Com presentar una declaració d'exercicis anteriors
Saltar índex de la informacióPeríodes impositius iniciats a partir d'1 de gener de 2021
L'article 7 del Reial Decret llei 23/2020, de 23 de juny, en redacció donada per la disposició final vuitena del Reial Decret llei 34/2020, de 17 de novembre, amb efectes per als períodes impositius que s'iniciïn dins els anys 2020 i 2021, estableix que el percentatge de deducció al que es refereix la lletra c) de l'article 35.2 de la LIS (Llei de l'impost sobre Societats) s'incrementarà en 38 punts percentuals per a les despeses efectuades en projectes iniciats a partir del 25 de juny de 2020 consistents en la realització d' activitats d'innovació tecnològica resultat del qual sigui un avenç tecnològic en l'obtenció de nous processos de producció en la cadena de valor de la indústria de l'automoció o millores substancials dels ja existents. Així, s'incrementa aquesta deducció en funció del tipus de contribuent entre aquells contribuents que tinguin la consideració de petites i mitjanes empreses d'acord amb el que disposa l' annex I del Reglament (UE (Unió Europea)) núm. 651/2014 de la Comissió, de 17 de juny de 2014, i els que no. En el cas dels contribuents que no tinguin aquella consideració, l'increment previst serà de 3 punts percentuals.
La disposició final quarta del Reial Decret llei 23/2020, de 23 de juny, va introduir la disposició addicional setzena en la LIS, que recull un nou supòsit de llibertat d'amortització en inversions realitzades en la cadena de valor de mobilitat elèctrica, sostenible o connectada. En aquest sentit, la disposició addicional setzena en la LIS, en la seva redacció donada pel Reial Decret llei 34/2020, recull l'incentiu fiscal de llibertat d'amortització en inversions realitzades en la cadena de valor de mobilitat elèctrica, sostenible o connectada per a les inversions realitzades durant els períodes impositius que concloguin entre el 2 d'abril de 2020 i el 30 de juny de 2021. D'aquesta manera, podran amortitzar-se lliurement les inversions en elements nous de l'immobilitzat material que impliquin la sensorización i monitoratge de la cadena productiva, així com la implantació de sistemes de fabricació basats en plataformes modulars o que redueixin l'impacte ambiental, afectes al sector industrial d'automoció, llocs a disposició del contribuent i que entrin en funcionament entre el 2 d'abril de 2020 i el 30 de juny de 2021, sempre que, durant els 24 mesos següents a la data d'inici del període impositiu en què els elements adquirits entrin en funcionament, la plantilla mitjana total de l'entitat es mantingui respecte de la plantilla mitjana de l'any 2019. S'ha de tenir en compte que la quantia màxima de la inversió que podrà beneficiar-se del règim de llibertat d'amortització serà de 500.000 euros.
A més, per a l'aplicació d'aquest supòsit de llibertat d'amortització, els contribuents hauran d'aportar informe motivat emès pel Ministeri d'Indústria, Comerç i Turisme per qualificar la inversió del contribuent com apta. Aquest informe tindrà caràcter vinculant per a l'Administració tributària.
Aquest nou supòsit de llibertat d'amortització regulat en la disposició addicional setzena de la LIS és incompatible amb el supòsit de llibertat d'amortització establert en l'article 102 de la LIS per a les entitats de reduïda dimensió, per la qual cosa aquestes entitats hauran d'optar per aplicar un dels dos incentius fiscals.
Amb efectes per als períodes impositius que s'iniciïn a partir de l'1 de gener de 2020 i que no hagin conclòs a 11 de març de 2021, el Reial Decret llei 4/2021, de 9 de març, pel qual es modifiquen la Llei 27/2014, de 27 de novembre, de l'impost sobre societats, i el text refós de la Llei de l'impost sobre la Renda de no Residents, aprovat mitjançant Reial decret legislatiu 5/2004, de 5 de març, en relació amb les asimetries híbrides, introdueix un nou article 15 bis en la LIS , amb la consegüent derogació de l'article 15 j) de la IS , i afegeix els apartats 6 i 7 a l'article 18 del Text refós de la Llei de l'impost sobre la Renda de no Residents, per tal de transposar la Directiva (UE) 2016/1164 del Consell, de 12 de juliol de 2016, en la redacció donada per la Directiva (UE) 2017/952 del Consell, de 29 de maig de 2017, pel que fa a les asimetries híbrides que tenen lloc entre Espanya i altres Estats Membres i entre Espanya i tercers països o territoris.
