, xifra creixent en relació amb els 237 de l'any 2016, o els 125 de 2015. L'actuació de la ONFI perseguix, en estos procediments, una adequada defensa de les bases imposables espanyoles – principalment en situacions de doble imposició – tant en regularitzacions amb abast transfronterer realitzades per l'Administració espanyola, com en les efectuades per les administracions d'uns altres països. D'aquell total de procediments, es van finalitzar 53 l'any passat, en què es debatia sobre bases imposables de més de 930 milions d'euros. El 2016 s'havien finalitzat 46 procediments amb un valor, en termes de bases defensades, de 860 milions d'euros.

La ONFI també realitza actuacions de suport i col·laboració en procediments inspectors, centrades en qüestiones complexes en matèria de fiscalitat internacional. Esta activitat té especial transcendència en l'àmbit de les actuacions inspectores de la Delegació Central de Grans Contribuents. El 2017, la ONFI ha participat en 182 actuacions inspectores, de les quals s'han finalitzat 113, amb un import total d'ajustaments en base imposable de més de 2.200 milions d'euros. El 2016 es van realitzar 93 actuacions inspectores amb participació de la ONFI, amb ajustaments en bases de més de 3.700 milions, si bé durant aquell any es va produir alguna actuació singular per un import pròxim als 1.700 milions d'euros que desvirtua la comparació. En els tres últims anys, entre 2015 i 2017, la participació de la ONFI en actuacions inspectores, siga presencial o de caràcter documental, ha permés incrementar bases imposables en un import superior als 8.600 milions d'euros.