Com presentar una declaració d'exercicis anteriors
Saltar índex de la informacióPeríodes impositius iniciats a partir d'1 de gener de 2022
Per als períodes impositius que s'iniciïn a partir d'1 de gener de 2022, la disposició final segona del Reial decret Llei 18/2022, per tal d'efectuar la transposició de l'article 9 bis de la Directiva (UE ) 2016/1164, modifica l'apartat 2 de l'article 6 de la Llei 27/2014, de 27 de novembre, de l'impost sobre societats, de tal manera que les entitats en règim d'atribució de rendes, amb caràcter general, no tributaran per l'impost sobre societats, a excepció de les que els sigui aplicable l'apartat 12 de l'article 15 bis de la Llei 27/2014, de 27 de novembre, de l'impost sobre societats.
D'aquesta manera mitjançant la modificació de la Llei 27/2014, de l'impost sobre societats, s'incorpora el mandat de l'article 9 bis de la Directiva (UE ) 2016/1164 a l'articulat d'aquesta Llei amb la finalitat que certes entitats en règim d'atribució de rendes situades en territori espanyol es converteixen en contribuents de l'impost sobre societats quan es donin les condicions i respecte de determinades rendes que poguessin generar una asimetria híbrida amb tercers països. Tenint en compte l'anterior, l'entitat en règim d'atribució de rendes que donin lloc a l'asimetria hibrida referida està obligada al compliment de les obligacions comptables i registrals que correspongui al mètode de determinació de les seves rendes, incloses les que tributen segons aquest Impost.
La Llei 22/2021, de 28 de desembre, de pressupostos generals de l’Estat per a l'any 2022, amb efectes per als períodes impositius que s'iniciïn a partir d'1 de gener de 2022, afegeix l'apartat 2 a l'article 30 de la LIS per introduir el concepte de quota líquida que es defineix com el resultat d'aplicar sobre la quota íntegra, les bonificacions i deduccions que siguin procedents previstes en la normativa de l'Impost, sense que pugui ser negativa.
En relació amb el que és anterior, es modifica l'article 41 de la LIS relativa a la deducció de les retencions, ingressos a compte i pagaments fraccionats, per substituir la menció a la quota íntegra per la de quota líquida o quota líquida mínima, segons correspongui.
En aquest mateix sentit, es modifica l'article 71.1 de la LIS relativa a les deduccions i bonificacions de la quota íntegra del grup fiscal, per introduir la definició de quota líquida del grup fiscal com el resultat de minorar la quota íntegra d'aquest grup en l'import de les deduccions i bonificacions previstes en els Capítols II, III i IV del Títol VI de la LIS, així com qualsevol altra deducció que pogués resultar d'aplicació, sense que pugui ser negativa.
La Llei 22/2021, de 28 de desembre, de pressupostos generals de l’Estat per a l'any 2022, amb efectes per als períodes impositius que s'iniciïn a partir d'1 de gener de 2022, estableix en l'article 30 bis de la LIS una tributació mínima del 15% de la base imposable per a aquells contribuents de l'Impost amb un import net del volum de negoci igual o superior a vint milions de € i en qualsevol cas, per a què tributin en el règim de consolidació fiscal.
A aquests efectes, la quota líquida no podrà ser inferior al resultat d'aplicar el 15% a la base imposable, minorada o incrementada per la reserva d'anivellament, i minorada en la Reserva per a inversions a les Canarias. Aquesta quota tindrà el caràcter de quota líquida mínima.
El que disposen els paràgrafs anteriors, no serà d'aplicació als contribuents que tributin als tipus de gravamen del 10%, 1% i 0% previstos en els apartats 3, 4 i 5 de l'article 29 de la LIS, ni a les SOCIMI.
El tipus de tributació mínima referit del 15% serà del 10% per a les entitats de nova creació, tipus general del qual és del 15%, i del 18% per a les entitats de crèdit i d'exploració, investigació i explotació de jaciments i emmagatzematges subterranis d'hidrocarburs tipus general del qual és del 30%.
