Saltar al contingut principal

Major agilitat i transparència en els procediments de recaptació impulsats per l'Agència Tributària

El 2021 es van crear l'Equip Nacional d'Embargaments, l'Equip Nacional d'Alienacions i la Mesa Nacional de Subhastes del Departament de Recaptació amb competència en tot el territori nacional.

Amb esta nova estructura s'aconseguix més agilitat en la gestió recaptatòria, a més, aprofitant els avanços de les ferramentes informàtiques es permet que determinades actuacions es realitzen per unitats amb competència nacional, el que facilita adaptar les carregues de treball, eliminant la possible sobrecarrega en alguns casos i mitigant el risc d'una possible infrautilització en uns altres.

L'Equip Nacional d'Embargaments exercix les funcions pròpies de la gestió i depuració dels embargaments de diners en comptes a la vista o a termini obertes en entitats de crèdit, així com d'embargaments de crèdits vinculats a terminals de punts de venda (TPV), resolent les incidències que pogueren produir-se en esta gestió. Li correspon exercir les seues competències relacionades amb requeriments d'informació, tramitació i resolució de les terceries que pogueren plantejar-se, així com el control del compliment de les ordes d'embargament que gestione i l'exigència de deutes a tercers que pogueren resultar responsables per incompliments relacionats amb estes ordes d'embargament.

La creació de l'Equip Nacional d'Alienacions va suposar l'establiment de mecanismes d'impuls de les actuacions en els procediments d'alienació, aconseguint-se, d'una banda, una millora qualitativa i quantitativa en la participació ciutadana en els diferents processos de subhasta de l'Agència Tributària i, per un altre, una millor coordinació entre les diferents oficines repartides pel territori nacional, on s'ha establit una unificació de criteris i un canal permanent de comunicació que ha redundat en una millora en els servicis al ciutadà. Exercix les funcions relacionades amb el disseny, la planificació, la coordinació d'actuacions i la fixació de criteris generals en relació amb els procediments d'alienació. També s'encarrega de donar publicitat nacional a les subhastes.

Finalment, la Mesa Nacional de Subhastes s'encarrega de rebre les licites efectuades en els procediments d'alienació en els que intervinga i, si escau, acordar l'adjudicació o declarar desert el procediment d'alienació. En cas d'adjudicació dels béns subhastats, realitza els tramites posteriors a la subhasta en relació amb la persona deutora, l'adjudicatària i els possibles titulars de drets preferents d'adquisició i, finalment, pot emetre la certificació de l'acta d'adjudicació per a acabar amb les actuacions posteriors a l'adjudicació.

El novembre de 2022 es va posar a disposició de la ciutadania un nou sistema de busca de béns immobles inclosos en els seus procediments de subhasta. El sistema permet localitzar d'una manera àgil i senzilla qualsevol immoble que s'adapte a les necessitats del ciutadà mitjançant criteris de cerca com la província on radica l'immoble, el tipus de bé o la seua valoració. El cercador és accessible a través de l' aplicació mòbil i en l'apartat de  Subhastes (Portal de Subhastes del BOE) de la sede electrònica de l'Agència Tributària.

Este conjunt de mesures, tant organitzatives com d'informació i assistència, s'enquadren dins de l'interés que té l'Agència Tributària a implantar successives millores que faciliten la participació en estos processos al major nombre de persones interessades, proporcionant una informació més completa i majors garanties per a la ciutadania.