Saltar al contingut principal

Les inspecciones conjuntes en l'àmbit de l'assistència mútua

El dia 25 de maig s'ha publicat al  BOE la Llei 13/2023 (Disposició 12204 del BOE núm. 124 de 2023), per la qual es modifica la Llei general tributària per a transposar la Directiva UE 2021/514 de modificació de la Directiva 2011/16/UE relativa a la cooperació administrativa, establint la versió setena de la mateixa (més coneguda com DAC7).

La citada Directiva introduïx una nova figura de cooperació administrativa avançada, entesa com aquella cooperació que va més enllà que un intercanvi documental: la denominada inspecció conjunta, que s'incorpora al nostre ordenament a través de la citada Llei 13/2023.

Amb anterioritat a esta norma ja estaven regulades, com figures de cooperació administrativa avançada, la presència en oficines administratives o participació en investigacions administratives (coneguda com PAOE) i el control simultani. En la Llei general tributària estaven regulades en els articles 177 quater (controles simultanis) i 177 quinquies (presències). La citada Llei 13/2023 dóna nou contingut als articles i passa a regular les presències i controles en l'article 177 quater i la nova inspecció conjunta en el 177 quinquies.

És una bona oportunitat per a recordar totes les figures de cooperació administrativa existents i els avantatges que poden suposar en l'exercici de l'activitat inspectora o de control en general.

En la primera de les figures, el PAOE, una Administració necessita una informació ja disponible o actuació a realitzar per una altra Administració en una altra jurisdicció per a obtindre informació que no pot, o seria dilatat en el temps, obtindre adequadament amb un requeriment documental. Es tracta d'un interés unilateral i pot resoldre's immediatament en una visita a les oficines d'una altra Administració per a recollir la informació o actuació d'obtenció precisa. És una figura que pot utilitzar-se amb tots els tributs e fins i tot per Recaptació.

La segona de les figures és el control simultani, ja veterana i coneguda, profusament utilitzada a Europa; es tracta de situacions en les que existix en dos o més Administracions un interés comú o complementari en persones o entitats. Es desenvolupa a través d'actuacions de control realitzades per cada Administració, que faciliten un intercanvi d'informació de les troballes de les mateixes e fins i tot la discussió sobre la informació obtinguda i sobreu les conseqüències derivades, sempre substanciada finalment en els procediments nacionals i sense obligació legal de sotmetiment a les conclusions comunes.

Com a conseqüència d'esta realitat pràctica, sorgix un nou avanç en la cooperació, la inspecció conjunta (Joint Audit). Esta ferramenta entra en vigor al més tardar l'u de gener de 2024 de conformitat amb la Directiva (1 de gener de 2024 a Espanya) i no suposa, ni de bon tros, la substitució de procediments nacionals. Bàsicament continuen les inspecciones nacionals i són les úniques que poden establir un deute tributari, si bé existixen avanços quant a l'actuació comuna que constituïx esta inspecció conjunta, que no cal confondre amb l'actuació real inspectora nacional. Es tracta de la realització d'actuacions conjuntes, segons un pla o acord entre Administracions fiscals, sense que es constituïsca un procediment administratiu comú amb interessats. Alguna facultat recollida en la nova normativa ja existia en unes altres normes i s'aplicava en presències o controles simultanis, però es recullen amb major precisió en la nova normativa:

  • S'aplica per a tota mena de tributs excepte per a IVA, Impostos Especials i Duanes. Fonamentalment per a Imposició directa.

  • Les actuacions d'inspecció conjunta es realitzaran de forma prèviament acordada i coordinada, sempre de conformitat amb la legislació i els requisits procedimentals de l'Estat membre en el que es realitzen en cada moment.

  • Els drets i obligacions dels funcionaris que participen en activitats realitzades en un altre Estat membre es determinaran de conformitat amb la legislació d'aquell Estat. Alhora, no exerciran cap competència que excedisca les que els conferix la legislació de seu Estat propi, així que existix un doble límit per a estes.

  • No s'obliga a un resultat comú una vegada que s'accepta la participació. Les autoritats només s'esforçaran per acordar els fets i circumstàncies pertinents a ella, així com per arribar a un acord sobre la situació fiscal de la (s) persona (s) inspeccionades

  • Informe final. Les conclusions de la inspecció conjunta s'integraran en un informe final. Els assumptes en els que les autoritats competents arriben a acords es reflectiran en el mateix i seran tinguts en compte en els intruments pertinents emesos per les autoritats competents dels Estats membres participants després de la inspecció conjunta. És a dir, que el recordat en el document ha de tindre el seu reflex en les actes o altres documents del procediment. Addicionalment, podran incloure qüestiones sobre les quals no s'haja assolit acord que podran no ser tingudes en compte en els procediments interns.

  • Notificació. Es notificarà a la (s) persona (s) inspeccionada (s) una còpia de l'informe final, en un termini de 60 dies. Recordem, independentment de l'estat de la inspecció interna.

L'Oficina Nacional de Fiscalitat Internacional és l'òrgan inspector encarregat de la coordinació d'este tipus d'actuacions. Un funcionari de l'oficina actua com coordinador i enllaç amb unes altres Administracions, formant part de la AIAC, que és la Comunitat de cooperació administrativa avançada, constada per representants de tots els Estats Membres. Addicionalment, per elecció, forma part del denominat “grup de coordinació” dins de la mateixa. Este grup està patrocinat per la Comissió Europea i, com totes les activitats cooperatives, finançat amb pressuposat FISCALIS. La cooperació administrativa avançada es referix a tots els intruments i a tots els tributs.

Les directrius generals del Pla Anual de Control Tributari i Duaner de 2023 preveuen un impuls d'este tipus d'actuacions, considerades peça necessària dins de l'estratègia 360 de preus de transferència, estimulant les mateixes per tres vies: inclusió sistemàtica d'una valoració del seu ús en els estadis inicials de les comprovacions inspectores, reforçament de l'organització que es dedica a la seua gestió i coordinació i la formació dels actuaris participants

Pots consultar el text íntegre de la Llei en el següent enllaç: Llei 13/2023, de 24 de maig.