Agència Tributària:Preguntes freqüents.Qüestions generals
Saltar índex de la informacióQüestions generals
Es tracta d'un canvi del sistema de gestió actual de l'IVA que porta 30 anys funcionant, ja que es passa a un nou sistema d'administració dels llibres registre de l'Impost sobre el Valor Afegit a través de la Seu Electrònica de l'AEAT, mitjançant el subministrament gairebé immediat dels registres de facturació.
D'esta forma, el nou SII permet acostar el moment del registre o comptabilització de les factures al de la realització efectiva de l'operació econòmica que és subjacent a les mateixes.
Perquè la situació tecnològica actual permet la seua implementació en aquest moment, per a millorar l'assistència al contribuent i el control tributari.
El nou SII serà aplicable amb caràcter obligatori als següents subjectes passius que tinguen període de liquidació de l'IVA mensual:
Inscrits en el REDONE'M (Registre de Devolució Mensual de l'IVA)
Grans Empreses (facturació superior a 6.010.121,04 €)
Grups d'IVA
El nou SII també serà aplicable a la resta de subjectes passius que, voluntàriament, decidisquen acollir-se al mateix.
Sí.El Reial Decret 529/2017, de 26 de maig (BOE de 27) afig al Reglament de l'IVA una disposició transitòria quarta en la qual es va aprovar un termini extraordinari per a la baixa en el REDONE'M.
L'esmentada sol·licitud de baixa va poder efectuar-se mitjançant la presentació del model censal 036 fins al 15 de juny de 2017 i amb efectes 1 de juliol d'este any.
En el cas que haguera optat per incloure les quotes de l'IVA a la importació en l'autoliquidació de l'IVA, quedaria exclòs de la seua aplicació quan el seu període de liquidació deixe de coincidir amb el mes natural.
Els empresaris o professionals no establits al territori espanyol d'aplicació de l'Impost (TAI) que tinguen la condició de subjectes passius amb un període de liquidació mensual estaran obligats a portar els llibres registre d'IVA i, des de l'entrada en vigor del Reial Decret 596/2016, hauran de portar-los a través de la Seu electrònica de l'Agència Estatal d'Administració Tributària (SII).
S'exceptuen aquells no establits les úniques operacions realitzades dels quals en el TAI siguen adquisicions intracomunitàries exemptes d'acord amb l'article 26, apartats Tres i Quatre LIVA i no presenten models 303, obtenint, en el seu cas, la devolució de les quotes suportades en el TAI a través del disposat als articles 119 o 119 bis LIVA.
De la mateixa manera el SII també serà aplicable a la resta de subjectes passius que, establits o no, voluntàriament decidisquen acollir-se al mateix
Optant en qualsevol moment en la declaració censal (caselles 143 i 532 del model 036), quedant inclòs des de l'endemà a aquell en què finalitze el període de liquidació en què s'haguera exercit l'esmentada opció.
Exemple:una empresa que opta pel SII, presentant el model 036 el 10 d'abril de 2019, quedarà inclosa en el sistema des de l'1 de juliol de 2019.
L'exercici de l'opció el 2017 va implicar l'obligació d'autoliquidar l'IVA mensualment.
Per als períodes de liquidació iniciats a partir del 2018, aquells subjectes passius que opten al SII, mantindran el seu període de liquidació trimestral.
Sí.Haurà de romandre l'any natural per al que s'opte.
Els qui opten pel SII hauran de complir el subministrament dels registres de facturació durant almenys l'any natural per al qual s'exercita l'opció.
Complit l'anterior, es podrà renunciar al sistema en la declaració censal (model 036) el mes de novembre anterior a l'inici de l'any natural en què haja de fer efecte.
Tret que l'empresari o professional continue tenint un període de liquidació mensual:
L'exclusió del REDONE'M suposa l'exclusió del SII des del primer dia del període de liquidació en què s'haja notificat l'acord d'exclusió.
