Preguntes freqüents
Saltar índex de la informacióQüestions comunes: nou servei en el Pre303. Importació de llibres en suport informàtic. Pre303/LSI
L'abril de 2022 es va posar a disposició dels contribuents de l'Impost Sobre el Valor Afegit, que tenen obligació de presentar el model 303, una nova versió del servei d'ajuda per a l'emplenament de l'esmentat model disponible per als contribuents que porten els seus llibres registre en suport informàtic.
Aquest nou servei suposa l'emplenament de manera automàtica de les dades de liquidació i informació addicional per als contribuents que no estan en SII i que porten els seus llibres en suport informàtic segons el format establert per l'Agència Tributària.
El nou servei del Pre303 estarà disponible i serà possible la seva utilització per presentar l'autoliquidació del primer trimestre de 2022 i següents.
Des de l'any 2022 el servei Pre303/LSI, s'ofereix a contribuents que presenten model 303, porten els seus llibres registre en format electrònic, i tenen periodicitat trimestral a excepció dels que estan inclosos
- en SII
- en règim simplificat d'IVA
- en règim d'or d'inversió
A través del formulari que consta en la Seu Electrònica per a la presentació del model 303
Agència Tributària: PRE 303 (Servei ajuda model 303)
El contribuent té a la seva disposició l'accés a la importació de llibres des de l'apartat Liquidació
El contribuent ha de portar els llibres en suport informàtic segons el format publicat per l'Agència Tributària perquè el sistema pugui fer el càlcul dels imports a incloure en cada casella.
Els llibres registre han d'estar en el format Excel que tenen disponible a: LSI
Si no disposa d'aplicació informàtica per generar-los pot confeccionar-los utilitzant la següent plantilla:
El contribuent quan entra a complimentar el model a través del formulari, en arribar a la pàgina de liquidació ha de prémer sobre el botó Llibres Registre
El sistema demana al contribuent que identifiqui el seu fitxer Excel que conté els llibres del contribuent per a seu/s activitat/és econòmica/s.
El llibre és únic per a tot l'exercici de manera que es van anotant en el mateix fitxer les dades de tots els períodes del mateix.
És a dir, en l'emplenament de l'1T/303 el llibre té dades de factures registrades en 1T, en l'emplenament del 2T/303 el llibre té les dades de l'1T ja presentat i del 2T que es confeccionarà i presentar després de la importació, en l'emplenament del 3T/303 el llibre té les dades de l'1T i 2T ja presentats i del 3T que es confeccionarà i presentar després de la importació i finalment en el 4T el llibre conté les factures de tot l'exercici, sens perjudici que en la importació es complimenti el trimestre que correspongui segons el període, és a dir, en aquest cas el 4T/303.
La informació continguda en els Llibres Registres d' IVA importats es conservarà en els sistemes de l'Agència Tributària i, en cas que hagi optat per la gestió conjunta, podrà reutilitzar-los en presentar els models 100 i 130.
En importar un nou Llibre Registre s'esborrarà la informació existent en el formulari en aquell moment. Una vegada presentada l'autoliquidació es podrà importar el Llibre Registre novament per presentar una complementària.
Es podrà visualitzar si ha hagut alguna incidència en la importació perquè el contribuent procedeixi a esmenar-la
De manera que quan el contribuent torna al model 303 es troba les caselles emplenades segons les dades registrades en llibres
Les dades econòmiques continguts en el Pre303 derivats de la importació de llibres, no són modificables pel contribuent, si és necessari canviar o ajustar alguna dada caldrà rectificar el registre en el fitxer i importar novament per adequar els imports a la realitat de la seva activitat econòmica.
Respecte de les dades censals relacionades amb l'impost, que el contribuent visualitza en la Finestra Censal IVA i en l'apartat de dades identificatives seran sempre modificables a través de l'accés a Les meves dades Censals IVA perquè tinguin efecte en el cens.
Haurà de complimentar-se la columna “Data Operació” en el Llibre registre de Factures Expedides quan la data de realització de l'operació sigui diferent de la data d'expedició de la factura.
Haurà de complimentar-se la columna “Data Operació” en el Llibre registre de Factures Rebudes quan la data de realització de l'operació sigui diferent de la data d'expedició de la factura i així consti en la mateixa.
Exemple: l'empresa A ven mercaderies a una altra empresa el 20 de març de 20XX, documentant l'operació en factura de data 10 d'abril de 20XX. He de registrar ambdues dates?