En les entitats cooperatives, la quota líquida mínima no podrà ser inferior al resultat d'aplicar el 60% a la quota íntegra calculada d'acord amb el que disposa la Llei 20/1990, de 19 de desembre, sobre Règim Fiscal de les Cooperatives.
Les entitats de la Zona Especial Canària, la base imposable positiva sobre la qual s'apliqui el percentatge no inclourà la part de la mateixa corresponent a les operacions realitzades material i efectivament en l'àmbit geogràfic d'aquesta Zona que tributi al tipus de gravamen especial regulat en l'article 43 de la Llei 19/1994, de 6 de juliol, de modificació del Règim Econòmic i Fiscal de les Canarias.
Les regles per determinar la quota líquida mínima en l'impost sobre societats són les següents:
En primer lloc, es minorarà la quota íntegra en l'import de les bonificacions que siguin d'aplicació, incloses les regulades en la Llei 19/1994, de 6 de juliol, de modificació del Règim Econòmic i Fiscal de les Canarias, i en l'import de la deducció prevista en l'article 38 bis de la Llei 27/2014.
En segon lloc, s'aplicaran les deduccions per doble imposició regulades en els articles 31, 32, 100 i disposició transitòria vint-i-tresena de la Llei 27/2014, respectant els límits que resultin d'aplicació en cada cas.
Si com a conseqüència de les operacions anteriors:
-
Resulta una quantia inferior a la quota líquida mínima calculada segons el que és assenyalat en els paràgrafs anteriors, aquella quantia tindrà, com a excepció , la consideració de quota líquida mínima.
-
Resulta una quantia superior a l'import de la quota líquida mínima calculada segons el que és assenyalat en els paràgrafs anteriors, s'aplicaran els restants deduccions que resultin procedents, amb els límits aplicables en cada cas, fins a l'import d'aquesta quota líquida mínima.
Les deduccions import del qual es determini conforme al que disposa la Llei 20/1991, de 7 de juny, de modificació dels aspectes fiscals del Règim Econòmic Fiscal de les Canarias, i en la Llei 19/1994, de 6 de juliol, de modificació del Règim Econòmic i Fiscal de les Canarias, s'aplicaran, respectant els seus propis límits, encara que la quota líquida resultant sigui inferior a l'esmentada quota líquida mínima.
Les quantitats no deduïdes per aplicació de les regles anteriors podran deduir-se durant els períodes impositius següents d'acord amb la normativa aplicable en cada cas.
Cal tenir en compte:
La llibertat d'amortització en inversions que utilitzin energies procedents de fonts renovables s'aplicarà durant els períodes impositius que s'iniciïn o concloguin l'any 2023, sempre que, durant els 24 mesos següents a la data d'inici del període impositiu en què els elements adquirits entrin en funcionament, la plantilla mitjana total de l'entitat es mantingui respecte de la plantilla mitjana dels dotze mesos anteriors, no obstant això les inversions poden ser posades a disposició del contribuent a partir de 20 d'octubre de 2022.
L'article 22 del Reial decret Llei 18/2022, de 18 d'octubre, pel qual s'aproven mesures de reforç de la protecció dels consumidors d'energia i de contribució a la reducció del consum de gas natural en aplicació del "Pla + seguretat per a la teva energia (+SE)”, introdueix una nova disposició addicional dissetena en la Llei 27/2014, de 27 de novembre, de l'impost sobre societats, per la qual els contribuents podran amortitzar lliurement les inversions que s'efectuïn en instal·lacions destinades a l' autoconsum d'energia elèctrica, així com aquelles instal·lacions per a ús tèrmic de consum propi, sempre que utilitzin energia procedent de fonts renovables, substitueixin instal·lacions que utilitzin energia procedent de fonts no renovables fòssils i que siguin posades a disposició del contribuent a partir de l'entrada en vigor del Reial Decret llei 18/2022 (20 d'octubre) i entrin en funcionament el 2023 .
