Codi de Bones Pràctiques Tributàries
Elaborat i aprovat pel Fòrum de Grans Empreses per promoure una relació recíprocament cooperativa entre l'Agència Tributària i les empreses que el subscriguin
Codi de Bones Pràctiques Tributàries
INTRODUCCIÓ
Les empreses desenvolupen un paper molt important en la vida social, no només com generadores de treball i riquesa, sinó com agents de desenvolupament en les comunitats en les que s'insereixen. Les empreses són conscients d'això i ja des de fa anys busquen enfortir la seva responsabilitat social, que implica seguir una sèrie de conductes que van més enllà del respecte i estricte compliment de les lleis i les normes, per adoptar postures de contribució activa i voluntària de la millora social, econòmica i ambiental.
L'existència d'un adequat sistema tributari és un element destacat del marc institucional d'un país, el que justifica que ciutadans, agents socials i autoritats s'involucrin activament per al seu millor desenvolupament i efectiva aplicació.
En aquella línia, aquest Codi de Bones Pràctiques Tributàries conté recomanacions, voluntàriament assumides per l'Administració Tributària i les empreses, tendents a millorar l'aplicació del nostre sistema tributari a través de l'increment de la seguretat jurídica, la cooperació recíproca basada en la bona fe i confiança legítima entre l'Agència Tributària i les pròpies empreses, i l'aplicació de polítiques fiscals responsables en les empreses amb coneixement del Consell d'Administració. Aquestes recomanacions es formulen amb caràcter no exhaustiu i flexible, permetent que les empreses que les assumeixin puguin adaptar-les a les seves pròpies característiques.
Una correcta gestió tributària per part de les empreses i més seguretat jurídica en matèria fiscal comporta una major fortalesa en els seus resultats econòmics, minorant els seus riscos, incloent els reputacionales.
Els principis de bona fe i confiança legítima que legalment regeixen el funcionament de les Administracions Públiques cobren especial rellevància en l'actual sistema tributari. No només per la major exigència de la seva normativa, sinó també perquè els sistemes econòmics exigeixen de les empreses, i especialment d'aquelles amb un component internacional, una major complexitat de les seves operatives. En aquest escenari, l'adequada gestió dels riscos inherents al compliment de les obligacions tributàries per part de les empreses demanda una major cooperació recíproca amb l'Administració Tributària.
Amb més motiu quan una de les dues grans línies d'actuació de l'Agència Tributària d'acord amb la normativa que la regula consisteix en la prestació de serveis d'informació i assistència al contribuent. Més enllà de què l'Agència Tributària garanteixi en el desenvolupament de la seva activitat el ple exercici dels drets dels contribuents, una Administració Tributària moderna exigeix una proximitat major amb les empreses, tant com principals contribuents com per la seva valuosa actuació com a col·laboradors tributàries. Aquesta proximitat ha de caracteritzar-se no només per un coneixement millor i més detallat de l'actuació del contribuent, sinó també per vetllar per la màxima publicitat i perdurabilitat dels seus criteris interpretatius i d'actuació. En definitiva, és aquest compromís de l'Administració Tributària el que ha de dotar de la necessària seguretat jurídica als contribuents i permet un compliment millor i més eficaç de les obligacions tributàries. Per tot això, la gestió tributària ha de configurar-se, no com un procediment de parts enfrontades, sinó com una col·laboració per a una fi comuna.
En aquest marc, l'objectiu del Codi és promoure una relació recíprocament cooperativa entre l'Agència Estatal d'Administració Tributària (d’ara endavant, Agència Tributària) i les empreses que el subscriguin, relació basada en els principis de transparència i confiança mútua, que ha de donar lloc, per tant, a un desenvolupament de la mateixa conforme als principis de bona fe i lleialtat entre les parts, tot la qual cosa augmentarà l'eficàcia dels controls de l'Administració Tributària i reduirà la inseguretat jurídica a la que podrien estar exposades les empreses i la litigiositat que sorgeix entre ambdues.
BONES PRÀCTIQUES FISCALS
1. Transparència, bona fe i cooperació amb l'Agència Tributària en la pràctica fiscal empresarial.
-
Són bones pràctiques que han de ser fomentades per les Empreses totes aquelles que condueixin a la reducció de riscos fiscals significatius i a la prevenció d'aquelles conductes susceptibles de generar-los.
-
Les empreses evitaran la utilització d'estructures de caràcter opac amb finalitats tributàries, entenent-se per tals aquelles en les que, mitjançant la interposició de societats instrumentals a través de paradisos fiscals o territoris no cooperants amb les autoritats fiscals, estiguin dissenyades amb el propòsit d'impedir el coneixement, per part de l'Agència Tributària, del responsable final de les activitats o el titular últim dels béns o drets implicats.
-
Les empreses i l'Agència Tributària col·laboraran en la detecció i cerca de solucions respecte a aquelles pràctiques fiscals fraudulentes que puguin desenvolupar-se en els mercats en els quals estan presents per erradicar les ja existents i prevenir la seva extensió.