El cessament en el règim especial del grup d'entitats comporta el cessament en el SII des que es produïsca aquell.
Els subjectes passius exclosos quedaran obligats a presentar els models 347 i 390.
Els subjectes passius acollits al SII estan obligats a portar a través de la Seu electrònica de l'AEAT, mitjançant el subministrament electrònic dels registres de facturació, els següents Llibres Registre:
Llibre registre de Factures Expedides.
Llibre registre de Factures Rebudes.
Llibre registre de Béns d'Inversió.
Llibre registre de Determinades Operacions Intracomunitàries.
Per a això, han de remetre a l'AEAT els detalls sobre la seua facturació, amb la informació de la qual s'aniran configurant quasi en temps real els diferents Llibres Registre.
L'enviament d'esta informació es realitzarà per via electrònica, concretament mitjançant Servicis Web basats en l'intercanvi de missatges XML.
L'estructura d'este enviament tindrà una capçalera comuna amb la informació del titular de cada llibre registre, així com la informació de l'exercici i període en què es registren les esmentades operacions.Esta capçalera li acompanyarà un bloc amb el contingut de les factures.
Així mateix, el subministrament electrònic dels registres de facturació es realitzarà a través d'un formulari web quan es tracte de subjectes passius que duguen a terme poques operacions o quan es vulguen remetre els registres de factures concretes de forma aïllada.
El subministrament d'esta informació es realitzarà així que amb els camps de registre aprovats pel Ministre d'Hisenda i Funció Pública a través de l'Ordre Ministerial HFP/417/2017, de 12 de maig
No. El que ha que remetre són els camps dels registres de facturació que es concreten en l'Ordre Ministerial HFP/417/2017, de 12 de maig, respecte de la informació a què es referix el Reial Decret 596/2016, de 2 de desembre.
A) Factures Expedides
En el termini de quatre dies naturals des de la expedició de la factura, tret que es tracte de factures expedides pel destinatari o per un tercer, en el cas del qual, l'esmentat termini serà de huit dies naturals.
En tot cas el subministrament s'haurà de realitzar abans del dia 16 del mes següent a aquell en què s'haguera produït la meritació de l'Impost corresponent a l'operació que s'ha de registrar.No obstant això, tractant-se d'operacions no subjectes a l'Impost per les quals s'haguera hagut d'expedir factura, este últim termini es determinarà amb referència a la data en la qual s'haguera realitzat l'operació.Esta data límit coincidix a fi de termini per a expedir factura d'acord amb l'art. 11 del RD 1619/2012, de tal manera que, si un empresari emet la factura el 15 del mes següent a la meritació, eixe mateix dia haurà de remetre els registres de facturació a través del SII (tret d'en el cas de lliuraments intracomunitaris).
Exemple 1:un empresari A presta un servici a un altre empresari el 2 d'agost de 2019, expedint la corresponent factura eixe mateix dia.El termini per a remetre el registre d'esta factura a través del SII finalitza el 8 d'agost.
Exemple 2:un empresari A presta un servici a un altre empresari el 3 de setembre de 2019, expedint la corresponent factura l'11 d'octubre de 2019 (el termini d'expedició finalitza el 15 d'octubre).El termini per a remetre el registre d'esta factura a través del SII finalitza el 15 d'octubre (opera la data límit).
Exemple 3:un empresari realitza un lliurament intracomunitari a un client francés.L'inici del transport dels béns es produïx el 19 d'octubre de 2019 i la factura s'expedix el 15 de novembre de 2019 (últim dia per expedir la factura d'acord amb l'article 11.2 RD 1619/2012 i data en la qual es produïx la meritació de l'operació).El termini per a remetre el registre d'esta factura a través del SII finalitza el 21 de novembre.
B) Factures Rebudes
En un termini de quatre dies naturals des de la data en què es produïsca el registre comptable de la factura i, en tot cas, abans del dia 16 del mes següent al període de liquidació en què s'hagen inclòs les operacions corresponents (període en què es deduïx l'IVA suportat).
