Codi de Bones Pràctiques Tributàries
Elaborat i aprovat pel Fòrum de Grans Empreses per promoure una relació recíprocament cooperativa entre l'Agència Tributària i les empreses que el subscriguin
Conclusions relatives al desenvolupament i seguiment de l'aplicació del Codi de Bones Pràctiques Tributàries en el marc del model de relació cooperativa entre l'Agència Tributària i les Empreses, aprovat en la sessió plenària del 2/11/2015
(Nova redacció després d'acord del ple del Fòrum de Grans Empreses del dia 3 de juliol de 2024)
Introducció
Aquest document de conclusions té per objecte avançar en el desenvolupament del model de relació cooperativa entre l'Agència Estatal d'Administració Tributària (AEAT) i les empreses acollides al Codi de Bones Pràctiques Tributàries (CBPT) mitjançant l'assumpció voluntària de determinats compromisos i actituds per ambdues parts que propiciïn millores en l'efectiva aplicació dels postulats i recomanacions establertes en el Codi.
L'experiència d'aplicació del Codi ha estat, fins ara, útil i fructífera i ha constituït un instrument eficaç de millora en la relació entre l'AEAT i les empreses adherides al mateix, dirigida al compliment de les obligacions tributàries dotant-ho d'un major grau de previsibilitat i seguretat jurídica.
No obstant això, es considera que han d'abordar-se accions dirigides a produir avenços significatius i eficaços en la implantació i desenvolupament del Codi.
Aquestes accions, de caràcter voluntari, estan especialment orientades a atorgar una major virtualitat i eficàcia a l'aplicació del Codi en dos plans: el propi de la relació bilateral entre l'AEAT i les empreses; i el que afecta a la valoració externa i la millora reputacional, indubtablement associada al millor coneixement per part de la societat de l'assumpció i l'aplicació dels compromisos i recomanacions contingudes en el Codi.
Aquestes conclusions, que s'incorporen com a annex al propi Codi, se centren en els aspectes que a continuació s'expliciten, i deriven dels compromisos i les recomanacions previstes en el mateix.
Conclusions relatives al desenvolupament i seguiment de l'aplicació del Codi de Bones Pràctiques Tributàries
1. Seguiment i valoració de les conductes de compliment del Codi
Aquesta primera part de l'annex té per objecte les següents accions:
-
Concretar un formulari o catàleg sintètic de conductes que permetin verificar l'efectiu compliment del Codi per l'AEAT i per les empreses.
-
Determinar pràctiques de seguiment i avaluació permanent del complimento de les recomanacions del Codi durant el desenvolupament i a la finalització dels procediments d'aplicació dels tributs.
-
Definir pràctiques de tractament dels supòsits d'observança i inobservança de les recomanacions del Codi en els procediments d'aplicació dels tributs.
A) Catàleg de conductes per verificar l'efectiu compliment del Codi
És indubtable que, tant l'AEAT com les empreses que han assumit el CBPT, han de seguir les recomanacions contingudes en el Codi ja que s'han adherit voluntàriament a ell.
Doncs bé, pel que fa al cas, es considera necessari concretar les pràctiques de la qual observança per les parts permetrà afirmar que està complint adequadament el Codi.
A.1) Catàleg de conductes de compliment per part de les empreses:
-
L'estratègia fiscal de l'entitat que ha estat fixada pel Consell d'Administració, o òrgan equivalent, està documentada i és coneguda pels alts directius de l'empresa
-
El Consell d'Administració, o òrgan equivalent, ha aprovat les operacions i les inversions d'especial risc fiscal
-
La política de gestió de riscos de la societat ha tingut en compte mesures per mitigar els riscos fiscals identificats i ha establert regles internes de govern corporatiu en aquesta matèria compliment del qual pot ser objecte de verificació.
-
L'empresa no ha utilitzat estructures de caràcter opac amb finalitats tributàries.
-
L'empresa ha col·laborat en la detecció i cerca de solucions respecte d'aquelles pràctiques fiscals fraudulentes que hagués detectat en els mercats en els que opera o amb els que manté relacions rellevants.
-
L'empresa ha utilitzat sistemes eficaços d'informació i control intern dels riscos fiscals per tal com el seu disseny i funcionament es troba plenament integrat en els sistemes generals de control intern del negoci que desenvolupa.