-
El Consell d'Administració o òrgan equivalent estarà informat de les polítiques fiscals aplicades per la companyia. Abans de formular els comptes anuals i presentar la declaració de l'impost sobre societats, el responsable dels assumptes fiscals de la companyia informarà al Consell, directament o a través de la Comissió d'Auditoria, de les polítiques seguides durant l'exercici.
Sens perjudici d'això, en el cas d'operacions o assumptes que hagin de sotmetre's a l'aprovació del Consell d'Administració o òrgan equivalent s'informarà de quins són les conseqüències fiscals de les mateixes quan constitueixin un factor rellevant.
2. Transparència i seguretat jurídica en l'aplicació i interpretació de les normes tributàries per part de l'Agència Tributària.
-
L'Agència Tributària procurarà que en les seves actuacions es tinguin en compte els precedents administratius i vetllarà perquè en la interpretació de les normes es respecti la unitat de criteri de l'Administració tributària.
A aquest efecte, l'Agència Tributària aplicarà els criteris interpretatius que es desprenguin de la doctrina administrativa i jurisprudencial. En absència de tal doctrina, quan tingués dubtes sobre el criteri a aplicar, sol·licitarà informe a la Direcció General de Tributs en l'àmbit de la seva competència.
Els Directors de Departament de l'Agència Tributària informaran al Comitè Permanent de Direcció de la mateixa d'aquells criteris interpretatius que pretenguin aplicar en les seves actuacions, sempre que es refereixin a qüestions d'especial transcendència o que puguin generar controvèrsies significatives amb els contribuents i en les que no existeixi criteri establert per la Direcció General de Tributs, el Tribunal Economicoadministratiu Central o els Tribunals de Justícia.
-
Sens perjudici de la regulació aplicable quant a la interpretació i qualificació de les normes tributàries i de la tasca d'informació i assistència als obligats tributaris, l'Agència Tributària farà públics els criteris que aplica en els seus procediments de control en tant siguin susceptibles de ser aplicats amb caràcter general.
-
L'Agència Tributària establirà procediments adequats per permetre que aquells contribuents que tinguin dubtes sobre el tractament tributari de determinades operacions o operatives puguin conèixer, amb la rapidesa requerida pel cas, els criteris que l'Administració aplicaria en tals operacions o operatives.
-
Els contribuents podran presentar un annex explicatiu juntament amb les declaracions tributàries, manifestant els criteris seguits en la preparació de les mateixes així com els fets en els que es basen, la qual cosa, si els fets s'adapten a la realitat i els criteris estan raonablement fonamentats, serà valorat favorablement per l'AEAT a l'efecte de determinar la diligència, el dol o culpa a què es refereix la Llei general tributària.
-
L'Agència Tributària, en la seva activitat d'aplicació del sistema tributari, garanteix el ple exercici dels drets dels contribuents.
3. Reducció de la litigiositat i evitació de conflictes.
-
L'Agència Tributària i les empreses tenen com a objectiu que les seves relacions siguin constructives, transparents i basades en la mútua confiança. Per aconseguir-ho, ambdues parts hauran de procurar minorar els conflictes derivats de la interpretació de la normativa aplicable, afavorint l'ús dels instruments que, a l'efecte, estableix l'Ordenament Jurídic Tributari.
-
L'Agència Tributària i les empreses utilitzaran totes les possibilitats que ofereix el caràcter contradictori del procediment inspector, potenciant l'acord en totes les fases procedimentals en què això sigui factible i assumint les següents pràctiques:
-
L'Agència Tributària facilitarà com més aviat millor al contribuent el coneixement dels fets susceptibles de regularització, de manera que, durant les actuacions inspectores, es faciliti el major intercanvi de parers possible i es possibiliti com més aviat millor la correcció de les actuacions de l'empresa a futur.
-
L'Agència Tributària comunicarà al contribuent, en el tràmit d'audiència previ a les actes d'inspecció, els fets que influeixin en l'eventual proposta de regularització. Així mateix, a petició d'aquest, se li indicaran els conceptes essencials que es regularitzaran i procurarà facilitar-se, a títol orientatiu, una quantificació provisional de la liquidació que resultaria d'acord amb les dades disponibles en aquell moment.
-
L'Agència Tributària incorporarà en la motivació dels actes en què es basi la proposta de regularització una valoració expressa de les al·legacions del contribuent.
Per facilitar que les al·legacions presentades siguin valorades adequadament, les empreses procuraran informar d'això a l'òrgan que tramita el procediment tan aviat les presentin, indicant el lloc de presentació i intentant facilitar una còpia de les mateixes, preferentment per mitjans electrònics.
Així mateix, les empreses procuraran informar de les sol·licituds d'ampliació del termini per formular al·legacions tan aviat les presentin, indicant el lloc de presentació.
-
L'Agència Tributària atendrà de manera efectiva, en les inspeccions de grups, les al·legacions que poguessin formular-se contra les diligències aixecades a les societats dominades, prèvies a l'acta consolidada.
