Preguntes freqüents (versió HTML)
Preguntes freqüents sobre l'Impost sobre Transaccions Financeres en versió HTML (19/12/23)
Exempcions
La lletra b) de l'article 3.1 de la Llei de l'impost sobre les Transaccions Financeres disposa que estaran exemptes de l'impost les “adquisicions derivades d'una oferta pública de venda d'accions tal com es definix en l'article 35.1 del text refós de la Llei del Mercat de Valors, aprovat pel Reial decret legislatiu 4/2015, de 23 d'octubre, en la seua col·locació inicial entre inversors”.
La referència a l'apartat 1 de l'article 35 del text refós de la Llei del Mercat de Valors es realitza a l'efecte de definició, de manera que una oferta pública de venda (o subscripció de valors) és considerada en este apartat 1 com qualsevol comunicació a persones en qualsevol forma o per qualsevol mitjà que esta informació suficient sobre els termes de l'oferta i dels valors que s'oferixen, de manera que permeta a un inversor decidir l'adquisició o subscripció d'estos valors.
En atenció a l'exposat, l'exempció seria també aplicable a la resta de supòsits regulats en els apartats segon i tercer de l'article 35 del text refós de la Llei del Mercat de Valors.
Amb posterioritat a la publicació d'esta pregunta freqüent, la Llei 5/2021, de 12 d'abril, per la qual es modifica el text refós de la Llei de Societats de Capital, aprovat pel Reial decret legislatiu 1/2010, de 2 de juliol, i altres normes financeres, pel que fa al foment de la implicació a llarg termini dels accionistes en les societats cotitzades, ha adaptat el text refós de la Llei del Mercat de Valors al Reglament (UE) núm. 2017/1129 del Parlament Europeu i del Consell, de 14 de juny de 2017, sobreu el fullet que ha de publicar-se en cas d'oferta pública o admissió a cotització de valors en un mercat regulat i pel qual es deroga la Directiva 2003/71/CE.
Esta llei dóna nova redacció a l'article 35 del text refós de la Llei del Mercat de Valors, que està en vigor des del 3 de maig de 2021. A partir d'aquella data, la definició i supòsits continguts en l'article 35 del text refós de la Llei del Mercat de Valors han d'entendre's compresos en el citat Reglament (UE) 2017/1129 del Parlament Europeu i del Consell, de 14 de juny de 2017, que resulta de directa aplicació.
La referida exempció no és aplicable a les adquisicions posteriors de les accions per part dels empleats, encara que tinguen el seu origen en un pla retributiu de la seua empresa.
La base imposable en aquell supòsit es determinarà conforme al que preveu l'article 5 de la Llei de l'impost. La regla de determinació de la base imposable aplicable dependrà de la modalitat mitjançant la qual s'efectue l'adquisició de les accions per l'empleat.
En la normativa reguladora dels mercats de valors no s'establix previsió alguna que empare la realització d'activitats de creació de mercat per part de clients de membres de mercat que utilitzen un servici d'accés electrònic directe proporcionat pel membre. Sinó que, estos clientes es troben sotmesos a un control i supervisió per l'empresa de servicis d'inversió, membre del mercat, que proporciona este servici.
En conseqüència, no és aplicable l'exempció relativa a les activitats de creació de mercat als clientes dels membres de mercat pel només fet de què utilitzen un servici d'accés electrònic directe al mercat proporcionat pel membre.
Complint els requisits prevists en el segon paràgraf de la lletra g) de l'apartat 1 de l'article 3 de la Llei de l'impost, s'entenen incloses en l'exempció les adquisicions realitzades per intermediaris financers per a la cobertura de les posicions mantingudes com a resultat de l'activitat de “creació de mercat” en intruments derivats, incloent els extraborsaris, del qual subjacent siguen accions subjectes a l'impost.
També estaran exemptes les adquisicions realitzades pels intermediaris financers corresponents a l'exercici o liquidació de posicions en derivats dels que siguen creadors de mercat i posicions de les quals deriven de la seua activitat com a tal.
La lletra e) de l'apartat segon de l'article 3 de la Llei de l'impost disposa respecte de l'exempció recollida en la lletra i) de l'apartat 1 que l'adquirent haurà de comunicar al subjecte passiu que actue per compte de tercers a més dels supòsits de fet que originen la seua aplicació, la següent informació: la identificació de les entitats afectades pel procés de reestructuració empresarial, o de les institucions d'inversió col·lectiva involucrades en la fusió o escissió, juntament amb l'autorització de l'operació per la corresponent autoritat competent.
S'ha d'entendre que la referència a l'autorització per l'autoritat competent se circumscriu a les adquisicions originades per operacions de fusió o escissió d'institucions d'inversió col·lectiva o de compartiments o subfons d'institucions d'inversió col·lectiva efectuades a l'empara del que preveu la seua corresponent normativa reguladora. Esta autoritat competent serà la CNMV quan es tracti d'institucions d'inversió col·lectiva espanyoles.
