Com presentar una declaració d'exercicis anteriors
Saltar índex de la informacióPeríodes impositius iniciats a partir d'1 de gener de 2018
A continuació, s'enumeren les novetats que afecten específicament a la liquidació de l'impost sobre societats el 2018 com a conseqüència de les modificacions normatives en vigor en aquest exercici :
-
Per als períodes impositius iniciats a partir de 10 de novembre de 2018, s'afegeix una nova lletra m) a l'article 15 de la Llei 27/2014, de 27 de novembre, de l'impost sobre societats, per la Disposició final primera del Reial Decret llei 17/2018, de 8 de novembre. Es regula un nou supòsit de despesa fiscalment no deduïble en establir-se que no tindrà la consideració de despesa fiscalment deduïble el deute tributari de l'Impost sobre Transmissions Patrimonials i Actes Jurídics Documentats, modalitat Actes Jurídics Documentats, documents notarials, quan es tracti d'escriptures de préstec amb garantia hipotecària en els que el subjecte passiu sigui prestador.
-
Amb efectes per als períodes impositius que s'iniciïn a partir de 7 de novembre de 2018 es modifica la disposició addicional quarta, deducció per inversions a les Canarias de la Llei 19/1994, de 6 de juliol, elevant-se el límit conjunt sobre la quota en les illes de La Palma, La Gomera i El Hierro de manera que el límit mínim del 80% s'incrementarà al 100% i el diferencial mínim de 35 punts passa a 45 punts percentuals quan la normativa comunitària d'ajuts d'estat així el permeti i es tracti d'inversions establertes en la Llei 2/2016, de 27 de setembre i altres lleis de mesures per a l'ordenació de l'activitat econòmica d'aquestes illes.
-
Amb efectes per als períodes impositius que s'iniciïn a partir de 7 de novembre de 2018 es modifica la disposició addicional catorzena, límits de les deduccions per inversions en produccions cinematogràfiques, sèries audiovisuals i espectacles en viu d'arts escèniques i musicals realitzades a les Canarias, de la Llei 19/1994, de 6 de juliol, incorporant les següents novetats:
-
S'incrementa l'import de la deducció per inversions en produccions espanyoles de llargmetratges cinematogràfics i de sèries audiovisuals de ficció, animació o documental a què es refereix l'apartat 1 de l'article 36 de la Llei 27/2014, de 27 de novembre, de l'impost sobre societats, que passa de 4,5 a 5,4 milions d'euros quan es tracti de produccions realitzades a les Canarias.
-
Igualment, s'eleva de 4,5 a 5,4 milions d'euros l'import de la deducció per despeses realitzades a les Canarias per produccions estrangeres de llargmetratges cinematogràfics o d'obres audiovisuals a què es refereix l'apartat 2 de l'article 36 de la Llei 27/2014.
-
Respecte a l'import mínim de despesa que estableix l'apartat 2 de l'article 36 de la Llei 27/2014, en cas d'execució de serveis de post-producció o animació d'una producció estrangera, aquest queda fixat per a les despeses realitzades a les Canarias en 200.000 euros.
-
Finalment, l'import mínim de la deducció per despeses realitzades en la producció i exhibició d'espectacles en viu d'arts escèniques i musicals a què es refereix l'apartat 3 de l'article 36 de la Llei 27/2014 es fixa en 900.000 euros quan es tracti de despeses realitzades a les Canarias.
-
-
Completant el règim de deduccions per incentius i estímuls a la inversió empresarial de la Llei de l'impost sobre Societats aplicables a les Canarias s'afegeix, amb efectes per als períodes impositius que s'iniciïn a partir de 7 de novembre de 2018, un nou article 94 bis, en la Llei 20/1991, de 7 de juny, pel qual aquelles entitats que contractin un treballador per realitzar la seva activitat a les Canarias tindran dret al gaudi dels beneficis fiscals que per creació de llocs de treball s'estableixin per la normativa fiscal conforme als requisits que en ella s'estableixin, incrementant-los en un 30 per cent. Aquesta modificació suposa incloure l'aplicació de les deduccions per creació de llocs de treball de l'article 37 de la Llei 27/2014 i l'increment que tampoc existia del 30 per cent sobre les quanties deduïbles tant de les deduccions de l'article 37 com de les de l'article 38 relatiu a la deducció per creació de llocs de treball per a treballadors amb discapacitat de l'esmentada Llei 27/2014.
