Saltar al contingut principal

El crèdit públic en el procediment especial per a microempreses

El procediment especial per a microempreses va suposar una de les principals novetats de la Llei 16/2022, de 5 de setembre, de reforma del text refós de la Llei Concursal, amb l'objectiu de buscar la màxima simplificació processal i la reducció de costos en la tramitació d'un procediment concursal.

Es tracta del mecanisme aplicable en les situacions d'insolvència de persones naturals o jurídiques que realitzen una activitat empresarial o professional amb una dimensió reduïda (menys de deu treballadors i un volum de negoci anual inferior a 700.000 euros o un passiu de menys de 350.000 euros), distingint dos possibilitats:

  1. Procediment de continuació.

  2. Procediment de liquidació amb o sense transmissió de l'empresa en funcionament. En cas que com a mínim el 85% dels crèdits corresponguen a creditors públics, el procediment especial només podrà tramitar-se com procediment de liquidació.

Sense perjudici que la situació d'insolvència puga ser provocada per unes altres causes, un cop transcorreguts tres mesos d'incompliment en el pagament d'obligacions tributàries, enfront de la Seguretat Social o laborals, el deutor ha de sol·licitar l'obertura d'este procediment especial en el termini d'un mes. De no sol·licitar-se el procediment en este termini, les quitacions i esperes que resulten de l'aprovació del pla de continuació no afectaran als crèdits tributaris i de seguretat social.

La sol·licitud d'obertura del procediment especial de continuació es realitzarà mitjançant el corresponent formulari normalitzat a la seu judicial electrònica o en les notaries o oficines del registre mercantil o cambres de comerç i s'ha de comunicar pel deutor a l'Agència Tributària i a la Tresoreria General de la Seguretat Social en el termini de 72 hores. Si incomplix esta obligació de comunicació, els crèdits de l'Agència Tributària i Seguretat Social estaran exclosos de les quitacions i esperes que resulten de l'aprovació del pla de continuació.

En el cas de crèdits públics, l'obertura del procediment especial no suspendrà l'execució dels crèdits que tinguen la qualificació de privilegiats, fora que el deutor el sol·licite respecte de béns i drets necessaris per a la continuïtat de l'activitat empresarial o professional i així se'n recorde pel jutge. En cas que siga acordada, la suspensió es mantindrà fins que es comprove que no s'aprovarà un pla de continuació, i, si més no, per un màxim de 3 mesos des del decret en què es tinga per efectuada la sol·licitud.

  1. Al si del procediment de continuació, s'ha d'elaborar un pla de continuació, que es comunicarà electrònicament als creditors, els quals votaran sobre l'aprovació del mateix mitjançant el formulari normalitzat. El pla es considerarà aprovat quan voten en aquell sentit totes les classes de crèdits, o bé l'haja aprovat alguna classe, sempre que en este últim cas s'acredite el compliment de determinats requisits addicionals. Perquè s'entenga que una classe de crèdits afectats vota a favor de l'aprovació del pla és necessari que haguera votat a favor la majoria del passiu corresponent a aquella classe (dos terços en la classe de crèdits amb garantia real). S'entendrà que l'Agència Tributària ha votat a favor del pla de continuació si este conté una treu de fins el 15% de l'import dels crèdits ordinaris, fora que s'emeta vote en contra.

    Existixen determinats crèdits que no poden ser afectats pel pla, com els crèdits per aliments, per responsabilitat civil extracontractual, els laborals que no siguen del personal d'alta direcció i el crèdit públic privilegiat.

    El pla no pot suposar per als crèdits de dret públic el canvi de la llei aplicable, el canvi de deutor, la modificació o extinció de garanties o la conversió del crèdit en accions o participacions socials, en crèdit o préstec participatiu o en un intrument de característiques o de rang diferents d'aquells que tinguera l'originari, però pot contemplar treus en crèdits ordinaris i subordinats.

    Una vegada aprovat el pla, el deutor o els creditors titulars de crèdits afectats podran sol·licitar l'homologació judicial del mateix. El jutge homologarà el pla si en el mateix s'assegura la viabilitat de l'empresa, es complixen els requisits d'insolvència i processals, concorren les majories exigides, es dóna un tractament paritari als crèdits de la mateixa classe, es prova l'interés superior dels creditors (en comparació d'una hipotètica liquidació de la microempresa), i el deutor està al corrent en el pagament de deutes tributaris i enfront de la Seguretat Social meritades amb posterioritat a la sol·licitud d'obertura del procediment especial de continuació.

  2. Si el pla no s'aprova, es rebutja la seua homologació pel jutge, s'estima la seua impugnació o s'incomplix, es produïx l'obertura del procediment especial de liquidació. També determinarà l'obertura del procediment especial de liquidació, si més no, que el deutor no es trobe al corrent en el compliment de les obligacions tributàries o enfront de la Seguretat Social, sempre que seu merite siga posterior a l'acte d'obertura del procediment especial.

    En el procediment especial de liquidació, el deutor haurà d'assenyalar la seua disposició per a liquidar l'actiu o, al contrari, sol·licitarà el nomenament d'un administrador concursal, presentant-se el corresponent pla de liquidació.

    La liquidació de béns individuals o de categories genèriques de béns es produirà a través d'un sistema de plataforma electrònica, i complementàriament mitjançant entitat especialitzada, llevat que es justifique degudament conforme a criteris objectius.

    L'execució de les operacions de liquidació no podrà durar més de tres mesos, prorrogables per un mes addicional, realitzant-se informes de liquidació mensuals.