Trànsit de la Unió i trànsit comú
Coneix les normes d’inclusió de la mercaderia en el règim de trànsit
El Nou Sistema d'Informatitzat de Trànsit Fase 5 (NCTSP5)
El sistema trans-europeo NCTSP5 (que connecta entre si els sistemes dels diferents Estats Membres) té per objecte aplicar els requisits del CAU en matèria de declaracions de trànsit. Per fer-ho, busca continuar desenvolupant l'actual sistema trans-europeo de declaracions de trànsit (NCTSP4) per tal d'aplicar plenament un sistema informatitzat de trànsit (NCTSP5) que comprengui els requisits que han de complir les empreses en matèria de processos i dades establerts al CAU, incloent la cobertura dels procediments simplificats i la presentació de predeclaracions quan la mercaderia encara no es troba a disposició de la Duana. També comprèn el desenvolupament d'interfícies harmonitzades amb el Nou Sistema Automatitzat d'Exportació (AESP1).
NCTSP5 és el sistema electrònic que té per objecte aplicar els requeriments establerts en el Codi Duaner de la Unió al règim de trànsit. Aquest sistema substitueix a partir de la data de posada efectiva de producció del mateix al sistema NCTSP4.
NCTSP5 persegueix els següents objectius:
- Actualitzar les funcionalitats existents per adaptar-les al CAU (Codi Duaner de la Unió).
- Afegir noves funcions per millorar la facilitació del comerç i l'automatització de processos previstos en la legislació.
- Adaptar i desenvolupar connexions amb uns altres sistemes electrònics rellevants.
El sistema nacional NCTSP4 es tancarà l'11 de març de 2024. A partir del 12 de març de 2024 NCTSP5 serà l'únic sistema habilitat per a l'enviament i gestió de declaracions de trànsit.
El sistema NCTSP5 desenvolupat per l'AEAT conté totes les declaracions de trànsit origen NCTSP4 o NCTSP5. A partir del 12 de març existeixen determinades accions que es podran seguir realitzant pel sistema NCTSP4 en relació amb declaracions de trànsit presentades utilitzant aquest sistema. Aquestes accions són les següents:
- Sol·licitud de rectificació de la declaració
- Sol·licitud d'invalidació de la declaració
- Impressió del document d'acompanyament (DAT)
El domini extern del sistema NCTSP5 va entrar en funcionament el 3 d'octubre de 2023. A partir d'aquella data es va iniciar un període de convivència nacional entre els sistemes NCTSP4 i NCTSP5 que finalitzarà amb el tancament definitiu del sistema NCTSP4 l'11 de març.
Independentment del període de convivència nacional d'ambdós sistemes, atès que tant NCTSP4 com NCTSP5 són sistemes trans-europeos, existirà un dit “període provisional” (també dit període transicional) que comprèn des de la posada en producció del NCTSP5 nacional fins a la data en què l'últim país adherit al Conveni de Trànsit Comú estigui integrat en el sistema NCTSP5. La finalització d'aquest període provisional – inicialment prevista per al 21 de gener de 2025 a les 00.00 hora central europea- donarà inici el període definitiu en el que resultaran aplicables les regles i condicions en els missatges electrònics per a aquest període.
La diferència entre les condicions per a les dades provisionals i els definitius es troba recollida en la guia tècnica per a presentació de declaracions de trànsit, disponible en el següent enllaç de la Seu Electrònica de l'AEAT:
SW d'Exportació AES (agenciatributaria.gob.es)
És important tenir en compte que l'activació del període definitiu es farà de forma abrupta (model big bang) en tots els sistemes de països del trànsit el 21 de gener de 2025 a les 00.00 hora central europea. Per això, els operadors han de tenir un sistema també provat per al període definitiu i capaç de transicionar a aquest mitjançant paràmetres de configuració. En la guia tècnica de NCTSP5 s'indica com poder provar el sistema per a ambdós períodes a elecció de l'operador en proves.
Entre les novetats que inclou l'inclou el sistema NCTSP5 destaquen les següents:
- Adaptació de les dades de la declaració al Model de dades duaner europeu (EUCDM).
- Harmonització dels missatges del domini extern, entre duanes i operadors, en l'àmbit de la UE.
- Possibilitat d'enviar predeclaracions de trànsit, amb caràcter previ a la presentació de les mercaderies davant duana.
