Saltar al contingut principal

Conflictivitat tributària. Indicador VI del Pla Estratègic

L'Agència Tributària té el compromís d'aplicar el sistema tributari amb generalitat i justícia a tots els contribuents, malgrat la qual cosa de vegades les seues actuacions generen conflictivitat, açò és, provoquen la interposició pels contribuents de recursos o reclamacions.

El sisè dels indicadors prevists en el Pla Estratègic per a mesurar i avaluar l'evolució a mitjà termini dels resultats de l'activitat de l'Agència Tributària se centra en el mesurament de la conflictivitat tributària. L'indicador té en compte dos magnituds, el percentatge de conflictivitat relativa i el nombre de resolucions/reclamacions favorables a l'Agència Tributària.

La conflictivitat relativa posa en relació els actes reclamats amb la totalitat dels actes emesos recurribles. La conflictivitat s'avalua tenint en compte el nombre de recursos i de reclamacions interposats i no al seu import perquè els imports impugnats no són agregables, ja que no ho són els conceptes als que es referixen: quotes per ingressar, quotes per retornar, bases imposables, etc. A més, com ja vam veure la setmana passada, l'indicador del deute gestionat presenta informació sobre el deute suspès per recurs o reclamació, permetent avaluar a mitjà termini la conflictivitat en termes d'import.

Considerant els recursos de reposició i les reclamacions economicoadministratives, el 2021 la conflictivitat relativa es va situar en l'1,95%, fet que suposa una disminució per quint any consecutiu des del 2,21% de 2017.

D'altra banda, centrant l'estudi només en els actes administratius que són objecte de reclamació economicoadministrativa i, si escau, de posterior recurs contenciós-administratiu, el 2021 la conflictivitat relativa en la via economicoadministrativa és del 0,7% i en la via contenciós-administrativa és de del 0,1%.

Del resultat de les reclamacions i recursos interposats resulta que del total d'actes que dicta l'Agència Tributària i que són reclamables, un 0,30 % són finalment anul·lats pels tribunals, bé en la via economicoadministrativa (un 0,28 %) o bé en la via contenciós-administrativa (un 0,02 %).

Els percentatges d'anul·lació anteriors inclouen qualsevol resolució economicoadministrativa o sentencia contrària a l'Agència Tributària, encara que l'estimació del recurs o reclamació tinga caràcter parcial i independentment del propi abast de recurs o reclamació interposat, ja que  la persona interessada ha pogut impugnar l'acte en la seua totalitat o simplement aspectes parcials o formals del mateix i també independentment del fet que l'òrgan revisor haja pogut ordenar la retroacció de les actuacions o l'esmena d'algun defecte a l'acte impugnat i atenen  als actes reclamats el 2021, diferenciant, com s'ha assenyalat, segons l'òrgan revisor i el nombre de recursos. No s'avalua tenint en compte imports per la dificultat d'agregació més amunt vista. A més, com veurem la setmana vinent, l'últim dels indicadors estratègics permet indirectament un seguiment en termes d'import.

Finalment, pel que fa a les estimacions totals i parcials de recursos i reclamacions els percentatges sobre els actes reclamats el 2021, diferenciant segons l'òrgan revisor i tenint en compte el nombre de recursos, són els següents:

Gràfic dels percentatges sobre els actes reclamats el 2021 - estimacions totals i parcials de recursos i reclamacions

El percentatge de casos favorables a l' AEAT és similar al de l'any 2020 en les reclamacions economicoadministratives i superior en la via contenciós-administrativa amb motiu dels desistiments dels recurrents davant la jurisprudència del Tribunal Suprem amb relació a l'Impost sobre el Valor de la Producció d'Energia Elèctrica.

L'anàlisi de la conflictivitat tributària, unit a l'estudi de les causes d'impugnació dels actes administratius i als motius d'estimació total o parcial dels recursos i reclamacions, permet millorar la qualitat i motivació dels actes administratius emesos per l'Agència Tributària, per a reduir la conflictivitat, tal com s'ha aconseguit el 2021, així com per a disminuir les causes que produïxen que els recursos i reclamacions es resolguen de forma desfavorable en els tribunals.