Amb caràcter general, amb la introducció d'aquest nou article 15 bis de la LIS, es tracta de neutralitzar els efectes fiscals que generen les asimetries híbrides generades entre un contribuent de l'impost sobre societats situat en territori espanyol i una entitat vinculada establerta en un altre Estat Membre o en un tercer país o territori, quan realitzan operacions que tenen diferent qualificació fiscal a Espanya i en aquest altre país.
L'article 65.Un de la Llei 11/2020, de 30 de desembre, de pressupostos generals de l’Estat per a l'any 2021, amb efectes per als períodes impositius que s'iniciïn a partir d'1 de gener de 2021 que no hagin conclòs a l'entrada en vigor d'aquesta llei (01-01-2021) i vigència indefinida, modifica la regulació en l'article 16.1 de la LIS sobre la limitació en la deduïbilitat de les despeses financeres, establint que per a la determinació del benefici operatiu, no es tindrà en compte l'addició dels ingressos financers de participacions en instruments de patrimoni que es corresponguin amb dividends, quan el valor d'adquisició d'aquestes participacions sigui superior a 20 milions d'euros, sense assolir el percentatge del 5 per cent al que es refereixen els articles 21.1 a) i 32.1 a) de la LIS.
D'altra banda, a causa de la incorporació en la LIS de l'article 15 bis (amb la consegüent derogació de l'article 15 j) de la LIS) realitzada pel Reial Decret llei 4/2021, de 9 de març, per tal de transposar la Directiva (UE) 2016/1164 del Consell, de 12 de juliol de 2016, en la redacció donada per la Directiva (UE) 2017/952 del Consell, de 29 de maig de 2017, pel que fa a les asimetries híbrides que tenen lloc entre Espanya i altres Estats Membres i entre Espanya i tercers països o territoris, es modifica en aquest Reial Decret llei l'article 16.1 de la LIS, per establir que la remissió que es fa a les despeses als que es referia el derogat article 15 j) de la LIS, ha de realitzar-se amb efecte per als períodes impositius que s'iniciïn a partir de l'1 de gener de 2020 i que no hagin conclòs a l'entrada en vigor d'aquest Reial Decret llei (11 de març de 2021), a les despeses no deduïbles de l'article 15 bis de la LIS.
La Llei 11/2021, de 9 de juliol, de mesures de prevenció i lluita contra el frau fiscal modifica la regulació de la imposició de sortida, per tal de transposar la Directiva (UE) 2016/1164 del Consell, de 12 de juliol de 2016, que afirma que aquesta imposició té com funció garantir que, quan un contribuent traslladi els seus actius o la seva residència fiscal fora de la jurisdicció fiscal de l'Estat, aquest Estat haurà de gravar el valor econòmic de qualsevol plusvàlua creada en el seu territori, encara que aquesta plusvàlua encara no s'hagi realitzat en el moment de la sortida.
En concret, amb efectes per als períodes impositius que s'iniciïn a partir d'1 de gener de 2021, a través de la modificació introduïda en l'article 19.1 de la LIS per la Llei 11/2021, de 9 de juliol, se substitueix en els casos de canvi de residència d'una entitat a un Estat membre de la Unió Europea o de l'Espai Econòmic Europeu que hagi celebrat un acord amb Espanya o amb la Unió Europea sobre assistència mútua en matèria de cobrament de crèdits tributaris, la possibilitat que el contribuent tenia d'ajornar el pagament del deute tributari resultant de l'aplicació del que disposa el primer paràgraf de l'esmentat article 19.1 de la LIS, fins que els elements patrimonials afectats no fossin transmesos a tercers, per la possibilitat de fraccionar aquest pagament, també a sol·licitud del contribuent, per cinquenes parts anuals iguals.
