Les titularitats reals en el context dels fons Next Generation
La Llei 13/2023, de 24 de maig ha modificat l'article 93 de la LGT, afegint una nova lletra e) en l'apartat 1, i l'article 95 de la LGT, afegint una nova lletra n) en l'apartat 1.
En virtut d'esta modificació normativa, les entitats hauran de proporcionar a l'Administració tributària la informació referida a les persones físiques que són els titulars reals de les mateixes, i l'Administració tributària podrà cedir certa informació en esta matèria per a ser utilitzada en els procediments d'anàlisi del conflicte d'interés que hagen de realitzar-se en el context del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.
El Consell Europeu va aprovar el 21 de juny de 2020 la creació del programa Next Generation UE, intrument d'estímul econòmic finançat per la Unió Europea, en resposta a la crisi sense precedents causada pel coronavirus.
Per a la materialització d'estos ajuts es va crear el Mecanisme Europeu de Recuperació i Resiliència, intrument que posa a disposició dels 27 Estats membres suport a través de transferències directes i préstecs per a incrementar les inversions públiques i emprendre reformes estructurals que contribuïsquen a la recuperació de l'economia i el treball i a abordar els principals reptes econòmics i socials en els anys post COVID-19.
Este Mecanisme Europeu de Recuperació i Resiliència exigix a cada Estat membre l'elaboració d'un Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.
L'aplicació del Mecanisme ha d'efectuar-se d’acord amb el principi de bona gestió financera, incloent la prevenció i persecució efectiva del frau, en particular, el frau i l'evasió fiscal, la corrupció i els conflictes d'interessos.
En compliment del que és anterior, la disposició addicional centèsima dècima segona de la Llei 31/2022, de 23 de desembre, de pressupostos generals de l'Estat per a l'any 2023, va regular el procediment d'anàlisi sistemàtica i automatitzat del risc del conflicte d'interés en els procediments que executen el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, basant-se en una ferramenta informàtica batejada com MINERVA, íntegrament desenvolupada amb els mitjans tècnics de l'Agència Tributària.
Esta ferramenta verifica les relacions existents entre els membres dels òrgans de contractació i els òrgans responsables de concessió de subvencions, i els participants en aquelles convocatòries, quan els contractes o subvencions siguen finançats amb els fons Next Generation. Es tracta amb això de previndre situacions en les que existisca conflicte d'interés.
Per poder realitzar l'anàlisi de conflicte d'interés ha sigut necessari constituir una base de dades de titulars reals de persones i entitats jurídiques. I és en este context, per tal de mantindre d'una forma àgil i actualitzada informació d'estos titulars reals, en què s'ha modificat l'article 93 de la LGT per a sol·licitar que es comunique esta informació en determinades declaracions tributàries. L'anterior ha d'entendre's sense perjudici que la base nacional de titularitats reals es constituïsca per part del Ministeri de Justícia, responsable a estos efectes, amb la participació de Notaris i Registradors.
Per part seua, la modificació de l'article 95 de la LGT permet alçar la reserva de les dades i informacions manejats per l'administració tributària, per a comunicar els resultats de l'anàlisi del conflicte d'interés sobre titularitat real i vinculacions de tipus familiar, als responsables de les operacions que executen el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, perquè, si escau, puguen adoptar les mesures de prevenció del conflicte d'interés que procedisquen.
D'aquesta manera es garantix la gestió àgil i segura dels Fons europeus mitjançant un adequat anàlisi ex davant del conflicte d'interés.
Pots consultar el text íntegre de la Llei en el següent enllaç: Llei 13/2023, de 24 de maig.