A qui afecten?
Tots els integrants de la cadena de subministrament del comerç electrònic es veuen afectats, des dels venedors i els mercats/plataformes, tant dins com fora de la Unió Europea, fins les operadores postals i les empreses de missatgeria, les duanes i les administracions fiscals dels diferents Estats membres de la Unió Europea, passant pels consumidors.
Consumidors finals europeus
La nova normativa sobre l'IVA en el comerç electrònic pretén aportar transparència, simplificar els procediments i garantir una fiscalitat justa per a tots els proveïdors. Abans, les empreses de fora de la UE podien evitar el pagament de l'IVA i no tenien obligacions en matèria d'IVA a la UE, pel que els seus preus eren més baixos. En conseqüència, les empreses de la UE es veien perjudicades. Degut a la falta de transparència, els consumidors es trobaven de vegades amb costos o càrrecs que havien de pagar en la duana pels productes importats. Tanmateix, a partir de l'1 de juliol de 2021, el preu que es paga pot ser el preu final, sense haver de pagar l'IVA o d'altres taxes en la importació. Açò només ocorre quan es compren béns a un venedor o a una interfície electrònica registrada en la IOSS.
Si no es registren en la Finestreta única d'Importació (IOSS), haurà de pagar l'IVA i altres possibles despeses postals/de transporte quan s'importen les mercaderies.
Les noves normes permetran:
-
Garantir que l'IVA es pague on es produïx el consum de béns i servicis.
-
Crear un règim d'IVA uniforme i transparent per a les entregues transfrontereres de béns i servicis.
-
Establir una competència lleial entre els operadors europeus i estrangers del mercat del comerç electrònic, així com entre el comerç electrònic i les tendisques tradicionals.