2022
El 22 de març de 2022 es va remetre als subscriptors la primera edició de la newsletter de la Agencia Tributaria. En l'anàlisi d'aquella edició t'explicàvem que l'objectiu d'esta newsletter setmanal era resumir les principals novetats incorporades a la Sede electrònica de l'Agència Tributària durant els dies anteriors i incloure els corresponents enllaços perquè, qui el desitjara, poguera accedir a la informació completa.
La creixent projecció cap l'exterior de l'Agència Tributària conferix una importància cada vegada major a l'àmbit de les seues relacions internacionals. L'Agència Tributària manté canals permanents de comunicació, col·laboració i assistència mútua amb unes altres Administracions tributàries i organitzacions internacionals, tant d'Europa i Iberoamèrica com d'unes altres zones geogràfiques.
La Llei 11/2021, de 9 de juliol, de mesures de prevenció i lluita contra el frau fiscal, ha introduït una important modificació en l'àmbit de les sanciones derivades de l'aplicació del règim especial del grup d'entitats de l'impost sobre el valor afegit (IVA ), o règim d'entitats de l'IVA.
L'article 99.9 de la Llei general tributària recentment introduït pel Reial Decret-Llei 22/2020, de 16 de juny, i la seua materialització per al procediment inspector en l'article 151.1.e) LGT, regulador del lloc de les actuacions inspectores, ha vingut a afermar, amb tota la cobertura i garanties procedimentals, un desenvolupament tecnològic que porta aconseguisc beneficis en termes d'assistència, prestació i agilitació de servicis i millora de les relacions administració-administrat.
La missió de l'Agència Tributària és promoure i assegurar el compliment del sistema tributari de forma equitativa afavorint el desenvolupament de la societat espanyola, i per a la seua consecució, l'Agència Tributària considera essencial que s'afavorisca el compliment voluntari de les obligacions fiscals, i a això dedica gran part dels seus esforços i innovacions.
En la jurisprudència més recent del Tribunal de Justícia de la Unió Europea (TJUE) en matèria tributària trobem, cada vegada amb més freqüència, sentencies en raonament del qual el Tribunal apel·la a principis generals del dret tributari a més d'al propi text de la norma europea.
El Servici de Vigilància Duanera (SVA ) és una institució lligada tradicionalment a la lluita contra el contraban de tabac. Així, els seus orígens històrics es troben en els cossos que depenent o sota la supervisió de la Hisenda Real, van tindre la citada missió amb diverses denominacions, estructures i adscripcions orgàniques: Resguarde (marítim i terrestre), Servici Especial de Vigilància Terrestre i Marítima de la Companyia Arrendatària de Tabacs, Servici Especial de Vigilància Terrestre i Marítima de Tabaquera SA o Servici Especial de Vigilància Fiscal. És el 1982 quan rep la seua denominació actual després de l'aprovació del Reial decret 319/1982, de 12 de febrer, pel qual es reestructura i adscriu el Servici de Vigilància Duanera directament al Ministeri d'Hisenda a través de la Direcció General de Duanes i Impostos Especials.
Les actuacions de comprovació i investigació tributària, fins i tot les actuacions d'auxilie judicial en les que participa personal de l'Agència Tributària, han d'adaptar-se a la situació dels sectors econòmics a les que van dirigides. En els últims anys les activitats econòmiques es caracteritzen per seu elevada informatització.
El setè i últim indicador que preveu el Pla Estratègic de l'Agència Tributària 2020-2023 per a mesurar l'evolució del resultat de les seues actuacions en el mitjà termini és la reducció dels interessos pagats.
L'Agència Tributària té el compromís d'aplicar el sistema tributari amb generalitat i justícia a tots els contribuents, malgrat la qual cosa de vegades les seues actuacions generen conflictivitat, açò és, provoquen la interposició pels contribuents de recursos o reclamacions.
L'Agència Tributària, en la seua missió de promoure i assegurar el compliment del sistema tributari, ha de realitzar les actuacions necessàries per a garantir i facilitar el pagament dels deutes tributaris i, si escau, realitzar les actuacions executives que siguen necessàries per al cobrament dels deutes, tributàries o no, de la qual gestió té encomanades.
L'objectiu estratègic de l'Agència Tributària és la millora del compliment voluntari de les obligacions tributàries; per a assolir-ho utilitza una combinació de mesures d'una àmplia índole com són l'educació cívica-tributària, la informació i assistència, la prevenció del frau tributari i duaner, les actuacions de control a posteriori, l'impuls de modificacions normatives antifrau, els acords amb uns altres organismes, les relacions cooperatives, etc.
