Novetats 2017
Saltar índex de la informació16-05-2017 Ordre HFP/417/2017, de 12 de maig, per la qual es regulen les especificacions normatives i tècniques que desenvolupen la gestió dels Llibres registre de l'IVA a través de la Sede electrònica de l'AEAT
El 15 de maig de 2017 es publica l'Ordre HFP/417/2017, de 12 de maig, per la qual es regulen les especificacions normatives i tècniques que desenvolupen la gestió dels Llibres registre de l'impost sobre el valor afegit a través de la Sede electrònica de l'Agència Estatal d'Administració Tributària establida en l'article 62.6 del Reglament de l'impost sobre el Valor Afegit, aprovat pel Reial decret 1624/1992, de 29 de desembre, i es modifica una altra normativa tributària.
La finalitat de la referida Ordre ministerial és el desenvolupament de les modificacions necessàries per a la correcta implementació del Reial decret 596/2016, de 2 de desembre, per a la modernització, millora i impuls de l'ús de mitjans electrònics en la gestió de l'impost sobre el valor afegit (BOE 6 de desembre). Per fer-ho, s'introduïxen els següents canvis normatius:
1. Es realitza el desenvolupament dels camps de registre a informar en els Llibres registre de l'IVA i de la manera com es realitzarà este subministrament a través de la Sede electrònica de l'AEAT.
- Pel que fa al contingut dels Llibres registre de factures expedides :
- S'establix la tipologia de registres de factures: completa, simplificada, rectificativa, emesa en substitució de factures simplificades o assentament resum.
- S'indica quals de les operacions amb transcendència tributària que fins ara venien informant-se a través del model 347 o 340 han d'identificar-se: facturació d'agències de viatges d'acord amb el D.A.4a del Reglament pel qual es regulen les obligacions de facturació, operacions d'arrendament de local de negoci, cobraments per compte de tercers d'honoraris professionals, imports percebuts en transmissions d'immobles subjectes a IVA, imports percebuts en metàl·lic de més de 6.000 euros a l'any i operacions d'entitats asseguradores per les quals no s'expedisca factura. Estes dos últimes operacions s'informen amb caràcter anual.
- Pel que fa al contingut dels Llibres registre de factures rebudes :
- S'establix la tipologia de registres de factures: completa, simplificada, assentament resum, document duaner (DUA) i justificants comptables. La identificació de la factura rebuda com rectificativa o en substitució de factures simplificades és opcional per al receptor.
- S'indica quals de les operacions amb transcendència tributària que fins ara venien informant-se a través del model 347 o 340 han d'identificar-se: operacions d'arrendament de local de negoci, adquisicions de béns o servicis al marge de qualsevol activitat empresarial o professional realitzades per ens públics, compres de les agències de viatges que facturen d'acord amb D.A.4a del Reglament pel qual es regulen les obligacions de facturació i operacions d'entitats asseguradores per les quals no s'expedisca factura. Estes dos últimes operacions s'informen amb caràcter anual.
- En l'ANNEX I de l'Ordre es recullen els camps de registre a informar d'acord amb el desenvolupat en la mateixa i amb el que preveu els articles 63 a 66 del Reglament de l'IVA. El format i disseny dels missatges informàtics a enviar s'ajustarà a estos camps recollits en l'ANNEX I i el seu format i disseny seran els que consten en la Sede electrònica de l'Agència Estatal d'Administració Tributària a Internet.
- Per a aquells casos en els que existisquen autoritzacions de simplificació en matèria de facturació o relatives a sistemes de registre específics d'acord amb l'article 62.5 del Reglament de l'IVA, haurà d'enviar-se l'autorització corresponent amb caràcter previ al subministrament de registres de facturació que es referisquen a les mateixes. El número de registre obtingut a l'enviar l'autorització serà un camp més a informar en cada missatge informàtic.
- El procediment per a realitzar el subministrament serà:
- Mitjançant els servicis web basats en l'intercanvi de missatges en format XML. Cadascun d'estos missatges contindrà un número màxim de registres de facturació per envie. Este número màxim serà el que es definisca en la Sede electrònica de l'AEAT a Internet. (Actualment este número màxim de registres per cada envie és de 10.000, no obstant això el nombre d'enviaments és il·limitat).
Només es poden realitzar enviaments amb certificat electrònic.
- Mitjançant la utilització del formulari web. Es permetrà el subministrament dels registres de facturació de forma individual.
Els enviaments es poden realitzar amb certificat electrònic, i si escau amb cl@ve PIN (persona física titular del llibre o apoderada).
- Es determina la informació que ha de subministrar-se en relació amb el primer semestre de 2017 a què es referix la disposició addicional única del Reial decret 596/2016, de 2 de desembre, així com el manera d'envie de la mateixa.
- S'establix que per als subjectes passius inscrits al REDEME l'obligació de remetre els registres de facturació corresponents al primer semestre, s'entendrà complida ja que estiguen obligats a la presentació de la declaració informativa sobre Llibres registre, model 340, durant el període comprés entre l'1 de gener i 30 de juny de 2017.
2. Altres modificacions:
- Modificació de les declaracions censals (models 036 i 037), per a habilitar en el model 036 l'opció i renuncia a la gestió dels llibres registre a través de la Sede electrònica de l'AEAT i la comunicació de què l'obligació d'expedir factura s'està realitzant pels destinataris de les operacions o per tercers, en els termes de l'article 5.1 del Reglament pel qual es regulen les obligacions de facturació. (ANNEX II de l'Ordre). Les modificacions introduïdes en el model 037 són de caràcter merament tècnic. (ANNEX III de l'Ordre)
- La modificació de l'Ordre EHA/3111/2009, de 5 de novembre, per la qual s'aprova el model 390 de Declaració-resum anual de l'Impost sobre el Valor, per a procedir a incloure als subjectes passius que hagen de portar els llibres registre a través de la Sede electrònica de l'AEAT d'acord amb el que preveu l'article 62.6 del RIVA dins del col·lectiu que quedarà exonerat de l'obligació de presentar esta declaració.
- La modificació del model 303, d'autoliquidació de l'impost sobre el valor afegit (ANNEX V de l'Ordre), com en el model 322 de «Grup d'entitats. Model individual. Autoliquidació mensual» (ANNEX IV de l'Ordre) per a exigir determinada informació addicional en el model d'autoliquidació corresponent a l'últim període de declaració del col·lectiu de subjectes passius que queden obligats o opten a gestió dels llibres registre a través de la Sede electrònica. Este detall addicional conté informació sobre el tipus d'activitats econòmiques a les que es referix la seua declaració, si escau, sobre el percentatge de prorrata aplicable, sectors diferenciats i percentatges de tributació a diverses Administracions, així com del detall del volum total d'operacions realitzades en l'exercici.
- Modificació dels terminis per a la presentació telemàtica amb domiciliació de pagament de les autoliquidacions mensuals de l'IVA.