Es consignarà la “Data d'expedició de la factura” (10 d'abril de 20XX) i la “Data operació” (20 de març de 20XX) i s'identifiqués exercici 20XX període 1T.
La data de realització de l'operació corresponent a la factura original que s'està rectificant.
Es consignarà l'últim dia en el que s'hagi efectuat l'operació que documenta l'última factura rectificada (la de data més recent).
Es consignarà la data de l'operació més recent que documenta la factura recapitulativa.
Exemple: factura expedida el 25 de juliol de 20XX que documenta diverses entregues de béns realitzades l'1, 10, 15 i 20 de juliol de 20XX; la data d'operació és el 20 de juliol.
S'identificaran amb el NIF (llevat en el cas d'estrangers).
En el cas del Llibre Registre de Factures emeses, quan es tracti de factures simplificades en les que no s'hagi identificat al clienta, el NIF podrà venir sense contingut, però en aquest cas en la columna "Nom Destinatari" es consignarà VENDA PER CAIXA.
Quan el clienta o proveïdor no disposi de NIF assignat a Espanya, es registrarà el número d'identificació assignat pel seu país amb un màxim de 20 caràcters alfanumèrics.
Els tipus d'Identificació al país de residència i els seus corresponents valors són:
02: NIF-IVA
03: Passaport
04: Document oficial d'identificació expedida pel país o territori de residència
05: Certificat de residència
06: Un altre document probatori
En la columna “Codi País” es consignarà el codi del país del clienta o proveïdor conforme a la codificació ISP 3166-1 alpha 2. No serà obligatori si el tipus d'identificació és el 02.
Quan la direcció del clienta/proveïdor es correspongui amb un país no comunitari, o tractant-se d'un país comunitari, quan no disposi de Número d'operador Intracomunitari (com ocorre amb alguns consumidors finals comunitaris). No serà obligatori si el tipus d'identificació és el 02.
Quan s'hagi produït un error material en la factura (no es compleixi en la factura algun dels requisits exigits conforme a l'article 6 o 7 del Reglament de Facturació), un error fundat de dret, una incorrecta determinació de la quota repercutida o alguna de les circumstàncies que donen lloc a la modificació de la base imposable (art. 80 LIVA) haurà d'emetre's una factura rectificativa, que tindrà sèrie especial.
L'emissió de la factura rectificativa es podrà realitzar per substitució o per diferències.
- Quan la rectificació es faci per “substitució” s'haurà d'informar de la rectificació efectuada assenyalant igualment l'import d'aquesta rectificació.
- Quan la rectificació es faci per “diferències” s'haurà d'informar directament de l'import de la rectificació, independentment del seu signe.
Exemple: una factura de base imposable 1.000 € i quota 210 € ha de ser rectificada per 800 € i 168 € respectivament):
- Substitució: s'han de registrar 2 factures, l'errònia amb imports negatius i la rectificativa (una factura amb base imposable-1.000 € i quota-210 €, una altra factura rectificativa amb base imposable 800 € i quota 168 €).
- Per diferències: s'ha de registrar 1 factura en la que directament s'informi de l'import rectificat (una factura amb base imposable-200 € i quota-42 €).
D'acord amb l'últim paràgraf de l'article 63.4 del Reial decret 1624/1992 ("Igualment serà vàlida l'anotació d'una mateixa factura en diversos assentaments correlatius quan inclogui operacions que tributin a diferents tipus impositius"), si una factura conté dades a diferents tipus d'IVA/Recàrrec equivalència, s'inclourà una línia per cada tipus, desglossant-se els imports corresponents a la base imposable, quota repercutida o suportada, quota recàrrec d'equivalència i cobraments/pagaments en el cas d'operació amb criteri de caixa, repetint la resta de dades comunes ("Data Expedició", "Data Operació", Identificació de la Factura, Número de recepció en el cas del Llibre registre de factures rebudes, “NIF Destinatari” / “NIF Expedidor”, "Nom Destinatari/Expedidor", "Tipus Factura" i "Clau Operació").
El “Total Factura”, malgrat ser una dada única per a la factura, no es considera una dada comuna a totes les línies de la factura. En el cas de factures anotades en diverses línies, cada línia ha de tractar-se com un assentament de manera que, en informar-se l'import total, aquest ha de ser el corresponent a cada assentament, que en el cas de factures anotades en diferents línies serà l'import total de cada línia.
