Saltar al contingut principal

El sistema de Visita Virtual: una revolució pràctica dels procediments

L'article 99.9 de la Llei general tributària recentment introduït pel Reial Decret-Llei 22/2020, de 16 de juny, i la seua materialització per al procediment inspector en l'article 151.1.e) LGT, regulador del lloc de les actuacions inspectores, ha vingut a afermar, amb tota la cobertura i garanties procedimentals, un desenvolupament tecnològic que porta aconseguisc beneficis en termes d'assistència, prestació i agilitació de servicis i millora de les relacions administració-administrat.

Es tracta de la deslocalització del lloc en el que es produïx el contacte entre el contribuent i l'administració, a l'entendre que mitjançant l'ús de sistemes de comunicació bidireccional d'imatge i so i la transmissió i recepció segura de documentació, poden instruir-se les actuacions administratives, incloent els procediments inspectors. El requisit previ és que l'obligat tributari consenta en esta forma de comunicació.

Pel que es refereix a a la Inspecció, el sistema de Visita Virtual (VIVI) és un desenvolupament informàtic que permet interactuar als obligats tributaris inspeccionats i als seus representants o assessores amb la Inspecció sense necessitat del desplaçament físic a la sede de l'òrgan inspector actuant mitjançant l'ús simultani del sistema de gestió de liquidacions i actes i una connexió per vídeo.

Dins del continu procés de digitalització de les activitats administratives en el que es troba constantment involucrada l'AEAT, l'any 2020, després de l'aprovació de les esmentades modificacions de la Llei general tributària, va entrar en producció  VIVI coincidint amb la crisi sanitària que va obligar als espanyols a mantindre's confinats en les seues cases, permetent que multitud d'actuacions obertes no es pararen per estes circumstàncies i seguiren avance dins dels terminis establits en la norma tributària.

En aquella primera aproximació a la Visita Virtual, el sistema va anar implantat per a la seua utilització exclusiva en les diligencies de constància de fets que habitualment s'estenen en els procediments de comprovació inspectora.

Més enllà, durant l'any 2021,  VIVI es va consolidar com una forma habitual de relacionar-se entre els òrgans d'Inspecció i els contribuents o seus assessores i representants, estenent-se esta relació també a la firma d'actes d'inspecció que recullen les propostes de liquidació resultants dels procediments inspectors.

L'any 2022 l'ús d'este sistema informàtic  VIVI ha seguit consolidant-se, gràcies a la bona acollida entre els assessores i el personal actuari, fent del mateix un sistema recurrent d'interrelació amb l'obligat tributari o els seus representants, entés com una via per a "acostar" als contribuents a l'oficina encarregada de la tramitació administrativa, estalviant costos i temps a l'evitar els desplaçaments a la sede física de la mateixa.

Finalment,  VIVI és una ferramenta digital que implica un gran avanç en el procediment inspector, però que si més no necessita la conformitat de l'obligat tributari per a la seua utilització tal com es recull en la norma tributària. Per esta raó i perquè es poden donar situacions que impliquen la realització de reunions presencials, el sistema  VIVI ha de ser entés com complementari de la visita presencial.

Per tant, la implantació d'este nou sistema ha suposat un gran pas avance en la fluïdesa de les relacions entre ambdues parts i en l'estalvi de costos i carregues fiscals indirectes. Suposa una millora de la situació prèvia en la que els contribuents es veien si més no obligats a desplaçar-se a les oficines de l'òrgan competent quan es trobaven davant un procediment inspector i tot això amb les màximes garanties, tant tècniques i de seguretat com jurídiques.