L' exercici de l'opció es realitzarà exclusivament en la pròpia declaració de l'impost sobre societats corresponent al període impositiu conclòs amb motiu del canvi de residència, tenint-se en compte que el pagament de la primera fracció haurà d'efectuar-se en el termini voluntari de declaració corresponent a aquest període impositiu. El venciment i exigibilitat de les quatre fraccions anuals restants, s'exigiran juntament amb els interessos de demora meritats per cadascuna d'elles, de forma successiva transcorregut un any des de la finalització del termini voluntari de declaració corresponent a l'últim període impositiu. A més, serà exigible la constitució de garanties quan es justifiqui l'existència d'indicis racionals de què el cobrament del deute es podria veure frustado o gravamente dificultat.
Finalment, es recullen els supòsits en els que el fraccionament perdrà la seva vigència, així com les conseqüències d'aquesta pèrdua.
L'article 65.Dos de la Llei 11/2020, de 30 de desembre, de pressupostos generals de l’Estat per a l'any 2021, amb efectes per als períodes impositius que s'iniciïn a partir d'1 de gener de 2021 que no hagin conclòs a l'entrada en vigor d'aquesta llei (01-01-2021) i vigència indefinida, modifica el primer paràgraf de la lletra a) de l'article 21.1 de la LIS i la lletra a) de l'article 21.6 de la LIS , per establir que estaran exempts els dividends o participacions en beneficis d'entitats, quan es compleixi el requisit de què el percentatge de participació, directa o indirecta, en el capital o en els fons propis de l'entitat sigui, com a mínim, del 5 per cent, eliminant el requisit alternatiu de què el valor d'adquisició de la participació sigui superior a 20 milions d'euros.
En relació amb el que és anterior, s'afegeix a la LIS la disposició transitòria quarantena per a regular un règim transitori a aplicar per un període de 5 anys a les participacions adquirides durant els períodes impositius iniciats amb anterioritat a l'1 de gener de 2021, que tinguessin un valor d'adquisició superior a 20 milions d'euros, sense assolir el percentatge del 5 per cent establert en l'article 21.1 a) de la LIS .
D'altra banda, s'afegeixen a l'article 21 de la LIS l'apartat 10 que estableix que l'import dels dividends o participacions en beneficis d'entitats i l'import de la renda positiva obtinguda en la transmissió de la participació en una entitat i a la resta de supòsits a què es refereix l'article 21.3 d'aquesta Llei, a què resulti d'aplicació l'exempció prevista en el mateix es redueixi, a l'efecte de l'aplicació d'aquesta exempció, en un 5 per cent en concepte de despeses de gestió referits a aquestes participacions, i l'apartat 11 que assenyala que la reducció del 5 per cent aplicable a dividends o participacions en beneficis d'entitats a què es refereix l'esmentat apartat 10, no s'aplicarà quan concorrin les següents circumstàncies:
-
Els dividends o participacions en beneficis siguin percebuts per una entitat import net del qual del volum de negoci haguda durant el període impositiu immediatament anterior sigui inferior a 40 milions d'euros.
-
Els dividends o participacions en beneficis procedeixin d'una entitat constituïda amb posterioritat a l'1 de gener de 2021 en la que s'ostenti, de manera directa i des de la seva constitució, la totalitat del capital o els fons propis.
-
Els dividends o participacions en beneficis es percebin durant els períodes impositius que concloguin en els 3 anys immediats i successius a l'any de constitució de l'entitat que els distribueixi.
Finalment, s'afegeix un paràgraf al final de l'article 64 de la LIS que estableix que no seran objecte d'eliminació els imports que hagin d'integrar-se en les bases imposables individuals per aplicació del que estableix l'article 21.10 de la LIS.