S'entén que el registre comptable de la factura es produïx en la data d'entrada en el sistema comptable amb independència de la data reflectida en l'assentament comptable.
Exemple 4:un empresari que rep una factura el 9 de juliol de 2019 decidix consignar i deduir la quota suportada en el model 303 del mes de juliol, procedint al seu registre comptable amb data entrada en el sistema el 13 d'agost.El termini per a remetre el registre d'esta factura a través del SII finalitza el 16 d'agost de 2019 (opera la data límit).
Exemple 5:un empresari que rep una factura el 9 d'agost de 2019 procedix al seu registre comptable amb data d'entrada en el sistema el 13 d'octubre.El termini per a remetre el registre d'esta factura a través del SII finalitza:
a) El 15 d'octubre si deduïx la factura en el model 303 de setembre (opera la data límit).
b) el 17 d'octubre si deduïx la factura en el model 303 d'octubre.
D'acord amb els exemples anteriors, una factura podrà deduir-se una vegada s'haja rebut i s'anote al Llibre registre de Factures rebudes abans que finalitze el termini de presentació del model 303 en què s'incloga.No obstant això, s'haurà de tindre en compte la data límit per a remetre els registres a través del SII del dia 15 del mes següent a aquell en què es procedisca a la deducció.
Exemple 6:un empresari registra comptablement una factura rebuda, de la qual no té constància de la data de recepció.La data d'entrada en el sistema és el 13 d'octubre de 2019.El termini per a remetre el registre d'esta factura a través del SII finalitza el 17 d'octubre.La factura podrà deduir-se a partir del període de liquidació corresponent al mes d'octubre.
En el cas operacions d'importació, els quatre dies naturals s'hauran de computar des que es produïsca el registre comptable del document en el qual conste la liquidació de l'IVA per la Duana i, en tot cas, abans del dia 16 del mes següent al final del període a què es referisca la declaració en la qual s'hagen inclòs (període en què es deduïx l'IVA suportat).
Exemple 7:un empresari importa mercaderia despatxada a lliure pràctica el 25 d'octubre de 2019, produint-se en eixa mateixa data l'admissió del DUA i liquidació de l'IVA per la Duana.L'empresari decidix consignar i deduir la quota suportada en el model 303 del mes d'octubre, procedint al seu registre comptable el 9 de novembre de 2019.El termini per a remetre el registre del DUA a través del SII finalitza el 14 de novembre.
C) Determinades operacions Intracomunitàries
En un termini de quatre dies naturals, des del moment d'inici de l'expedició o transport, o en el seu cas, des del moment de la recepció dels béns a què es referixen.
D) Informació sobre Béns d'Inversió
Dins del termini de presentació de l'últim període de liquidació de l'any (fins al 30 de gener).
E) Factures rectificatives
En el termini de quatre dies naturals des de la data en què es produïsca l'expedició o el registre comptable de la factura, respectivament.
En el cas que la rectificació determine un increment de l'import de les quotes inicialment deduïdes d'acord amb el disposat a l'article 114.Dos.1º LIVA, el termini serà el general de factures rebudes.
TERMINIS DURANT EL SEGON SEMESTRE DE 2017:Durant el segon semestre de l'any 2017 el termini de quatre dies va ser de huit dies naturals.
TERMINIS QUAN L'INCLUSION EN EL SII ES PRODUÏX EN DATA DIFERENT DE L'1 DE GENER:El termini de remissió de la informació corresponent al període comprés entre l'1 de gener i la data d'inclusió en el SII serà des de l'esmentada data d'inclusió fins al final de l'exercici.
COMPUTE DE TERMINIS: Cal tindre en compte que en el còmput del termini de quatre o huit dies naturals a què es referixen els apartats anteriors, s'exclouran els dissabtes, els diumenges i els declarats dies festius nacionals.
