Preguntes freqüents
Coneix la resposta a les qüestions i dubtes més freqüents en relació amb SILICIE
Qüestions generals
Els establiments afectats per la normativa reguladora dels Impostos Especials han de portar una comptabilitat dels productes objecte d'aquests impostos, i si escau, les primeres matèries necessàries per obtenir-los, en els termes establerts en l'article 50 del Reglament dels Impostos Especials i la seva normativa de desenvolupament.
La comptabilitat haurà de reflectir els processos, moviments i existències dels productes objecte dels Impostos Especials i, si escau, de les primeres matèries necessàries per obtenir-los, incloses les diferències que es posin de manifest amb motiu de l'emmagatzematge, fabricació o circulació.
La comptabilitat dels productes objecte dels Impostos Especials haurà de reflectir la imatge fidel de la realitat física de les quantitats de productes objecte dels Impostos Especials i, si escau, de primeres matèries en l'establiment.
El sistema SILICIE s'aplica a partir de l'1 de gener de 2020.
Amb caràcter general, els titulars d'establiments obligats a la gestió de la comptabilitat a través de la seu electrònica de l'Agència Estatal d'Administració Tributària hauran de subministrar els assentaments comptables corresponents als moviments, operacions i processos realitzats a partir de l'1 de gener de 2020.
Estaran obligats a la gestió de la comptabilitat dels Impostos Especials a través de la seu electrònica de l'Agència Tributària els titulars dels següents tipus d'establiments:
-
Fàbriques
-
Dipòsits fiscals
-
Magatzems fiscals
-
Dipòsits de recepció
-
Fàbriques de vinagre
Sí. Amb caràcter general, els elaboradors de vi (cellers) tenen la condició de fàbrica, a l'efecte dels Impostos Especials, estant obligats a la gestió de la comptabilitat a través de la seu electrònica de l'Agència Tributària.
No obstant això, els elaboradors de vi volum de producció del qual anual (computant la de tots els establiments dels que siguin titulars) no sigui superior a 100.000 litres, podran ser autoritzats, amb prèvia solicitud, per l'Oficina Gestora, per a la gestió de la comptabilitat dels Impostos Especials mitjançant llibres foliats en suport paper.
Amb caràcter general, els destil·ladors tenen la condició de fàbrica, a l'efecte dels Impostos Especials, estant obligats a la gestió de la comptabilitat a través de la seu electrònica de l'Agència Tributària.
No obstant això, els destil·ladors artesanals, podran ser autoritzats, amb prèvia solicitud, per l'Oficina Gestora, per a la gestió de la comptabilitat dels Impostos Especials mitjançant llibres foliats en suport paper.
La comptabilitat haurà de reflectir tots els processos, moviments i existències dels productes objecte dels Impostos Especials i, si escau, de les primeres matèries necessàries per obtenir-los, incloses les diferències que es posin de manifest amb motiu de l'emmagatzematge, fabricació o circulació.
La gestió de la comptabilitat dels Impostos Especials a través de la seu electrònica de l'Agència Tributària podrà realitzar-se de dues formes:
- Mitjançant el subministrament electrònic dels assentaments comptables, directament, a través d'aquesta seu.
- Mitjançant el subministrament electrònic dels assentaments comptables, a partir del sistema comptable en suport informàtic del que disposi, si escau, l'obligat.
La gestió de la comptabilitat i el subministrament dels assentaments comptables a partir del sistema comptable intern en suport informàtic de l'obligat requereix el previ exercici d'aquesta opció a través de la seu electrònica de l'Agència Tributària, mitjançant el formulari habilitat a l'efecte.
No és necessari presentar a l'Agència Tributària la documentació justificativa dels assentaments subministrats en realitzar el subministrament dels mateixos a través de la seu electrònica de l'Agència Tributària.
La documentació justificativa i informació relativa als moviments, productes, existències, processos i operacions objecte del subministrament electrònic ha d'estar a disposició dels serveis d'inspecció i, si escau, d'intervenció, en el propi establiment, mentre no hagi expirat el termini de prescripció del dret de l'Administració per determinar el deute tributari mitjançant l'oportuna liquidació.
Des de l'1 de gener de 2025 resulta aplicable una nova versió del sistema SILICIE, basada la gestió de la comptabilitat per exercicis comptables, en què el subministrament dels assentaments comptables estigui vinculat a l'exercici comptable en què es produeix el moviment, l'operació o el procés.
Les principals novetats introduïdes a partir de l'1 de gener de 2025 són les següents:
-
Es defineix l'exercici comptable, que coincideix amb l'any natural.
-
S'estableix l'obligació de comunicar l'obertura i el tancament de cada exercici comptable a través de la seu electrònica de l'Agència Tributària.
-
Només és possible el subministrament d'assentaments comptables dels exercicis comptables respecte dels quals no s'hagi comunicat el tancament. Una vegada comunicat el tancament d'un exercici comptable no és possible anul·lar ni subministrar assentaments comptables imputables a aquell exercici.
-
S'estableixen criteris per identificar correctament els productes.
El sistema SILICIE disposa de dues versions:
-
Versió SILICIE 1.0: aplicable des de l'1/1/2020 fins al 31/12/2024. En aquesta versió es presentaran els assentaments corresponents als anys 2020 a 2024.
-
Versió SILICIE 2.0: aplicable a partir de l'1/1/2025. En aquesta versió es presentaran els assentaments corresponents a moviments, operacions o processos realitzats a partir de l'1 de gener de 2025, adaptats a les modificacions i especificacions introduïdes per l'Ordre HAC/1505/2024, de 26 de desembre.
En relació amb l'Impost sobre la Cervesa, no serà necessari reflectir en la comptabilitat els moviments i existències de les primeres matèries que s'incorporin al procés productiu que no siguin objecte dels Impostos Especials de fabricació i no posseeixin contingut en extracte.
En relació amb l'Impost sobre l'Alcohol i Begudes Derivades, en les operacions relatives a la fabricació de begudes derivades no serà necessari reflectir en la comptabilitat els moviments i existències de les primeres matèries que no posseeixin contingut alcohòlic i no aportin graduació alcohòlica ni volum a la beguda obtinguda.
Amb caràcter general, el subministrament de l'assentament d'obertura haurà de realitzar-se dins el primer mes de l'exercici comptable.
No obstant això, els titulars d'establiments que poden aplicar terminis especials ampliats per al subministrament dels seus assentaments comptables, podran considerar que l'assentament d'obertura correspon a un moviment del primer mes de l'exercici comptable i subministrar-ho dins el termini previst per als assentaments d'aquest mes. Podran aplicar aquesta regla:
-
Els titulars d'establiments autoritzats com elaboradors de vi i elaboradors d'unes altres begudes fermentades als que es refereix la disposició addicional primera de l'Ordre HAC/998/2019.
-
Els titulars d'establiments autoritzats com fàbriques de cervesa als que es refereix la disposició addicional segona de l'Ordre HAC/998/2019.
-
Els titulars d'establiments autoritzats com elaboradors de productes intermedis que no obtinguin alcohol als que es refereix la disposició addicional tercera de l'Ordre HAC/998/2019.
-
Els titulars d'establiments autoritzats com dipòsits fiscals constituïts per una xarxa de gasoductes o com indústries extractores de gas natural i altres productes gasosos als que es refereix la disposició addicional cinquena de l'Ordre HAC/998/2019.
-
Els titulars d'establiments autoritzats com elaboradors de begudes alcohòliques als que es refereix la disposició addicional sisena de l'Ordre HAC/998/2019.