L'article 65.Tres de la Llei 11/2020, de 30 de desembre, de pressupostos generals de l’Estat per a l'any 2021, amb efectes per als períodes impositius que s'iniciïn a partir d'1 de gener de 2021 que no hagin conclòs a l'entrada en vigor d'aquesta llei (01-01-2021) i vigència indefinida, modifica la lletra a) de l'article 32.1 de la LIS, que regula la deducció per doble imposició internacional en els dividends o participacions en beneficis pagats per una entitat no resident en territori espanyol, eliminant el requisit alternatiu de què el valor d'adquisició de la participació sigui superior a 20 milions d'euros.
En relació amb el que és anterior, s'afegeix a la LIS la disposició transitòria quarantena per a regular un règim transitori a aplicar per un període de 5 anys a les participacions adquirides durant els períodes impositius iniciats amb anterioritat a l'1 de gener de 2021, que tinguessin un valor d'adquisició superior a 20 milions d'euros, sense assolir el percentatge del 5 per cent establert en l'article 32.1 a) de la LIS.
Finalment, es modifica l'apartat 4 de l'article 32 de la LIS per afegir que, per calcular la quota íntegra, els dividends o participacions en beneficis es reduiran en un 5 per cent en concepte de despeses de gestió referits a aquestes participacions, llevat que concorrin les circumstàncies de no-aplicació regulades en l'article 21.11 de la LIS. L'excés sobre aquest límit no tindrà la consideració de despesa fiscalment deduïble, sens perjudici del que estableix l'article 31.2 de la LIS.
En relació amb la deducció per inversions en produccions cinematogràfiques espanyoles de llargmetratges i curtmetratges cinematogràfics i de sèries audiovisuals de ficció, animació o documental, la Llei 11/2020, de 30 de desembre, de pressupostos generals de l’Estat per a l'any 2021, amb efectes per als períodes impositius que s'iniciïn a partir d'1 de gener de 2021, modifica la lletra a') de l'article 36.1 de la LIS , afegint que els certificats requerits seran vinculants per a l'Administració tributària, independentment de la data en què s'hagin emès.
A més, el Reial Decret llei 17/2020, de 5 de maig, modifica la definició de produccions cinematogràfiques i permet que fins al 31 d'agost de 2020 (aquest termini s'amplia fins al 31 de gener de 2021, segons estableix l'apartat primer de l'Ordre CUD/807/2020, de 27 d'agost) es considerin també estrena comercial d'una pel·lícula, sense que aquesta perdi la seva condició de pel·lícula cinematogràfica, resultant aplicable la deducció per inversions en produccions cinematogràfiques espanyoles regulada en l'article 36.1 de la LIS, el que es dugui a terme a través de la televisió i plataformes que ofereixin continguts en «streaming» (a través de serveis de comunicació audiovisual televisiu, així com de serveis de comunicació electrònica que difonguin canals de televisió o de serveis de catàlegs de programes).
D'altra banda, es modifica l'últim paràgraf de l'article 39.1 de la LIS, afegint que el límit incrementat de la deducció al 50 per cent s'aplicarà també (a més d'a la deducció per activitats de recerca i desenvolupament i innovació tecnològica regulada en l'article 35 de la LIS), a la deducció per inversions en produccions cinematogràfiques, sèries audiovisuals i espectacles en viu d'arts escèniques i musicals regulada en l'article 36 de la LIS, quan aquestes deduccions superin el 10 per cent del compte íntegre reduït en les deduccions per evitar la doble imposició internacional i les bonificacions.
Es modifica també l'apartat 5 de l'article 39 de la LIS per establir en relació amb el requisit de permanència dels elements patrimonials afectes a les deduccions per incentivar determinades activitats regulades en els articles 35 a 38 de la LIS, que en el cas de la deducció per inversions en produccions cinematogràfiques, sèries audiovisuals i espectacles en viu d'arts escèniques i musicals regulada en l'article 36 de la LIS, aquest requisit s'entendrà complert en la mesura que la productora mantingui el mateix percentatge de titularitat de l'obra durant el termini de 3 anys, sens perjudici de la seva facultat per comercialitzar totalment o parcialment els drets d'explotació derivats de la mateixa a un o més tercers.
