La relació amb la ciutadania des del Departament de Gestió Tributària
En la seua missió d'informar i assistir als ciutadans en el compliment de les seues obligacions tributàries l'Agència Tributària compta amb el Departament de Gestió Tributària. El desenvolupament de les tasques d'informació i assistència implica l'exercici de moltes i variades funcions. Per fer-ho, el Departament de Gestió Tributària compta amb una vasta organització. Hui et presentem l'Oficina Nacional de Gestió Tributària, l'Àrea de Declaracions Informatives i la Unitat Central d'Informació i Assistència Digital.
L'Oficina Nacional de Gestió Tributària es va crear el 1999 per la necessitat de comptar amb un òrgan especialitzat en l'exercici de determinades competències gestores. En els seus inicis, l'Oficina Nacional de Gestió Tributària va assumir competències tan dispares com l'homologació de vehicles a efectes fiscals, el manteniment del Registre central d'Unions Temporals d'Empreses o la gestió del Centre d'Atenció Telefónica de l'Agència Tributària.
Hui dia l'Oficina Nacional de Gestió Tributària exercix les seues competències sobretot el territori nacional i, de manera exclusiva, en relació amb els aspectes gestors de gairebé la totalitat de les figures impositives que s'han de satisfer per aquells obligats tributaris que es troben fora d'Espanya. Així, entre altres matèries, exercix les seues competències en relació amb l'IVA dels empresaris i professionals no establits en el territori d'aplicació de l'impost, l'Impost sobre Successions i Donacions dels no residents, l'impost sobre el patrimoni per obligació real, l'Impost sobre la Renda de no Residents i les Finestretes Úniques de l'IVA relacionades essencialment amb el comerç electrònic transfronterer a particulars (abans MOSS, de Mini One Stop Shop i ara OSS, de One Stop Shop).
L'Àrea de Declaracions Informatives, integrada en la Subdirecció General de Tècnica Tributària del Departament de Gestió Tributària, es va crear el 2022. La posada en marxa de l'Àrea de Declaracions Informatives ve a donar resposta a les necessitats organitzatives que el volum d'informació obtingut via subministrament requerix, especialment des del punt de vista informatiu i assistencial als obligats a presentar les declaracions informatives, però també des d'una perspectiva tècnica de disseny i especificació dels models de dades.
En l'última dècada, les obligacions informatives assolixen a cada vegada més circumstàncies, i de naturalesa diversa, tant de l'àmbit nacional com internacional. Estes circumstàncies exigixen conéixer en detall tots els aspectes, no només el tributari, de les operacions que es volen modelizar (àmbit financer, monedes virtuals, guarderies, lloguers turístics, mecanismes de planificació, operadors de plataformes …).
La Unitat Central d'Informació i Assistència Digital es va crear el 2021 i depén de la Subdirecció General d'Informació i Assistència Tributària del Departament de Gestió Tributària. Té com missió millorar la qualitat dels servicis d'informació i assistència i, amb això, fomentar el compliment voluntari de les obligacions fiscals, desenvolupant funcions que poden agrupar-se en dos àmbits diferenciats: les ferramentes d'assistència digital i les Administracions d'assistència Digital Integral (ADI).
La Unitat Central d'Informació i Assistència Digital du a terme el disseny i manteniment de les ferramentes d'assistència digital, en col·laboració i coordinació amb el Departament d'Informàtica Tributària.
Estes ferramentes d'autoassistència comprenen des d'assistents virtuals a informadors, calculadores, cercadors i ajuts per a l'emplenament de determinats models que s'han desenvolupat en matèria de l'IVA, censos i Impost sobre la Renda de les Persones Físiques. El manteniment de les mateixes és complex degut, per una part, als freqüents canvis normatius i, per una altra, en el cas dels assistents virtuals, a la necessitat d'una auditoria constant de les qüestiones consultades, efectuada per empleats de l'Agència especialitzats en la matèria. Hui dia, les labors de disseny continuen tenint com a objectiu no només la creació de noves ferramentes, sinó la millora de les existents, a partir de l'anàlisi del grau de satisfacció de l'usuari per a aconseguir un disseny adaptat a les seues necessitats.
A més, la Unitat Central d'Informació i Assistència Digital organitza i supervisa els servicis d'informació i assistència de les ADI, que es caracteritzen per prestar este tipus de servicis de forma especialitzada a través de canals no presencials, com el telèfon, el xat o el vídeo-assistència. Per fer-ho, es basa en tres pilars: la formació, la difusió de criteris i l'auditoria de la informació escrita oferida per les ADI, en particular, de les respostes a les sol·licituds d'informació presentades a través de l'aplicació INFORMA+.
En el marc actual de digitalització, la Unitat Central d'Informació i Assistència Digital es configura com un intrument per a aconseguir la unitat de criteri dels servicis d'informació i assistència tributària, tant de les oficines tradicionals com de les noves ADI. Esta tasca, sens dubte, ajudarà a reforçar la seguretat jurídica, tan necessària en l'àmbit tributari.