- Inclusió d'una nova simplificació del règim de trànsit consistent en l'enviament d'una declaració de trànsit amb menys requisits de dades.
- Recepció de comunicacions per l'operador en format xml mitjançant subscripció al mecanisme de safata d'entrada.
El 2016, el CAU va introduir diversos canvis en les formalitats duaneres relatives al règim de trànsit. També va determinar com norma general que tots els intercanvis d'informació entre les autoritats duaneres i entre els operadors econòmics i les autoritats duaneres havien de realitzar-se utilitzant tècniques de tractament electrònic de dades. A més, va introduir canvis estructurals en els requisits de dades de les declaracions i els seus formats i codis que han d'utilitzar-se en les declaracions, en consonància amb el model de dades duaners de la UE.
El Model de Dades Duaner europeu (d’ara endavant, EUCDM) és el model per als sistemes duaners transeuropeus i per als sistemes nacionals de duanes dels Estats membres.
L'adaptació de les declaracions al model de dades EUCDM implica la desaparició de les diferents caselles del DUA de trànsit i l'aparició dels grups, elements i subelements de dades.
En la Guia tècnica del sistema NCTSP5 es proporciona informació sobre els camps de la declaració de trànsit, validacions que els resulten aplicables, taules de codis (si hagués), guies d'emplenament i correspondència amb la declaració en el sistema NCTSP4.
El EUCDM es troba disponible en el següent enllaç:
La declaració de trànsit NCTSP4 consta de dos nivells coneguts com capçalera i partida. En canvi, les declaracions presentades utilitzant el sistema NCTSP5 introdueixen un nivell intermedi, dividint-se la seva estructura en tres parts (nivells):
- El dit nivell consignment corresponent al nivell de declaració (capçalera).
- Nivell house consignment que contiene los datos correspondientes a un house concret.
- Nivell de partida de mercaderies (consigment item). El consignment Item contiene una doble numeración secuencial: la del número de consignment item dentro de su house consignment (Goods item number) y el número de consignment item único para toda la declaración completa (Declaration goods item number).
El titular del règim de trànsit és l'operador que presenta, o en nom del qual es presenta, una declaració de trànsit en la duana de partida sol·licitant que s'incloguin les mercaderies en el règim de trànsit.
El titular del règim de trànsit de la Unió assumeix les següents obligacions:
- Presentar les mercaderies intactes i la informació requerida en la duana de destinació, en el termini assenyalat i havent respectat les mesures preses per les autoritats duaneres per garantir la seva identificació.
- Respectar les disposicions duaneres relatives al règim.
- Llevat que la legislació duanera disposi el contrari, constituir una garantia amb l’objecte d'assegurar el pagament de l'import dels drets d'importació o d'exportació corresponent al deute duaner i altres gravàmens que puguin néixer respecte a les mercaderies en virtut d'unes altres disposicions pertinents en vigor.
El règim de trànsit es configura al CAU com un règim especial no subjecto a autorització.
En cas que la mercaderia a incloure en el règim de trànsit es trobi en una ubicació privada, el titular del règim haurà de necessàriament disposar de l'autorització d'expedidor autoritzat de trànsit. En aquest cas, l'expedidor autoritzat de trànsit haurà de disposar d'una autorització de garantia global de trànsit.
No.
En cas que s'expedeixi un trànsit des d'una instal·lació privada és necessari disposar de la preceptiva autorització d'expedidor autoritzat de trànsit emesa per les autoritats duaneres competents.
Així mateix, els expedidors autoritzats de trànsit per la seva condició de titulars de la garantia global o dispensa de garantia que empara les operacions de trànsit i ser per tant els titulars del règim de trànsit, deuen ser igualment titulars d'una autorització per a l'ús de precintes de tipus especial llevat que concorrin les circumstàncies previstes en l'article 302 del Reglament d'Execució (UE) 2015/2447 de la Comissió de 24 de novembre de 2015 pel qual s'estableixen normes de desenvolupament de determinades disposicions del Reglament (UE) núm. 952/2013 del Parlament Europeu i del Consell.
En el sistema NCTSP5 correspon a l'operador realitzar el càlcul de l'import de la garantia a travar relativa a l'operació de trànsit declarada. En cas que en la declaració de trànsit figuri més d'una garantia, aquell import ha de ser repartit entre les garanties declarades i ha de ser indicat en la declaració o, si escau, en la predeclaració de trànsit.