Finalment, s'afegeix l'apartat 7 a l'article 39 de la LIS en el que s'estén l'aplicació de les deduccions regulades en els apartats 1 i 3 de l'article 36 de la LIS al contribuent que participi en el finançament de produccions espanyoles de llargmetratges i curtmetratges cinematogràfics i de sèries audiovisuals de ficció, animació, documental o producció i exhibició d'espectacles en viu d'arts escèniques i musicals realitzada per un altre contribuent. El contribuent que participi en el finançament d'aquestes produccions, haurà d'aportar quantitats en concepte de finançament, per sufragar la totalitat o part dels costos de la producció sense adquirir drets de propietat intel·lectual o d'una altra índole respecte dels resultats del mateix, de la qual propietat haurà de ser en qualsevol cas de la productora. Les aportacions esmentades es poden fer en qualsevol fase de la producció fins a l'obtenció del certificat de nacionalitat.
En relació amb la deducció per inversions en produccions estrangeres de llargmetratges cinematogràfics o d'obres audiovisuals, la Llei 11/2021, de 9 de juliol, de mesures de prevenció i lluita contra el frau fiscal, amb efectes per als períodes impositius que s'iniciïn a partir d'1 de gener de 2021, incorpora en l'article 36.2 de la LIS, algun dels requisits que han de complir els productors que s'encarreguin de l'execució de produccions estrangeres de llargmetratges cinematogràfics, per poder aplicar aquesta deducció.
A aquests efectes, s'exigeix el certificat emès per l'Institut de la Cinematografia i de les Arts Audiovisuals, o per l'òrgan corresponent de la Comunitat Autònoma, acreditant el caràcter cultural de la producció per tal d'acomplir el que disposa la Comunicació de la Comissió sobre l'ajuda estatal a les obres cinematogràfiques i altres produccions del sector audiovisual, de 15 de novembre de 2013. A més, se sol·licita la incorporació en els títols de crèdit de l'obra dels llocs específics de rodatge a Espanya i l'autorització de l'ús del títol de l'obra i de material gràfic i audiovisual de premsa que inclogui de manera expressa llocs específics del rodatge o de qualsevol altre procés de producció realitzat a Espanya, per a la realització d'activitats i elaboració de materials de promoció a Espanya i a l'estranger amb finalitats culturals o turístics, que puguin dur a terme les entitats estatals, autonòmiques o locals amb competències en matèria de cultura, turisme i economia.
Finalment, s'afegeix la disposició transitòria quaranta-dosena de la LIS que estableix que els requisits regulats en les lletres b)' i c)' de l'article 36.2 de la LIS als que s'ha feta referència en el paràgraf anterior, no seran exigibles en el cas de produccions estrangeres de llargmetratges cinematogràfics i obres audiovisuals respecte de les que el contracte pel qual s'encarrega l'execució de la producció hagués estat signat amb anterioritat a la data d'entrada en vigor (11-07-2021) de la Llei de mesures de prevenció i lluita contra el frau fiscal.
L'article 65.Cinc de la Llei 11/2020, de 30 de desembre, de pressupostos generals de l’Estat per a l'any 2021, amb efectes per als períodes impositius que s'iniciïn a partir d'1 de gener de 2021 que no hagin conclòs a l'entrada en vigor d'aquesta llei (01-01-2021) i vigència indefinida, modifica l'apartat 10 de l'article 100 de la LIS que estableix que no s'integraran en la base imposable els dividends o participacions en beneficis en la part que correspongui a la renda positiva que hagi estat inclosa en la base imposable, incorporant-se, que a aquests efectes, l'import dels dividends o participacions en beneficis es reduirà en un 5 per cent en concepte de despeses de gestió referits a aquestes participacions, llevat que concorrin les circumstàncies establertes en l'article 21.11 de la LIS.
Es modifica també l'apartat 11 de l'article 100 de la LIS que estableix que per calcular la renda derivada de la transmissió de la participació, directa o indirecta, el valor d'adquisició s'incrementarà en l'import dels beneficis socials que, sense efectiva distribució, es corresponguin amb rendes que haguessin estat imputades als socis com a rendes de les seves accions o participacions durant el període de temps comprès entre la seva adquisició i transmissió, incorporant-se, a aquests efectes, que l'import dels beneficis socials a què es refereix aquest apartat es reduirà en un 5 per cent en concepte de despeses de gestió referits a aquestes participacions.