La comunicació de l'adquirent al subjecte passiu del supòsit de fet determinant de l'exempció i de la informació prevista en l'apartat 2 de l'article 3 de la Llei de l'impost té per finalitat informar el subjecte passiu l'existència d'un supòsit d'exempció i justificar la seua aplicació.
No obstant això, l'absència d'esta comunicació no impedirà l'aplicació de l'exempció pel subjecte passiu, que podrà utilitzar qualsevol mitjà de prova admissible en Dret per a acreditar els fets constitutius de la mateixa.
La lletra g) de l'article 3.1 de la Llei de l'impost establix respecte de l'exempció prevista per a les adquisicions realitzades en el marc de les activitats de creació de mercat que, a estos efectes, es considera com a tals activitats les realitzades per una empresa de servicis d'inversió, una entitat de crèdit, o una entitat equivalent d'un tercer país, que siguen membres d'un centre de negociació o d'un mercat d'un tercer país marc jurídic del qual i de supervisió la Comissió Europea haja declarat equivalent, i que complisquen la resta de requisits establits en este precepte.
Conforme amb l'anterior, l'entitat de crèdit, l'empresa de servicis d'inversió o l'entitat equivalent d'un tercer país només ha de ser membre d'un centre de negociació o d'un mercat d'un tercer país marc jurídic del qual i de supervisió la Comissió Europea haja declarat equivalent, sense que els valors de la qual adquisició origine el dret a l'aplicació de l'exempció per creació de mercat hagen de negociar-se necessàriament en el mercat en el que esta entitat siga membre.
.
El Regne Unit va deixar de formar part de la Unió Europea el 31 de gener de 2020 i va convindre amb la Unió Europea l'Acord sobre la retirada del Regne Unit de La Gran Bretanya i Irlanda del Nord de la Unió Europea i de la Comunitat Europea de l'Energia Atòmica (Diari Oficial de la Unió Europea de 31 de gener de 2020), article del qual 126 establix un període transitori o d'execució, que va finalitzar el 31 de desembre de 2020. A partir d'1 de gener de 2021 el Regne Unit és a tots els efectes un tercer país.
La lletra g) de l'apartat 1 de l'article 3 de la Llei de l'impost establix el requisit de què les activitats de creació de mercat es realitzen per una empresa de servicis d'inversió, una entitat de crèdit, o una entitat equivalent d'un tercer país, que siguen membres d'un centre de negociació o d'un mercat d'un tercer país marc jurídic del qual i de supervisió la Comissió Europea haja declarat equivalent.
En conseqüència, en tant no s'adopte per la Comissió Europea la corresponent decisió d'equivalència no serà suficient amb la mera condició de ser membre d'un mercat del Regne Unit per poder aplicar l'exempció prevista per a les adquisicions realitzades en el marc de les activitats de creació de mercat.
El primer paràgraf de la lletra i) de l'article 3.1 de la Llei de l'impost establix l'exempció de l'impost de les adquisicions a les que siga susceptible d'aplicació el Règim especial de les fusiones, escissions, aportacions d'actius, canvi de valors i canvi de domicili social d'una Societat Europea o una societat cooperativa Europea d'un Estat membre a un altre de la Unió Europea regulat en el Capítol VII del Títol VII de la Llei 27/2014, de 27 de novembre, de l'impost sobre societats.
Per a l'aplicació de la referida exempció, no resulta necessària l'aplicació efectiva del citat règim especial. Bastarà que les operacions de reestructuració empresarial, que poden ser realitzades tant per entitats residents com per no residents en territori espanyol, puguen enquadrar-se en els supòsits de fusió, escissió, aportació d'actius i canvi de valors definits en el capítol VII del Títol VII de la Llei 27/2014, de 27 de novembre, de l'impost sobre societats.
La lletra b) de l'article 3.1 de la Llei de l'impost sobre les Transaccions Financeres disposa que estaran exemptes de l'impost les “adquisicions derivades d'una oferta pública de venda d'accions tal com es definix en l'article 35.1 del text refós de la Llei del Mercat de Valors, aprovat pel Reial decret legislatiu 4/2015, de 23 d'octubre, en la seua col·locació inicial entre inversors”.
La referència a l'apartat 1 de l'article 35 del text refós de la Llei del Mercat de Valors ha d'entendre's realitzada a l'article 2.d) del Reglament (UE ) 2017/1129 del Parlament Europeu i del Consell, de 14 de juny de 2017, sobreu el fullet que ha de publicar-se en cas d'oferta pública o admissió a cotització de valors en un mercat regulat i pel qual es deroga la Directiva 2003/71/CE.
Com s'ha assenyalat en estes preguntes freqüents, en primer lloc s'aplicarà la definició continguda en este precepte per a determinar si l'oferta de valors pot considerar-se com una oferta pública de venda (o subscripció de valors), de manera que una comunicació a persones, de qualsevol forma i per qualsevol mitjà, que esta informació suficient sobre els termes de l'oferta i els valors que s'oferixen de manera que permeta a un inversor decidir l'adquisició o subscripció d'estos valors, serà considerada com oferta pública de valors.