S'amortitzaran lliurement durant els períodes impositius que s'iniciïn o concloguin durant aquest any, sempre que, durant els 24 mesos següents a la data d'inici del període impositiu en què els elements adquirits entrin en funcionament, la plantilla mitjana total de l'entitat es mantingui respecte de la plantilla mitjana dels dotze mesos anteriors.
No obstant això, els edificis no podran acollir-se a la llibertat d'amortització regulada en aquesta disposició.
La quantia màxima de la inversió que podrà beneficiar-se del règim de llibertat d'amortització serà de 500.000 €.
Les entitats a les que els siguin d'aplicació els incentius fiscals per a les petites empreses previstes en el capítol XI del títol VII de la Llei 27/2014 de 27 de novembre, de l'impost sobre societats, podran optar entre aplicar el règim de llibertat d'amortització previst en l'article 102 d'aquesta Llei o aplicar el règim de llibertat d'amortització regulat en aquesta disposició.
Per als períodes impositius que s'iniciïn a partir d'1 de gener de 2022, la disposició final segona del Reial decret Llei 18/2022, de 18 d'octubre, per tal d'efectuar la transposició de l'article 9 bis de la Directiva (UE) 2016/1164, incorpora un nou supòsit d'asimetria híbrida en l'apartat 12 de l'article 15 bis de la LIS, passant els actuals apartats 12 i 13 a numerar-se com apartats 13 i 14, respectivament.
Amb aquest nou supòsit es transposa el contingut de l'article 9 bis de la Directiva (UE ) 2016/1164, que regula un cas d'asimetries híbrides invertides obligant als Estats membres a tractar fiscalment com residents a les entitats fiscalment transparents que siguin considerades per la legislació dels països de residència dels seus partícips majoritaris com entitats subjectes a imposició personal sobre la renda, per evitar una situació d'asimetria híbrida en la que determinades rendes no tributin en cap país o territori, això és, no tributin ni en seu de les entitats en règim d'atribució de rendes ni en seu dels seus partícips ni de l'entitat pagadora d'aquestes rendes.
Així, amb l'objectiu de què certes entitats en règim d'atribució de rendes situades en territori espanyol no donin lloc a una asimetria híbrida, es converteixen en contribuents de l'impost sobre societats per determinades rendes positives que correspongui atribuir a tots els partícips residents en països o territoris que considerin a l'entitat en atribució de rendes com a contribuent per imposició personal sobre la renda, quan es donin les següents condicions :
-
Una entitat en règim d'atribució de rendes en la que una o diverses entitats, vinculades entre si participin directament o indirectament en qualsevol dia de l'any, en el capital, en els fons propis, en els resultats o en els drets de vot en un percentatge igual o superior al 50%; i
-
Que siguin residents en països o territoris que qualifiquin a l'entitat en règim d'atribució com a contribuent per un impost personal sobre la renda.
Les rendes positives esmentades són les següents:
-
Les obtingudes en territori espanyol que estiguin subjectes i exemptes de tributació a l'IRNR.
-
Les obtingudes a l'estranger que no estiguin subjectes o estiguin exemptes de tributació per un impost exigit pel país o territori de l'entitat o entitats pagadores de tals rendes.
En aquests casos, el període impositiu coincidirà amb l'any natural en el que s'obtinguin tals rendes. La resta de rendes obtingudes per l'entitat en atribució de rendes s'atribuiran als socis, hereus, comuners o partícips d'acord amb l'aplicació del règim d'atribució de rendes regulat en la Secció 2a del títol X de la Llei 35/2006, de 28 de novembre, de l'Impost sobre la Renda de les Persones Físiques.
L'entitat en règim d'atribució de rendes que apliqui aquest nou supòsit està obligada al compliment de les obligacions comptables i registrals que correspongui al mètode de determinació de les seves rendes, incloses les que tributen segons l'impost sobre societats.
En relació amb el que és anterior, la disposició final segona del Reial Decret llei 18/2022 modifica també l'apartat 2 de l'article 6 de la LIS, establint que les entitats en règim d'atribució de rendes no tributaran per l'impost sobre societats, a excepció del que disposa l'apartat 12 de l'article 15 bis de la LIS.