És a dir, en factures amb diverses línies, la columna "Total Factura" de cada línia ha de contenir el subtotal d'aquesta línia:
"Total Factura" = "Base Imposable" + "Quota IVA Suportat" + "Quota Recàrrec Eq.”.
Exemple: factura expedida el 25 d'abril, amb base imposable 10.000 euros, aplicant un tipus del 10% a 2000 euros i la resta al 21% (en l'exemple, només es mostren les columnes amb contingut).
Data expedició |
Identificació de la factura - Número |
NIF destinatari |
Nom destinatari |
Total factura |
Base imposable |
Tipus d'IVA |
Quota IVA repercutida |
---|---|---|---|---|---|---|---|
25/04/20XX |
10 |
AXXXXXXXX |
Societat A |
2200,00 |
2000,00 |
10,00 |
200,00 |
25/04/20XX |
10 |
AXXXXXXXX |
Societat A |
9680,00 |
8000,00 |
21,00 |
1680,00 |
De forma anàloga, en les columnes "Ingrés Comptable "i "Despesa deduïble" es consignarà el subtotal de cada línia, de manera que l'acumulació de les dades consignades en aquestes columnes siguin l'import total de l'ingrés comptable o de la despesa deduïble de la factura; en definitiva, és equivalent a si s'hagués consignat una sola vegada.
Quan es tracti d'una operació subjecta al Règim Especial de Criteri de Caixa les columnes "Exercici" i "Període" no es consideraran dades comunes i en cada línia es consignarà el valor que correspongui a la "Data" de Cobrament/Pagament de cada línia.
Sí. En el bloc que identifica a la factura es consignarà la sèrie i el nombre de la primera i última factura.
Sí. Es registrarà amb una línia per cada tipus, desglossant-se els imports segons s'assenyala en la pregunta “Com es registra una factura expedida o rebuda que inclou diversos tipus impositius?”.
Si, amb posterioritat a l'expedició i registre d'una factura simplificada, ha d'emetre's una factura completa en substitució d'aquesta factura simplificada, s'admeten qualsevol de les dues formes següents de registre:
- Realitzar dos assentaments:
- Assentament negatiu de la factura simplificada i
- Assentament de la factura completa que la substitueix.
- Realitzar un només assentament de la factura completa consignant el valor “F3” en el camp “Tipus Factura”, que suposa que l' IVA transferit en aquesta factura no s'acumula a l'IVA meritat. És a dir, s'anota una factura substitutiva sense una anotació negativa que anul·li les factures simplificades a les que substitueix.
Sí, quan s'hagi optat per la gestió conjunta dels Llibres Registre de l' IVA i de l'IRPF. El nou disseny del format electrònic normalitzat (Format Comú LSI x IVA i IRPF v 3.X.xlsx) permet la gestió conjunta dels Llibres Registre de l'IVA i de l'IRPF.
En el registre de les factures que documenten aquestes operacions s'ha d'incloure la quota repercutida de forma separada. Clau d'operació 03 05 09 segons correspongui.
En conseqüència, en el Llibre registre de factures expedides quan es tracta d'operacions subjectes i no exemptes, s'haurà de consignar el “Total factura”, complimentant les dades corresponents de base imposable (marge en clau 03 05), tipus i quota.
En el Llibre registre de factures rebudes s'anotarà amb els imports corresponents la base imposable, tipus i quota i com “Total factura” el total de la contraprestació. La “Quota deduïble” serà zero.
Entre els objectius perseguits per l'Ordre HAC/773/2019, de 28 de juny, per la qual es regula la gestió dels llibres registres en l'Impost sobre la Renda de les Persones Física, es troba el de reforçar i concretar la possibilitat que aquests llibres puguin ser compatibles, amb les addicions necessàries, com llibre fiscal dels impostos que així el prevegin.
En concret, tal com s'indica en l'article 12 d'aquesta ordre, els llibres registres de l'Impost sobre la Renda de les Persones Físiques podran ser compatibles amb els requerits en l'impost sobre el valor afegit en els termes previstos en l'article 62.3 del Reglament de l'impost sobre el Valor Afegit.