-
L'Agència Tributària procurarà que totes les qüestions de fet rellevants per practicar la liquidació així com l'activitat probatòria correlativa, es coneguin i discuteixin adequadament durant les actuacions inspectores prèvies a la signatura de l'acta o, si escau, en les actuacions complementàries que s'acordin a l'efecte.
-
L'Agència Tributària i les empreses potenciaran els acords i les conformitats en el procediment inspector.
-
Així mateix, es procurarà que totes les qüestions de fet rellevants per instruir, si escau, l'expedient sancionador, es coneguin i discuteixin adequadament amb anterioritat a la resolució del mateix.
-
-
Per reduir la càrrega fiscal indirecta que representa per als contribuents el compliment de determinades obligacions i l'atenció de determinats procediments, l'Agència Tributària intentarà delimitar el més possible l'objecte dels requeriments i declaracions informatives i procurarà limitar la durada dels procediments de comprovació i investigació al temps estrictament necessari per poder realitzar una adequada actuació de control.
Per part seva, les empreses procuraran facilitar la informació i documentació sol·licitada per l'Agència Tributària, així com tota aquella que pugui ser rellevant per al desenvolupament dels corresponents procediments, de la forma més ràpida i completa possible.
ANNEX
ADHESIÓ AL CODI DE BONES PRÀCTIQUES TRIBUTÀRIES I SEGUIMENT DE L'APLICACIÓ DEL MATEIX
1. Àmbit subjectiu d'aplicació.
Aquest codi ha estat elaborat i aprovat pel Fòrum de Grans Empreses per promoure una relació recíprocament cooperativa entre l'Agència Tributària i les empreses que el subscriguin.
El Codi serà aplicat per l'Agència Tributària i per totes les empreses que s'adhereixin al mateix, comprometent-se les parts afectades al seu desenvolupament i implementació en els seus respectius àmbits de competència. No obstant això, l'Agència Tributària desenvoluparà gradualment l'apartat 2.3. del mateix, tenint en compte el nombre d'empreses adherides.
2. Procediment d'adhesió.
La decisió d'adhesió al Codi de Bones Pràctiques Tributàries haurà de formalitzar-se a través d'un acord del Consell d'Administració o òrgan equivalent de l'entitat, que es comunicarà a l'Agència Tributària. De la mateixa forma podrà comunicar en qualsevol moment la seva baixa del mateix.
L'adhesió i baixa hauran de ser a la totalitat del Codi, no essent admissible l'adhesió o baixa parcial a apartats específics del mateix.
L'Agència Tributària podrà informar de quins són les entitats adherides al Codi, llevat de manifestació expressa en contra de l'empresa afectada, a través de la Secretaria Tècnica del Fòrum.
L'informe anual de govern corporatiu de les empreses adherides al Codi haurà de reflectir l'efectiu compliment per part d'aquelles del contingut d'aquest. En cas que aquesta qüestió no aparegui reflectida en l'informe, s'entendrà, llevat que mitjanci justificació suficient, que l'entitat ha decidit renunciar al mateix.
3. Comissió de Seguiment.
El Ple del Fòrum de Grans Empreses determinarà la creació d'una Comissió de Seguiment de l'aplicació del Codi de Bones Pràctiques Tributàries, composta per sis membres, nomenats anualment a parts iguals per l'Agència Tributària i les empreses participants en el Fòrum. La condició de president recaurà en un dels membres nomenats per l'Agència Tributària i la de secretari en un membre d'entre els nomenats per les empreses.
Els acords de la Comissió de Seguiment s'adoptaran per consens entre els seus membres.
El Fòrum de Grans Empreses és la seu en la que l'Agència Tributària i les Grans Empreses han d'estudiar i convenir la inclusió en el Codi de noves matèries i la interpretació de les recomanacions del mateix. Constitueix una finalitat primordial de la Comissió de Seguiment presentar a la consideració d'aquell, tant les qüestions d'interpretació que consideri oportunes, com l'oportunitat d'abordar noves matèries, sens perjudici de qualssevol altres iniciatives que puguin ajudar a la materialització i posada en pràctica del Codi.
La Comissió de Seguiment es reunirà amb caràcter general una vegada al semestre, sens perjudici que el pugui fer tantes vegades com es consideri necessari per la representació de l'Agència Tributària o de les empreses.
L'actuació de la Comissió de Seguiment estarà guiada pels principis de transparència, confiança mútua, bona fe i lleialtat que presideixen el Codi de Bones Pràctiques Tributàries.
Totes les dades, informes o antecedents de qualsevol naturalesa presentats a la Comissió de Seguiment o obtinguts per la mateixa en l'acompliment de les seves funcions tindran caràcter reservat, estant les seus membres obligats al més estricte i complet sigil respecte dels mateixos.
La Comissió de Seguiment no podrà conèixer sobre situacions particulars de les empreses adherides al Codi, no podent per tant intervenir en cap procediment tributari en curs.