Amb efectes per als períodes impositius iniciats a partir d'1 de gener de 2021, la disposició final cinquena de la Llei 38/2022, de 27 de desembre, introdueix en l'article 39.7 de la LIS en relació amb les deduccions previstes en els apartats 1 i 3 de l'article 36 de la LIS que pot aplicar-se el contribuent que participa en el finançament de produccions espanyoles de llargmetratges i curtmetratges cinematogràfics i de sèries audiovisuals de ficció, animació, documental o producció i exhibició d'espectacles en viu d'arts escèniques i musicals, les següents modificacions :
-
El contribuent que participi en el finançament podrà aplicar aquestes deduccions no només quan aporti quantitats destinades a finançar la totalitat o part dels costos de la producció, sinó també quan incorri en les despeses per a l'obtenció de còpies, publicitat i promoció a càrrec del productor fins al límit del 30% dels costos de producció, sempre que no adquireixi els drets de propietat intel·lectual o d'una altra índole respecte dels resultats de les produccions o espectacles, de la qual propietat haurà de ser en qualsevol cas del productor.
-
Les quantitats per finançar els costos de producció podran aportar-se en qualsevol fase de la producció, amb caràcter previ o posterior al moment en què el productor incorri en els esmentats costos de producció, i fins a l'obtenció dels certificats de nacionalitat i el certificat que acrediti el caràcter cultural en relació amb el seu contingut, així com l'obtingut per l'Institut Nacional de les Arts Escèniques i de la Música, segons sigui el cas. Les quantitats per finançar les despeses per a l'obtenció de còpies, publicitat i promoció a càrrec del productor a què es refereix l'apartat anterior podran aportar-se amb caràcter previ o posterior al moment en què el productor incorri en les esmentades despeses, però mai després del període impositiu en què el productor incorri en els mateixos.
-
El contribuent que participi en el finançament determinarà l'import de les deduccions previstes en els apartats 1 i 3 de l'article 36 de la LIS en les mateixes condicions que s'haguessin aplicat al productor, sempre que hagin estat generades per aquest últim. L'import màxim de la deducció generada pel productor que el contribuent que participi en el finançament podrà aplicar serà el resultat de multiplicar per 1,20 l'import de les quantitats que aquest últim hagi aportat per finançar els esmentats costos de producció o les despeses per a l'obtenció de còpies, publicitat i promoció a càrrec del productor. L'excés de deducció pot ser aplicat pel productor que hagi generat el dret a aquesta.
-
Quant a l'obligació de subscriure un contracte de finançament, es permet que tant el productor com els contribuents que participin en el finançament subscriguin un o més contractes de finançament, que podran signar-se en qualsevol fase de la producció. A més, es modifiquen els extrems que han de contenir els contractes de finançament, afegint la identitat dels contribuents que participen en el finançament i el pressupost i la forma de finançament de les despeses per a l'obtenció de còpies, publicitat i promoció a càrrec del productor.
-
En relació amb la comunicació a l'Administració tributària que ha de realitzar el contribuent que participa en el finançament, s'estableix que aquesta haurà d'estar subscrita tant pel productor com pel contribuent que participa en el finançament, amb anterioritat a la finalització del període impositiu en què aquest últim tingui dret a aplicar la deducció.
-
S'estableix que el contribuent que participa en el finançament no podrà aplicar les deduccions referides en els paràgrafs anteriors quan estigui vinculat, en els termes establerts per l'article 18 de la LIS, amb el contribuent que generi el dret a aplicar aquestes deduccions.
-
S'afegeix que l'import de la deducció que apliqui el contribuent que participa en el finançament haurà de tenir-se en compte als efectes de l'aplicació del límit conjunt del 25% establert en l'article 39.1 de la LIS. Aquest límit s'elevarà al 50% quan l'import de la deducció prevista en els apartats 1 i 3 de l'article 36 de la LIS, que correspongui al contribuent que participa en el finançament, sigui igual o superior al 25% de la seva quota íntegra minorada en les deduccions per evitar la doble imposició internacional i les bonificacions.