Posteriorment, la Llei 11/2021, de 9 de juliol, de mesures de prevenció i lluita contra el frau fiscal, amb efectes per als períodes impositius que s'iniciïn a partir d'1 de gener de 2021, modifica l'article 100 de la LIS per tal de transposar la Directiva (UE) 2016/1164, del Consell, de 12 de juliol de 2016.
A aquests efectes, es modifica l'apartat 1 de l'article 100 de la LIS per establir que la imputació de rendes que es produeix per aplicació del règim de transparència fiscal internacional, no només afecta a les obtingudes per entitats participades pel contribuent, sinó també a les obtingudes pels seus establiments permanents a l'estranger. Es modifica també l'apartat 12 de l'article 100 de la LIS per afegir la documentació que s'haurà d'aportar juntament amb la declaració de l'impost de societats, per les rendes obtingudes per aquests establiments permanents.
Finalment, es modifica l'apartat 3 de l'article 100 de la LIS per introduir diversos tipus de renda susceptibles de ser objecte d'imputació en aquest règim de transparència fiscal internacional, com ara les derivades d'operacions d'arrendament financer o d'activitats d'assegurances, bancàries i altres activitats financeres.
Amb efectes per als períodes impositius que s'iniciïn a partir d'1 de gener de 2021, la Llei 11/2021, de 9 de juliol, de mesures de prevenció i lluita contra el frau fiscal, modifica l'article 119 de la LIS per introduir una millora tècnica en la regulació de la baixa en l'índex d'entitats de l'impost sobre societats, per aclarir que el concepte de «fallit» s'ha d'aplicar a entitats deutores, i no als crèdits.
Amb efectes per als períodes impositius que s'iniciïn a partir d'1 de gener de 2021, la disposició final segona de la Llei 11/2021, de 9 de juliol, de mesures de prevenció i lluita contra el frau fiscal, modifica el règim fiscal especial aplicable a les Societats Cotitzades d'Inversió en el Mercat Immobiliari (SOCIMI), introduint en l'apartat 4 de l'article 9 de la Llei 11/2009, de 26 d'octubre, un gravamen especial del 15 per cent sobre l'import dels beneficis obtinguts en l'exercici que no sigui objecte de distribució, en la part que procedeixi de rendes que no hagin tributat al tipus general de gravamen de l'impost sobre societats ni es tracti de rendes acollides al període de reinversió de 3 anys regulat en la lletra b) de l'article 6.1 de la Llei 11/2009.
Aquest gravamen especial tindrà la consideració de quota de l'impost sobre societats i es meritarà el dia de l'acord d'aplicació del resultat de l'exercici per la junta general d'accionistes, o òrgan equivalent. Aquest gravamen especial haurà de ser objecte d' autoliquidació i ingrés en el model 237 aprovat per l'Ordre HFP/1430/2021, de 20 de desembre, en el termini de dos mesos des de la data de meritació.
Finalment, a causa de la introducció d'aquest gravamen especial, es modifica l'apartat 1 de l'article 11 de la Llei 11/2009, de 26 d'octubre, que regula les obligacions d'informació en la memòria dels comptes anuals, per afegir l' obligació de distingir en aquesta informació, la part de les rendes sotmeses al tipus de gravamen especial del 15%.
1. Deducció per inversions en produccions cinematogràfiques
Amb efectes per als períodes impositius que s'iniciïn a partir d'1 de gener de 2021, la disposició final primera de la Llei 14/2021, d'11 d'octubre, per la qual es modifica el Reial Decret llei 17/2020, de 5 de maig, pel qual s'aproven mesures de suport al sector cultural i de caràcter tributari per fer front a l'impacte econòmic i social del COVID-2019, modifica la disposició addicional catorzena de la Llei 19/1994, de 6 de juliol, de modificació del Règim Econòmic i Fiscal de les Canarias, per actualitzar els límits aplicables a les deduccions per inversions en produccions cinematogràfiques i sèries audiovisuals realitzades a les Canarias.
