Noves entitats col·laboradores
El Reial decret 117/2024, de 30 de gener (BOE 31 de gener de 2024), en el punt tres de la seua disposició final segona, ha modificat l'article 9 del Reglament General de Recaptació possibilitant que tant les entitats de pagament com les entitats de diners electrònic puguen accedir a la condició de col·laboradores en la gestió recaptatòria estatal e, fins i tot, a una eventual prestació del servici de caixa en les Delegacions de l'Agència Estatal d'Administració Tributària (AEAT) i en les duanes, que fins ara estava reservada a les entitats de crèdit (Bancs, Caixes d'Estalvis i Cooperatives de Crèdit).
Esta modificació reglamentària és conseqüència directa de l'aprovació de la Directiva (UE) 2015/2366 del Parlament Europeu i del Consell de 25 de novembre de 2015 sobre servicis de pagament en el mercat interior, que té per objecte, entre altres fins, incrementar la competència i innovació en el sector, reforçar la seguretat en el mercat de pagaments i promoure l'aparició de noves formes de pagament, així com el comerç electrònic.
Esta Directiva ha suposat un impuls definitiu pel que fa a la presència i rellevància de les entitats de pagament i de diners electrònic en el mercat financer europeu, procés del que l'Administració Tributària estatal, en l'exercici de les seues atribucions recaptatòries, no podia quedar al marge.
La incorporació d'estos nous proveïdors de servicis de pagament com entitats col·laboradores de l'Agència Tributària, suposa un avanç significatiu a l'hora de facilitar el compliment de l'obligació de pagament a l'Administració Tributària estatal, qüestió que constituïx una de les permanents objectius d'esta. Així, la modificació aprovada augmentarà el nombre de proveïdors de pagament mitjançant els quals es podrà realitzar el pagament dels deutes recaptades per l'Agència Tributària i, el que és més important, posarà a disposició dels obligats tributaris els mitjans i canals de pagament electrònics que proporcionen les noves entitats als seus clientes i que, com és lògic, es basen en la utilització de les tecnologies més recents i actualitzades.
Esta modificació normativa, unida a unes altres iniciatives actualment en curs en l'àmbit dels ingressos, permetrà situar a l'AEAT en l'avantguarda pel que fa a l'aprofitament de les vies i procediments que actualment oferix el sistema financer als seus clientes per a efectuar operacions de pagament.
Addicionalment, l'habilitació de les entitats de pagament i de diners electrònic per a actuar com a col·laboradores tindrà un efecte positiu i directe pel que fa al compliment per este tipus d'entitats de les seues obligacions tributàries, especialment, la d'informació a la que es referix l'article 93 de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, General Tributària.
En este sentit, ha de considerar-se que la condició d'entitat col·laboradora no se circumscriu al mer cobrament de deutes i el seu posterior ingrés en el Tresor Públic ja que, com es deprende del que estableix l'article 17.6 del Reglament General de Recaptació, la prestació del servici de col·laboració és absolutament incompatible amb incompliments de les normes tributàries, de les obligacions de proporcionar informació de transcendència tributària o d'ordes d'embargament.
Finalment, el fet que este tipus de proveïdors de servicis de pagament s'incorporen al servei de col·laboració en la recaptació, suposarà la seua immediata participació en una sèrie de procediments tendents a simplificar als ciutadans i empreses certs tràmits davant l'AEAT.