L'eix central que guia les actuacions de l'Agència Tributària és la millora del compliment en període voluntari, augmentant l'efecte induït de les actuacions de l'Agència Tributària i disminuint el pes dels resultats quantitatius obtinguts en les activitats de control.
El segon dels indicadors prevists en el Pla Estratègic per a mesurar i avaluar l'evolució a mitjà termini del compliment voluntari de les obligacions tributàries és el mesurament dels efectes induïts.
L'objectiu estratègic de l'Agència Tributària és la millora del compliment voluntari de les obligacions tributàries; per a assolir-ho utilitza una combinació de mesures d'una àmplia índole que van des de l'educació cívica-tributària, la informació i assistència, la prevenció del frau tributari i duaner, les actuacions de control a posteriori, l'impuls de modificacions normatives antifrau, els acords amb uns altres organismes, les relacions cooperatives, etc.
Mitjançant la Llei 11/2021, de 9 de juliol, coneguda de manera abreujada com "de mesures de prevenció i lluita contra el frau fiscal", s'afegix a l'article 29.2 de la Llei general tributària (LGT) una nova lletra j), que establix l'obligació, per als productors, comercialitzadors i usuaris, de què els sistemes i programes informàtics o electrònics que suporten els processos comptables, de facturació o de gestió dels qui desenvolupen activitats econòmiques, garantisquen la integritat, conservació, accessibilitat, llegibilitat, traçabilitat i inalterabilitat dels registres, sense interpolacions, omissions o alteracions de les que no quede la deguda anotació en els sistemes mateixos. A més, en concordança amb esta regulació, s'establix un règim sancionador específic, en l'article 201 bis de la citada Llei, derivat de la mera producció d'estos sistemes o programes, o la tinença dels mateixos sense l'adequada certificació.
La utilització d'efectiu és necessària en qualsevol economia i fonamental per a les xicotetes transaccions. No obstant això, el treball d'efectiu per al pagament de quanties importants no sol estar justificat. En estos casos, raons de comoditat i, per suposat, de seguretat fan més apropiada la utilització d'uns altres mitjans de pagament com transferències, xecs, targetes de crèdit o dèbit, etc. En estes transaccions d'elevat import es pot utilitzar l'efectiu no per motius d'eficiència, sinó per tractar-se d'un mitjà de pagament opac i que no deixa rastre. La utilització d'efectiu en estes transaccions és un mecanisme de sobres conegut, tant a nivell intern com internacional, per al blanqueig de capitals i per a evitar la correcta tributació de les rendes obtingudes en la imposició directa i de l' IVA meritat en la indirecta.
Este 2022 es complixen 30 anys de la constitució de l'Agència Estatal d'Administració Tributària (Agència Tributària). Intentar imaginar el camí a seguir en els pròxims 30 anys no només és complex, sinó que no pareix adequat, ja que les prioritats, els reptes, les oportunitats i les necessitats de l'Agència Tributària depenen de factors molt variables, com l'entorn econòmic – nacional i internacional –, els models de negoci o els avanços tecnològics. Tanmateix, sí és possible realitzar una planificació per a un període de temps més raonable. Amb este fi respon el Pla Estratègic de l'Agència Tributària 2020-2023.
L'actual Programa d'Educació Cívica-Tributària, creat el maig de 2003, va tindre com principals antecedents les diverses investigacions sociològiques de l'Institut d'Estudis Fiscals, que van permetre conéixer de manera continuada la percepció social de la fiscalitat, i les recomanacions realitzades el 1994 per la Unitat Especial per a l'Estudi del Frau sobre la conveniència d'introduir l'educació fiscal en el sistema educatiu.
La Fiscalia Europea és un organisme dotat de personalitat jurídica pròpia que estén les seues competències en tota la Unió Europea per a protegir, en l'àmbit penal, els interessos financers de la Unió, i que ha sigut creat pel Reglament (UE) 2017/1939 del Consell, de 12 d'octubre de 2017.
En els últims anys, hem assistit a importants avanços en el panorama de l'intercanvi internacional d'informació fiscal que s'ha convertit d'esta manera en una potent ferramenta perquè les Administracions tributàries puguen disposar de la informació transfronterera i puguen d'esta manera garantir l'aplicació efectiva del sistema tributari.
