3.2. Recadación tributaria líquida
A recadación tributaria líquida resulta de minorar da recadación tributaria bruta as devolucións efectivamente pagadas no exercicio e os axustes cos territorios forais. Responde, así mesmo, a un criterio de caixa, a diferenza doutros conceptos como os dereitos recoñecidos ou os impostos para os efectos de Contabilidade Nacional.
No ano 2015 ingresáronse 182.009 millóns de euros, un 4 por cento máis (7.021 millóns) do recadado en 2014. En termos homoxéneos (é dicir, corrixindo, entre outros elementos, o distinto grao de execución das devolucións en ambos os dous anos, as devolucións do céntimo sanitario e os adiamentos dos entes públicos), os ingresos medraron un 4,4 por cento. Nos seguintes apartados do Anexo desenvólvese esta información:
Cadro nº 13. Recadación tributaria líquida total (Anexo) Gráfico nº 14. Evolución da recadación tributaria xestionada pola Axencia Tributaria (Anexo)Como se sinalou, hai dous factores que explican o crecemento: a evolución das bases impoñibles e o aumento dos ingresos ligados a liquidacións de períodos anteriores. As bases impoñibles dos principais impostos medraron un 3,6 por cento, fronte ao 2,5 por cento do ano anterior, que hai que lembrar foi a primeira taxa positiva tras seis anos consecutivos de caídas. Neste sentido o ano 2015 foi unha continuación da tendencia crecente que comezou a finais de 2013, coa diferenza de que mentres ao longo de 2014 puidose apreciar unha certa pauta alcista, en 2015 o comportamento foi relativamente estable arredor do valor medio anual. O maior crecemento de 2015 debeuse principalmente á mellora das rendas brutas dos fogares e, en concreto, ao crecemento do emprego, á lixeira subida do salario medio (incluso sen ter en conta a recuperación parcial da paga extra de 2012 por parte dos empregados públicos) e ao forte aumento das rendas dos empresarios persoais, elemento este indicativo do dinamismo das pequenas empresas, outro dos trazos salientables do ano. Canto aos beneficios das sociedades, volveron medrar por riba do 20 por cento, aínda que a base consolidada do Imposto de Sociedades fixoo en menor medida (9,1 por cento). Polo lado do gasto, o crecemento das bases foi lixeiramente inferior ao de 2014 como consecuencia da caída dos prezos enerxéticos e, en particular, dos prezos dos produtos petrolíferos. No caso do IVE, o aumento do gasto situouse en niveis similares aos do ano anterior; en tanto que o valor dos produtos ligados aos impostos especiais diminuíu polo motivo sinalado, a pesar da tendencia positiva do consumo (especialmente en gasolinas e gasóleos) e da influencia doutros factores de carácter transitorio que tamén favorecérono (como as altas temperaturas do verán que elevaron o consumo de electricidade).
Para os efectos dos ingresos netos, é tamén relevante o comportamento das devolucións que, globalmente, elevaron o crecemento dos ingresos. No IRPF o descenso do 0,4 por cento dos ingresos netos é similar ao dos brutos e ten a súa orixe, como se sinalou, na reforma do imposto. No Imposto sobre Sociedades as devolucións medran menos que os ingresos brutos e iso permite un aumento da recadación neta do 10,3 por cento. O mesmo acontece no Imposto sobre a Renda dos Non Residentes en que as devolucións permaneceron practicamente iguais ás do ano anterior e os ingresos, en termos netos, aumentaron un 15,5 por cento. No IVE os ingresos medraron un 7,4 por cento, por riba dos ingresos brutos como consecuencia das menores devolucións realizadas; no caso das devolucións anuais polo menor importe das devolucións solicitadas no exercicio anterior (en 2015 devolvéronse as solicitadas a comezos dese ano correspondente ao exercicio 2014), e no caso das devolucións mensuais debido ao cambio nos procedementos do imposto que supuxo que parte dos ingresos que antes se xestionaban nas Aduanas empezásense a recadar a través de menores devolucións solicitadas no modelo de autoliquidación. Nos Impostos Especiais a recadación rexistrou un incremento de tan só o 0,2 por cento a causa da devolución do céntimo sanitario.
No seguinte gráfico do Anexo móstranse datos que completan a información:
Gráfico nº 15. Evolución dos ingresos tributarios e da base impoñible agregada (Anexo)