En el cas que la data límit del 15 del mes següent siga dissabte, diumenge o dia festiu nacional, es traslladarà al primer dia hàbil següent.
No, es tracta d'enviar a la Seu Electrònica de l'AEAT determinada informació que actualment es troba en:
Llibres Registre d'IVA
Factures
Models 340 i 347
La informació relativa al Llibre Registre de Factures Expedides que s'ha de comunicar a l'AEAT a través del nou SII (continguda tant als Llibres Registre actuals com en els camps de les mateixes factures) és la que es mostra a continuació:
INFORMACIÓ A REMETRE AMB EL S.I.I
Per la seua part, la informació relativa al Llibre Registre de Factures Rebudes que s'ha de comunicar a l'AEAT a través del nou S.I.I. (continguda tant als Llibres Registre actuals com en els camps de les mateixes factures) és la següent:
INFORMACIÓ A REMETRE AMB EL S.I.I
Sí.Ho haurà de comunicar mitjançant el model 036 a partir del mes de juny de 2017, marcant la casella 740, indicant a la casella 739 (pàgina 5) la data de l'acord (prèviament s'ha de marcar a la pàgina 1 la causa 123 “Modificació de dades relatives al IVA”).
El SII comporta per al contribuent els següents avantatges:
- Reducció de les obligacions formals, suprimint l'obligació de presentació dels models 347, 340 i 390.
- Obtenció de “Dades Fiscals ja que a la Seu electrònica disposarà d'un Llibre Registre “declarat” i “contrastat” amb la informació de contrast procedent de tercers que pertanguen al col·lectiu d'este sistema.
Així mateix, es podrà accedir a la informació de les factures incloses als Llibres registres dels seus clients i/o proveïdors que apliquen el SII.
Estes dades fiscals són una útil eina d'assistència en l'elaboració de la declaració, reduint errors i permetent una simplificació i una seguretat jurídica més gran. - Ampliació en deu dies del termini de presentació de les autoliquidacions periòdiques mensuals.
- Reducció dels terminis de realització de les devolucions, en disposar l'AEAT de la informació en temps quasi real i de més informació sobre les operacions.
- Reducció dels terminis de comprovació, pels mateixos motius anteriors.
- Disminució dels requeriments d'informació, ja que molts dels requeriments actuals tenen per objecte sol·licitar les factures o dades contingudes en les mateixes per a comprovar determinades operacions
El 1 de juliol de 2017 va començar la fase obligatòria d'aplicació d'este sistema tant per a aquells subjectes passius inclosos de forma obligatòria, així com per a aquells que van optar voluntàriament el mes de juny de 2017.
Des del 2 de gener de 2017 es va iniciar una fase voluntària amb un entorn de proves que està disponible amb caràcter indefinit.Este entorn de proves permanent està obert a tots els subjectes passius, ja siguen obligats/voluntaris del SII o no, sense que hi haja límit en el nombre d'enviaments que es poden realitzar.
Els subjectes passius que van aplicar el SII des de l'1 de juliol de 2017, tret d'aquells inscrits en el REDONE'M, van estar obligats a remetre els registres de facturació del primer semestre de 2017 en el període comprés entre l'1 de juliol i 31 de desembre de 2017.
En el Reial Decret 596/2016, de 2 de desembre, per a la modernització, millora i impuls de l'ús de mitjans electrònics en la gestió de l'Impost sobre el Valor Afegit, pel qual es modifiquen el Reglament de l'Impost sobre el Valor Afegit, aprovat pel Reial Decret 1624/1992, de 29 de desembre, el Reglament General de les actuacions i els procediments de gestió i inspecció tributària i de desenvolupament de les normes comunes dels procediments d'aplicació dels tributs, aprovat pel Reial Decret 1065/2007, de 27 de juliol, i el Reglament pel qual es regulen les obligacions de facturació, aprovat pel Reial Decret 1619/2012, de 30 de novembre, (BOE 6 de desembre).