-
Amb efectes per als períodes impositius que s'iniciïn a partir d'1 de gener de 2018 s'afegeix una nova disposició addicional catorzè bis impost sobre societats. Aplicació del règim de consolidació fiscal a entitats amb sucursals en la Zona Especial Canària en la Llei 19/1994, de 6 de juliol, on s'estableix que l'aplicació del tipus de gravamen especial establert l'article 43 d'aquesta Llei en el cas de sucursals de la Zona Especial Canària d'entitats amb residència fiscal a Espanya no impedirà a aquestes entitats formar part d'un grup fiscal que apliqui el règim de consolidació fiscal previst en el Capítol VI del Títol VII de la Llei 27/2014, de 27 de novembre, de l'impost sobre societats. Assenyalant-se, que no obstant això, la part de la base imposable de l'entitat que formi part d'un grup fiscal i que sigui atribuïble a la sucursal de la Zona Especial Canària no s'inclourà en la base imposable individual de l'entitat a l'efecte de la determinació de la base imposable del grup fiscal, essent objecte de declaració separada en els termes que reglamentàriament es determinin.
-
Amb efectes per als períodes impositius que s'iniciïn a partir de 7 de novembre de 2018 es modifica l'apartat 1 de la disposició addicional catorzena de la Llei 27/2014, de l'impost sobre societats, establint-se que en el cas d'Empreses Navilieres a les que resulti d'aplicació la bonificació establerta en l'article 76, apartats 1 i 2, de la Llei 19/1994, de 6 de juliol, de modificació del Règim Econòmic i Fiscal de les Canarias, es prendrà com a resultat positiu el corresponent exclusivament a rendes no bonificades. I que en el cas de les Empreses Navilieres que tributen pel Règim Especial en funció del Tonatge establert en el Capítol XVI de la Llei 27/2014, de 27 de novembre, de l'impost sobre societats, els pagaments fraccionats es calcularan sobre l'import de la base imposable obtinguda conforme al que estableix l'article 114.1 d'aquesta Llei (que conté la regla especial de fixació de la base imposable en funció de les tones de registre net de cada vaixell).
En ambdós casos s'estàlvia l'impacte negatiu en la determinació del pagament fraccionat que havia introduït la regla del pagament fraccionat mínim sense considerar que aquestes empreses poden aplicar, respectivament, bé una bonificació del 90 per cent de les rendes que derivin de l'explotació de vaixells inscrits en el Registre Especial, o bé determinar la seva base imposable segons les esmentades regles del Règim especial en funció del Tonatge.
-
Principals novetats introduïdes pel Reial decret 1074/2017 de 29 de desembre en el Reglament de l'impost sobre Societats, aprovat pel Reial Decret 634/2015, de 10 de juliol:
-
Modificació de la regulació de la informació i documentació sobre entitats i operacions vinculades. Amb efectes per als períodes impositius que s'iniciïn a partir d'1 de gener de 2016, es modifica l'apartat 1 de l'article 13 del Reial decret 634/2015, de 10 de juliol, aclarint l'àmbit subjectiu de les entitats que han d'aportar informació i documentació sobre entitats i operacions vinculades. En aquest sentit, s'aclareix la inclusió, dels establiments permanents en territori espanyol d'entitats no residents del grup de l'obligació d'aportar la documentació recollida en l'article 14 del Reglament. Se suprimeix la circumstància prevista en l'anterior lletra a) de l'apartat 1 de l'article 13 quant a l'obligació d'aportar informació.
Així mateix, s'incorpora la següent excepció, no existirà l'obligació d'aportar la informació per les entitats dependents o establiments permanents en territori espanyol quan el grup multinacional hagi designat perquè present la referida informació a una entitat dependent constitutiva del grup que sigui resident en un Estat membre de la Unió Europea, o bé quan la informació hagi estat ja presentada en el seu territori de residència fiscal per una altra entitat no resident nomenada pel grup com subrogada de l'entitat matriu a l'efecte d'aquesta presentació. En el supòsit que es tracti d'una entitat subrogada amb residència fiscal en un territori fora de la Unió Europea, ha de complir les condicions que preveu l'apartat 2 de la secció II de l'annex III de la Directiva 2011/16/UE del Consell, de 15 de febrer de 2011, relativa a la cooperació administrativa en l'àmbit de la fiscalitat i per la qual es deroga la Directiva 77/799/CEE.
S'introdueix la següent matisació, en el cas de què existint diverses entitats dependents residents en territori espanyol, una d'elles hagués estat designada o nomenada pel grup multinacional per presentar la informació, serà únicament aquesta l'obligada a aquesta presentació.
Finalment s'incorpora les conseqüències davant la negativa d'aportar la informació establint-se què si l'entitat no resident es negués a subministrar tot o part de la informació corresponent al grup a l'entitat resident en territori espanyol o a l'establiment permanent en territori espanyol, aquests presentaran la informació de què disposin i notificaran aquesta circumstància a l'Administració tributària.
-
Modificació de la regulació de la informació país per país. Amb efectes per als períodes impositius que s'iniciïn a partir d'1 de gener de 2016, es modifica la lletra e) de l'apartat 2 de l'article 14 del Reial decret 634/2015, incorporant entre la informació a aportar, a més de l'Import de la xifra de capital, uns altres resultats no distribuïts en la data de conclusió del període impositiu.
