La posició de l'AEAT en els procediments d'insolvència
Saltar índex de la informacióCompensació d'ofici
Compensació de crèdits contra la massa per part de l'AEAT.
La controvertida qüestió relativa a la compensació de crèdits contra la massa ha quedat resolta per la Resolució del Tribunal Economicoadministratiu Central (d'ara endavant TEAC) de data 18 d'octubre de 2021, R.G. 1877/2021, dictada en recurs extraordinari d'alçada per a la unificació de criteri, en què s'establix el següent criteri:
"1.- L'article 58 de la Llei 22/2003, de 9 de juliol, Concursal, no és aplicable als crèdits contra la massa.
2.- La prohibició d'execucions prevista en l'art.55 de la Llei 22/2003, de 9 de juliol, Concursal, opera sobre els crèdits concursals però no sobre els crèdits contra la massa.
3.- És possible executar singularment un deute contra la massa i, en conseqüència, compensar-la d'ofici, una vegada oberta la fase de liquidació del concurs.
4.- L'acord de compensació és un acte merament declaratiu, en la mesura en què es limita a declarar l'extinció d'un deute tributari produïda en un moment anterior. Això comporta que l'Administració tributària, degudament reconegut el seu crèdit contra la massa, no haja d'exercitar acció alguna de pagament pel que fa a aquell davant el jutge del concurs en els termes de l'article 84.4 LC per a fer efectiu el seu acord de compensació d'ofici. Seran si escau l'administració concursal o els possibles creditors afectats els qui, a la vista de l'acord de compensació d'ofici, podran plantejar incident concursal si consideren que esta compensació ha alterat l'orde de prelació establit per la normativa concursal per al pagament dels crèdits contra la massa. Per això la revisió i eventual anul·lació en la via economicoadministrativa d'un acord de compensació d'ofici de l'Administració tributària respecte d'un deute contra la massa per causa d'infracció de la normativa concursal requerix sempre el previ pronunciament a este efecte del jutge del Mercantil competent en el concurs, a través de la resolució d'un incident concursal plantejat per la pròpia administració concursal o per uns altres creditors."
Es tractava d'un recurs en el que, aportant arguments addicionals, es pretenia superar el criteri vinculant per a l'Administració tributària exposat en la Resolució del TEAC per a la unificació de criteri de 26 de febrer de 2019, R.G. 217/2018, que impedia la compensació d'ofici de deutes contra la massa en un procediment concursal, obligant a l'Administració tributària a plantejar prèviament un incident concursal davant el jutge del concurs.
El TEAC ha estimat este nou recurs plantejat sobre la qüestió, quedant superats els criteris fixats en la citada resolució de 26 de febrer de 2019, del qual contingut s'inserix en esta nova resolució, i unificant criteri en el sentit contrari, que és vinculant per a l'Administració tributària conforme al que disposa l'article 242.4 de la LGT, pel que, d'acord amb la Resolució del TEAC de 18 d'octubre de 2021, és perfectament possible per a l'Administració tributària realitzar actuacions de compensació de deutes contra la massa de subjectes en procediment concursal.