La disposició final cinquena de la Llei 12/2022, de 30 de juny, de regulació per a l'impuls dels plans de pensions de treball, per la qual es modifica el text refós de la Llei de Regulació dels Plans i Fons de Pensions, aprovat pel Reial decret legislatiu 1/2002, de 29 de novembre, amb efectes per als períodes impositius que comiencen a partir de 2 de juliol de 2022, afegeix l'article 38 ter a la LIS, per incorporar una nova deducció en la quota íntegra per contribucions empresarials a sistemes de previsió social empresarial imputades a favor dels treballadors.
A aquests efectes, el contribuent podrà aplicar una deducció en la quota íntegra del 10% de les contribucions empresarials imputades a favor dels treballadors amb retribucions brutes anuals inferiors a 27.000 €, sempre que tals contribucions es realitzin a plans de pensions de treball, a plans de previsió social empresarial, a plans de pensions regulats en la Directiva (UE ) 2016/2341 del Parlament Europeu i del Consell, de 14 de desembre de 2016, de què sigui promotor aquest contribuent.
En el cas de treballadors amb retribucions brutes anuals iguals o superiors a 27.000 €, la deducció es calcularà sobre la part proporcional de les contribucions empresarials que corresponguin als 27.000 € esmentats en el paràgraf anterior.
Amb efectes de 2 de març de 2022, la disposició addicional sisena del Reial Decret llei 3/2022, d'1 de març, estableix que les persones jurídiques i els establiments permanents residents en territori espanyol constituïts amb motiu de la celebració de la final de la «UEFA Europa League 2022» a Sevilla, per l'entitat organitzadora o pels equips participants, estaran exemptes de l'impost sobre societats i de l'Impost de la Renda de No Residents, respectivament, per les rendes obtingudes durant la celebració de l'esdeveniment i en la mesura en què estiguin directament relacionades amb la seva participació en ell.
A més, estaran exemptes les rendes obtingudes sense establiment permanent per l'entitat organitzadora o pels equips participants, generades amb motiu de la celebració d'aquesta final i en la mesura en què estiguin directament relacionades amb la seva participació en ella.
La disposició final trenta-sisena de la Llei 31/2022, de 23 de desembre, de pressupostos generals de l’Estat per a l'any 2023, estableix que les persones jurídiques residents a Espanya constituïdes amb motiu de l' organització i celebració de la XXXVII Copa Amèrica a la ciutat de Barcelona per l'entitat organitzadora de la mateixa o pels equips participants, estaran exemptes de l'impost sobre societats per les rendes obtingudes des de l'1 d'abril de 2022 fins al 31 de desembre de 2025 amb motiu de l'esdeveniment i en la mesura en què estiguin directament relacionades amb la seva participació en ell.
A més, estaran exemptes les rendes obtingudes pels establiments permanents que l'entitat organitzadora de la «XXXVII Copa Amèrica Barcelona» o els equips participants constitueixin a Espanya durant l'esdeveniment amb motiu de la seva celebració.
La Llei 28/2022, de 21 de desembre, de foment de l'ecosistema de les empreses emergents, que va entrar en vigor el 23 de desembre de 2022, estableix una sèrie d' incentius fiscals per als contribuents de l'impost sobre societats i de l'Impost sobre la Renda de no Residents que obtinguin rendes mitjançant establiment permanent situada en territori espanyol i que tinguin la condició d'empresa emergent conforme al títol preliminar d'aquesta Llei:
-
Tributaran al tipus del 15% en els termes establerts en l'apartat 1 de l'article 29 de la LIS durant el primer període impositiu en què, tenint la condició d'empresa emergent, la base imposable resulti positiva i en els tres següents, sempre que mantinguin aquesta condició.
-
Podran sol·licitar a l'Administració tributària de l'Estat, en el moment de la presentació de l'autoliquidació, l' ajornament del pagament del deute tributari corresponent als dos primers períodes impositius en els que la base imposable de l'Impost sigui positiva.
