L'Oficina Nacional de Gestió de Duanes i Impostos Especials
Les organitzacions públiques tenen la facultat, gairebé l'obligació, d'organitzar-se per a prestar el servici públic que tenen encomanat, de la forma més eficient possible.
En l'àmbit de la gestió dels tributs duaners, especials i mediambientals, este esforç d'adaptació de l'estructura administrativa a les necessitats existents en el moment actual ha portat aconseguisc la creació de l'Oficina Nacional de Gestió de Duanes i Impostos Especials el gener de l'any passat.
Però quins eren aquelles necessitats i per què s'ha creat un òrgan gestor de competència nacional?
És sempre important analitzar el motiu que hi ha darrere de les diferents decisions que es prenen, sense perdre de vista l'objectiu, que en este cas no és un altre que donar millor i major servici als contribuents de comerç exterior, de les accisas i dels ja famosos impostos verds.
Baix esta perspectiva, es pot assenyalar que les raons de constitució i, per això, les funcions que esta oficina té encomanades són les següents:
-
En primer lloc, era important assegurar l'aplicació uniforme i eficient de la legislació en matèria d'autoritzacions de rellevància notable i validesa nacional. Per això, l'Oficina gestiona algunes autoritzacions previstes en la normativa dels impostos especials, així com unes altres relacionades amb els impostos mediambientals i simplificacions importants en matèria duanera. Servisquen com exemple d'esta varietat d'autoritzacions, les següents: l'operador econòmic autoritzat, l'autorització d'inscripció en els registres del declarant, l'aprovació de desnaturalitzants parcials específics en l'alcohol o la centralització de pagaments en l'impost de gasos fluorats d'efecte d'hivernacle. Igualment, la busca d'economies d'escala aconsellava la centralització de la gestió de les autoritzacions de comerç exterior de validesa multinacional. Esta Oficina manté fluïda comunicació amb les autoritats duaneres dels altres països membres de la Unió Europea, requisit imprescindible per a la concessió de les autoritzacions duaneres multiestat.
-
En segon lloc, la societat demanda de les Administracions públiques la realització d'esforços en el camp de la difusió i de la informació, que permeta a la ciutadania formar-se una opinió mateixa de les obligacions que li incumbixen i dels drets que té atribuïts. Esta funció informativa ha de prestar-se, per descomptat, en els nous canals que la societat usa. En este sentit, no és cap sorpresa assenyalar la rellevància notable que tenen els canals digitals. L'Oficina Nacional coordina la informació i assistència que es realitze en els mitjans no presencials (xat amb dubtes de comerç exterior, cites telefòniques per al nou impost d'envases de plàstic, etc.).
-
Finalment, l'Oficina Nacional té també l'ambiciosa funció i la gran responsabilitat de coordinar el despatx duaner per a garantir amb això una adequada prestació de servici a les empreses de comerç exterior, baix una unitat de criteri entre les diferents duanes a nivell territorial.
En els últims anys, l'ús de les tecnologies de la informació ha introduït canvis substancials en este procés permetent la deslocalització i l'especialització dels servicis.
A més, el tràfic internacional de mercaderies ha patit una transformació rellevant marcada per l'evolució en el tipus de mercaderies, canvis logístics que han afectat a les cadenes de subministrament i, en el cas de la Unió Europea, una regulació cada vegada major en relació amb els requisits que han de complir les mercaderies que accedisquen al mercat de la Unió, amb l'objectiu de protegir als consumidors i usuaris. Estos factors fan necessari que les duanes s'adapten a les noves normatives i disposen de coneixements cada vegada més especialitzats.
Sengles raons conviden a l'autoritat duanera a què aprofite al màxim les oportunitats que se li brinden per a incrementar l'eficiència del despatx duaner a escala nacional, contribuint a l'especialització i sempre de manera coordinada a través de tot el territori nacional.