El Registre d'Extractors de Depòsits Fiscals
Dimecres 5 d'abril es va publicar en el Butlletí Oficial de l'Estat el Reial decret 249/2023, pel qual es modifica el Reglament general de les actuacions i els procediments de gestió i inspecció tributària i de desenvolupament de les normes comunes dels procediments d'aplicació dels tributs.
Amb esta modificació, que va entrar en vigor el 25 d'abril d'este any, es cregui el REDEF (Registre d'Extractors de Depòsits Fiscals) i inicia l'aplicació de la responsabilitat subsidiària establida en l'apartat quint de l'annex de la Llei 37/1992, de l'impost sobre el valor afegit, per als titulars dels depòsits fiscals, en relació amb certs productes inclosos en l'àmbit objectiu de determinats impostos especials que s'extraguen d'estos depòsits. Va anar la Llei 11/2021, de 9 de juliol, de mesures de prevenció i lluita contra el frau fiscal la que va establir esta responsabilitat, però condicionada a l'existència del registre que ara passa a ser real. Els depòsits fiscals intensifiquen, per tant, la seua implicació en el pagament dels impostos que han de pagar certs productes a l'eixida d'estos depòsits més enllà dels Impostos Especials, encara que esta responsabilitat no s'aplicarà quan els extractors estiguen d'alta en el REDEF, la qual cosa requerix un acord exprés de concessió per part de l'Agència Tributària, amb prèvia solicitud de l'interessat.
Esta responsabilitat del titular del depòsit i la correlativa necessitat d'inscripció de l'extractor en el REDEF assolix a la totalitat dels productes objecte de l'Impost sobre Hidrocarburs, mentre que en el cas de les begudes alcohòliques només afecta a les que estan subjectes a l'Impost sobre l'Alcohol i Begudes Derivades. És important saber que el registre està definit per als extractors d'estos productes, no per als extractors de la resta dels productes que poden passar per un depòsit fiscal, per a què no serà necessària inscripció. D'acord amb l'anterior, hi ha dos modalitats de registre que operen autònomament: REDEF hidrocarburs i REDEF alcohol.
La posada en marxa d'este Registre ha exigit la modificació de la declaració censal per a permetre als extractors sol·licitar les altes i baixes mitjançant Ordre Ministerial HFP/381/2023, de 18 d'abril. Són, per tant, els propis extractors els qui hauran de sol·licitar l'alta, i l'Agència Tributària la que, després d'una sèrie de comprovacions habitualment a càrrec de la Inspecció, donarà l'alta amb efectes a partir de l'endemà de l'acord. Els depòsits fiscals tenen habilitada una consulta en línia que els permet comprovar de forma fefaent en temps real si un determinat subjecte està o no d'alta. S'ha habilitat igualment una secció específica a la seu electrònica de l'Agència Tributària amb la normativa, preguntes freqüents, especificacions tècniques, etc.
Per a facilitar la posada en marxa del REDEF, la normativa va establir que alguns extractors entraren automàticament amb alta d'ofici. Substancialment es tracta d'Operadors a l'engròs inscrits en el llistat del Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic (per a hidrocarburs) i extractors que figuren en algun model 548 de 2022 (per a alcohol).
En la cadena empresarial que intervé en els mercats dels productes esmentats, l'extractor ocupa una posició crítica en matèria d'IVA. Mentres els agents econòmics anteriors a ell compren i venen dins de depòsit (sense IVA ) i els posteriors compren i venen fora del depòsit (amb IVA ), l'extractor compra sense IVA i ven amb IVA, pel que és el responsable de l'ingrés material d'una part molt important de l'impost final que pagarà el producte entre totes les seues fases. Açò és aprofitat per les trames de defraudació per a baixar els preus ometent l'ingrés d'este IVA amb efectes preocupants sobre la competència. La reforma i el registre tenen com a objectiu principal evitar este tipus de fraus.
És també important conéixer què és un registre d'“extractors ”en el precise sentit definit pel Reial decret, i per tant no procedirà la inscripció de qualsevol altre subjecte que opere en estos mercats i no tinga específicament el paper d'extractor.
En el moment d'entrada en vigor de la regulació relativa al Registre es van rebre una enorme quantitat de peticions en escassos dies. Per a complir amb la funció de control del registre es van començar a analitzar fil per randa totes les sol·licituds d'alta presentades mitjançant el model 036 i es realitzen actuacions de comprovació en aquells casos en què les circumstàncies l'aconsellen, incloent desplaçament i visita a les instal·lacions, anàlisi de documentació i antecedents, etc. També es comprova la necessitat d'inscripció analitzant si els productes extrets es troben compresos en la regulació del Reial decret i determinant que el paper del subjecte siga efectivament el d'extractor, denegant la inscripció en cas contrari.
Han sigut centenars de declaracions analitzades i tramitades i s'ha pogut evitar l'accés a este Registre de subjectes que presentaven clars indicis de risc fiscal, així com d'entitats instrumentals a través de les quals es pretenia canalitzar el frau.
Una vegada absorbit l'impacte inicial de la gran quantitat de sol·licituds d'alta a l'entrada en vigor del Registre, van començar també les tasques de control del cens per als subjectes que van entrar d'ofici. De la mateixa manera, s'han començat a realitzar les primeres comprovacions d'IVA d'extractors no inscrits corresponents a períodes en els que ja estava en vigor el REDEF, de cara a exigir la responsabilitat corresponent als titulars dels depòsits fiscals en cas d'incompliment.
L'objectiu és disposar d'un cense reduït que puga ser supervisat, que oferisca informació primerenca, i evitar els enormes perjuís que les trames organitzades causen i que resulten difícils de perseguir donada la seua enorme complexitat. D'esta manera es reforça la capacitat preventiva enfront d'esta classe de frau.
Després d'uns mesos de funcionament, es pot considerar el REDEF una ferramenta efectiva en la lluita contra el frau d'IVA en el sector d'alcohol i hidrocarburs.