Els camps de registre de la informació a subministrar han sigut aprovats pel Ministre d'Hisenda i Funció Pública a través de l'Ordre ministerial HFP/417/2017, de 12 de maig
No
A fi de gestionar les devolucions d'IVA sol·licitades, va ser precisa la presentació de les declaraciós corresponents als mesos de gener a juny de 2017.
No. La supressió de l'obligació de presentar el model 390 s'inclou en l'Ordre del Ministre d'Hisenda i Funció Pública HFP/417/2017, de 12 de maig.
El SII serà aplicable en els termes establits en la normativa foral.
Durant l'exercici 2017:A aquells empresaris amb domicili fiscal en una Hisenda foral el volum total d'operacions de la qual l'any anterior (2016) haguera excedit de 7 milions d'euros, de les quals el 75% o més s'hagueren realitzat en territori comú, els va resultar d'aplicació el SII d'acord amb la normativa estatal.
A partir de l'exercici 2018:
- Aquells empresaris amb domicili fiscal a Navarra, el volum total d'operacions del qual l'any anterior haguera excedit de 7 milions d'euros, de les quals el 75% o més s'hagueren realitzat en territori comú, aplicaran el SII d'acord amb la normativa estatal.
- Aquells empresaris amb domicili fiscal a País Basc, el volum total d'operacions del qual l'any anterior haguera excedit de 10 milions d'euros, de les quals el 75% o més s'hagueren realitzat en territori comú, aplicaran el SII d'acord amb la normativa estatal.A partir de l'exercici 2022:Aquells empresaris amb domicili fiscal a Navarra, el volum total d'operacions del qual l'any anterior haguera excedit de 10 milions d'euros, de les quals el 75% o més s'hagueren realitzat en territori comú, aplicaran el SII d'acord amb la normativa estatal.
A partir de l'exercici 2022:
- Aquells empresaris amb domicili fiscal a Navarra, el volum total d'operacions del qual l'any anterior haguera excedit de 10 milions d'euros, de les quals el 75% o més s'hagueren realitzat en territori comú, aplicaran el SII d'acord amb la normativa estatal.
- Aquells empresaris amb domicili fiscal a País Basc, el volum total d'operacions del qual l'any anterior haguera excedit de 10 milions d'euros, de les quals el 75% o més s'hagueren realitzat en territori comú, aplicaran el SII d'acord amb la normativa estatal.
Els contribuents hauran de presentar les obligacions formals que estiguen obligats d'acord amb la seua respectiva normativa, davant de l'Administració de l'Estat o Foral competent per raó del territori, d'acord amb el criteri de la competència per a la comprovació i investigació.
Respecte a l'exercici 2017 la competència inspectora de l'Impost sobre el Valor Afegit correspon a l'Estat quan:
- El contribuent tinga el seu domicili fiscal en territori comú i el seu volum d'operacions l'any anterior siga menor o igual a 7 MM €.
- El contribuent tinga el seu domicili fiscal en territori comú i el seu volum d'operacions l'any anterior siga superior a 7 MM € sempre que realitzen algun percentatge d'operacions en territori comú.
- El contribuent tinga el seu domicili fiscal en territori foral i el seu volum d'operacions l'any anterior siga superior a 7MM € sempre que el percentatge d'operacions realitzat en territori comú siga igual o superior al 75%.
Este criteri va ser aplicable als exercicis 2018 a 2021 per a determinar la competència inspectora de l'Estat per a aquells subjectes passius que han de tributar en proporció amb el volum de les seues operacions realitzades en territori comú i navarrés.
A partir de l'exercici 2018 la competència inspectora per a aquells subjectes passius que han de tributar en proporció amb el volum de les seues operacions realitzades en territori comú i basc, correspondrà a l'Estat quan:
- El contribuent tinga el seu domicili fiscal en territori comú i el seu volum d'operacions l'any anterior siga menor o igual a 10 MM €.