Per tant, la gestió conjunta no té requisits addicionals als propis de la gestió separada, sinó que és un objectiu perseguit per tal de reduir les obligacions formals del col·lectiu de contribuents obligats a portar llibres registres de les seves activitats econòmiques. I proporcionar-los un sistema d'ajuda senzill i eficaç en l'emplenament dels models, tant d'impostos indirectes (303) com directes (130,100) relacionats amb els llibres.
La retenció de l' IRPF afecta a l'import del pagament o cobrament, però no afecta al “Total Factura”. Així en una factura expedida, l'import de la columna "Total factura" coincidirà amb la suma de les columnes corresponents a "Base imposable" més la “Quota IVA Repercutit” i “Quota Recàrrec d'Equivalència”. En els supòsits de contraprestació d'una activitat professional previstos en l'article 95 del Reglament de l'IRPF, també es practicarà la retenció sobre els ingressos íntegres satisfets conforme al que estableix aquest article, que es reflectirà en les columnes "Tipus Retenció de l'IRPF"i "Import Retingut de l'IRPF".
Per exemple, si s'expedeix una factura per 200 € de base imposable amb un IVA al 21% i retenció de l'IRPF al 15% quin serà el “Total Factura ”?
Data expedició |
Identificació de la factura-número |
Total Factura |
Base Imposable |
Tipus d'IVA |
Quota IVA Repercutida |
Tipus Retenció de l'IRPF |
Import Retingut IRPF |
---|---|---|---|---|---|---|---|
25/04/20XX |
10 |
242 |
200 |
21 |
42 |
15 |
30 |
Després el “Total Factura” serà 242 €, encara que el destinatari de la factura hagi d'ingressar a l'Agència Tributària 30 € en concepte de retencions de l'IRPF a nom de l'expedidor de la factura i hagi de pagar-li 212 €.
Sí, perquè el disseny és únic per als dos Llibres Registre, i, si la columna no aplica, es deixarà sense contingut, però respectant la columna.
Si s'opta per portar els llibres unificats per a ambdós impostos en qualsevol cas han de complimentar-se totes les columnes (segons correspongui amb les dades a registrar).
Si s'opta per la gestió separada es deixaran en blanc les columnes exclusives de l'altre impost i es complimentaran totes les altres.
Les columnes exclusives d'IRPF són Concepte d'Ingrés, Ingrés Comptable, Tipus de retenció d'IRPF i Import Retingut d'IRPF en el llibre registre d'ingressos/factures expedides i Concepte de Despesa, Despesa computable, Tipus de retenció d'IRPF i Import Retingut en IRPF en el llibre de despeses/factures rebudes
Sí, el nou disseny pot utilitzar-se per a períodes anteriors (compatible cap a endarrere).
Per saber com consignar les noves columnes en exercicis fiscals anteriors cal tenir en compte que els canvis de contingut introduïts pel nou disseny del format electrònic dels llibres registre són els següents:
- Nous camps exclusius per a l' IVA orientats a la confecció automàtica del model 303 mitjançant la importació dels llibres registre de l'IVA.
- Nous camps comuns entre els que destaca la modificació de la identificació de l'Activitat econòmica exercida orientada a normalitzar la codificació de la classificació de les activitats econòmiques, que venia essent diferent entre diferents models. Això, a més, implicarà una implantació gradual d'aquesta codificació normalitzada tant en els models de l'IVA, com en els de l'IRPF i en els Censals.
Per a IRPF, les columnes corresponents als nous camps exclusius de l'IVA es poden deixar sense contingut. Però les columnes "Codi" i "Tipus" d'Activitat comunes a l'IVA i a l'IRPF. han de consignar-se conforme a la validació corresponent;
Com a mínim ha de realitzar-se un assentament de variació d'existències al final de l'exercici fiscal (existències finals) respecte del primer dia de l'exercici (existències inicials) al concepte del Llibre Registre que correspongui segons sigui la variació:
-
Increment: Assentament en el Llibre Registre de Vendes i Ingressos amb el concepte “I06" (Variació d'existències-increment d'existències finals-).
-
Disminució: Assentament en el Llibre Registre de Compres i Despeses amb el concepte “G02” (Variació d'existències-disminució d'existències finals-)
Tenint en compte que la quota de l'IVA d'aquest assentament ha de ser 0,00.
L'obligat, als efectes del càlcul del pagament fraccionat trimestral de l'IRPF, pot optar per fer un assentament de variació al final de cada trimestre respecte del primer dia del trimestre.