Baterako ikuskapenak, elkarrekiko laguntzaren eremuan
Maiatzaren 25ean, 13/2023 Legea argitaratu da EAOean (12204. zenbakiko EAOren 12204. xedapena). Lege horren bidez, Zergei buruzko Lege Orokorra aldatzen da, administrazio-lankidetzari buruzko 2011/16/EB Zuzentaraua aldatzen duen 2021/514 EB Zuzentarauaren moldaketa egiteko, haren zazpigarren bertsioa ezarriz (DAC7).
Zuzentarau horrek administrazio-lankidetza aurreratuaren figura berri bat sartzen du, hau da, dokumentu-trukea baino haratago doan lankidetza: baterako ikuskapena deritzona, aipatutako 13/2023 Legearen bidez gure ordenamendura txertatzen dena.
Arau horren aurretik ere araututa zeuden, administrazio-lankidetza aurreratuko figura gisa, administrazio-bulegoetan egotea edo administrazio-ikerketetan parte hartzea (PAOE izenez ezagutzen dena) eta aldi bereko kontrola. Zergen Lege Orokorrean 177. artikuluan
Aukera ona da dauden administrazio-lankidetzako figura guztiak gogoratzeko, bai eta ikuskapen- edo kontrol-jarduera orokorrean izan ditzaketen abantailak gogoratzeko ere.
Lehenengo irudian, PAOEn, administrazio batek dagoeneko eskuragarri dagoen informazio bat behar du, edo beste administrazio batek beste jurisdikzio batean egin beharreko jarduera bat, dokumentu-errekerimendu baten bidez behar bezala lortu ezin duen edo denboran luzatuko litzatekeen informazioa lortzeko. Aldebakarreko interesa da, eta berehala ebatz daiteke beste administrazio baten bulegoetara egindako bisita batean, beharrezko informazioa edo lorpen-jarduketa biltzeko. Zerga guztiekin erabil daitekeen figura da, baita Diru-bilketarekin ere.
Bigarren irudia aldibereko kontrola da, beteranoa eta ezaguna, Europan sarri erabiltzen dena; bi administraziotan edo gehiagotan pertsona edo erakundeetan interes komun edo osagarri bat duten egoerak dira. Administrazio bakoitzak egindako kontrol-jarduketen bidez garatzen da, eta horien aurkikuntzei buruzko informazio-trukea errazten dute, baita lortutako informazioari eta eratorritako ondorioei buruzko eztabaida ere, betiere prozedura nazionaletan gauzatzen dena eta ondorio komunen mende jartzeko legezko betebeharrik gabe.
Errealitate praktiko horren ondorioz, lankidetzak beste aurrerapen bat izan du: baterako ikuskapena (Joint Audit) hitzordua eska dezakezu telefonoz. Tresna hori 2024ko urtarrilaren 1ean jarriko da indarrean, beranduenez, Zuzentarauarekin bat etorriz (2024ko urtarrilaren 1a, Espainian), eta ez dakar, ezta gutxiagorik ere, prozedura nazionalak ordezkatzea. Funtsean, ikuskapen nazionalek jarraitzen dute, eta zerga-zor bat ezar dezaketen bakarrak dira; hala ere, baterako ikuskapen hori osatzen duen jarduera komunari dagokionez, aurrerapenak daude, eta ez dira nahastu behar ikuskapen nazional errealaren jarduerarekin. Administrazio fiskalen arteko plan edo akordio baten arabera, jarduera bateratuak egitea da kontua, interesdunekin administrazio-prozedura erkidea eratu gabe. Araudi berrian jasotako ahalmenen bat bazegoen beste arau batzuetan, eta aldibereko presentzietan edo kontroletan aplikatzen zen, baina zehatzago jasotzen dira araudi berrian:
-
Zerga mota guztiei aplikatzen zaie, BEZari, zerga bereziei eta aduanei izan ezik. Funtsean, zuzeneko zergapetzerako.
-
Baterako ikuskapen-jarduerak aldez aurretik adostuta eta koordinatuta egingo dira, betiere unean-unean egiten diren estatu kidearen legediarekin eta prozedura-betekizunekin bat etorriz.
-
Beste estatu kide batean egindako jardueretan parte hartzen duten funtzionarioen eskubideak eta betebeharrak estatu horretako legeriaren arabera zehaztuko dira. Aldi berean, ez dute beren Estatuko legeriak ematen dizkien eskumenak gainditzen dituen eskumenik erabiliko, eta, beraz, muga bikoitza dute.
-
Parte-hartzea onartzen denean, ez da emaitza komun batera behartzen. Agintariak ahaleginduko dira soilik hari dagozkion egitateak eta inguruabarrak adosten, bai eta ikuskatutako pertsonaren edo pertsonen egoera fiskalari buruzko akordioa lortzen ere
-
Azken txostena. Baterako ikuskapenaren ondorioak azken txosten batean sartuko dira. Agintari eskudunek akordioak lortzen dituzten gaiak bertan jasoko dira, eta kontuan hartuko dira estatu kide parte-hartzaileetako agintari eskudunek emandako tresnetan, baterako ikuskapena egin ondoren. Hau da, dokumentuan erabakitakoa prozeduraren aktetan edo beste dokumentu batzuetan islatu behar da. Horrez gain, barne-prozeduretan kontuan hartu ez daitezkeen eta akordiorik lortu ez duten gaiak sartu ahal izango dituzte.
-
Jakinarazpena. Ikuskatutako pertsonari/pertsonei amaierako txostenaren kopia bat jakinaraziko zaie, 60 eguneko epean. Gogoan izan dezagun, barne-ikuskapenaren egoera edozein dela ere.
Nazioarteko Fiskalitatearen Bulego Nazionala da horrelako jarduerak koordinatzeaz arduratzen den organo ikuskatzailea. Bulegoko funtzionario batek koordinatzaile- eta lotura-lanak egiten ditu beste administrazio batzuekin, eta AIACeko kide da. Administrazio Lankidetza Aurreratuko Erkidegoa da, eta estatu kide guztietako ordezkariek osatzen dute. Horrez gain, hautatuta, "koordinazio-taldea" deiturikoaren parte da. Europako Batzordeak babesten du talde hori, eta, kooperatiba-jarduera guztiak bezala, FISKALTZAren aurrekontuarekin finantzatzen da. Administrazio-lankidetza aurreratua tresna eta zerga guztiei dagokie.
2023ko Zerga eta Aduana Kontroleko Urteko Planaren gidalerro orokorrek horrelako jarduerak bultzatzea aurreikusten dute. Jarduera horiek beharrezkotzat jotzen dira transferentzia-prezioen 360 estrategiaren barruan, eta hiru bidetatik sustatzen dira: ikuskapen-egiaztapenen hasierako faseetan erabileraren balorazioa sistematikoki sartzea, hura kudeatzen eta koordinatzen duen erakundea indartzea eta parte hartzen duten aktuarioak prestatzea
Legearen testu osoa esteka honetan kontsulta dezakezu: 13/2023 Legea, maiatzaren 24koa.