Anàlisi
Veure històricLa Llei 13/2023, de 24 de maig, per la qual es modifiquen la Llei 58/2003, de 17 de desembre, General Tributària, en transposició de la Directiva (UE) 2021/514 del Consell de 22 de març de 2021, per la qual es modifica la Directiva 2011/16/UE relativa a la cooperació administrativa en l'àmbit de la fiscalitat, i altres normes tributàries, establix en la seua Disposició Final 5a una nova redacció de la regla de limitació de deduïbilitat de despeses financeres continguda en l'article 16 de la Llei 27/2014, de 27 de novembre, de l'impost sobre societats (d'ara endavant LIS ).
La Llei 13/2023, de 24 de maig, modifica la Llei 58/2003, de 17 de desembre, General Tributària (LGT), en diversos aspectes, entre ells incorpora una nova disposició addicional 25a en la LGT (d'ara endavant D.A. 25a de la LGT ). Esta disposició té per objecte establir una nova obligació d'informació i de diligencia deguda relativa a la declaració informativa dels operadors de plataforma obligats en l'àmbit de l'assistència mútua, per a aquelles qüestiones que aconsellen la seua regulació per norma amb rang legal.
El dia 25 de maig s'ha publicat al BOE la Llei 13/2023 (Disposició 12204 del BOE núm. 124 de 2023), per la qual es modifica la Llei general tributària per a transposar la Directiva UE 2021/514 de modificació de la Directiva 2011/16/UE relativa a la cooperació administrativa, establint la versió setena de la mateixa (més coneguda com DAC7).
Recentment s'ha publicat l'Observatori de Marges Empresarials. Es tracta d'un projecte conjunt impulsat pel Ministeri d'Afers Econòmics i Transformació Digital, el Banc d'Espanya i l'Agència Estatal d'Administració Tributària.
El procediment especial per a microempreses va suposar una de les principals novetats de la Llei 16/2022, de 5 de setembre, de reforma del text refós de la Llei Concursal, amb l'objectiu de buscar la màxima simplificació processal i la reducció de costos en la tramitació de un procediment concursal.
La segona oportunitat o exoneració del passiu insatisfet és una possibilitat contemplada en la normativa concursal perquè les persones naturals, siguen o no empresaris, puguen beneficiar-se d'una reducció de l'import dels seus deutes, sempre que complisquen els requisits establits i en les condicions que s'estipulen.
La Llei 16/2022, de 5 de setembre, de reforma del text refós de la Llei Concursal, ha establit, en la seua disposició addicional vuitena, la regulació de l'especialitat que suposa l'afectació dels diferents mecanismes concursals i preconcursals als crèdits amb avales de l'Institut de Crèdit Oficial (ICO ) atorgats en virtut dels Reials Decrets-lleis 8/2020, de 17 de març, de mesures urgents extraordinàries per a fer front a l'impacte econòmic i social de la COVID-19, 25/2020, de 3 juliol, de mesures urgents per a donar suport a la reactivació econòmica i el treball, i 6/2022, de 29 de març, pel qual s'adopten mesures urgents en el marc del Pla Nacional de resposta a les conseqüències econòmiques i socials de la guerra a Ucraïna.
Al començament de juny, quan es complixen dos mesos de la campanya de declaració de l'Impost sobre la Renda de les Persones Físiques de 2022 (IRPF ), ja havien rebut la devolució del seu IRPF més de 7,8 milions de contribuents, el que suposava que en aquells moments s'havia pagat més del 77% de les sol·licituds presentades (10,1 milions) i gairebé el 69% de les quantitats sol·licitades (uns 5.400 milions dels més de 7.800 sol·licitats).
La Llei 13/2023, de 24 de maig, ha modificat la Llei 58/2003, de 17 de desembre, General Tributària, en diversos aspectes, per exemple en l'habilitació perquè la normativa pròpia de cada tribut contemple una nova forma de rectificació dels errors que el ciutadà haja pogut cometre en la presentació d'una autoliquidació. Es tracta de la figura de l'autoliquidació rectificativa.
La Llei 13/2023, de 24 de maig ha modificat l'article 93 de la LGT, afegint una nova lletra e) en l'apartat 1, i l'article 95 de la LGT, afegint una nova lletra n) en l'apartat 1.