D'aquesta manera, s'estableix que l'import de la deducció per inversions en produccions espanyoles de llargmetratges i curtmetratges cinematogràfics i de sèries audiovisuals de ficció, animació o documental regulada en l'article 36.1 de la LIS, no podrà ser superior al resultat d'incrementar en un 80% l'import màxim a què es refereix aquest article quan es tracti de produccions realitzades a les Canarias.
A més, s'estableix que l'import de la deducció per despeses realitzades en territori espanyol per produccions estrangeres de llargmetratges cinematogràfics o d'obres audiovisuals regulat en l'article 36.2 de la LIS, així com l'import de la deducció per despeses realitzades en la producció i exhibició d'espectacles en viu d'arts escèniques i musicals a què es refereix l'article 36.3 de la LIS, no podran ser superiors al resultat d'incrementar en un 80% l'import màxim a què es refereixen aquests articles quan es tracti de despeses realitzades a les Canarias.
2. Règim fiscal de vaixells i empreses navilieres a les Canarias
Amb efectes per als períodes impositius que s'iniciïn a partir d'1 de gener de 2021 que no hagin conclòs l'11 de juliol de 2021, la Llei 11/2021, de 9 de juliol, de mesures de prevenció i lluita contra el frau fiscal, afegeix l'apartat 3 a l'article 73 de la Llei 19/1994, de 6 de juliol, de modificació del Règim Econòmic i Fiscal de les Canarias, per establir que els vaixells d'empreses navilieres inscrites en el Registre Especial de Vaixells i Empreses Navilieres que estiguessin registrats en un altre Estat membre de la Unió Europea o de l'Espai Econòmic Europeu, tinguin també la consideració d'inscrits en el Registre Especial, sempre que compleixin amb els requisits que se'ls exigeix a la resta de vaixells per a la seva inscripció.
introduint una limitació d'aquestes bonificacions aplicables. A aquests efectes, s'estableix que quan la part de la base imposable que procedeixi de la realització d'activitats estretament relacionades amb el transport marítim superi a la part de base imposable resultant de les activitats que generen el dret a l'aplicació del règim especial, la quota corresponent a aquest excés no podrà ser objecte de bonificació. Aquesta limitació s'aplicarà al respecte de cadascun dels vaixells de la qual explotació generi el dret a la bonificació.
Finalment, s'afegeix en aquest article 76 de la Llei 19/1994, de 6 de juliol, que les bases imposables negatives derivades de les activitats que generen el dret a l'aplicació del règim especial de vaixells i empreses navilieres a les Canarias, no podran ser compensades amb bases imposables positives derivades de la resta de les activitats de l'entitat, ni de l'exercici en curs ni en els posteriors.
Amb efectes per als períodes impositius que s'iniciïn a partir d'1 de gener de 2021, la Llei 14/2021, d'11 d'octubre, per la qual es modifica el Reial Decret llei 17/2020, de 5 de maig, modifica l'article 2 de la Llei 49/2002, de 23 de desembre, per incloure dins la relació d' entitats sense fins lucratius, i que puguin així ser considerades com entitats beneficiàries de mecenatge, a les entitats no residents que operin en territori espanyol mitjançant establiment permanent i a les entitats residents en un Estat membre de la Unió Europea o d'uns altres Estats integrants de l'Espai Econòmic Europeu.
El 31 de gener de 2020 es va produir la sortida efectiva del Regne Unit de la Unió Europea.
No obstant això, ressaltar que, en relació amb l'impost sobre societats, existeix un Conveni bilateral entre el Regne Unit i Espanya per evitar la doble imposició, que seguirà essent aplicable a partir d'1 de gener de 2021. A aquests efectes, determinades rendes que deixen d'estar exemptes en aplicació de la normativa interna, continuarien considerant-se rendes exemptes invocant el dret a l'aplicació d'aquest Conveni.