-
L'empresa ha proporcionat a l'AEAT informació veraç dels punts anteriors.
-
La societat ha procurat minorar els conflictes derivats de la interpretació de la normativa aplicable.
-
A l'inici del procediment inspector, l'empresa ha posat de manifest davant l'AEAT el manteniment dels compromisos que comporta la seva adhesió al contingut del Codi.
-
A l'inici del procediment inspector l'empresa, amb l'objectiu de facilitar un millor coneixement per part de la Inspecció del funcionament del seu negoci, ha procedit a presentar, en la forma que consideri més convenient, una descripció de la seva activitat amb especial menció de la incidència dels aspectes fiscals en la mateixa.
-
En el curs del procediment inspector l'empresa ha facilitat la informació i documentació sol·licitada per l'AEAT de forma ràpida i completa en els termes acordats amb la mateixa i, en qualsevol cas, utilitzant preferentment mitjans electrònics quan això és possible.
A.2) Catàleg de conductes de compliment per part de l'AEAT :
A.2.1) Àmbit de procediment general:
-
L'AEAT en les seves actuacions ha procurat que es tinguessin en compte els precedents administratius i ha aplicat els criteris administratius i jurisprudencials en les seves actuacions, en els termes de l'Apartat 2.1 del Codi. Els Directors de Departament de l'Agència Tributària informaran al Comitè Permanent de Direcció de la mateixa d'aquells criteris interpretatius que pretenguin aplicar en les seves actuacions o que puguin generar controvèrsies significatives amb els contribuents i en les que no existeixi criteri establert per la Direcció General de Tributs, el Tribunal Economicoadministratiu Central o els Tribunals de Justícia
-
Els criteris aplicats per l'AEAT han estat posats de manifest, amb la deguda antelació, en el lloc web a què es refereix la lletra d) del punt 3 d'aquest annex al CBPT. Així mateix, l'AEAT ha procurat respondre amb la rapidesa necessària per acomplir les necessitats de l'empresa en els plantejaments posats de manifest per aquesta per tal d'aconseguir un correcte compliment cooperatiu.
-
L'AEAT ha procurat minorar els conflictes derivats de la interpretació de la normativa aplicable.
A.2.2) Àmbit de procediment inspector:
-
L'AEAT ha aplicat en les seves actuacions de comprovació els criteris administratius i jurisprudencials recollits en el canal de comunicació assenyalat en l'anterior punt (2).
-
L'AEAT ha delimitat el més possible l'objecte dels requeriments formulats a l'empresa en el curs del procediment d'inspecció.
-
L'AEAT ha facilitat a l'empresa, com més aviat millor, el coneixement dels fets susceptibles de regularització.
-
Amb l'objectiu d'afavorir la reducció de la litigiositat, l'AEAT ha informat l'empresa les qüestions de fet rellevants per a la liquidació i l'activitat probatòria correlativa, facilitant amb això l'adequada discussió de les mateixes durant les actuacions inspectores, i establint en cada cas la fórmula de comunicació amb l'empresa més adequada per assegurar aquesta circumstància.
En particular es considera una bona pràctica de l'AEAT en aquest sentit la celebració de reunions, prèvies a la posada de manifest de l'expedient, entre els responsables fiscals de l'empresa i els de l'AEAT (Caps dels Equips o Unitats que hagin realitzat l'actuació i persones de contacte en les empreses a les que es refereix el document de conclusions del Grup de Treball de Relació Cooperativa aprovades el 29/10/2013), en les que es posin de manifest les principals qüestions conflictives i potencials contingències fiscals que han sorgit durant la tramitació del procediment d'inspecció, als efectes que en evitació de possibles conflictes, l'obligat tributari pugui, si escau, aportar informació addicional als responsables de la comprovació tributària relativa a les qüestions conflictives plantejades.
En cas que aquestes reunions no s'haguessin celebrat, els responsables fiscals de l'empresa podran posar de manifest a les persones de contacte a les que es refereix el document de conclusions del Grup de Treball de Relació Cooperativa aprovades el 29/10/2013 qualsevol informació rellevant en aquest sentit en qualsevol moment previ a la posada de manifest de l'expedient.