L'Administració tributària de l'Estat concedirà l'ajornament, amb dispensa de garanties, per un període de dotze i sis mesos, respectivament, des de la finalització del termini d'ingrés en període voluntari del deute tributari corresponent als esmentats períodes impositius.
Per gaudir d'aquest benefici, serà necessari que el sol·licitant es trobi al corrent en el compliment de les seves obligacions tributàries en la data en què s'efectuï la sol·licitud d'ajornament i, a més, que l'autoliquidació es presenti dins el termini establert. No es pot ajornar, segons el procediment que estableix aquest apartat, l'ingrés de les autoliquidacions complementàries.
L'ingrés del deute tributari ajornada s'efectuarà en el termini d'un mes des de l'endemà de venciment de cadascun dels terminis assenyalats, sense que tingui lloc la meritació d'interessos de demora.
Així s'estén a totes les empreses emergents l'ajornament del pagament dels deutes tributaris durant els dos primers anys d'activitat
-
No tindran l'obligació d'efectuar els pagaments fraccionats regulats en els articles 40 de la LIS i 23.1 del TRLIRNR que hagin d'efectuar a compte de la liquidació corresponent al període impositiu immediatament posterior a cadascun dels períodes impositius en què s'hagi sol·licitat l'ajornament a què fa referència el punt anterior, sempre que en ells es mantingui la condició d'empresa emergent.
Cal tenir en compte:
La ley 28/2022 establece que se entiende por empresa emergente, a los efectos de esta Ley, toda persona jurídica, incluidas las empresas de base tecnológica creadas al amparo de la Ley 14/2011, de 1 de junio, de la Ciencia, la Tecnología y la Innovación, que reúna simultáneamente las siguientes condiciones recogidas en dicho artículo. A aquests efectes, s'entén per empresa de base tecnològica aquella de la qual activitat requereix la generació o un ús intensiu de coneixement cientificotècnic i tecnologies per a la generació de nous productes, processos o serveis i per a la canalització de les iniciatives d'investigació, desenvolupament i innovació i la transferència dels seus resultats
En relació amb el règim especial de les entitats dedicades a l'arrendament d'habitatge, la Llei 22/2021, de 28 de desembre, de pressupostos generals de l’Estat per a l'any 2022, amb efectes per als períodes impositius que s'iniciïn a partir d'1 de gener de 2022, redueix el percentatge de bonificació del 85% aplicable a la part de quota íntegra que correspongui a les rendes derivades de l'arrendament d'habitatges, a un 40%.
Cal tenir en compte:
A l'efecte del càlcul del valor de l'actiu d'una entitat acollida al règim especial susceptible de generar rendes que tinguin dret a l'aplicació de la bonificació prevista, la Direcció General dels Tributs ha declarat expressament que no han d'incloure's els immobles que es trobin arrendats com oficines, encara que disposin de cèdula d'habitabilitat com a habitatge.
Amb efectes per als períodes impositius que s'iniciïn a partir d'1 de gener de 2022, la Llei 11/2021, de 9 de juliol, de mesures de prevenció i lluita contra el frau fiscal, introdueix en la LIS les següents modificacions en relació amb les SICAV:
-
Es modifica la lletra a) de l'article 29.4 de la LIS, per establir els requisits addicionals que han de complir els socis perquè les SICAV puguin aplicar el tipus de gravamen de l'1%:
-
Número mínim d'accionistes
Es computaran exclusivament aquells accionistes que siguin titulars d'accions per un import igual o superior a 2.500 € determinat d'acord amb el valor liquidatiu corresponent a la data d'adquisició de les accions.
En el cas de societats d'inversió de capital variable per compartiments, es computaran exclusivament aquells accionistes que siguin titulars d'accions per un import igual o superior a 12.500 €, determinat segons el valor liquidatiu corresponent a la data d'adquisició de les accions.
-
Permanència dels accionistes
El número mínim d'accionistes determinat segons el que preveu la lletra a) anterior haurà de concórrer durant el nombre de dies que representi com a mínim les tres quartes parts del període impositiu.
