Saltar al contingut principal

Simplificació del llenguatge

En qualsevol àmbit en el que s'utilitze un llenguatge tècnic existix sempre un debat entre la necessària comprensió que hem de facilitar en el receptor i la imprescindible necessitat de precisió que exigix la bona praxi de l'emissor. Dit això, i en la mesura en què la societat ens està exigint un esforç de simplificació que millore la comunicació amb els ciutadans, l'Agència Tributària el va recollir ja com un dels seus objectius en la planificació estratègica de 2020-2023.

L'Agència es va fixar com a objectiu en este trienni el reforçament de la seua comunicació institucional com a mitjà de facilitar la seua activitat i millorar el compliment dels seus objectius immediats (informació i assistència als contribuents i lluita contra el frau) i mediat (millora del compliment voluntari de les obligacions fiscals), recollint-se expressament en l'Addenda 2023 al Pla Estratègic que:

La consecució d'estos objectius passa per la posada en marxa d'una sèrie d'accions i iniciatives estratègiques concretes, destacant, entre altres Introducció de mesures a favor d'una simplificació del llenguatge utilitzat en les comunicacions i notificacions de l'Agència Tributària.”

El passat 2 de novembre de 2023 es va anunciar la posada en marxa d'aquell compromís per a avançar en la simplificació del llenguatge que utilitza l'Agència Tributària en la seua relació amb els contribuents.

En una decidida aposta per facilitar el compliment voluntari de les obligacions tributàries en l'Àrea de Recaptació (àrea caracteritzada per l'emissió de múltiples documents relacionats amb el pagament fonamentalment), s'ha abordat una millora i simplificació del contingut d'alguns documents des d'ací emesos, de manera que estos siguen més comprensibles i senzills per als seus destinataris. En particular, s'han simplificat les diligencies d'embargament de sous, salaris i pensions, així com les diligencies de crèdits comercials i/o arrendaticis.

Les actuacions realitzades s'han centrat en els següents pilars:

  1. Millores en els documents. S'han elaborat els nous models de contingut i text, tant de les diligencies d'embargament de sous, salaris i pensions com de crèdits comercials i/o arrendaticis, amb un llenguatge més clar i senzill, accessible a tots els ciutadans, destacant el següent:

    • S'ha incorporat un resum informatiu d'una pàgina, amb la informació dels elements bàsics del document.

    • S'han modificat el contingut i el text dels documents, amb una nova reestructuració de l'acte administratiu per apartats clarament diferenciats.

    • I, finalment, s'han simplificat substancialment els annexos dels documents, eliminant les instruccions d'emplenament i redactant-los amb un llenguatge molt més senzill.

  2. Ferramentes d'ajuda. En segon lloc, s'ha creat en la Sede electrònica de l'AEAT un assistent o ferramenta denominada “Ajuda per a contestar” les diligencies a fi de resoldre els dubtes generals que puga tindre l'usuari a l'hora d'indicar la resposta correcta en els corresponents documents. 

  3. Servicis d'atenció personalitzada d'assistència. Finalment, s'ha creat un servici d'Informació i Assistència via xat i via telefònica, en este últim cas mitjançant Cita Prèvia, per a ajuda a la resposta d'estos nous models de diligencies d'embargament.

D'esta manera, a través de la millora dels documents anteriorment assenyalats i la creació d'estes ferramentes es pretén facilitar el compliment de les obligacions tributàries i aconseguir una major simplicitat a l'hora d'efectuar el pagament, a fi que tot això redunde en una minoració significativa dels costos indirectes administratius associats al compliment per part dels ciutadans i en un major ingrés voluntari.