2022
El 22 de març de 2022 es va remetre als subscriptors la primera edició de la newsletter de la Agencia Tributaria. En l'anàlisi d'aquella edició t'explicàvem que l'objectiu d'aquesta newsletter setmanal era resumir les principals novetats incorporades a la Seu electrònica de l'Agència Tributària durant els dies anteriors i incloure els corresponents enllaços perquè, qui el desitgés, pogués accedir a la informació completa.
La creixent projecció cap a l'exterior de l'Agència Tributària confereix una importància cada vegada major a l'àmbit de les seves relacions internacionals. L'Agència Tributària manté canals permanents de comunicació, col·laboració i assistència mútua amb unes altres Administracions tributàries i organitzacions internacionals, tant d'Europa i Iberoamèrica com d'unes altres zones geogràfiques.
La Llei 11/2021, de 9 de juliol, de mesures de prevenció i lluita contra el frau fiscal, ha introduït una important modificació en l'àmbit de les sancions derivades de l'aplicació del règim especial del grup d'entitats de l'impost sobre el valor afegit (IVA ), o règim d'entitats de l'IVA.
L'article 99.9 de la Llei general tributària recentment introduïda per Reial Decret llei 22/2020, de 16 de juny, i la seva materialització per al procediment inspector en l'article 151.1.e) LGT, regulador del lloc de les actuacions inspectores, ha vingut a afermar, amb tota la cobertura i garanties procedimentals, un desenvolupament tecnològic que porta amb ell beneficis en termes d'assistència, prestació i agilitació de serveis i millora de les relacions administració-administrat.
La missió de l'Agència Tributària és promoure i assegurar el compliment del sistema tributari de forma equitativa afavorint el desenvolupament de la societat espanyola, i per a la seva consecució, l'Agència Tributària considera essencial que s'afavoreixi el compliment voluntari de les obligacions fiscals, i a això dedica gran part dels seus esforços i innovacions.
En la jurisprudència més recent del Tribunal de Justícia de la Unió Europea (TJUE) en matèria tributària trobem, cada vegada amb més freqüència, sentències en raonament del qual el Tribunal apel·la a principis generals del dret tributari a més d'al propi text de la norma europea.
El Servei de Vigilància Duanera (SVA ) és una institució lligada tradicionalment a la lluita contra el contraban de tabac. Així, els seus orígens històrics es troben en els cossos que depenent o sota la supervisió de la Hisenda Real, van tenir l'esmentada missió amb diverses denominacions, estructures i adscripcions orgàniques: Resguard (marítim i terrestre), Servei Especial de Vigilància Terrestre i Marítima de la Companyia Arrendatària de Tabacs, Servei Especial de Vigilància Terrestre i Marítima de Tabaquera SA o Servei Especial de Vigilància Fiscal. És el 1982 quan rep la seva denominació actual després de l'aprovació del Reial decret 319/1982, de 12 de febrer, pel qual es reestructura i adscriu el Servei de Vigilància Duanera directament al Ministeri d'Hisenda a través de la Direcció General de Duanes i Impostos Especials.
Les actuacions de comprovació i investigació tributària, fins i tot les actuacions d'auxili judicial en les que participa personal de l'Agència Tributària, han d'adaptar-se a la situació dels sectors econòmics a les que van dirigides. En els últims anys les activitats econòmiques es caracteritzen per la seva elevada informatització.
El setè i últim indicador que preveu el Pla Estratègic de l'Agència Tributària 2020-2023 per mesurar l'evolució del resultat de les seves actuacions en el mitjà termini és la reducció dels interessos pagats.
L'Agència Tributària té el compromís d'aplicar el sistema tributari amb generalitat i justícia a tots els contribuents, malgrat la qual cosa a vegades les seves actuacions generen conflictivitat, això és, provoquen la interposició pels contribuents de recursos o reclamacions.
L'Agència Tributària, en la seva missió de promoure i assegurar el compliment del sistema tributari, ha de realitzar les actuacions necessàries per garantir i facilitar el pagament dels deutes tributaris i, si escau, realitzar les actuacions executives que siguin necessàries per al cobrament dels deutes, tributàries o no, de la qual gestió té encomanades.
L'objectiu estratègic de l'Agència Tributària és la millora del compliment voluntari de les obligacions tributàries; per assolir-ho utilitza una combinació de mesures d'una àmplia índole com són l'educació civicotributària, la informació i assistència, la prevenció del frau tributari i duaner, les actuacions de control a posteriori, l'impuls de modificacions normatives antifrau, els acords amb uns altres organismes, les relacions cooperatives, etc.