A més, és requisit necessari que l'oferta pública de venda d'accions consistisca en la seua col·locació inicial entre inversors, el que exigix que l'oferent siga titular de les accions amb caràcter previ a l'admissió a negociació de les accions de la societat en un mercat regulat, no havent adquirit les accions amb posterioritat a l'admissió a negociació dels valors.
A estos efectes, la referida exempció no és aplicable a les adquisicions que es deriven d'una revenda ulterior de les accions, encara que esta revenda poguera considerar-se com oferta pública de valors.
Finalment, tal com com s'ha indicat en estes preguntes freqüents, cal assenyalar que en el cas d'accions de societats que s'admeten a negociació per primera vegada en un mercat regulat com a resultat d'una oferta pública de venda no es compliria l'element temporal disposat en la lletra b) de l'article 2.1 de la Llei de l'impost (la societat faltaria de capitalització borsària l'1 de desembre de l'any anterior a l'adquisició), pel que les adquisicions derivades d'aquella oferta pública de venda no estaran subjectes a l'impost.
La lletra h) de l'article 3.1 de la Llei de l'impost sobre les Transaccions Financeres disposa que estaran exemptes de l'impost les “adquisicions d'accions entre entitats que formen part del mateix grup en els termes de l'article 42 del Codi de Comerç”.
D'esta regulació es desprén que l'exempció és aplicable a qualsevol adquisició a títol onerós d'accions subjectes a l'impost, definides en els termes de l'article 92 del text refós de la Llei de Societats de Capital i representatives del capital social de societats de nacionalitat espanyola, quan es realitze entre entitats que formen part del mateix grup, i això independentment de la residència d'estes entitats.
La Llei 12/2022, de 30 de juny, de regulació per a l'impuls dels plans de pensions de treball, pel qual es modifica el text refós de la Llei de Regulació dels Plans i Fons de Pensions, aprovat pel Reial Decret Legislatiu 1/2002, ha introduït una nova exempció en l'Impost, afegint una lletra m) a l'apartat 1 de l'article 3 de la Llei 5/2020 amb el següent contingut:
«m) Les adquisicions realitzades per Fons de pensions de Treball i per Mutualitats de Previsió Social o Entitats de Previsió Social Voluntària sense finalitat de lucre .»
Així mateix, en relació amb la forma d'acreditació de l'exempció, s'ha afegit una lletra i) a l'apartat 2 de l'article 3, amb la següent redacció:
«i) Respecte de l'exempció recollida en la lletra m) de l'apartat 1, la identificació del Fons de pensions de Treball, de la Mutualitat de Previsió Social o de l'Entitat de Previsió Social Voluntària.»
Donada la falta de concreció de l'àmbit d'aplicació d'esta exempció, resulta necessari la seua delimitació precisa conforme a una interpretació integradora, que tinga en compte els antecedents legislatius, en particular l'esmena de la que porta causa en de la qual justificació es pren com a referència les exempcions existents en l'impost de transaccions financeres de França i Itàlia àmbit del qual se circumscriu a intruments de previsió social d'àmbit empresarial; el context normatiu en què esta exempció s'aprova, que no és un altre que una norma de la qual finalitat principal és l'impuls dels plans de pensions de treball; i finalment, el principi de no discriminació aplicable en l'àmbit del Dret comunitari.
En coherència amb els criteris exposats, ha d'entendre's que l'exempció prevista en la lletra m) apartat 1 de l'article 3 de la Llei de l'impost resulta aplicable a les adquisicions d'accions subjectes a l'impost realitzades per:
- Fons de pensions de treball regulats en el text refós de la Llei de Regulació dels Plans i Fons de Pensions, aprovat pel Reial decret legislatiu 1/2002, de 29 de novembre, així com per fons de pensions de treball regulats en la Directiva (UE) 2016/2341 del Parlament Europeu i del Consell, de 14 de desembre de 2016, relativa a les activitats i la supervisió de fons de pensions de treball;
- Mutualitats de previsió social que, conforme amb el que preveu l'article 43.1 de la Llei 20/2015, de 14 de juliol, d'ordenació, supervisió i solvència de les entitats asseguradores i reasseguradores, actuen com a instrument de previsió social empresarial; o
- Entitats de previsió social voluntària de modalitat de treball, definides en l'article 7 de la Llei 5/2012, de 23 de febrer, sobre Entitats de Previsió Social Voluntària, de la comunitat autònoma del País Basc;
Finalment, cal subratllar que el requisit de què les mutualitats de previsió social i les entitats de previsió social voluntària siguen entitats sense finalitat de lucre ja resulta exigible en virtut de la normativa que els resulta aplicable.
Per a la declaració d'estes adquisicions s'utilitzarà la clau M (posició 272 registre tipus 2 de l'annex informatiu) i s'indicarà “3.1.M” en el camp descripció (posicions 406-449 registre tipus 2 de l'annex informatiu).