-
L'AEAT ha comunicat al contribuent, en el tràmit d'audiència previ a la signatura de les actes d'inspecció, els fets que influiran en la proposta de regularització, els conceptes essencials que es regularitzaran la naturalesa i quantia de la previsible proposta de regularització que resultaria d'acord amb les dades disponibles en aquell moment i els altres elements necessaris perquè es pugui valorar per l'empresa.
-
L'AEAT ha incorporat en la motivació dels actes la valoració expressa de les al·legacions del contribuent.
-
L'AEAT ha promogut que les qüestions de fet rellevants per instruir un possible procediment sancionador es coneguin i discuteixin adequadament amb anterioritat a la resolució del mateix, establint en cada cas la fórmula de comunicació amb l'empresa més adequada per assegurar aquesta circumstància.
-
L'AEAT ha procurat evitar una durada excessiva del procediment d'inspecció, i això amb major intensitat quan les empreses hagin posat en pràctica les conductes descrites en l'apartat A.1 anterior.
B) Pràctiques de seguiment i avaluació permanent del complimento de les recomanacions del Codi
Amb la finalitat de procurar un adequat seguiment i verificació del compliment dels compromisos continguts en el CBPT, l'AEAT i les empreses, podran sol·licitar l'avaluació del compliment de les recomanacions del Codi.
Aquesta sol·licitud es formularà a través dels responsables del compliment cooperatiu a què es refereix l'apartat 3.c) d'aquest document.
Aquestes actuacions de seguiment i verificació es podran realitzar durant el desenvolupament de qualsevol procediment d'aplicació dels tributs en la mesura que afecti al mateix i, preferiblement amb anterioritat a la posada de manifest de l'expedient, o a la finalització del mateix. En elles hauran de participar, amb caràcter general, el responsable fiscal de l'empresa, el Cap de la Dependència de Control Tributari i Duaner o el Cap de la Dependència d'Inspecció afectada i, si escau, l'Inspector En cap corresponent i el Cap de l'Equip o Unitat que hagi estat actuant.
C) Tractament dels supòsits d'observança o inobservança de les recomanacions del Codi
L'AEAT i les empreses podran acordar deixar constància de la valoració o avaluació del compliment per ambdues parts, dels compromisos i recomanacions del CBPT, en l'àmbit dels procediments d'aplicació dels tributs.
En el curs d'aquests procediments d'aplicació dels tributs podrà fer-se constar també el compliment de les totes les conductes catalogades que hagin estat necessàries/convenients per al correcte desenvolupament i conclusió dels mateixos.
En el cas d'un correcte compliment per ambdues parts de les recomanacions del Codi, l'AEAT podrà deixar constància d'això (en termes estadístics o generals) en la seva Memòria Anual d'Activitats.
En l'àmbit dels procediments d'inspecció, els casos en què l'AEAT o l'empresa considerin que s'ha produït la inobservança de CBPT seran analitzats i valorats en l'àmbit de la DCGC o de la Delegació especial, amb la participació del Cap de la DCTA o de la Dependència d'Inspecció afectada, així com del Delegat Central o Especial i el representant de l'empresa.
Si després d'aquesta anàlisi persisteix la consideració de la inobservança de l'empresa, per part de l'AEAT, el Delegat Central de Grans Contribuents o el Delegat Especial elevarà l'assumpte al Director General de l'Agència qui, si l'estima necessari, el traslladarà al titular de la Secretaria Tècnica del Fòrum de Grans Empreses, qui informarà de la inobservança greu al representant de l'empresa i al seu Consell d'Administració de l'Empresa i de les conductes i compromisos presents o futurs a assumir per l'empresa relacionades amb el motiu de la inobservança apreciada que siguin consistents amb les recomanacions i postulats del Codi de Bones Pràctiques Tributàries.
Rebuda la comunicació, l'entitat tindrà un termini de 15 dies per al·legar el que consideri convenient, podent presentar el compromís del Consell d'Administració de no reincidir en les causes que han donat lloc a la referida comunicació.
Transcorregut aquest termini i no existint rectificació o acord entre les parts, l'Administració exclourà a l'entitat de la relació d'entitats adherides al Codi de Bones Pràctiques Tributàries, suspendrà el compliment dels compromisos de l'administració en el marc del mateix respecte de l'entitat assenyalada i, en cas que aquesta sigui membre del Fòrum de Grans Empreses, procedirà a la seva exclusió d'aquest.
