Preguntes freqüents
Coneix la resposta a les qüestions i dubtes més freqüents en relació amb SILICIE
Establiments no obligats a SILICIE
Els establiments afectats per la normativa reguladora dels Impostos Especials han de portar una comptabilitat dels productes objecte d'aquests impostos, i si escau, les primeres matèries necessàries per obtenir-los, en els termes establerts en l'article 50 del Reglament dels Impostos Especials i la seva normativa de desenvolupament.
La comptabilitat haurà de reflectir els processos, moviments i existències dels productes objecte dels Impostos Especials i, si escau, de les primeres matèries necessàries per obtenir-los, incloses les diferències que es posin de manifest amb motiu de l'emmagatzematge, fabricació o circulació.
Estaran obligats a la gestió de la comptabilitat d'Impostos Especials a través de la seu electrònica de l' Agència Tributària els titulars dels següents tipus d'establiments:
-
Fàbriques
-
Dipòsits fiscals
-
Magatzems fiscals
-
Dipòsits de recepció
-
Fàbriques de vinagre
Els altres establiments afectats per la normativa dels Impostos Especials han de portar una comptabilitat a l'efecte d'aquests impostos, no estant obligats a la gestió de la mateixa a través de la seu electrònica de l'Agència Tributària llevat que exercitin la corresponent opció.
Tots aquells que no tinguin la condició de fàbrica, dipòsit fiscal, dipòsit de recepció, magatzem fiscal o fàbrica de vinagre.
En particular, no estaran obligats a portar la seva comptabilitat a través de la seu electrònica de l'Agència tributària:
-
Els fabricants de productes compensadors als que es refereix l'article 3 del Reglament dels Impostos Especials.
-
Els usuaris d'alcohol totalment o parcialment desnaturalitzat als que es refereixen els articles 74 i 75 del Reglament dels Impostos Especials.
-
Els laboratoris farmacèutics als que es refereix l'article 76 del Reglament dels Impostos Especials.
-
Els centres d'atenció mèdica als que es refereix l'article 77 del Reglament dels Impostos Especials.
-
Els establiments que obtinguin subproductes o residus alcohòlics als que fan referència els articles 75 bis i 75 ter del Reglament dels Impostos Especials.
-
Les plantes embotelladores independents a les que fa referència l'article 87 del Reglament dels Impostos Especials.
-
Els titulars d'aeronaus que habitualment utilitzin instal·lacions privades per a seu s'enlairi i aterratge als que fa referència l'article 101.4 del Reglament dels Impostos Especials.
-
Els beneficiaris de les exempcions establertes en l'article 51.2.c), d) e) i g) i 51.4 de la Llei 38/1992, de 28 de desembre, d'Impostos Especials, per als productes objecte de l'Impost sobre Hidrocarburs destinats a la producció d'electricitat, transport ferroviari, construcció i manteniment de vaixells i aeronaus i injecció en alts forns, a què fa referència l'article 103 del Reglament dels Impostos Especials.
-
Els detallistes als que fa referència l'article 106 del Reglament dels Impostos Especials.
-
Els titulars dels punts de subministrament que realitzin els avituallaments de gasoil a embarcacions que generin el dret a la devolució de l'Impost sobre Hidrocarburs previst l'article 52 b) de la Llei d'Impostos Especials.
-
Els titulars de les zones delimitades fora d'una fàbrica o dipòsit fiscal a les que es refereixen, respectivament, l'article 40.2.d) i 11.2.c) del Reglament dels Impostos Especials, pels moviments haguts en elles.
Aquests establiments podran compliran l'obligació de gestió de comptabilitat d'Impostos Especials per algun dels següents mitjans:
-
mitjançant la utilització d'un sistema comptable en suport informàtic
-
mitjançant la utilització de llibres foliats en suport paper.
-
mitjançant un sistema comptable en suport informàtic, a través de la seu electrònica de l'Agència Tributària, si opten voluntàriament per aquest sistema.
La comptabilitat d'Impostos Especials haurà de reflectir tots els processos, moviments i existències dels productes objecte dels Impostos Especials, incloses les diferències que es posin de manifest amb motiu de l'emmagatzematge, utilització o circulació dels mateixos, de manera que es diferenciïn els diversos productes, epígrafs i règims fiscals.
La normativa de desenvolupament del Reglament dels Impostos Especials determinarà, en particular, el contingut de les obligacions comptables d'aquests establiments.
Sí. Aquests establiments podran optar, per la gestió de la comptabilitat d'Impostos Especials mitjançant el subministrament electrònic dels assentaments comptables a través de la seu electrònica de l'Agència Tributària.
L'opció per la gestió de la comptabilitat i el subministrament electrònic dels assentaments comptables a partir del sistema comptable en suport informàtic de l'establiment s'haurà d'exercir per via electrònica, a través de la seu electrònica de l'Agència Estatal d'Administració Tributària.
Aquesta opció s'ha d'exercir durant el mes de novembre anterior a l'inici de l'any natural en el que hagi de ser efectiu.
No obstant això, els establiments que hagin iniciat la realització d'activitats l'any natural en curs hi poden optar en el temps de presentar la declaració de començament de l'activitat, i l'opció esmentada té efecte des del començament de l'activitat.
Els qui optin per aquest sistema de gestió dels llibres comptables l’han de mantenir, almenys, durant l’any natural per al qual s’exerceix l’opció.
L'opció s'entén prorrogada per als anys següents mentre no es produeixi la renúncia a aquesta.
L'opció, una vegada exercida haurà de mantenir-se durant tot l'any natural per al qual es va exercir, però es podrà renunciar a la mateixa, amb efectes des de l'inici de l'any natural següent.
La renúncia haurà d'exercitar-se mitjançant comunicació a l'oficina gestora presentada per via electrònica el mes de novembre anterior a l'inici de l'any natural en el que hagi de ser efectiu.
No. Els establiments no obligats a la gestió de la comptabilitat d'Impostos especials a través de la seu electrònica de l'Agència Tributària no estan obligats a la presentació de la seva comptabilitat de forma periòdica a l'Agència Tributària.
Els establiments no obligats a la gestió de la seva comptabilitat a través de la seu electrònica de l'Agència Tributària hauran de tenir a disposició dels serveis d'Inspecció, o si escau, d'Intervenció d'Impostos Especials, la comptabilitat en suport informàtic o en suport paper, així com tota la documentació reglamentària i comercial justificativa dels assentaments comptables.