- El contribuent tinga el seu domicili fiscal en territori comú i el seu volum d'operacions l'any anterior siga superior a 10 MM € sempre que el percentatge d'operacions realitzat en territori basc no siga igual o superior al 75 %, o al 100% en el cas d'entitats acollides al règim especial de grup d'entitats, en el cas de les quals la competència correspondria a la Diputació Foral competent per raó del territori.
- El contribuent tinga el seu domicili fiscal en territori foral i el seu volum d'operacions l'any anterior siga superior a 10MM € sempre que el percentatge d'operacions realitzat en territori comú siga igual o superior al 75%.
A partir de l'exercici 2022 la competència inspectora per a aquells subjectes passius que han de tributar en proporció amb el volum de les seues operacions realitzades en territori comú i navarrés, correspondrà a l'Estat quan:
- El contribuent tinga el seu domicili fiscal en territori comú i el seu volum d'operacions l'any anterior siga menor o igual a 10 MM €.
- El contribuent tinga el seu domicili fiscal en territori comú i el seu volum d'operacions l'any anterior siga superior a 10 MM € sempre que el percentatge d'operacions realitzat en territori navarrés no siga igual o superior al 75 %, o al 100% en el cas d'entitats acollides al règim especial de grup d'entitats, en el cas de les quals la competència correspondria a la Hisenda Foral de Navarra.
- El contribuent tinga el seu domicili fiscal en territori foral i el seu volum d'operacions l'any anterior siga superior a 10MM € sempre que el percentatge d'operacions realitzat en territori comú siga igual o superior al 75%.
Sí.El Reial Decret 529/2017, de 26 de maig (BOE de 27) afig al Reglament de l'IVA una disposició transitòria quarta on es va aprovar un termini extraordinari per a la renúncia a l'aplicació del règim especial del grup d'entitats.
L'esmentada renúncia va poder efectuar-se mitjançant la presentació del model censal 039 fins al 15 de juny de 2017 i amb efectes 1 de juliol d'este any.
Els primers registres que s'havien de remetre en el termini de huit dies naturals (exclosos dissabtes, diumenges i dies festius nacionals) van ser els que componen els Llibres registre del mes de juliol de 2017 i corresponen a:
- Les factures emeses a partir de l'1 de juliol de 2017 que documenten operacions meritades en el període de liquidació de juliol en el cas del Llibre registre de factures emeses.Les factures emeses durant el mes de juny o anteriors que documenten operacions meritades al juliol (factures amb IVA pendent de meritació – claus 14 i 15) s'hauran de subministrar fins al 16 d'agost, tenint en compte la data límit de registre en lloc del termini general dels huit dies.
- Les factures registrades comptablement a partir de l'1 de juliol de 2017 la deducció del qual siga procedent en el període de liquidació de juliol en el cas del Llibre registre de factures rebudes.Les factures amb IVA pendent de meritació registrades abans de l'1 de juliol, la deducció del qual siga procedent en el període de liquidació de juliol (per produir-se la meritació al juliol), s'hauran de subministrar a través del SII fins al 16 d'agost.
- Els béns el transport del qual o recepció es produïx a partir de l'1 de juliol de 2017 en el cas del Llibre de determinades operacions intracomunitàries.
Sí que va poder, sent la data d'efectes de l'alta l'1 de gener de 2018.
No
Sí, ja que no complia el requisit d'haver presentat el model 340 de tots els mesos del primer semestre de 2017.
Sí, ja que no complia el requisit d'haver presentat el model 340 de tots els mesos del primer semestre de 2017.
Sí, ja que no complia el requisit d'haver presentat el model 340 de tots els mesos del primer semestre de 2017.A més, va haver de presentar el model 347 de 2017 incloent la informació corresponent al tercer trimestre.
No excepte en el cas de contribuents inscrits en el REDONE'M des de l'1 d'octubre de 2017 (veure FAQ 1.29)
No.