La globalització de les economies i l'augment de les operacions transfrontereres ha suposat un gran repte al que s'han hagut d'enfrontar les Administracions tributàries. Els últims anys han sigut claus quant a l'increment en la transparència de la informació internacional i a la consolidació de tots els intercanvis d'informació impulsats a la Unió Europea i en l'àmbit de l'OCDE.
El Servici de Gestió Econòmica de l'Agència Tributària té a càrrec seu l'administració dels recursos financers i materials necessaris per al compliment dels seus fins, actuant addicionalment com servici de comptabilitat de l'Agència.
El Servici de Planificació i Relacions Institucionals (SEPRI) ocupa un paper central en el disseny i desenvolupament de la planificació estratègica i operativa de l'Agència Tributària, assumint les labors d'impuls, coordinació i seguiment de tots els intruments de planificació amb la finalitat última de ser el servici de referència en les labors transversals dirigides al compliment de la missió de l'organització.
L'Administració tributària espanyola, com totes les Administracions públiques, requerix una assistència jurídica que acompanye l'esdevindre de les seues actuacions per a garantir el principi de legalitat i actuar amb la més seguretat jurídica.
Com en qualsevol organització que compte amb més de 26.000 empleats, a l'Agència Tributària el Departament de Recursos Humans constituïx una peça fonamental en el seu engranatge i funcionament, ja que totes les seues funcions es poden condensar en una sola: dotar a cada unitat de l'organització del personal necessari, en quantitat i qualitat, perquè puguen realitzar les funcions que té encomanades; així com tindre a aquell personal compromés, motivat i preparat per a desenvolupar el seu treball amb la major eficàcia en cada moment.
El Departament de Duanes i Impostos Especials de l'Agència Tributària té encomanades, entre altres competències, la gestió i el control dels tributs sobre el comerç exterior, els impostos especials i els impostos mediambientals. Un altre àmbit de competències està relacionat amb la repressió del contraban, el narcotràfic i el blanqueig de capitals.
El Pla Estratègic 2020-2023 constituïx una reflexió de l'Agència Tributària sobre els seus compromisos, prioritats, línies d'actuació i indicadors de resultats.
L'Agència Tributària ha sigut pionera en el desenvolupament de servicis electrònics en el sector públic espanyol i a facilitar als ciutadans el seu dret a relacionar-se per mitjans electrònics.
Els òrgans de Recaptació de l'Agència Tributària desenvolupen una constant tasca d'impuls del compliment voluntari per part dels contribuents mitjançant la millora dels mecanismes que es posen a la seua disposició.
L'Agència Tributària com generadora d'estadístiques: el Servici d'Estudis Tributaris i Estadístiques
La setmana passada, l'Agència Tributària va publicar quatre estadístiques: dimarts es van publicar l'estadística de comerç exterior de febrer i l'avanç mensual de l'impost sobre matriculació de vehicles corresponent al mes de març, i dimecres l'estadística amb la informació de 2019 de la declaració país per país de multinacionals amb matriu espanyola i l'informe setmanal de vendes interiors diaris. Després del començament de la publicació a finals d'any d'este últim, ja es pot dir que no hi ha setmana de l'any en la que l'Agència Tributària no publique una o diverses estadístiques.
L'Agència Tributària continua reforçant, especialment en el marc del Pla Estratègic 2020-2023, la intensificació i ampliació dels seus servicis d'assistència al contribuent al considerar-los un element essencial per a afavorir el compliment voluntari.
L'Agència Tributària fixa com un dels seus objectius essencials aconseguir la millora en el comportament tributari dels contribuents mitjançant l'assistència en el compliment. En aquella tasca d'assistència cobra particular rellevància en esta època de l'any la campanya de l'IRPF.
L'Agència Tributària fixa entre els seus objectius essencials aconseguir la millora en el comportament tributari dels contribuents mitjançant l'assistència en el compliment i, en segon terme, la lluita contra el frau fiscal.
La informació i assistència al contribuent constituïx una de les grans línies estratègiques d'actuació de l'Agència Tributària, intensificada en els últims anys, del qual fonamente es troba en el convenciment de què seu millora no només facilita el compliment voluntari, sinó que reduïx molt significativament l'incompliment de les obligacions tributàries per part de tots.
Esta és la primera edició de la newsletter de l'Agència Tributària.
Vivim en un món en el que estar al dia constituïx un repte. Per este motiu, les administracions públiques hem d'oferir als ciutadans la possibilitat d'accedir de manera senzilla a tota la informació que els puga interessar. En l'àmbit tributari, tan canviant, encara és més necessari, d'ahí esta nova iniciativa de l'Agència Tributària.