Els crèdits amb avales públics de l'Institut de Crèdit Oficial en els mecanismes preconcursals i concursals
La Llei 16/2022, de 5 de setembre, de reforma del text refós de la Llei Concursal, ha establit, en la seua disposició addicional vuitena, la regulació de l'especialitat que suposa l'afectació dels diferents mecanismes concursals i preconcursals als crèdits amb avales de l'Institut de Crèdit Oficial (ICO ) atorgats en virtut dels Reials Decrets-lleis 8/2020, de 17 de març, de mesures urgents extraordinàries per a fer front a l'impacte econòmic i social de la COVID-19, 25/2020, de 3 juliol, de mesures urgents per a donar suport a la reactivació econòmica i el treball, i 6/2022, de 29 de març, pel qual s'adopten mesures urgents en el marc del Pla Nacional de resposta a les conseqüències econòmiques i socials de la guerra a Ucraïna.
L'especial règim de cobrança aplicable als crèdits amb avales atorgats per l' ICO a l'empara dels esmentats Reials Decrets-lleis es contempla, amb caràcter general, en l'article 16 del Reial decret-llei 5/2021, de 12 de març, aplicant-se en els procediments prevists en el text refós de la Llei Concursal les especialitats recollides en la citada disposició addicional vuitena de la Llei 16/2022, de 5 de setembre.
Respecte d'estos crèdits, es contempla la seua regulació específica i la intervenció de l'Agència Tributària de forma diferent en funció del concret mecanisme que s'estiga usant per a intentar afectar als mateixos. Així, en particular, es distingixen en la norma dos sistemes.
En el primer d'ells, quan es tracta de realitzar la votació respecte de plans de reestructuració (mecanisme preconcursal) que incloguen estos crèdits, el dret de vote és competència de l'entitat financera titular del crèdit principal avalat, que l'exercirà de forma separada per la part avalada i per la part no avalada per l'ICO.
No obstant això, en la part del crèdit principal que ha sigut avalada per l'ICO, el vot favorable al pla per part de l'entitat financera està supeditat a la prèvia autorització de la persona titular del Departament de Recaptació de l'Agència Tributària.
La disposició addicional vuitena del text refós de la Llei Concursal va anar modificada pel Reial decret-llei 20/2022, de 27 de desembre, per a clarificar que no seria necessària tal autorització quan es complisquen els requisits prevists en els Acords del Consell de Ministres adoptats a l'empara del Marco Temporal Europeo i l'article 16.2 del Reial decret-llei 5/2021, de 12 de març, que establien autoritzacions generals a les entitats financeres perquè pogueren concedir unes condicions més favorables per a la devolució dels crèdits avalats per l' ICO (principalment, l'extensió del termini de venciment dels avales a huit o deu anys, segons els casos) sempre que es compliren determinats requisits.
Concretament, l'Acord del Consell de Ministres de 21 de juny de 2022 va instruir a l' ICO a què estenguera, quan es compliren les condicions establides en el seu annex I, el venciment dels avales atorgats a empreses i autònoms en virtut de l'article 29 del Reial decret-llei 8/2020, de 17 de març, i de l'article 1 del Reial decret-llei 25/2020, establint que el termini màxim de l'aval des de la data de formalització de l'operació avalada no podrà excedir deu anys en el cas dels avales que complisquen les condicions per als imports limitats d'ajuda de l'apartat 3.1 del Marco Temporal Europeo, ni de huit anys per als avales que complisquen les condicions establides per a les garanties de préstecs de conformitat amb l'apartat 3.2 del Marco Temporal Europeo. Per tant, si concorren estes circumstàncies, no cal per a les entitats financeres obtindre autorització de la persona titular del Departament del Departament de Recaptació de l'Agència Tributària per a votar a favor dels plans de reestructuració. Esta autorització sí serà necessària a la resta dels casos, havent de precisament certificar les entitats financeres, en el moment de presentar la sol·licitud d'autorització a l'Agència Tributària, l'incompliment de les condicions anteriorment esmentades i adjuntar un informe motivat que justifique la seua proposta.
D'altra banda, el segon sistema és l'aplicable en els casos de plans de continuació en el procediment especial per a microempreses o concursos de creditors, en què el dret de vote, així com l'adhesió o oposició a les propostes de conveni, en la part del crèdit principal avalat per l'ICO, és competència de l'Agència Tributària.
En estos casos, l'acte de declaració de concurs i l'acte d'obertura del procediment especial per a microempreses del deutor avalat produïxen la subrogació del Ministeri d'Afers Econòmics i Transformació Digital per la part del crèdit principal avalat.
Tant les autoritzacions prèvies en els casos de plans de reestructuració, com els vots a plans de continuació i les adhesions o oposicions a propostes de conveni realitzades per l'Agència Tributària s'entenen emeses exclusivament respecte dels crèdits derivats dels avales públics i tindran els exclusius efectes prevists en la citada disposició addicional vuitena del text refós de la Llei Concursal, sense perjudici de les ulteriors responsabilitats que pogueren resultar de procediments administratius o judicials, i no afectaran ni vincularan al dret de vote derivat dels restants crèdits públics qualificats d'ordinaris de la qual gestió corresponga a l'Agència Tributària en el procediment de què es tracte.