L'eix central que guia les actuacions de l'Agència Tributària és la millora del compliment en període voluntari, augmentant l'efecte induït de les actuacions de l'Agència Tributària i disminuint el pes dels resultats quantitatius obtinguts en les activitats de control.
El segon dels indicadors previstos en el Pla Estratègic per mesurar i avaluar l'evolució a mitjà termini del compliment voluntari de les obligacions tributàries és el mesurament dels efectes induïts.
L'objectiu estratègic de l'Agència Tributària és la millora del compliment voluntari de les obligacions tributàries; per assolir-ho utilitza una combinació de mesures d'una àmplia índole que van des de l'educació civicotributària, la informació i assistència, la prevenció del frau tributari i duaner, les actuacions de control a posteriori, l'impuls de modificacions normatives antifrau, els acords amb uns altres organismes, les relacions cooperatives, etc.
Mitjançant la Llei 11/2021, de 9 de juliol, coneguda de manera abreujada com "de mesures de prevenció i lluita contra el frau fiscal", s'afegeix a l'article 29.2 de la Llei general tributària (LGT) una nova lletra j), que estableix l'obligació, per als productors, comercialitzadors i usuaris, de què els sistemes i programes informàtics o electrònics que suportin els processos comptables, de facturació o de gestió dels qui desenvolupin activitats econòmiques, garanteixin la integritat, conservació, accessibilitat, llegibilitat, traçabilitat i inalterabilitat dels registres, sense interpolacions, omissions o alteracions de les que no quedi la deguda anotació en els sistemes mateixos. A més, en concordança amb aquesta regulació, s'estableix un règim sancionador específic, en l'article 201 bis de l'esmentada Llei, derivat de la mera producció d'aquests sistemes o programes, o la tinença dels mateixos sense l'adequada certificació.
La utilització d'efectiu és necessària en qualsevol economia i fonamental per a les petites transaccions. No obstant això, el treball d'efectiu per al pagament de quanties importants no sol estar justificat. En aquests casos, raons de comoditat i, per suposat, de seguretat fan més apropiada la utilització d'uns altres mitjans de pagament com transferències, xecs, targetes de crèdit o dèbit, etc. En aquestes transaccions d'elevat import es pot utilitzar l'efectiu no per motius d'eficiència, sinó per tractar-se d'un mitjà de pagament opac i que no deixa rastre. La utilització d'efectiu en aquestes transaccions és un mecanisme de sobres conegut, tant a nivell intern com internacional, per al blanqueig de capitals i per evitar la correcta tributació de les rendes obtingudes en la imposició directa i de l' IVA meritat en la indirecta.
Aquest 2022 es compleixen 30 anys de la constitució de l'Agència Estatal d'Administració Tributària (Agència Tributària). Intentar imaginar el camí a seguir en els propers 30 anys no només és complex, sinó que no sembla adequat, ja que les prioritats, els reptes, les oportunitats i les necessitats de l'Agència Tributària depenen de factors molt variables, com l'entorn econòmic – nacional i internacional –, els models de negoci o els avenços tecnològics. Tanmateix, sí és possible realitzar una planificació per a un període de temps més raonable. A aquesta finalitat respon el Pla Estratègic de l'Agència Tributària 2020-2023.
L'actual Programa d'Educació Civicotributària, creat el maig de 2003, va tenir com principals antecedents les diverses investigacions sociològiques de l'Institut d'Estudis Fiscals, que van permetre conèixer de manera continuada la percepció social de la fiscalitat, i les recomanacions realitzades el 1994 per la Unitat Especial per a l'Estudi del Frau sobre la conveniència d'introduir l'educació fiscal en el sistema educatiu.
La Fiscalia Europea és un organisme dotat de personalitat jurídica pròpia que estén les seves competències en tota la Unió Europea per protegir, en l'àmbit penal, els interessos financers de la Unió, i que ha estat creat pel Reglament (UE) 2017/1939 del Consell, de 12 d'octubre de 2017.
En els últims anys, hem assistit a importants avenços en el panorama de l'intercanvi internacional d'informació fiscal que s'ha convertit d'aquesta manera en una potent eina perquè les Administracions tributàries puguin disposar de la informació transfronterera i puguin d'aquesta manera garantir l'aplicació efectiva del sistema tributari.
