Saltar al contingut principal

Unitat / Equip de Control d'Entitats Col·laboradores

Malgrat que la normativa recaptatòria establix diferents llocs per a la realització dels pagaments dels deutes recaptades per l'Administració tributària estatal, estos pagaments es realitzen, en la seua pràctica totalitat, a través de les entitats de crèdit autoritzades per a actuar com a col·laboradores.

Per motius d'economia procedimental, i per a aconseguir la màxima agilitat possible en el seguiment del compliment de les obligacions per part dels obligats al pagament, les entitats col·laboradores centralitzen, a escala nacional, tant l'ingrés en el Tresor de les quantitats per elles recaptades com l'enviament a l'Agència Tributària de la informació de detall necessari per a la gestió, imputació i seguiment de les mateixes.

L'evident transcendència de l'assenyalat en el marc dels ingressos tributaris estatals, principal partida de finançament del pressuposat de l'Estat, feia imprescindible la creació d'una Unitat funcions de les quals estigueren específicament relacionades amb la prestació del servici de col·laboració en la gestió recaptatòria estatal per part de les entitats de crèdit.

Així, el 1995, la Presidència de l'Agència Tributària va crear la Unitat de Control d'Entitats Col·laboradores (actualment, Equip Central de Control d'Entitats Col·laboradores), que s'integra en el Departament de Recaptació, baix la dependència de la Subdirecció General de Coordinació i Gestió.

Des de la seua creació, esta Unitat exercix la totalitat de competències relacionades amb l'actuació de les entitats col·laboradores, que comprenen l'autorització a les entitats de crèdit per a actuar com a tals, el control de la seua actuació i l'elaboració de totes aquelles normes relacionades amb la realització de pagaments a favor de la Hisenda Pública estatal, tant pel que fa al disseny de nous procediments dels pagaments, com al treball de noves formes i mitjans de realització dels mateixos.

Entre les labors que exercix la Unitat de Control d'Entitats Col·laboradores han de destacar-se aquelles que s'adrecen a aconseguir que la informació de detall que subministren les entitats col·laboradores complixen amb els estàndards de qualitat necessaris per a la imputació automàtica dels ingressos als obligats, així com les tendents a aconseguir que, en cada quinzena recaptatòria, la informació subministrada per cadascuna de les entitats col·laboradores coincidix exactament amb l'import per elles ingressat en el compte del Tresor al Banc d'Espanya.

Este procés d'acceptació i quadre de la informació de les entitats col·laboradores té una especial rellevància, atès que este procés és condició prèvia per a la comptabilització i aplicació dels ingressos, pel que constituïx un element imprescindible per al compliment per l'Agència Tributària de les labors que li són pròpies, pel que fa al control i seguiment de les obligacions tributàries.

Finalment, en la mesura en què esta unitat és l'encarregada de regular la incorporació de noves vies i mitjans d'ingrés, pot afirmar-se que contribuïx directament en la consecució de l'objectiu de facilitar als ciutadans i empreses el compliment de les seues obligacions fiscals, que constituïx un dels fins fonamentals de l'Agència Tributària.