L'acord d'exclusió de la relació d'entitats adherides al Codi de Bones Pràctiques Tributàries tindrà una vigència mínima de dos anys, podent l'entitat tornar a sol·licitar la seva inclusió en la llista si canvien les circumstàncies que van motivar l'exclusió i no incorre en uns altres incompliments que poguessin motivar la mateixa.
Si persistís la consideració de la inobservança de l'AEAT, per part de l'empresa, aquesta podrà dirigir al Director del Departament d'Inspecció Financera i Tributària l'apreciació de la inobservança i la sol·licitud de què s'adoptin les mesures pertinents per procurar que s'esmenin els seus efectes.
Així mateix, l'AEAT i les empreses, informaran com a mínim un cop l'any a la Comissió de Seguiment del CBPT dels casos i de la tipologia de les conductes o supòsits de fet que han pogut ser considerades inobservances de les recomanacions del Codi.
2. Reforçament de les bones pràctiques de transparència fiscal empresarial
Amb la finalitat d'avançar en el desenvolupament de les millors pràctiques en matèria de transparència fiscal empresarial que condueixin a una millora en la relació cooperativa entre l'AEAT i les empreses adherides al CBPT, propiciant, un més adequat i aviat coneixement i avaluació mútua de la política fiscal i de gestió de riscos fiscals, les empreses adherides al Codi podran facilitar a l'AEAT determinada informació, preferentment amb anterioritat a la finalització del termini reglamentari de presentació de les declaracions en la mesura en què estiguin disponibles, segons es preveu en l'últim paràgraf de l'apartat 3 de les Conclusions aprovades el 2013 sobre els següents aspectes de les seves actuacions i decisions en matèria fiscal:
-
Presència en paradisos fiscals i explicació de la mateixa.
-
Esquemes de tributació internacional del Grup (incloent, entre d'altres, el finançament, gestió de la propietat industrial i intel·lectual i management fees) així com grau de congruència amb els principis de les accions
BEPS de l'OCDE. -
Canvis significatius en estructures holdings y subholdings.
-
Explicació de les operacions societàries més significatives.
-
Estratègia fiscal del grup aprovat pels òrgans de govern.
-
Catàleg d'operacions a sotmetre o sotmeses al Consell d'Administració.
-
Instruccions internes en matèria de prevenció d'operacions il·lícites, de blanqueig de capitals o d'alçament de béns.
-
Informació sobre els litigis fiscals existents.
-
Menció del compliment fiscal en l'Informe de Gestió o Informe integrat de l'entitat.
Cada empresa i l'AEAT, de mutu acord, establiran el contingut i abast d'aquesta informació, així com el format en el que haurà d'estar a disposició de l'Agència.
3. Altres compromisos que reforçaran el compliment del Codi
-
Difusió per l'AEAT dels criteris que aplica en els seus procediments de control, en tant siguin susceptibles de ser aplicats amb caràcter general, i articulació d'un sistema d'avís a les empreses adherides al Codi de tals criteris.
-
Establiment, per part de l'AEAT i de les empreses, d'un format estandarditzat per a l'aportació de la documentació que facilitaran les empreses adherides al Codi en els procediments d'aplicació dels tributs que es duguin a terme amb aquestes últimes.
-
Difusió de les persones de l'AEAT i de les empreses que han estat designades com responsables del compliment cooperatiu, així com de les funcions a desenvolupar per elles.
-
Introducció d'un mecanisme de comunicació informal (lloc Web assegurança) entre les empreses i l'AEAT, a través del qual es pogués canalitzar tota l'activitat relacionada amb el CBPT.
-
Adopció per l'AEAT d'accions periòdiques de comunicació interna per difondre els compromisos del Codi.
-
Organització per l'AEAT de trobades periòdics amb les empreses adherides al CBPT, especialment amb aquelles que no formen part del Fòrum de Grans Empreses.
-
Inclusió en la Memòria Anual d'Activitats de l'AEAT d'un apartat dedicat a les actuacions dutes a terme en l'àmbit de la relació cooperativa.