-
Modificació de la regulació de les excepcions a l'obligació de retenir i ingressar a compte. Amb efectes per als períodes impositius que s'iniciïn a partir d'1 de gener de 2018 es modifiquen les lletres u), y) i z) de l'article 61 del Reial decret 634/2015, exceptuant de l'obligació de retenir respecte de les quantitats satisfetes pels fons de pensions oberts com a conseqüència del reintegrament o mobilització de participacions dels fons de pensions inversors o dels plans de pensions inversors, d'acord amb el que estableix el text refós de la Llei de Regulació dels Plans i Fons de Pensions, aprovat pel Reial Decret Legislatiu 1/2002, de 29 de novembre, i en les seves normes de desenvolupament, així com en les rendes derivades del reemborsament o transmissió de participacions o accions en els fons i societats regulades per l'article 79 del Reglament de desplegament de la Llei 35/2003. Finalment, s'exceptua de l'obligació de retenir les remuneracions i compensacions per drets econòmics que percebin les entitats de contrapartida central per les operacions de préstec de valors realitzades en aplicació del que preveu l'apartat 2 de l'article 82 del Reial decret 878/2015, de 2 d'octubre, sobre compensació, liquidació i registre de valors negociables representats mitjançant anotacions en compte, sobre el règim jurídic dels dipositaris centrals de valors i de les entitats de contrapartida central i sobre requisits de transparència dels emissors de valors admesos a negociació en un mercat secundari oficial. Així mateix, les entitats de contrapartida central tampoc estan obligades a practicar cap retenció per les remuneracions i compensacions per drets econòmics que abonin com a conseqüència de les operacions de préstec de valors a què es refereix el paràgraf anterior. L'establert anteriorment s'entendrà sens perjudici de la subjecció de les esmentades rendes a la retenció que correspongui, d'acord amb la normativa reguladora del corresponent impost personal del beneficiari d'aquestes rendes, la qual, quan escaigui, haurà de practicar l'entitat participant que intermediï en el seu pagament a aquell, per a la qual cosa no s'entendrà que efectua una simple mediació de pagament.
-
Modificació de la regulació dels subjectes obligats a de retenir o a efectuar ingrés a compte. Amb efectes per als períodes impositius que s'iniciïn a partir d'1 de gener de 2018 es modifica l'apartat 8 de l'article 62 del Reial decret 634/2015, establint-se que en les operacions realitzades a Espanya per entitats asseguradores domiciliades en un altre Estat membre de l'Espai Econòmic Europeu que operin a Espanya en règim de lliure prestació de serveis, estarà obligada a practicar retenció o ingrés a compte l'entitat asseguradora. *Adaptació a la Llei del 27/2014, de l'impost sobre societats. Amb efectes per als períodes impositius que s'iniciïn a partir d'1 de gener de 2018 es modifiquen diversos apartats de l'article 69 del Reial decret 634/2015 per adaptar-los a la Llei de l'impost sobre Societats i en concret estableix respecte al procediment de compensació i abonament de crèdits exigibles davant la Hisenda Pública que els actius per impost diferit corresponents a dotacions per deteriorament dels crèdits o altres actius derivats de les possibles insolvències dels deutors no vinculats amb el contribuent, no carregats amb entitats de dret públic i de la qual deduïbilitat no es produeixi per aplicació del que disposa l'article 13.1.a) de la Llei de l'impost, així com els derivats dels apartats 1 i 2 de l'article 14 de la Llei de l'impost, corresponents a dotacions o aportacions a sistemes de previsió social i, si escau, prejubilació, podran convertir-se en un crèdit exigible davant l'Administració tributària, en els termes establerts en els apartats 1 i 2 de l'article 130 de la Llei de l'impost.
- Ordre HAC/941/2018, de 5 de setembre, per la qual es modifiquen l'Ordre HFP/227/2017, de 13 de març, per la qual s'aprova el model 202 per efectuar els pagaments fraccionats a compte de l'impost sobre societats i de l'Impost sobre la Renda de no Residents, va incorporar en la Disposició addicional única la possibilitat de manifestar la voluntat de destinar el 0,7 per cent de la quota íntegra de l'impost sobre societats a subvencionar activitats d'interès general considerades d'interès social, prevista en la disposició addicional centèsima tercera de la Llei 6/2018, de 3 de juliol. Aquesta opció, podrà exercitar-se per aquells contribuents període impositiu del qual finalitzi a partir de l'entrada en vigor de l'esmentada Llei 6/2018, de 3 de juliol, marcant en el model 200 la casella amb número 00073 “Altres opcions” dins l'apartat “Altres caràcters” de la primera pàgina d'aquest model 200, o en el model 220 la casella 069 “Altres opcions” inclosa en l'apartat d'“Altres caràcters” de la primera pàgina.»
-
Ordre HAC/554/2019, de 26 d'abril, per la qual s'aproven els models 200 i 220 per a 2018, manté aquestes caselles canviant el literal de les mateixes: “Opció del 0,7% de la quota íntegra per a fins socials (DA 103ª Llei 6/2018)”.
-