Aquest import deurà cobrir els drets d'importació i altres gravàmens (inclosos l'IVA i els IE ) que poguessin néixer respecte a les mercaderies en cas que es produeixi un incompliment de les condicions a què queda subjecta la mercaderia inclosa en el règim de trànsit.
El sistema NCTSP5 permet la presentació de la declaració de trànsit amb caràcter previ a la presentació de la mercaderia a la duana indicant la lletra “D” en l'element de dada de la declaració “tipus addicional”.
En aquests casos, si les mercaderies no es presenten a la duana en un termini de 30 dies a partir de la presentació de la declaració en duana, es considerarà que aquesta declaració no ha estat presentada.
Mentre romangui en estat "PA", una predeclaració de trànsit pot ser modificada per l'operador les vegades que sigui necessari mitjançant l'enviament del missatge electrònic establert a l'efecte. És possible també modificar la predeclaració en el missatge enviat a la duana per part de l'operador notificant l'arribada de les mercaderies a la duana.
No obstant això, existeixen una sèrie de dades de la predeclaració de la qual rectificació no és possible. Aquests elements de dades són els següents:
- Tipus addicional de declaració
- Dades de seguretat (si els conté)
- Duana de partida
- Titular del Règim
- Titular del Règim TIR
- NIF del representant.
Únicament és possible sol·licitar la rectificació de la declaració de trànsit que es trobi pendent de despatx, és a dir, amb caràcter previ al llevant.
En cap cas s'admetrà una sol·licitud de rectificació de la declaració una vegada concedit el llevant.
A través del sistema NCTSP5, l'operador pot presentar sol·licituds d'invalidació en els supòsits següents:
- En el cas de predeclaracions de trànsit en les que l'estat de la declaració sigui “PA.”
- En el supòsit de declaracions en les que figura declarada una garantia expedida per un altre Estat membre pendents d'acceptació (estat de la declaració de trànsit “PG ”).
- Així mateix, podrà sol·licitar-se la invalidació a la duana de partida del trànsit sempre que la declaració es trobi en l'estat pendent de despatx. Aquestes sol·licituds d'invalidació seran tramitades per la duana de partida.
Una vegada concedit el llevant no s'admetrà la sol·licitud d'invalidació a través de missatge electrònic, havent de sol·licitar-se aquesta invalidació a la duana de partida del trànsit a qui correspondrà valorar si es compleixen els requisits legals per invalidar la declaració.
El sistema NCTSP5 incorpora un servei web de consulta completa de la declaració de trànsit (servei CCTRAC). Així mateix, disposa d'un servei web mitjançant el qual es pot aportar documentació en cas que sigui requerida per l'autoritat duanera així com sol·licitar el despatx de la declaració en aquells supòsits en els que la mateixa hagi quedat sota control duaner en la duana de partida del trànsit (servei CCDOTC). Es podran enviar diversos missatges (amb un o més documents cadascun) i a més sol·licitar el despatx a la duana quan s'hagin annexat la totalitat dels documents.
En seu electrònica, han estat habilitat els serveis web.
A diferència del sistema NCTSP4, en el sistema NCTSP5 no és necessari disposar de permís d'impressió.
A través del sistema de safata d'entrada, l'AEAT diposita les comunicacions corresponents a la declaració de trànsit, en cas d'integració màquina a màquina (serveis web). Per poder rebre comunicacions a través d'aquest sistema és necessària subscripció prèvia.
Pot realitzar-se aquesta subscripció a través del següent enllaç:
Mitjançant aquest sistema es donarà informació del tipus:
- Rebre la comunicació relativa al llevant de les mercaderies en la Duana de Partida, per al cas de què estiguin sota control físic o documental i per al cas de què s'estigui pendent de la validació del saldo de la garantia estrangera-Servei Comunicació de Llevant en Duana de partida.
- Rebre la comunicació relativa al despatx disconforme del trànsit en la Duana de Partida, per al cas de què les mercaderies estiguin sota control físic o documental-Servei Comunicació de Despatx Disconforme en Duana de Partida.
- Rebre la comunicació relativa a què la declaració ha quedat pendent de controls en la Duana de Partida, per al cas de què la declaració tingués garanties estrangeres-Servei Comunicació de Controls en Duana de Partida.
