El control del frau en fase recaptatòria en el Pla Anual de Control Tributari i Duaner de 2023
Les directrius generals del Pla Anual de Control Tributari i Duaner desglossen les actuacions a dur a terme per l'organització en l'exercici 2023, en línia amb el que s'estableix en el Pla Estratègic i les seues addendes. Al control del frau en fase recaptatòria es referix la quarta de les bases vertebradores de les actuacions de l'Agència Tributària de cara a la prevenció i lluita contra el frau tributari i duaner, fixada en el Pla Estratègic 2020-2023.
L'Agència Tributària desenvolupa un ampli elenc d'actuacions conduents al cobrament dels deutes i sanciones tributàries derivades de l'aplicació del sistema tributari estatal i duaner, així com de les derivades dels altres recursos de naturalesa pública de la qual gestió assumix en virtut de llei o conveni. Tanmateix, la gestió recaptatòria no s'esgota amb el cobrament dels deutes pendents, sinó que s'estén a unes altres actuacions dirigides a la prevenció i el control del frau en esta fase, que incidixen en el comportament dels deutors i enfortixen la gestió recaptatòria en el seu conjunt, amb un control més precise.
Quant a les mesures de prevenció i control del frau, es basen en un coneixement profund dels riscos recaptatoris, que permet determinar patrons de frau als que es dirigirà l'actuació dels òrgans de recaptació, sobretot en relació amb els grans deutors.
Es continuarà amb la detecció de deutors que, valent-se d'esquemes societaris, mantenen el control de la seua activitat econòmica en un ambiente d'opacitat que aprofiten per a deixar els deutes tributaris pendents de pagament.
S'intensificaran les actuacions específiques en relació amb terminals de punts de venda (TPV), al costat de la localització de béns susceptibles d'embargament, entre els quals es troben els criptoactivos i les monedes virtuals i els béns que els deutors pogueren tindre situats fora d'Espanya. Tot això propiciat per una major eficàcia en l'explotació de la informació de què disposa l'Agència Tributària com a conseqüència dels intercanvis d'informació impulsats a la Unió Europea i en l'àmbit de l'OCDE, i donat suport a en ferramentes informàtiques que permeten la localització dels béns dels deutors.
S'estan reforçant els mecanismes de col·laboració amb les àrees de control de l'Agència Tributària en relació amb contribuents subjectes a actuacions de regularització pels òrgans d'Inspecció de l'Agència Tributària, prestant especial vigilància als patrimonis dels deutors condemnats per delicte contra la Hisenda Pública i contraban, a fi de poder adoptar mesures que asseguren, de manera eficaç, la satisfacció dels deutes. Entre estes mesures s'inclouen les actuacions de derivació de responsabilitat i l'adopció de mesures cautelars sobre el patrimoni de les persones que pogueren ser responsables del pagament dels deutes, en via civil o penal.
L'impuls al desenvolupament de ferramentes que permeten avaluar riscos recaptatoris anirà acompanyat de major presència, fora de les oficines, dels funcionaris de Recaptació, mitjançant visites i personacions per a realitzar actuacions executives i d'obtenció d'informació respecte dels deutors en els que es donen indicis de falta de voluntat per a cancel·lar els seus deutes.
Una altra mesura per a millorar la gestió recaptatòria inclou el seguiment d'insolvències aparents emparades en usos abusius de formes societàries, que pogueren qualificar-se com insolvències punibles i que exigixen una resposta ràpida dels òrgans de recaptació.
S'implantaran mecanismes de cooperació entre Administracions públiques perquè les persones o entitats que anaren simultàniament creditors de pagaments i deutors en diferents Administracions puguen cancel·lar els seus deutes mitjançant l'aplicació dels pagaments provinents d'unes Administracions als deutes que manté en unes altres.
També s'adoptaran les mesures necessàries per a incrementar les sol·licituds d'assistència mútua en l'àmbit de la Unió Europea i, al seu torn, explotar els intercanvis d'informació internacional per a ampliar-los a àmbits diferents a la UE.
El nou sistema de registre i seguiment dels ingressos gestionats a través d'entitats col·laboradores permet el coneixement immediat dels ingressos i tindrà efectes positius en el control del deute pendent en període voluntari o executiu.
En l'àmbit intern, s'extremarà el control sobre els deutes suspesos i paralitzades, impulsant la resolució dels recursos i reclamacions pendents i l'execució de les sentencies o reclamacions; tot això, unit a una revisió de les garanties aportades per a assegurar la idoneïtat de les mateixes.
Es millorarà substancialment el procés d'alienació mitjançant subhastes, amb més informació i transparència. Això propiciarà un augment de l'afluència de licitadors i la finalització dels processos en un període de temps més curt, el que redundarà en una major eficiència en la utilització de recursos.
Finalment, per a valorar l'eficàcia dels acords de derivació de responsabilitat, es realitzarà un seguiment dels ingressos que es produïsquen després de la fermesa de tals acords.
En definitiva, les actuacions i procediments en fase recaptatòria obeïxen a una doble finalitat: facilitar el complimente voluntari de les obligacions tributàries als contribuents i la lluita contra el frau. El control del frau suposa desplegar totes les ferramentes o mecanismes que l'ordenament jurídic habilita per al cobrament mitjançant les tècniques més efectives, especialment a través d'una tasca de detecció i selecció de riscos que permeten donar un tractament més prompte i adequat a les actuacions més qualificades de frau recaptatori.