Les regles establertes en les lletres a) i b) anteriors no s'aplicaran a les societats d'inversió lliure ni a les societats accionistes dels quals siguin exclusivament unes altres institucions d'inversió col·lectiva, ni a les societats d'inversió de capital variable índex cotitzats.
El compliment d'aquestes regles podrà ser comprovat per l'Administració tributària, per la qual cosa la societat d'inversió haurà de mantenir i conservar durant el període de prescripció les dades corresponents a la inversió dels socis en la societat.
-
-
En relació amb la modificació esmentada en el punt anterior, s'afegeix la disposició transitòria quaranta-unena a la LIS per establir un règim transitori per a les SICAV que acordin la seva dissolució i liquidació, que té per finalitat permetre que els seus socis puguin traslladar la seva inversió a unes altres institucions d'inversió col·lectiva que compleixin els requisits per mantenir el tipus de gravamen de l'1% en l'impost sobre societats.
A aquests efectes, la disposició transitòria quaranta-unena de la LIS estableix que podran optar per acordar la seva dissolució i liquidació, amb aplicació del règim fiscal previst en aquella disposició transitòria, les societats d'inversió de capital variable que:
-
Durant el període impositiu iniciat abans d'1 de gener de 2022 estiguessin tributant en l'impost sobre societats al tipus de gravamen reduït de l'1%, en els termes previstos per l'article 29.4 a) de la LIS en la seva redacció en vigor a 31 de desembre de 2021.
-
Durant l'any 2022, adoptin vàlidament l'acord de dissolució amb liquidació. Per tant, el termini per adoptar aquest acord finalitza el 31 de desembre de 2022.
-
Realitzin amb posterioritat a l'acord, dins els sis mesos posteriors al termini que tenen per adoptar aquest acord (31 de desembre de 2022), tots els actes o negocis jurídics necessaris segons la normativa mercantil fins a la cancel·lació registral de la societat en liquidació. Per tant, el període per realitzar tots els actes i negocis jurídics necessaris per liquidar la societat fins a la seva cancel·lació registral finalitza el 30 de juny de 2023, encara que res no impedeix que aquestes operacions puguin concloure dins l'any 2022.
-
Les SICAV que realitzin la dissolució amb liquidació d'acord amb el que és anterior, aplicaran el següent règim especial:
Durant els períodes impositius iniciats a partir d'1 de gener de 2022 que concloguin fins a la cancel·lació registral, la SICAV en liquidació continuarà tributant al tipus de gravamen reduït de l'1%, sempre que el nombre d'accionistes sigui igual o superior a 100, sigui quin sigui el preu d'adquisició de les seves participacions en la SICAV.
Els socis de la SICAV en liquidació no integraran en la base imposable les rendes derivades de la liquidació de la societat, sempre que reinverteixin la totalitat dels diners o dels béns (no és possible una reinversió parcial) que els correspongui com a quota de liquidació en l'adquisició o subscripció d'accions o participacions en una o diverses institucions d'inversió col·lectiva previstes en les lletres a) o b) de l'article 29.4 de la LIS. Les noves accions o participacions adquirides o subscrites conservaran el valor i la data d'adquisició de les accions de la societat objecte de liquidació.
La reinversió haurà d'efectuar-se abans d'haver transcorregut set mesos comptats des de la finalització del termini establert per adoptar vàlidament l'acord de dissolució amb liquidació de la SICAV (31 de desembre de 2022), per la qual cosa el termini per efectuar la reinversió finalitza el 31 de juliol de 2023, encara que res no impedeix que aquesta reinversió pugui dur-se a terme dins l'any 2022.
El soci haurà de comunicar a la societat en liquidació la seva decisió d'acollir-se a la reinversió, havent d'aportar la documentació acreditativa de la data i valor d'adquisició de les accions, en cas que la societat no disposi d'aquesta informació.