La globalització de les economies i l'augment de les operacions transfrontereres ha suposat un gran repte al que s'han hagut d'enfrontar les Administracions tributàries. Els últims anys han estat claus quant a l'increment en la transparència de la informació internacional i a la consolidació de tots els intercanvis d'informació impulsades a la Unió Europea i en l'àmbit de l'OCDE.
El Servei de Gestió Econòmica de l'Agència Tributària té a càrrec seu l'administració dels recursos financers i materials necessaris per al compliment dels seus fins, actuant addicionalment com servei de comptabilitat de l'Agència.
El Servei de Planificació i Relacions Institucionals (SEPRI) ocupa un paper central en el disseny i desenvolupament de la planificació estratègica i operativa de l'Agència Tributària, assumint les tasques d'impuls, coordinació i seguiment de tots els instruments de planificació amb la finalitat última de ser el servei de referència en les tasques transversals dirigides al compliment de la missió de l'organització.
L'Administració tributària espanyola, com totes les Administracions públiques, requereix una assistència jurídica que acompanyi l'esdevenir de les seves actuacions per garantir el principi de legalitat i actuar amb la més seguretat jurídica.
Com en qualsevol organització que compti amb més de 26.000 empleats, a l'Agència Tributària el Departament de Recursos Humans constitueix una peça fonamental en el seu engranatge i funcionament, ja que totes les seves funcions es poden condensar en una sola: dotar a cada unitat de l'organització del personal necessari, en quantitat i qualitat, perquè puguin realitzar les funcions que té encomanades; així com tenir a aquell personal compromès, motivat i preparat per desenvolupar el seu treball amb la major eficàcia en cada moment.
El Departament de Duanes i Impostos Especials de l'Agència Tributària té encomanades, entre altres competències, la gestió i el control dels tributs sobre el comerç exterior, els impostos especials i els impostos mediambientals. Un altre àmbit de competències està relacionat amb la repressió del contraban, el narcotràfic i el blanqueig de capitals.
El Pla Estratègic 2020-2023 constitueix una reflexió de l'Agència Tributària sobre els seus compromisos, prioritats, línies d'actuació i indicadors de resultats.
L'Agència Tributària ha estat pionera en el desenvolupament de serveis electrònics en el sector públic espanyol i a facilitar als ciutadans el seu dret a relacionar-se per mitjans electrònics.
Els òrgans de Recaptació de l'Agència Tributària desenvolupen una constant tasca d'impuls del compliment voluntari per part dels contribuents mitjançant la millora dels mecanismes que es posen a la seva disposició.
La setmana passada, l'Agència Tributària va publicar quatre estadístiques: dimarts es van publicar l'estadística de comerç exterior de febrer i l'avenç mensual de l'impost sobre matriculació de vehicles corresponent al mes de març, i dimecres l'estadística amb la informació de 2019 de la declaració país per país de multinacionals amb matriu espanyola i l'informe setmanal de vendes interiors diaris. Després del començament de la publicació a finals d'any d'aquest últim, ja es pot dir que no hi ha setmana de l'any en la que l'Agència Tributària no publiqui una o diverses estadístiques.
L'Agència Tributària continua reforçant, especialment en el marc del Pla Estratègic 2020-2023, la intensificació i ampliació dels seus serveis d'assistència al contribuent en considerar-los un element essencial per afavorir el compliment voluntari.
L'Agència Tributària fixa com un dels seus objectius essencials aconseguir la millora en el comportament tributari dels contribuents mitjançant l'assistència en el compliment. En aquella tasca d'assistència cobra particular rellevància en aquesta època de l'any la campanya de l'IRPF.
L'Agència Tributària fixa entre els seus objectius essencials aconseguir la millora en el comportament tributari dels contribuents mitjançant l'assistència en el compliment i, en segon terme, la lluita contra el frau fiscal.
La informació i assistència al contribuent constitueix una de les grans línies estratègiques d'actuació de l'Agència Tributària, intensificada en els últims anys, fonament del qual es troba en el convenciment de què la seva millora no només facilita el compliment voluntari, sinó que redueix molt significativament l'incompliment de les obligacions tributàries per part de tots.
Aquesta és la primera edició de la newsletter de l'Agència Tributària.
Vivim en un món en el que estar al dia constitueix un repte. Per aquest motiu, les administracions públiques hem d'oferir als ciutadans la possibilitat d'accedir de manera senzilla a tota la informació que els pugui interessar. En l'àmbit tributari, tan canviant, encara és més necessari, d'aquí aquesta nova iniciativa de l'Agència Tributària.