El "Reglament Veri*factu"
Després d'una extensa tramitació, el passat dia 6 de desembre de 2023, s'ha publicat al BOE el Reial decret 1007/2023, de 5 de desembre, pel qual s'aprova el Reglament que establix els requisits que han d'adoptar els sistemes i programes informàtics o electrònics que suporten els processos de facturació d'empresaris i professionals, i l'estandardització de formats dels registres de facturació.
El reglament és desenvolupament directe de la modificació de l'article 29.2.j) de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, General Tributària, en la redacció afegida per la Llei 11/2021, de 9 de juliol, de mesures de prevenció i lluita contra el frau fiscal. La norma pretén establir la manera com els registres de facturació que siguen produïts per sistemes informàtics han de complir amb els requisits legals d'integritat, conservació, accessibilitat, llegibilitat, traçabilitat i inalterabilitat, evitant així el dit ‘programa de doble ús’ o ‘programa d'ocultació de vendes’ que de vegades s'ha observat en les vendes a consumidor final. Amb esta finalitat primària, el reial decret definix un registre de factura, amb un format i estructura determinats, a què s'afegixen determinats elements informàtics de seguretat (hashes encadenats i firma electrònica) que asseguren que este registre no podrà ser modificat, després de produït, sense que quede el corresponent registre d'aquella modificació.
Este reglament és conegut col·loquialment amb la denominació de ‘Reglament Veri*factu’, en al·lusió a la modalitat, més senzilla i eficient, que es preveu per a complir amb la norma, mitjançant l'enviament dels registres de facturació a la sede electrònica de l'Agència Tributària en el moment de la seua producció.
A més de la lluita contra el frau i l'evasió fiscal, estos sistemes permetran avançar en la digitalització de les empreses i millorar els servicis d'assistència que l'Agència Tributària presta als contribuents, oferint a estos la possibilitat, quan utilitzen sistemes ‘Veri*factu’ amb envie de dades, de baixar les operacions, facilitant així la confecció dels llibres registre fiscals i els models tributaris.
La nova norma s'aplicarà a tots els empresaris i per totes les seues operacions, amb l'excepció d'aquells que ja estiguen sotmesos al Subministrament Immediat d'Informació (SII) o dels que no tinguen obligació de facturació. Pel que es refereix a al seu àmbit territorial, és aplicable a tot Espanya tret dels territoris de règim fiscal foral. En els Territoris Històrics de Biscaia, Guipúscoa i Àlaba, des de dates recents són aplicable els sistemes denominats ‘Tiquet Bai’, funcionament del qual és anàleg a l'aprovat ara per a la resta d'Espanya.
Ha de destacar-se que, en el sistema previst en el reglament, els clientes podran revisar la qualitat fiscal de les factures simplificades rebudes, contrastant-les en el web de l'Agència Tributària.
A este reial decret li seguirà l'ordre ministerial de desenvolupament tècnic, a partir de la qual els desenvolupadors de programes informàtics hauran de sotmetre's a les seues disposicions en un termini màxim de 9 mesos. Així mateix, hauran d'incorporar els seus productes una “declaració responsable” de compliment d'esta normativa.
Totes les empreses i autònoms obligats, hauran d'adaptar-se a la norma amb termini fins l'1 de juliol de 2025. Per això està previst que pimes i autònoms puguen utilitzar el kit digital del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència en el finançament de les modificacions en els programes informàtics que siguen necessàries per a adaptar-se a la nova reglamentació.
Ha de, finalment, assenyalar-se que este reglament resulta compatible amb el Projecte de Reglament de factura electrònica B2B, actualment en tramitació pel Ministeri de Economia, Comerç i Empresa amb la participació de l'Agència Tributària. Els sistemes informàtics dels empresaris hauran d'adaptar-se d'una forma integral a ambdues modificacions, utilitzant per això un model de dades únic basat en les esmentes obligatòries de factura i en els mitjans i terminis de pagament.