A més, el soci comunicarà a la institució d'inversió col·lectiva en la que efectuï la reinversió els seus propis dades identificatives, els corresponents a la societat en liquidació i a la seva entitat gestora i entitat dipositària, així com la quantitat de diners o els béns integrants de la quota de liquidació a reinvertir en la institució de destinació. A aquests efectes, el soci complimentarà la corresponent ordre de subscripció o adquisició, autoritzant a aquesta institució a tramitar aquesta ordre davant la societat en liquidació.
Rebuda l'ordre per la societat en liquidació, la reinversió haurà d'efectuar-se mitjançant la transferència ordenada per aquesta última al seu dipositari, per compte i ordre del soci, dels diners o dels béns objecte de la reinversió, des dels comptes de la societat en liquidació als comptes de la institució d'inversió col·lectiva en la que s'efectuï la reinversió. Aquesta transferència s'acompanyarà de la informació relativa als valors i dates d'adquisició de les accions de la societat en liquidació a les que correspongui la reinversió.
Quan el soci s'aculli al règim de reinversió aquí previst, no existirà obligació de practicar pagaments a compte del corresponent impost personal del soci sobre les rendes derivades de les liquidacions de la SICAV.
Aquest règim especial no serà aplicable als supòsits de dissolució amb liquidació de les societats d'inversió lliure, ni de les societats d'inversió de capital variable índex cotitzats.
El Reial Decret llei 31/2021, de 28 de desembre, amb efectes per als períodes impositius que s'iniciïn a partir d'1 de gener de 2022, modifica l'àmbit temporal regulat en l'article 27.11 de la Llei 19/1994, de 6 de juliol, de modificació del Règim Econòmic i Fiscal de les Canarias, relatiu a les inversions anticipades, establint que les dotacions hauran de realitzar-se amb càrrec a beneficis obtinguts fins al 31 de desembre de 2023.
Amb els mateixos efectes, es modifica l'àmbit temporal regulat en l'article 29.2 de la Llei 19/1994, de 6 de juliol, de modificació del Règim Econòmic i Fiscal de les Canarias, relatiu a la vigència de la Zona Especial Canària (ZEC), establint que aquesta vigència tindrà com a límit el 31 de desembre de l'any 2027, prorrogable prèvia autorització de la Comissió Europea.
S'ha de tenir en compte que, segons s'estableix en la disposició addicional primera de l'esmentat Reial Decret llei 31/2021, aquestes modificacions estan condicionades a l'autorització per la Comissió Europea del Mapa d'Ajuts de Finalitat Regional per al període 2022-2027.
La Llei 22/2022, de 19 d'octubre, amb efectes per als períodes impositius que s'iniciïn a partir d'1 de gener de 2022 i que no hagin finalitzat abans de l'entrada en vigor d'aquesta Llei (21 d'octubre de 2022), modifica la Llei 28/1990, de 26 de desembre, per la qual s'aprova el Conveni Econòmic entre l'Estat i la Comunitat Foral de Navarra, per actualitzar de 7 a 10 milions la xifra llindar de volum d'operacions que serveix per delimitar la competència per a l'exacció i la comprovació de l'impost sobre societats, així com la normativa aplicable.
A més, es modifica l'article 18 i 23 de la Llei 28/1990, de 26 de desembre, que determinen l'aplicació de la normativa foral Navarra i la competència inspectora en l'impost sobre societats de la Hisenda Foral, en el cas de contribuents amb domicili fiscal en territori comú que tributin conjuntament a ambdues Administracions i que en l'exercici anterior haguessin realitzat el 75 per cent o més de les seves operacions a Navarra, llevat que es tracti d'entitats que formin part d'un grup fiscal, cas en què s'exigeix que totes les entitats del grup estiguin sotmeses a normativa foral Navarra en règim de tributació individual, en virtut del que disposa l'article 27 del Conveni Econòmic, corresponent, en tal supòsit, la competència inspectora a la Hisenda Foral.
Finalment, s'introdueixen modificacions en l'article 27 de la Llei 28/1990, de 26 de desembre, en matèria de tributació de grups fiscals.