- Rebre la comunicació relativa a la invalidació d'una predeclaració o una declaració.
El Document d'Acompanyament de Trànsit (DAT) en NCTSP5 es genera per l'AEAT en el moment en què es concedeixi el llevant de la mercaderia inclosa en el règim de trànsit en la duana de partida. Aquest DAT disposa d'un CSV (Codi Segur de Verificació) que es comunica a l'operador. El DAT així generat es pot obtenir a la seu electrònica de l'AEAT indicant seu CSV. Així mateix, aquest DAT es pot trobar a la pestanya “Consultar documents electrònics” del punt de menú “Els meus expedients”.
És obligatori presentar el document d'acompanyament de trànsit (DAT) en la duana de destinació?
Durant el període provisional és obligatori que el DAT en paper en el que figura el MRN de la declaració acompanyi a la mercaderia inclosa en el règim de trànsit, havent de presentar-se a les duanes de trànsit i destinació.
Durant el període definitiu, el MRN de la declaració de trànsit es comunicarà igualment a les duanes de trànsit i destinació sense que sigui necessari utilitzar el format paper del DAT.
Els missatges que deuen enviar-se a la duana de destinació del trànsit són els següents:
- Notificació d'arribada de la mercaderia a la duana de destinació (missatge CC007).
- Notificació de descàrrega en la duana de destinació (missatge CC044).
- Alta indirecta de trànsit no nacional en el supòsit d'indisponibilitat del sistema electrònic de la duana del país d'expedició del trànsit.
És important assenyalar que, a diferència del sistema NCTSP4, en el sistema NCTSP5 cadascun dels missatges anteriors deu enviar-se de forma independent sense que sigui possible l'enviament d'un únic missatge combinació dels anteriors.
La declaració de trànsit amb menys requisits de dades és una de les simplificacions que l'article 233 del CAU preveu per al règim de trànsit. La seva utilització està condicionada a la concessió de la preceptiva autorització. Aquesta simplificació únicament serà aplicable al transport de mercaderies per ferrocarril i per via marítima i aèria quan no s'utilitzi un document electrònic com declaració de trànsit.
Podrà trobar informació sobre el procediment d'autorització en el següent enllaç:
En cas d'incidents durant la circulació de les mercaderies, el transportista haurà d'efectuar les anotacions pertinents en el Document d'Acompanyament de Trànsit/Llista d'Articles (DAT/LDA). Les mercaderies juntament amb el DAT/LDA hauran de presentar-se davant l'autoritat duanera més propera del país en territori del qual es trobi el mitjà de transport de conformitat amb el que estableix l'article 305 del Reglament d'Execució (UE) 2015/2447 de la Comissió de 24 de novembre de 2015 pel qual s'estableixen normes de desenvolupament de determinades disposicions del Reglament (UE) 952/2013 del Parlament Europeu i del Consell pel qual s'estableix el codi duaner de la Unió.
Durant el període provisional es podran enviar els incidents en ruta en el missatge de notificació d'arribada de la mercaderia a la duana de destinació (missatge CC007).
Durant el període definitiu, i també durant el període provisional sempre que les duanes involucrades en l'operació de trànsit estiguin situades en un país en el que el sistema NCTSP5 estigui operatiu, s'haurà d'acudir a la duana a comunicar l'incident que al seu torn serà comunicat per aquesta duana a la duana de partida del trànsit.
Tant en el supòsit d'indisponibilitat del sistema electrònic en la duana de partida no nacional del trànsit, com en aquells casos en els que aquesta duana no ha enviat a la duana de destinació la informació de la declaració de trànsit en forma electrònica, es podrà seguir utilitzant el sistema d'alta indirecta de trànsit no nacional previst en el sistema NCTSP4, amb les següents particularitats:
- S'enviarà a la duana de destinació el missatge d'alta indirecta CCTNNC.
- S'incorporarà el document digitalitzat amb el que ha circulat la mercaderia en trànsit des de la duana de partida. Aquest document pot ser el Document d'Acompanyament de Trànsit en el que figuri el MRN de l'operació o un altre document de fallback o indisponibilitat del sistema electrònic.
En cas que la documentació anterior no sigui incorporada, es rebutjarà el missatge d'alta indirecta.