Saltar al contingut principal

El nou model d'informació i assistència recollit en el Pla Anual de Control Tributari i Duaner de 2023

L'Agència Tributària té establits com objectius estratègics fonamentals i permanents des de la seua creació tant la prevenció com la lluita contra el frau fiscal.

El Pla Estratègic 2020-2023, que, donada la seua visió global i el seu caràcter plurianual, és l'intrument central de planificació de l'Agència Tributària, va establir l'orientació de l'activitat de l'Agència Tributària per a estos anys. Este Pla incorpora anualment una addenda amb nous objectius estratègics per a mantindre-ho permanentment actualitzat.

Recentment, per Resolució de 6 de febrer de 2023 de la Direcció General de l'Agència Estatal d'Administració Tributària, s'han aprovat les directrius generals del Pla Anual de Control Tributari i Duaner en el que es detallen les actuacions prioritàries a dur a terme per l'organització en present exercici 2023, en línia amb el que s'estableix en el Pla Estratègic i les seues addendes.

Les directrius generals giren al voltant de cinc grans pilars:

  • Informació i assistència.

  • Prevenció dels incompliments. El foment del compliment voluntari i prevenció del frau.

  • La investigació i les actuacions de comprovació del frau tributari i duaner.

  • El control del frau en fase recaptatòria.

  • La col·laboració entre l'Agència Tributària i les Administracions tributàries de les comunitats autònomes.

En el primer dels pilars citats s'establixen, per a 2023, importants millores en el servici d'informació i assistència als contribuents, no només en compliment d'una obligació per a amb els contribuents, sinó amb el convenciment de què la prestació d'este servici constituïx la millor forma de previndre el frau, al facilitar el compliment de les obligacions tributàries i minimitzar els costos indirectes associats al mateix.

El nou model d'informació i assistència impulsat en estes directrius generals, de la qual implantació ja s'està produint, integra tots els canals d'informació existents (presencial, telefònic i telemàtic) intentant facilitar que siga el ciutadà qui decidisca la modalitat per la qual vol ser atés dins de l'oferta disponible per a cadascun dels servicis establits. En este sentit, es treballa també en la potenciació i millora de l'atenció presencial a la gent gran, o persones que es puguin veure afectades per la bretxa digital.

Es treballa, també, en l'actualització de la carta de servicis de l'Agència Tributària, que estarà disponible en la Sede electrònica i en les oficines de l'Agència Tributària, per a millorar el coneixement que els ciutadans tenen d'ells i possibilitar una relació del contribuent amb l'Agència Tributària més ràpida, fàcil i eficaç.

En esta línia, s'ha posat en marxa una nova aplicació de cita prèvia en la Sede electrònica que utilitza un llenguatge més comprensible i presenta una navegació més senzilla i intuïtiva. A més del servici ja existent de confirmació de la cita obtinguda mitjançant SMS  i correu electrònic, s'ha introduït un servici recordatori de la cita per a reiterar amb temps suficient el dia i l'hora assignats.

Quant a les labors d'informació i assistència prestades mitjançant atenció telefònica, s'unifica la seua prestació mitjançant l'impuls d'un únic servici centralitzat que integrarà tots els servicis que es prestaven fins ara, estratificant els nivells d'assistència i millorant les ferramentes utilitzades, els sistemes d'identificació i autentificació i la qualitat de la informació subministrada.

Altres importants millores que es contemplen en les directrius generals del Pla de Control radiquen en la revisió dels criteris d'imposició de sanciones, l'establiment d'una nova política general d'ajornaments i fraccionaments i la posada en marxa de nous sistemes per a la correcció de xicotets incompliments tributaris en l'Impost sobre la Renda de les Persones Físiques.

A més, amb la vista posada en la pròxima Campanya de Renda 2022, es continuen introduint millores en el servici de Renda WEB, es perfeccionen l'"Informador de renda" i l'"Informador de renda per a activitats econòmiques" i s'avança, decididament, en el disseny de l'Assistent virtual de Renda.

Amb relació a l'impost sobre societats, les directrius generals contemplen la posada a disposició dels contribuents de més dades fiscals: dades referents als crèdits fiscals d'exercicis anteriors pendents d'aplicació – calculats en funció del que declara en exercicis anteriors – i informació sobre els ajustaments comptables realitzats l'exercici anterior.

Així mateix, es treballarà en la possibilitat d'avançar les devolucions de les declaracions de l'impost sobre societats en el cas de les xicotetes i mitjanes empreses.

Finalment, les directrius generals del Pla Anual de Control Tributari i Duaner per a 2023 recullen una important línia de millora de l'activitat administrativa de l'Agència Tributària: la simplificació dels documents administratius més utilitzats en les diferents àrees que conformen l'Agència Tributària.